Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

leuke Hobby

CO2 vraag in eerste run

Recommended Posts

In een setup van 10x600 (dimlux / 400v) op 8,5 m2 icm opticlimate6000 en Hotbox Co2 generator op Hydro (steenwolslabs) kom ik een verschijnsel tegen waar ik jullie hulp

(Guesswho, Racker, Chriet en andere Co2 gebruikers kom er maar in ) bij nodig heb.

 

Ik heb helaas geen foto van het verschijnsel want de camera lag nog elders.

Ik heb wel een foto van 3 dagen geleden met bijbehordende waardes:

 

-Soort is cheese

-EC 2.5

-PH 5.5-5.8

-Temp min 19.8

-Temp max 28.9

-RV max 80% (dat is maar een half uur voor licht aan/uit)

-RV min 49%

 

De drain is goed, bakken zijn zwaar (niet te zwaar).

 

 

 

gallery_10935_13910_2753375.jpg

gallery_10935_13910_2215045.jpg

 

Ik geef nu 10 dagen CO2 enwel constant 800PPM. Nu zag ik gisteren dat de bladeren aan het knijpen zijn, de kartels gaan iets omhoog en het blad krult de buitenkanten iets naar binnen.

Dat is meestal een teken dat ze het moeilijk hebben, veel voeding, lastige verdamping etc.

 

Maar tegelijkertijd zag ik ook bladeren (een paar) die een voedingstekort aangeven, gelig en roest.

 

Het is dus een beetje tegendraads. De toppen zijn natuurlijk nog druk aan het werk maar er zijn er een aantal die wat fluffiger worden, het lijkt een beetje zoals zonder Co2 maar als ze een beetje te dicht op de lamp zitten.

 

Wat doen we; voeding omhoog is mijn eerste ingeving. Guesswho zag ik tot waardes van +4 EC gaan.

 

Wie heeft een schema?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor plantje kweek je? ec 2,5 is wel heftig vind ik, ec 4 is nog heftiger.. dan ziet je blad er zoiezo niet meer mooi uit in dit stadium..

 

wat is je drain?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met 800 ppm hoef je niet zo te knallen met voeding , Fluffie mag iets in het begin dat groeit later wel weer dicht

De toppen worden groter dan je gewent bent en eerst zetten ze wat fluffie uit om daarna dicht te groeien tot een grote top

 

De ondeugende guesswho? zegt : nog geen bruine punten in je blad = ec omhoog , probeer eens richting de 3.5 te gaan :)

Wel elke week je vat schoonmaken en de pe leiding eens doorspoelen! alles vervuilt drie keer zo snel als je zo'n hoge ec gaat geven

 

Drain is goed zeg je... wat meet je terug van je ec van 2.5?

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De huidmondjes hebben de eigenschap om iets meer te sluiten bij co2 toevoegen. Dat kan een verklaring zijn voor je verdampingsprobleem. Door je hoge ec wordt de worteldruk toch al lager en de co2 toevoeging is de druppel lijkt t.

 

Ga iets lager in je ec zitten en zorg dat je vpd geen astronomische waardes aangeeft. Die rh% van 49 kan ook wat hoger. Dim event. je lampen iets.

Dan heb je wat minder stralingswarmte in dit geval.

 

Krullen is idd een verdampingsprobleem, de reden waarom kan een hoge ec zijn, maar nog een tal van andere oorzaken hebben.

 

Het is ook beter om met co2 te beginnen als de rek uit de plant is en om elke week de co2 waarde met 100ppm te verhogen. Bij elke 100ppm zet je de ec 0,1 hoger. Elke week verhogen en kijken, verhogen en kijken enz. Zie je een verdampingsprobleem, dan doe je een stapje terug en de week erop verhoog je weer.

 

Na een tijdje weet je wel ongeveer wanneer je wat en hoeveel moet geven.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker, dit is precies hetzelfde verhaal als wat ik gister gehoord heb

bij een presentatie van de opticlimate en de dimlux controler :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben juist met die 2.5 EC aan de gang omdat ik bang was voor fluffy toppen. Je hoort vaak dat de CO2 methode een hogere EC nodig heeft.

 

Ik zal eens een vat water spoelen en de ec in de mat terugbrengen naar 2.0.

 

Verhogen is immers zo gedaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zulke hoge ec? :) ben nu ook met cheese bezig (stekke) maar de stekkeboer heeft me aangeraden geen hoger ec dan 2.1 te doen.

