Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

seppe

Gavita pro 1000w

Recommended Posts

dan nog één toevoeging:

 

Met 9x1000W heb je wel gemiddeld meer licht maar met een iets lagere uniformiteit. Met de extra afstand van de lamp die je nodig hebt heb je iets minder licht gemiddeld dan de 600W oplossing, want je verliest meer aan de wanden.

post-5211-1336171425_thumb.jpg

Voor beide oplossingen geldt: met het blote oog ga jij het verschil niet zien, en het effect op de planten van de verschillende lichtintensiteiten is bij beide oplossingen beperkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afbeeldingen maken het mooi inzichtelijk. Toch schept dit ergens ook wel onduidelijkheid en dan m.n. in je laatste zin. Want als het effect slechts beperkt is...

Ik was gisteren bij PUK support om mij te laten voorlichten over een aantal zaken (overigens geweldige service). Daar laten ze de 600 pro en 1000 DE draaiend zien. Optisch komt er zo ontzettend veel meer licht uit de 1000 DE....

 

Want je laat hier duidelijk zien dat de verdeling van licht bij de 600 watters een stuk beter is..maar hoe zit het met de doordringbaarheid van het licht in het gewas? Verdeling van licht lijkt mij 2 dimensionaal, maar opbrengst gaat over 3 dimensionaal! Want hoeveel winst pakken we wel niet uit goed ontwikkelde toppen in de onderste lagen? Mij lijkt dat de 1000 watter daarop beter scoort..

 

gr. Bob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is moeilijk te voorspellen omdat de extra 600W armaturen wel zorgen voor een veelbetere penetratie rondom. De 9 x 1000 W is helemaal geen slechte oplossing hoor, hou me ten goede bovendien zijn deze getallen op basis van 100%. Je kunt de 1000 W nog een keer 15 % boosten vergeet dat niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede mooie info .

is het geen idee om er een stickie van te maken ?

verdelen van licht/lampen of iets ?

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou wel erg handig zijn als je van elke lamp een overzichtje hebt wat de ideale "actieradius" is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heeft er iemand al aan gedacht om hps met inductie te gebruiken

HpS voor de warmte een kleur ,en de inductie lamp voor het doordringen van het gewas ,wat een meer uniforme oogst geeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

de tekening met 16x 600 watt in 6 x3 tent .

klopt het dan dat je dan dus 75cm van de wand begint en dan 150cm tot hart volgende bulp?op de 6meter kant.

en op de 3 meter kant 37,5cm vanaf wand beginnen en dan steeds 75cm tot hart volgende bulp?

of begin je juist iets dichter op de wand omdat je geen overlappend licht hebt bij de wand ?

 

bvd

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker een mooie discussie, maar de bottom line is denk ik dat beide lampen goed en veilig zijn. Als je kijkt naar opbrengst klopt de praktijk met wat Whazzup zegt: het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Want onder de gebooste 1000 watter komt op 2.25m2 bij sommigen 1200 gr uit....en onder de 2x 600 watt op iets meer dan 2m2 komt ook......1200 gram vandaan..! Het lijkt dus vooral een theoretische dicussie te zijn.

 

De 1000 watt geeft 2.07 mmol, de 600 watt geeft 1.95 mmol. Dat is een verschil van 6%....Ik ben benieuwd hoe groot de percentages zijn van lichtverdeling, onvoldoende/ te veel water, stekken te vroeg in de bloei zetten etc. Kortom...je moet wel een heeeeel erg goede kweker zijn om in kleinschalige projecten het verschil te bemerken van 6%. Maar dat is mijn mening. Overigens ben ik zelf ook een perfectionist...dus volg ik de dicussie met veel interesse. Ik vraag me alleen af in welke mate de discussie theoretisch of praktijk is....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zou wel erg handig zijn als je van elke lamp een overzichtje hebt wat de ideale "actieradius" is.

ja dat is dus het probleem, daar heb je niet zoveel aan als je lampen gaat combineren.

