Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GanjaRanja

Wat is het beste kweek systeem?

Recommended Posts

@Ponix

Ik heb even gekeken en ziet er mooi uit.

Welke sprayers heb je?

 

@Jeice

Dat systeem had ik al gezien.

Ik vond de afstand tussen de potjes een beetje klein voor wietplantjes, en de prijs veel te hoog.

Het principe is hetzelfde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is aan de krappe kant, daarom een mooie staven of toppenzee creëren en niet druk maken om wat eronder zit.

 

je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te gebruiken

 

 

justitie zal t minder leuk vinden meerdere plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het even bewerkt. Misschien wat handiger.

 

Druk pvc is 25mm, buizen zijn 200mm, tubing, connectors en sprayers allemaal Gardena micro drip. Ik heb 2 van dit soort systemen en deze heeft de connectors nog niet. Dat is al vervangen, want het scheelt gewoon een hoop gepiemel met dichtingstape en kit etc. Daarnaast heeft dat andere systeem een 'gesloten' lus waardoor de druk opbouw evenrediger is, dus dat heb ik nu ook nagemaakt, met 2 kranen ertussen om ook gelijk het reservoir leeg te kunnen pompen zonder de boel af te breken of los te schroeven of whatever. Ik ben een hele luie vent.

 

Ik heb voorheen met 'speciale' sprayers gewerkt en veel problemen gehad met verstoppingen. Ik gebruik dus nu de 360 open sprayers in combinatie met een 7000l/uur pomp. De sprayers leveren niet direct de aero mist die je zoekt, maar door de 'splash' kom je d'r wel, dus buizen vooral niet te groot nemen. Op 125mm kan het, maar dan moet je wel een beetje kunnen kweken.

 

Als je met een lagere druk gaat werken, dan kan je met een combinatie van sprayers toch genoeg 'splash' behalen. Dan zou je de multi-6-sprayer moeten nemen (heeft een fijnere nevel als de 360 open sprayer, maar is vergelijkbaar) en de 'rotating sprinkler' om juist die 'vaste' water laag te doorbreken en het 'botsen van de druppels' de 'splash' te laten creeeren.

 

D'r zijn veel wegen naar Rome en ongeacht alle 'meningen' etc. kan ik als non-expert met een klein beetje grip op wat ik doe een hele goede oogst behalen op een simpele manier en gezien ik als medisch gebruiker een lagere eis stel aan 'smaak' (want er zit gewoon geen 'aardse' smaak aan, punt) en een hogere eis aan THC en opbrengst/risico, is dit voor mij het beste systeem (zoh, blijf ik toch on topic, :D )

 

Een goedkope seconde timer is de 'easy timer' van Lucky Reptile. De 15 minuten 'off' is dan een beetje het maximale aan droogtijd en de 'on' tijd is afhankelijk van de pomp en splash. Als je echt weet wat je doet, dan kan je je gewas sturen met een betere timer, maar daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan. Enige nadeel van die 'easy timer' is het feit dat ie niet standaard geaard is, dus veiligheid in acht nemen.

 

Het grootste nadeel aan een dergelijk systeem is dat het eigenlijk niet geschikt is om zo 'klein' te draaien. Wil je dus echt je water goed houden, dan moet je 3 tot 4 keer per dag de boel meten en bijsturen. Je kan natuurlijk ook een veel groter water volume nemen, maar dan ga je een beetje aan een basis principe van aero voorbij (de wens is nl om minder water te verbruiken). Voedingscomputers zijn dan een uitkomst, maar vooralsnog voor mij te duur.

 

Ik check dus dagelijks mijn water 2 keer minimaal en ik schrijf altijd de laatste waarde op, anders is het bijna onmogelijk om grip op je water te krijgen en da's het enige 'medium' voor zover je daar van kan spreken. Je zou ook met een soort 'PH perfect' voeding kunnen werken zoals Canna's Aqua, maar aangezien ik graag het verschil wens te zien in EC/PH nadat ik het water heb aangevuld om te weten wat er verbruikt is etc. ben ik daar nog niet aan begonnen. Ik hou het bij een oude vertrouwde hollandse 'one part', met wat enzymen, PK13/14 en een tikkie amino's etc. (ons allen welbekend neem ik aan).

