Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

seppe

Gavita pro 1000w

Recommended Posts

hallo forumers,

ben gisteren m'n spullen gaan halen en daar beveelde ze me de nieuwe gavita pro 1000w,was oorspronkelijk 2x600w van plan,maar die 1000w zou momenteel de beste lamp op de markt zijn.En heb ze zien branden naast een 600w en daar kwam toch wel een pak licht uit en meer blauwig dan gelig bij die 600w.M'n hok is 100x220x220(LXBXH),de growshop vertelde dat die 1000w een betere keus zou zijn dan 2x600w,maar ben toch nog altijd een beetje bang van de afstand tussen lamp en planten.Omdat m'n af- en aanzuigboxen ook nog in die ruimte hangen kan de onderkant van het armatuur op +-175cm van de vloer gehangen worden tel daar pakweg een 80 cm afstand lamp/planten en dan nog eens +-25 van de pot, dat is samen 105 dus nog 75 cm over voor de plant.Ga ik dat redden of toch beter met 2x600w.de lamp is nog niet uitgepakt dus kan ik die nog gaan wisselen als het toch beter zou zijn voor 2x600w.

Nu kan je die ook dimmen,maar heb gelezen als je met een evsa dimable dimt van 600w naar 600w dat je dan beter een 400w lamp kunt insteken omdat die 600w op 400w niet zo veel licht geeft dan een 400w op 400w(kunnen jullie nog volgen :D ),kan iemand mij zeggen als die pro dimt naar pakweg 600w,geeft die dan zoveel als een 600w op 600w?Volgens de growshop zou die dan evenveel lummen geven,alleen met een beter lichtspectrum(meer blauwig).

:lol: kan iemand mij raad geven want een lampje van 419€ hangen en er dan niet tevreden over zijn,of ze niet kunnen gebruiken zoals ze bedoeld is heb ik ook niks aan en m'n bankrekening ook niet :D

 

nou dat was ie dan nu nog wachten op antwoord,maar ga alvast morgen beginnen in een dr propagator met 2 armaturen van 2x55w met Orange bud 10 regular

Mazar 10 regular

Feddy's best 5 fem

Skywalker 3 fem allemaal van Dutch passion gisteren gaan afhalen bij hun zelf recht uit hun koelkast in de zakjes :)

Nog in bestelling,maar onderweg Cream caramel 5 fem

Geen poison 5fem van Sweet seeds

Phat fruity 5 fem van Barney's

Voor voeding heb ik AN gekozen heb de hobbiest kit,Bud candy,Phyrana en Tarantulla op de light mix van Gold Label

Nou dus zoals gezegd morgen al beginnen in de propagator en m'n hok beginnen inrichten heb alle spullen al nu nog bouwen :)

 

Ik hoop dat ik eruit geraak met die lampen :D

 

Groetjes en zal spoedig ook wel met een kweekverslag beginnen,want aangezien dit m'n eerste ronde word zal ik wel wat hulp kunnen gebruiken van jullie

 

Seppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een 1000w lamp heb je gewoon hoogte nodig.

 

Heb je minder dan pak em beet 2.25 m hoogte dan zou ik voor de 600w gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is je basis voeding dan >?

want die zie ik er niet tussen staan 70 cm hebben sommigen die gavita soms wel op 60 cm.

maar op jouw oppervlakte zou ik het anders doen.

1m diep bij 2,20 zou ik wel 2x 600 watt doen als je toch geld wilt uitgeven kun je ook de gavita in 600 watt krijgen.

Het gaat er niet om welke lamp het beste is maar welke lamp er het beste bij je ruimte past.

 

Geef whazzup even een pm die weet het vast wel.

vermeld ook even de growshop die dit advies gegeven heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

advies luidt juist om 1000watt de op 100cm bij 200cm te hangen.

dus de lengte breedte leent zich er perfect voor , ik denk dat de hoogte ook geen probleem opleverd .

zijn diverse verslagen van in kweektenten van 210cm hoog .