 

Bij de 16 600W armaturen combinatie is de afstand tussen de armaturen op rij (hartlijn) 75 cm, russen het midden van de rijen 1.55

 

Bij de 9x1000W is het berekent op 1m afstand armatuur op rij, 2m per rij.

 

Bij de 1000W zit je op een meter hoogte ongeveer op gemiddeld hertzelfde lichtnivo als bij de 600W combinatie.

 

Als je de 1000W echter op boost zet dan heeft de 600 het nakijken. Je krijgt dan zeer hoge lichtniveaus:

 

op 1.40 gemiddeld 1106 umol m-2 s-2 Maar dat is voor de 1000W te dicht bij.

post-5211-1336245253_thumb.jpg

 

Verrassing: op 1.30 (10 cm verder)gemiddeld 1130 umol m-2 s-2

post-5211-1336245938_thumb.jpg

 

 

op 1 meter (40 centimeter diep in het gewas) nog steeds 1033 umol m-2 s-1!!!) - dat is dus meer dan de 600W oplossing op top niveau. Let wel: de 600W zal mogelijk beter het gewas penetreren maar dit lichtverschil maakt dat ruimschooots wel goed.

post-5211-1336245265_thumb.jpg

 

 

Je moet echter wel wat in je mars hebben om met deze niveaus het tot een goed einde te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Whazzup....maar dan ben ik benieuwd waar jou voorkeur naar uitgaat in een tent van 3x3m? 4x 1000 of 8 a 9 x 600? Ik denk dat 4x 1000 beter te hanteren is.

 

Het verbaast mij overigens wel dat jou mening is dat de 600 mogelijk beter in het gewas dringt...ik had dat door de power van de 1000 watter toch anders ingeschat. Juist daarom is dit zo'n mooi forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zeker een mooie discussie, maar de bottom line is denk ik dat beide lampen goed en veilig zijn. Als je kijkt naar opbrengst klopt de praktijk met wat Whazzup zegt: het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Want onder de gebooste 1000 watter komt op 2.25m2 bij sommigen 1200 gr uit....en onder de 2x 600 watt op iets meer dan 2m2 komt ook......1200 gram vandaan..! Het lijkt dus vooral een theoretische dicussie te zijn.

 

De 1000 watt geeft 2.07 mmol, de 600 watt geeft 1.95 mmol. Dat is een verschil van 6%....Ik ben benieuwd hoe groot de percentages zijn van lichtverdeling, onvoldoende/ te veel water, stekken te vroeg in de bloei zetten etc. Kortom...je moet wel een heeeeel erg goede kweker zijn om in kleinschalige projecten het verschil te bemerken van 6%. Maar dat is mijn mening. Overigens ben ik zelf ook een perfectionist...dus volg ik de dicussie met veel interesse. Ik vraag me alleen af in welke mate de discussie theoretisch of praktijk is....

Ik denk dat je het goed hebt samengevat, maar een goede kweker haalt net even dat beetje meer van meer licht, zeker met CO2.

 

Ik denk dat je met 1100 - 1200 micromol echt op het randje zit van wat je met gewoon licht nog kunt verbeteren. Met CO2 zou ik wel tot 1300-1500 durven gaan. Klimaat. substraat en voeding zijn echter andere even belangrijke elementen. En met veel licht komt klimaat heel nauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch nog een paar vragen.

met de 600 watters krijg je wel het licht beter verspreidt/verdeeld over de ruimte (ff de 3x6 tent als vb,ik snap dat het voor elke ruimte weer anders is) denk je niet dat je dat terug ziet in een betere opbrengst?

 

 

op 1 meter (40 centimeter diep in het gewas) nog steeds 1033 umol m-2 s-1!!!) - dat is dus meer dan de 600W oplossing op top niveau. Let wel: de 600W zal mogelijk beter het gewas penetreren maar dit lichtverschil maakt dat ruimschooots wel goed.