 

Less is way more als je aan de aero gaat en kijk NOOIT MEER naar een voedingsschema. NOOIT! Sativa's, geheid verbrande tips, ook al zuur je alleen je water af (bij wijze van spreke). Ik kom met Sativa's niet veel hoger dan 1.2 EC tijdens de bloei. Dat houdt dus in dat ik met het PK geven, terug ga in de basis om op dezelfde EC uit te komen. Dus het is puur een verandering in NPK verhouding ipv er 'meer' voeding op te zetten. Ga je dat wel doen, dan ga je dat proeven, zien, ruiken, voelen etc.

 

Oh, en een onderstel maak je of van PVC 25mm, of van aluminium met hoekstukken (check de online voliere boeren eens, want het kost geen kont!).

 

Zoh, einde van deze Irish&Webby sessie. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ jeice

 

Voor dat geld kom ik 'em op maat bij je maken. Misschien nog lucratiever dan kweken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice Ponix!

Ik Ga binnenkort dit systeem bouwen in een 3x6 kamertje.

Zal wel veel gekloot worden op het begin maar ik kan hier altijd wel terecht voor hulp.

Thanks voor je reactie

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ jeice

 

Voor dat geld kom ik 'em op maat bij je maken. Misschien nog lucratiever dan kweken :lol:

 

 

als je ook nog eens goed bent met stroom ben je aangenomen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo buurman, ga je de riolering in de stad opnieuw aanleggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de info. Erg informatief. Vooral de lage ec spreekt me wel aan, omdat ik op aarde, met de led vrij hoog moet met de ec om geen tekorten te krijgen op light aarde. Omdat vrijwel al het water op aarde naar de plant gaat, en ik dan alle voeding voor de plant in dat water mee moet geven is de ec vrij hoog. Ik merkte bij de dwc al dat de plant minder moeite heeft met de voedingsopname, met een lagere ec. Ik gebruik op het moment AN met ph-perfect, en bevalt me goed. Ik heb wel even voldoende info om verder te denken.

(ik denk aan een gesloten kast met led op aero, eventueel met co2.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu het toch een aero topic is geworden.

 

hoe werkt zo'n systeem eigenlijk die ik net post

 

heb je nog een apart watervat nodig en hoe krijgen de wortels precies water? is dat standaard met een timer of? zou die bijgeleverd zitten :lol:

 

 

bvd!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor zover mij bekend krijg je bij zo'n GH systeem een reservoir, pomp etc, maar geen timer.

 

Qua electra ben ik niet zo slecht, maar ik heb nog een paar boeken te gaan, :lol: . Niet dat ik er niet aan durf te komen, maar gezien mijn huidige hobby nivo is dat voor mij geen vereiste.

 

Feitelijk 'pis' je een bult water in die buizen tegen pluggen aan of netpotjes met wat korreltjes. Als je dan hard genoeg piest, dan spetterd dat water in de buizen alle kanten op en breken de druppels uiteen in een soort van 'mist' die wat blijft hangen (de 'splash'). Die mist is zeg maar het 'aero' gedeelte. Als de wortels dan eenmaal de onderkant van de buis bereiken, dan krijg je dus een soort van 'NFT' systeem in die zone en door de nat/droog cyclus is dat dan een verkapt 'eb en vloed' systeem :D .

 

Maw. je laat het water weer teruglopen naar je reservoir door de buizen onder een hoek te plaatsen. Als die snelheid groot genoeg is (maar niet te groot), dan trekt dat weer extra zuurstof door je netpotje naar binnen de buizen in. Dat is zeg maar de 'truc' achter een 'gezond' systeem.

 

Die Amerikanen/Canadezen werken vaak over 'neoprene covers' ipv netpotjes, maar da's zeg maar vergelijkbaar met de top volledig afdekken met een stuk plastic. Het voordeel is dat de 'mist' blijft hangen, maar je krijgt dus zuurstof problemen en wortel rot etc als je dat gaat doen. Wat dat betreft zweer ik bij netpotjes en wat hydrokorrels en dat heeft als bijkomend voordeel dat ze veel betere steun hebben, maar je zou de techniek wel kunnen gebruiken om bv de LV in de wortelkamer hoger te houden bij jonge stekken, want dan hoef je de LV in je klimaat niet zo hoog op te jagen.