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar 2x 600 watt overlapt dus meer micromollen.

Ik dacht 1,50 bij 1,50 als optimaal ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

bedankt om te reageren mannen

@Predator

m'n hok is 220 hoog dus die 5cm zal nu niet echt de zaak maken denk ik zo,of bedoel je 225 ondekant lamp want 220 min de hoogte van de lamp(40 met ophang bij) hou ik maar 180 over vanaf onderkant lamp

 

@nighthunter

als basisvoeding ga ik sensi grow en bloom gebruiken,kan mij alleen iemand zeggen hoe ik nu die voeding van advanced geef?Moet ik telkens ik drinken geef er voeding bijdoen,dus van elk product dat ik moet gebruiken(volgens kweekschema) 2ml op 1l water alles in een vat en dan geven of moet ik 1xper week de heveelheid geven die op het schema staat en de andere keren gewoon water,of de producten die ik moet gebruiken die week versprijden over de waterbeurten,dus de ene keer bv voodoo en big bud samen met basisvoeing dan de volgende waterbeurt piranha met bud candy en dan de derde keer Tarantula met bv nog wat basisvoeding?

Ja weet het van die 600w pro maar die is niet double ended en een gewone draadfitting zoals de andere lampen,daar zou ook een verschil inzitten volgens de shop,en ze kosten voor 2 stuks 550 euries die 1000w 419 toch groot vershil was nu al alles bijeen 2000€ kwijt :bier

Heb Wazzup een PM gestuurd ;)

 

@knakepoetser

dat was wat die man ook zei die lamp beschijnt optimaal 100x200 als je genoeg afstand hebt,maar stel m'n planten worden wat groter dan verwacht en de afstand word verkleind naar 60 ofzo beschijnd die lamp dan nog 100x200 of minder,want dan staan de buitenste toppen wel niet meer in het licht,op welke afstand beshijnd die lamp 100x200

Heb in de verslagen van Sannie en van zeebodem met die 1000w in hun tenten dat die toch wat last hadden van stralingswarmte op gegeven momenten oke dat waren nu wel serieuze planten ook zeg dat was niet normaal daar kwamen baseballbatten af niet normaal,dat was ook een beetje de doorslag dat ik had gekozen om toch voor deze 1000w te gaan,ook de diepte waarmee deze lampen gaan bij sannie waren die planten helemaal tot onder met mooie topjes bezaaid(maar ja die mannen kunnen dan ook wel een plantje grootbrengen hé :D

heb de topic over lichtseminar gelezen maar niks wijzer uit geworden,er werd meer gezanikt over wie er wel en niet meemocht,dan begon er nog eentje zen gal te spuwen over hoe het forum naar de kl... is doorpeket met reklame en bezaaid met verkopers en vertegenwoordigers,aver hoe gezellig en leuk het wel niet was met lekkere hapjes enzo,maar niks over wat er uit de bus is gekomen op dat feestje wat de beste opstelling,lamp ofzo is vond ik wel wat jammer,16 paginas gelezen om uiteindelijk niks te weten te komen buiten bovernvermelde :P

 

Nog laatste ding,k wil men aanzuiglucht tussen men planten en de lamp laten binnenblazen met een ventilator naast de opening waar de lucht binnenkomt om die goed te verdelen.Wout doen om

a:de warmte van tussen de lamp en de planten weg te krijgen en zo m'n lamp mss wat dichter kan hangen en

b:omdat het zo een smalle ruimte is en ik het langs onder binnenblaas ik en plaats verlies en de koude lucht op de potten word geblazen dan koelen m'n wortels teveel af.Is dit een goed idee of niet?

Ga die slang zo maken dat die mee naar boven kan samen met de lamp als de planten groeien

 

Zo dat was ie wel weer laat de reacties maar binnenstromen ;)

Groetjes en aleen een goeie kweek gewenst

Seppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit, lees dat je hok 2,20 hoog is.. dan lijkt t me prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seppe er zijn ook zat topics te vinden over advanced.