 

bedoel je bij bovenstaande dat de lamp op 1meter vanaf gewas/te belichte opp hangt?en bij plaatje 1.30 en 1.40?

 

zou je je persoonlijk voorkeur voor belichting van een tentjes kunnen geven bv 2.4x2.4 de 3x3 ,2.4 x4.80. 6x3 je snapt het idee .

 

zou je door iets dichter bij wand te starten met eerste lamp, evt middelste op eerste en laatste rij dwars op de rest hangen om hoeken beter te belichten ,lampen rijen iets laten verspringen(zag ik in vb lichtplan http://topshieldpro.com/PlaatsingschemaNL.html )

denk je dat bovengenoemde dingen enig nut hebben of zal dat weinig verschil maken?

 

ik vindt het trouwens tof dat je de moeite neemt zo uitgebreidt op de materie in te gaan.(ik ben pas net lid had ik veel eerder moeten doen :bier )

 

bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga uit van 20-30 cm vanaf plafond tot lamp, en dan een maximale gewashoogte waar je toppen terechtkomen. Met 2.10 tent is dat dus bij 1.40 40 cm van je lamp af, op 1.3 is dat 50 cm van je lamp af. Zoals je ziet is iets verder van je lamp af niet altijd een nadeel, het levert zelfs af en toe gemiddeld meer licht op.

 

Theorie en praktijk lopen in kleine ruimten nog wel eens uit elkaar doordat wandeffecten heel moeilijk te berekenen zijn. Maar over het algemeen komt het redelijk overeen met de metingen. Bij het gebruik van spiegels zie je duidelijke verschillen aan de kanten. Hoe kleiner de tent, hoe groter de invloed daarvan zal zijn dus dat verklaart ook het succes van spiegels in een klein hokje.

 

Je kan compenseren door de lamp dichter bij de wand te hangen amar daarmee wordt je uniformiteit wel een beetje beter maar holt je gemiddelde lichtopbrengst achteruit. Je moet dus altijd een compromis sluiten. In een kas van een aantal hectare hangen we aan de kanten en in de hoeken wel eens extra licht om dat op te vangen. In zo'n kleine tent maakt dat niet uit. Daarom hebben we ook een TripleStar reflector die je in kunt stellen. Voor kleine tenten met een beperkt aantal araturen lost dat in ieder geval aan twee kanten het probleem op.

 

Andere berekeningen komen nog, maar je begrijpt dat het behoorlijk standaard is: Evenredige verdeling, de rijen aan de zijkant iets dichter naar de wand. Dat is echt centimeters werk.

 

Of de betere verdeling in opbrengst te zien is: ik denk het niet. Licht is gewicht, meer licht is meer gewicht. Planten die niet helemaal uniform belicht worden zijn uitstekend in staat om hun assimilaten door de plant te verspreiden. Tuurlijk zuller er wat kleine verschillen zijn maar je bent niet aan het kweken voor een horticulturele proef waarbij alles binnen 5% nauwkeurig belicht moet worden - dan heb je heel veel overhead.

 

In klimaatkamers werken we daarom nog veel met lager vermogen HPS, daar is de eis van uniformiteit een stuk hoger.

 

Verspringen hoeft niet en heeft geen nut bij deze reflectoren omdat ze geen vlinder-vormig lichtbeeld hebben. Een kaal lichtbeeld heb je ook niet zoveel aan, je hebt tenslotte altijd wanden. Dus uniformiteit is niet je eerste prioriteit: licht op je planten krijgen is dat wel :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie posts wazzup, heb er veel aan.