 

ik kweek organisch dus ec is bij mij niet van toepassing.. maar toch meld ik het even. omgeving zuid-holland , misschien heb je dezelfde stekke?

 

ps. hoeveel dagen staan die van jou in de bloei? en hoe lang had je voorgegroeid?

 

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Led kroket

 

Ik heb ze uit het bovenste deel van Holland

 

Kweek jij ook met Co2? Zonder Co2 is 2.0 wel goed inderdaad.

 

De stekken hebben 5 dagen gegeroeid en gingen als een kogel, ze zijn vervolgens op dag twee vd bloei getopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee ik heb geen co2 systeem helaas.. misschien in de toekomst. :)

 

hoelang staan je dames al te bloeien? die van mij zijn nog net in week 3.. als het goed is moeten ze 9 tot 9,5 weken staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarschijnlijk overbodig, maar co2 alleen overdag toevoegen.. Ansers vergiftig je de boel..

Geen verslag van gemaakt?

Jammer man...

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Racker, dit is precies hetzelfde verhaal als wat ik gister gehoord heb

bij een presentatie van de opticlimate en de dimlux controler :)

 

ben blij dat ze bij Opticlimate ook een beetje naar me luisteren :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was wel van plan een verslag te maken maar door drukte elders is het er helaas niet van gekomen.

 

Om het goed te maken zal ik de aankomende keer nieuwe foto's plaatsen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toevoegen heeft geen zin, maar als t er is....dan is t er.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrt . dat co2 bij licht uit je plant vergiftigd is een fabeltje.

 

mvg

 

ik weet helemaal niks van kweken met co2.. (sowieso kweken in het algemeen :) )

maar ik las dat net 5 min geleden in een of andere Sticky in de growguide... Ik dacht, ik gooi hem der ff in..

 

Mag ik ook een vraag stellen in dit topic: (aangezien ik bezig ben met voorbereidingen met een projectje..)

dat toevoegen van CO2.. die ppm die je instelt..die geld voor dag en nacht?

stel je zet je ppm op 750, dan laat je die zo staan day and night? of zet je die meter op een schakelklok en laat je die met de lampen meedraaien en s'nachts loopt de waarde gewoon op of af.. en slaat de meter weer aan als de lampen aanslaan?

(sorry als de uitleg vaag is, maar ik heb wat last van koorts)

thanx alvast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

de veel gebruikte shiva co2controller heeft een lichtsensor geeft alleen co2 bij lichtaan.

de controller van dimlux (fabrikant opticlimate) stopt met geven bij licht uit aangestuurd vanaf dimlux.

maar als je bv 12 om 12 uur draait 2hokken om en om (ook wel klik klak genoemd) en je circuleerd de lucht tussen beiden hokken dan kan je ook met 1 kachel/fles werken dan heeft lichtsensor geen nut .

je geeft dan 24 uur de ingestelde ppm .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, we zijn beland in dag 39 vd bloei.

 

Ik had besloten om niets te doen...en dat pakt goed uit:

 

gallery_10935_13910_4110346.jpg

 

De bladeren zijn nog best groen en alleen de randen zijn gekruld.

 

ik heb de PPM verhoogd naar 950 en de EC naar 2.6 bij een PH van 5.6

 

gallery_10935_13910_2797662.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
de veel gebruikte shiva co2controller heeft een lichtsensor geeft alleen co2 bij lichtaan.

de controller van dimlux (fabrikant opticlimate) stopt met geven bij licht uit aangestuurd vanaf dimlux.

maar als je bv 12 om 12 uur draait 2hokken om en om (ook wel klik klak genoemd) en je circuleerd de lucht tussen beiden hokken dan kan je ook met 1 kachel/fles werken dan heeft lichtsensor geen nut .

je geeft dan 24 uur de ingestelde ppm .

 

mvg

 

De dimlux maxi controller die ik heb, kun je schakelen tussen co2 geven met de timer van het licht en de lichtcel. De lichtcel zit in de co2 sensor.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

o ok ik dacht dacht dat op co2controller geen lichtsensor zit .

misch alleen op de nieuwere types ? of ik heb het gewoon verkeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds een half jaartje schat ik.....Toch blijf ik het verstandig vinden om in elke ruimte een apparte controller met sensor en jachel te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...