Er is zelfs eentje bij de sectie voeding.

Ik dacht zelf aan de helft geven.

meestal word er ook aangeraden dat 1 x per week mee te geven.

Ik zou dan met meerdere giften verdelen zoals je al zegt.

 

Over advanced nutrients moet je twindaddy hebben.

 

Ook zou ik voor de gavita pro 1000 watt gaan.

Vind het een erg mooie lamp .

Ik heb alleen op de seminar geleerd dat als je meerdere lampen kan hangen dat het beter is.

De juiste armaturen kaatsen het licht schuin en als 2 lampen dat doen heb je dat dus 2x.

Ik hoop dat je alles cool houd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou inderdaad ook gewoon 2x600 nemen, dat geeft te allen tijde een beter uniformiteit, maar het ligt ook een beetje aan je kweekstijl. Met veel, lage planten kun je het ook best doen met één 1000W op 1150 boost stand, die geeft evenveel als 2x600.

 

Wat betreft het afnemen van de efficiëntie bij dimmen:

post-5211-1336070223_thumb.jpg

Zoals je ziet gaat die van 2,07 naar 1,69 terug. Dat is dus 600x1,69=1014 micromol. Dat is maar ietsje minder dan wat een gemiddelde 230V HPS doet (1050-1100 micromol). Het spectrum verloopt inderdaad iets naar blauw als je dimt. Het is wel aan te bevelen je lamp op 100% te stabiliseren (een week of 2 op 100% gebruiken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ seppe, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je topic kaap met een vraag over die 1000watt gavita. :bier

 

@ whazzap: ik heb een redelijk ruim hok, en wil hier naast mijn 2 huidige 600's een 1000watt ophangen (tussen de 2 600's in). echter... ik lees overal dat je minimaal 225cm hoogte moet hebben om deze lamp tot zijn recht te laten komen. ik heb maximaal 200cm hoogte. kan ik beter mijn geld in een 600watt setje extra stoppen? of gaat het lukken met een 1000?

 

groeten shane!

Share this post


Link to post
Share on other sites

//ONNODIG QUOTEN

 

ok ,zou je in het algemeen adviseren om bij grotere ruimtes/meer lampen te kiezen van 600 watt (400volt pro gavita) ivm de uniformiteit??ipv 1000 watt bedoel ik .

ik vind het verwarrend omdat ik begreep dat ideale belichte opp van 1000watt de 100cm bij 200cm is .

stel ik heb precies zon ruimte 100cm x 200cm zou je toch adviseren om 2 x 600watt te nemen ivm uniformiteit???

in boven genoemde er even vanuitgaand dat je +- 600watt pm zou willen belichten.

bvd

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja wat is ideaal. Niks is ideaal in een tent met één lamp, aan de randen en met name in de hoeken is het licht huilen met de pet op. Dat ligt niet aan de lamp maar de wanden. Spiegels zijn nog het beste. Twee lampen is al wat beter, scheelt je veel hoogte en je bereikt een betere uniformiteit met meerdere lampen, altijd. Als je ze maar goed ophangt. Een lichtmeter is daarbij een handig instrument. Maar heb er maar geen al te hoge verwachtingen van. Een uniforme hoeveelheid licht krijg je eigenlijk alleen maar in een wat grotere ruimte met overlappende lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm zou dan ook niet beter zijn om 4x600 op 2x2 te hangen dan 2x1000 op 3x1,5?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja natuurlijk. meer licht beter verdeeld op minder oppervlak, da's logisch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou je is een tekeningetje kunnen maken hoe je 18x 600watt gavita zou ophangen in een 3x6 bijvoorbeeld.

hang ze dan expres niet precies naast elkaar maar iets versprongen?

mag ook een tekeningtje van andere ruimte zijn gaat me meer om een beetje inzicht te krijgen hoe ik het beste mijn lampen kan verdelen over een ruimte .

ook begrijp ik dat vooral hoeken een probleen vormen,heb je misch suggesties hoe dat te verminderen ?