 

Ennuh, geen medium om te spoelen, alleen een systeem en wat er in de planten zit. Lekker vlot dus. Daarnaast gebruik ik H2O2 en DripClean om de boel proper te houden. Na een rondje gaan de buizen letterlijk even in bad met wat bleek, dan bouw ik de boel weer op en draai het een dagje met wat water en wat schoonmaak azijn om de laatste resten kalk eruit te krijgen. Naspoelen met water en eventueel een borsteltje om de laatste resten kalk los te bikken en de boel is zo goed als nieuw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor misters die een fijne nevel geven kijk even bij het [gifkikkerportaal]

voor 12euro heb je een hele fine nevel [mister]

of kijk bij mijn vrerslag earo led c02

mijn enige fout was dat ik halverwege mijn kwek pas mijn secondetimer binnenkreeg

planten hadden al klappen gekregen

verder vind ikhet een top systeem

greets bots

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maw. je laat het water weer teruglopen naar je reservoir door de buizen onder een hoek te plaatsen. Als die snelheid groot genoeg is (maar niet te groot), dan trekt dat weer extra zuurstof door je netpotje naar binnen de buizen in. Dat is zeg maar de 'truc' achter een 'gezond' systeem

 

mag hopen dat het automatisch gaat met een system als aeroflow? niet dat je die hele bak moet hellen ... :D

 

het waterresevoir, zijn dat de witte bakken aan de linkerkant onderin? vraag me af of het ook op temperatuur wordt gebracht.

 

bedankt voor alle info die je hebt geplaatst :lol: :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de boel staat zo dat er een helling is, maar dan moet je vloer wel recht zijn, :D

 

Ik ken alleen een kleinere aeroflo van dichtbij en daar zit inderdaad zo'n wit reservoir bij. Ik neem aan dat deze 2 witte bakken inderdaad het reservoir zijn en dat ze gekoppeld zijn (communicerende vaten), zodat het middelste vat het reservoir met pomp is en de andere puur voor extra volume. Aanname hoor. Op youtube zal vast wel een filmpje staan van ze.

 

Ik kan je wel vertellen dat die persoon die ik ken, die met dat systeem werkt, er veel aan heeft moeten trekken om het goed te krijgen en hij maar de helft van de plekken bezet, omdat het anders niet te doen is. Voor dat geld kan je d'r echt 4 tot 5 maken die meer toegespitst zijn op het type plant dat we verbouwen.

 

Water op temp brengen kan, maar de meeste hebben juist problemen om het koel te houden. Ik zit het liefst rond de 20 graden en dat lukt me alleen door koele lucht onder in de ruimte te brengen. Zo hou je de onderkant van die buizen ook lekker fris (vooral als er nog niet veel blad is). Tot 22-23 graden gaat het allemaal wel goed, maar ik heb bij hogere temps problemen gehad met wortel rot.

 

Voor zover mij bekend ligt de maximale zuurstof opname in water rond de 19 graden Celcius en voor zover mij bekend vinden onze dames het ergens rond de 22-24 het 'lekkerst' bij de wortels, maar d'r zijn veel meer praktische zaken om te overwegen en tja, ik krijg het al moeilijk op, dus voor mij is het niet zo'n 'issue'. :lol: Ik ben eerder bang voor problemen, dus ik gebruik geen vat-verwarmer en bij eventuele problemen heb ik een water koeler (zo'n kantoor ding) die zo'n 5 liter per keer ijskoud maakt. Gooi d'r dan nog een vries elementje bij en je komt een hittegolf door.

 

Zodra ik m'n nieuwe frame af heb en nog wat zaken, dan zal ik eens een rondje documenteren hier op WF. Zal nog wel een week of 6-7 duren :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok top man, lijkt dus beduidend mooier en makkelijker dan het is, en is dan nog niet eens compleet en valt er nog een hoop aan te tweaken.

dacht als je je gewoon focust op de bovenkant dat het wel zou kunnen om alle gaten te vullen. Uiteindelijk draait het toch om het gemiddelde... maar is dus geen doen. In dat geval kan ik net zo goed gewoon weer eb vloeden op mapito met 18liters. Dan kan ik er net zoveel kwijt en is dan uiteindelijk toch stukken simpeler. Maar ga je verslag zekers in de gaten houden :lol: Moet zelf ook nog een kweek afmaken. (als alles goed gaat )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, het is een kwestie van benadering. Als je er korte Indica stekken op jast en die 1 dag laat aanslaan en op 12/12 gooit, dan kan je d'r vast een hoop op kwijt, maar ik zie dat persoonlijk als een risico dat ik niet graag loop. Ieder voor zich natuurlijk.