 

 

zit zelf te denken aan een 1,5 x 3 tent, 215 hoog wil er 2x gavita 1000 watt ophangen en in het midden een plasma 300 w, waar ik alvorens de zaden mee laat ontkiemen en wortelen op startblokken. mijn plan is om 4 rijen 18 liters a 30x30x30 x 9 naast elkaar te zetten. zo heb ik 36 18L op 2,70 x 1,20. aan alle zeikanten wil ik spiegels ophangen.. ff kijken nog hoe dat het beste gerealiseerd kan worden met de spiegels en hoe ik de temp goed kan controleren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok Whazzup....maar dan ben ik benieuwd waar jou voorkeur naar uitgaat in een tent van 3x3m? 4x 1000 of 8 a 9 x 600? Ik denk dat 4x 1000 beter te hanteren is.

 

Het verbaast mij overigens wel dat jou mening is dat de 600 mogelijk beter in het gewas dringt...ik had dat door de power van de 1000 watter toch anders ingeschat. Juist daarom is dit zo'n mooi forum.

Je geeft het zelf ook al aan: Wat is te hanteren, wat is handig, maar bedenk ook dat een grotere lamp meer afstand vraagt van je gewas. Natuurlijk is 4x1000 een stuk handiger. Alternatief voor 9x600 is 8x600 in twee rijen van 4. Geeft ook een prima uniformiteit door de brede reflectoren, alleen iets minder licht. Wel minder klimaatproblemen en eenvoudiger kweken.

 

er zijn variaties, zoals 2 rijen van 4 en 2 dwars daar tussen, dan heb je ook 6000W hangen en heb je een uitstekende lichtverdeling en op 1 meter hoogte nog gemiddeld bijna 1000 micromol.

 

Er valt op allerlei manieren te tunen. Altijd geldt: meer armaturen geeft een betere uniformiteit. Wanden zijn in een tent niet (volledig) te compenseren, in een kleine tent hebben ze extra veel negatieve invloed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Once again..dit is nou eens echt goede informatie. Onderbouwd met cijfers en wetenschap. Klasse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

ben effe niet in staat geweest om te reageren op de antwoorden

zoals gezegd ga ik voor 2x600w,maar is er veel verschil tussen een digistar dimable 600 of een 600pro(buiten het prijsverschil:) )bij puk support staan er setjes gavita digistar met green power lamp en triplestar reflector voor een magere prijs van 225€,een setje 600pro komt op 275€.Is die pro echt het verschil in geld waard of is dat ook maar met een percentje ofzo vershil.Voordeel van die digistar is dat je hem ook nog eens kan dimmen voor in de zomer als ik er niet kom met warmtevedrijving.

 

@Wazzup

met een verdeelslang bedoel je waarschijnlijk de airsock.Maar waar moet die sock hangen onder in het hok of tussen lamp en planten(aan de zijkant natuurlijk,niet onder de lamp ;) )

 

@knakepoetser

no prob eigenlijk verkeerd advies was het niet het lijkt me meer een voorkeur,er zullen er zijn die zweren bij 2x600w en ook die zullen zeggen dat het beter is met die 1000w.zoals met de meeste dingen,ben bezig geweest met m'n appartement te renoveren in de ene winkel dat advies en in de andere winkel ander advies en nog eens in een andere nog ander advies,en als leek sta je daar dan :bier maar de renovatie is bijna klaar en goed gelukt,dus zal dat met de tuin ook wel goed komen zeker((hoop ik :D )

 

nou dat was ie weer ben er wel zo goed als uit nu alleen nog of ik nu de pro of de digistar ga halen.

Maar ben altijd een twijfelaar geweest bij belangrijke aankopen,m'n laatse auto die ik ging bestellen was eerst een zilverkleurige,dan ben ik gaan veranderen in een zwarte,om uiteindelijk toch een zilvere te nemen :P

die mensen van de garage werden er gek van,maar was uiteindelijk toch blij met die zilvere en vind hem mooier dan de zwarte nu ;)

 

groetjes van twijfelende Seppe :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok is het veilig om de conclusie te trekken , dat ik dan beter 18 lampen op de normale manier elke meter 1 kan hangen .

dan 16 mooier verdeeld omdat de hoeveelheid licht belangrijker is dan de uniformiteit van het licht ?

als dit klopt had je toch gelijk in je eerdere post amnees :bier :D :P .