 

bvd

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon elke m2 1 als je 18x600 watt doet op 3x6. met een 2.40 tent kun je ze dichter bij mekaar hangen zodat ze 80x120 beschijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zo hang ik ze ook op .

maar zou kunnen dat het effecienter kan worden opgehangen.

ik dacht een keer gelezen te hebben dat je express moet laten verspringen .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bezig om een aantal standaard lichtberekeningen te maken maar dat kost heel erg veel tijd.

 

rule of thumb: voor de 600W 80-100 cm hartafstand en dan de rijen 1.8-2 meter uit elkaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

alvast bedankt om te reageren op de gestelde vragen.

Ga toch maar precies de lamp omwisselen naar 2x600w pro(nog duurder :bier ),maar zoals Wazzup zegt gaat het licht in de hoeken maar povertjes zijn als de planten te dicht bij de lamp komen,zoals ik ook wel dacht.

Dus heb naar de shop gebeld en zou vandaag gereden zijn om ze te wisselen,maar natuurlijk zoals gewoonlijk komt een ongeluk of tegenslag nooit alleen.dus rit moeten uitstellen tot volgende week :)dus bij deze bedankt allemaal om te helpen bij de keuze.

Is er miss iemand die nog antwoord kan geven op de vraag of het een goed idee is om de inblaaslucht tussen de lampen en de planten binnen te blazen?

 

groetjes allemaal en goe week-end :D

 

Seppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je het maar niet in je kappen blaast want dan waait alle warme lucht naar beneden naar je planten :bier

 

Niet te veel blazen op je planten, daar drogen ze van uit. Stralingswarmte kun je niet wegblazen, je planten koelen door te verdampen. Ga je daar te veel op blazen dan gebeuren er allemaal dingen die je niet wilt :D

 

Leuke verdeelslang wellicht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor info .

ben zeer benieuwd naar schema's met standaard lichtberekeningen.

als je de rule of thumb aanhoudt kom je wel op veel minder watt pm2 uit .klopt dat ? of begrijp ik de rule verkeerd ?

 

bvd

mvg

 

seppe mijn excuses voor verkeerde advies .

succes met je hok nog .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je helemaal goed! Dat ligt er dus maar net aan hoeveel licht je wilt hebben en hoever de lampen van je gewas af staan.

 

Je moet het ook wel een beetje "right-sizen". In een tent van 3x6x2.1 hang je dus 4 rijtjes van 4 (hartlijn van het armatuur in de breedte dus he!), ietsje wijder dan regelmatig verdeeld om de wandeffecten iets op te vangen. Dat geeft een betere uniformiteit dan 9 x 1000. Je hebt dan op 1,4 m bijna 990 micromol gemiddeld binnen 25 cm van de wand met een uniformiteit van 82% ten opzichte van het gemiddelde lichtnivo. Op 1,3m is dat nog gemiddeld 950 micromol (50 cm van de lamp af), en op 1 m is dat nog steeds 885 (80 cm van de lamp). Dus bij een verdubbeling van de afstand (40 naar 80) neemt het licht slechts 105 micromol gemiddeld af. uniformiteit t.o.v. gemiddelde lichtwaarde is dan nog steeds 81%. Dat is het voordeel van overlappende armaturen.

 

Zo zie je maar dat dat fabeltje van dubbele afstand, kwart van het licht, niet op gaat bij reflectorlampen (en zeker niet bij een groep armaturen). Dat gaat alleen maar op voor een puntlichtbron

 

420px-Inverse_square_law.svg.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier effe een snel plaatje op 1,4 meter.

 

Vergis je niet, de schaal is klein, 900 micromol is nog steeds een enorme poep licht :bier

post-5211-1336170450_thumb.jpg

Je ziet hier trouwens ook heel mooi dat de hoogste intensiteit NIET onder de lamp is! Verspreiden met een spreader is dus niet nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...