 

Eb & vloed met Mapito is niet zoveel anders eigenlijk, alleen vereist het minder 'werk' bij een kleine setup en nee, een aero tafel of hoe je het wenst te noemen is geen magisch apparaat :D If it sounds too good to be true, it probably is. Ik geloof ook niet op die manier in een 'Irish&Webby', want ik zie mensen dingen op aarde doen waar ik grove bewondering voor heb. Daar zit 'em dus ook de kneep; ik kan niet kweken (met iets met een buffer want daar heb ik geen geduld voor). :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
k geloof ook niet op die manier in een 'Irish&Webby', want ik zie mensen dingen op aarde doen waar ik grove bewondering voor heb

 

Same here, maar als ik zie wat er allemaal ingepropt wordt om te opwaarderen/bodemleven creëren ect dan vergaat mijn zin al. Hoe makkelijk het misschien ook is. Daarom haal ik ook nog steeds groentepakketten voor pasta en oosterse gerechten, en koop ik "kipkruidenmix" voor mn kipfilet.

 

Ik hou het graag lekker basic

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

 

Zoiets bedoel je? 'They piss and shit out the nutrients'.

 

 

Ik weet er het fijne niet van, maar ik moet gelijk aan dit filmpje denken als mensen over bodemleven etc beginnen. Ik heb er dus ook geen mening over in die vorm zoals Steve Tuck dat heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kweek nu weer op aarde.. maar op aero had ik de meeste "fun" en je zag de plantjes extreem snel groeien en ontwikkelen.

 

ik heb altijd voorkeur naar de hydro-achtigen gehad... mediumloos of zo minst mogelijk sjouwen is het beste (eigen mening).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom hergebruik ik mn aarde ook altijd voor het bodemleven.

Er zijn ook organische stoffen die wel snel opneembaar zijn dacht ik.

Volgens mij snapt die Steve niet dat de plant het zelf wel kan regelen wat hij opneemt.

En dat die bacterien de stoffen losmaken.

Miccohrizza is heel wat anders dat werkt in symbiose met je wortels dus voordat hij een filmpje maakt mag hij eerst wel is wat gaan lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er het fijne niet van Nighthaunter, maar volgens mij is de boodschap van dat filmpje ook niet gericht op het inhoudelijk bespreken van de methodes, maar meer om een gedachtegang neer te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn 2 manieren volgens hem dan.

1 De plant en bodemleven regelen het.

2 De mens probeert het te regelen.

 

Een ieder mag bedenken welke manier hij het beste vind.

Aarde + bodemleven trekt mij omdat ik het zo natuurlijk mogelijk wil doen.

Aero trekt mij omdat je alles zelf kan regelen.

 

Maar ga voor optie 1 voor de smaak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor de info. Erg informatief. Vooral de lage ec spreekt me wel aan, omdat ik op aarde, met de led vrij hoog moet met de ec om geen tekorten te krijgen op light aarde. Omdat vrijwel al het water op aarde naar de plant gaat, en ik dan alle voeding voor de plant in dat water mee moet geven is de ec vrij hoog. Ik merkte bij de dwc al dat de plant minder moeite heeft met de voedingsopname, met een lagere ec. Ik gebruik op het moment AN met ph-perfect, en bevalt me goed. Ik heb wel even voldoende info om verder te denken.

(ik denk aan een gesloten kast met led op aero, eventueel met co2.)

 

 

hoge Ec op aarde? bij mij komt ie niet hoger dan 1.2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek onder led op light aarde en geef van onder af water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nighthaunter

 

Da's een discussie waar ik me niet in meng op die manier. Volgens mij zegt ie gewoon dit: alles wat een plant doet is een scheikundig proces. Hij vertelt het alleen een stuk leuker. :D

 

'Agent Orange is organic, but you wouldn't want to smoke that'

 

Dat zijn toch prachtige opmerkingen :lol:

 

Voor de smaak moet je trouwens buiten kweken.

 

@ panjaabie

 

De EC van je medium of van je water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...