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knakenpoetser: nee die conclusie kun je niet zondermeer trekken. Qua oppervlakte wellicht wel maar niet qua verdeling. Een slechte verdeling kan grote problemen geven wat betreft de warmte en lichtverdeling en zelfs je gemiddelde lichtopbrengst heel negatief beïnvloeden.

 

@seppe: met een luchtverdeelslang bedoel ik zo'n plastic slang met gaten (zoals A&T levert)

 

Het verschil tussen een DigiStar en een Pro 600 is dus slechts 50 euro. Je krijgt daarvoor een 3-4% effectievere reflector (die welliswaar niet is in te stellen), een 6-8% effectievere lamp die speciaal gemaakt is voor de gebruikte VSA (ik zou greenpower afraden op digistar!), een professionele Philips elektronische VSA die op zeer hoge frequentie werkt, volledig armatuur zonder EMI en een jaar garantie op de lamp.

 

Dit is een hobby oplossing met een professionele oplossing vergelijken, en daarbij is de professionele oplossing dus eigenlijk best aantrekkelijk geprijsd. Maar als je twee lampen slechts gebruikt is een TripleStar interessant omdat je daarmee het licht beter op je planten kunt krijgen, daar is hij voor ontwikkeld.

 

Kweken met (meerdere) kleine lampen is eenvoudiger dan met minder grote.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het ook een goede optie zijn om 2x een rij van 9 600watters in de 3x6 tent te hangen?

dus 75cm ,150cm, 75cm in breedte tent en 33,3 en dan 66,6cm enzo door en dan eidigen met 33,3cm in lengte .

of denk je dat dat geen goede verdeling geeft .

qwa lengte gavita pro zou het net moeten gaan denk ik zijn toch +-60cm ,zou net moeten passen.

 

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wazzup

dus je bedoelde een perfoslang maar mmakt dat ding geen herry tussen al die kleine gaatjes de lucht naar buitenpersende krijg je dan geen grote blokfluit???,zouden de planten mss wel leuk vinden een muziekje erbij :bier

dus met zo'n twee pro's ga ik makkelijk 100x220 goed kunnen belichten?Want zoals ik kan opmaken aan je uitleg gefft die pro dus een 9à12% meer licht dan een evsa,das niet niks SO I GO FOR PRO :D dus volgende week naar amsterdam met een 1000w en 130€ voor twee pro's

 

bedaankt allemaal voor de goede info en tot de volgende topic dan maar

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ knakenpoetser: nee, altijd in de breedte werken. Dat geeft het minst wandverlies.

 

Voor 100x220 inderdaad, 2x600 is ook een goede keuze. Scheelt je een hoop hoogte.

 

Edit: met eem DigiStar kun je het verschil gedeeltelijk wegpoetsen door de boost stand te gebruiken trouwens, maar wel tegen meer electriciteitsverbruik uiteraard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal,

vandaag twee pro 600w gaan halen en nog sensizym en pvp gaan halen.

ben gelijk nog effe langs Barneys geweest Laughing buda gaan halen dr grinspoon en utopia haze,lekkere wietjes vooral die grinspoon(maar mag ook wel voor 18€/gr).

Heb Vandaag ook beslist om toch een tent te gaan halen,een dr 240w.Heb er plots geen zin in om tijdens de run telkens de helft van de planten te moeten verhuizen omdat de plaats 220 diep is met deuropening aan de 100 kant.

Kan iemand me raad geven wat ik met aan- en uitblaas moet doen,heb een 500m3 aan- en 1000m3 uitblaas,ga de tent in een kamer zeten met 1 raam,zonder mogelijkheid om een gat in de muur of plafond te maken.

 

alvast bedankt

groetjes Seppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) standaard beginnersfout. Alles gekocht: Oh ja, lucht! Klimaat is een van de belangrijkste factoren vergeet dat niet!!

 

Dat wordt een koof op het raam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...