Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Onrregelmatig verdeelde stekken-gezondheid

Recommended Posts

Hi

 

Ik zit op 7/14 dagen voorgroei van mijn Cheese stekken, ze staan onder 600w hps , afstand is 80cm.

 

Ze staan op lightmix, ik heb tot nu toe alleen maar afgezuurd water gegeven met Aptus Startbooster, dosering volgens bijschrijving.

 

Toch zie ik sommige stekjes verbrande bladpuntjes hebben terwijl ze niet te donker van kleur zijn, andere daar tegenover

 

zijn lichter van kleur zonder dergelijke lasten. Hoe kan dat,ze kunnen toch niet zich overvoeden aan lightmix lol?

 

Ze staan op 11L potten, temp met lampen aan is 27 gr en met lampen uit 21 graden. LV is rond de 45% lamp aan > 70% lamp uit.

 

 

 

Ik heb mijn vat aangemaakt met 1/2 dosering Bio voeding klaar en afgezuurd.. maar nou ben ik bang om te wateren ermee wegens evt overvoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zuur je bio-voeding af ?

Fotootje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn camera is kapot dus kan even geen foto regelen, misschien in de loop van de week dat ik van iemand eentje leen.

 

ik gebruik de GHE BioSevia voeding met de additieven als Ghe Diamond Nectar, Bio Protect etc.

 

Op de GHE schema staat (letterlijk gekopierd):

pH-waarde

In aarde is het doorgaans niet nodig de pH-waarde te controleren. Maar als u streeft naar een perfecte oplossing van de voedende elementen, is

het aanbevolen de pH-waarde te regelen tussen 5,5 en 6,2 alvorens de voedingsstoffen toe te voegen..

 

 

graag antwoord op deze vraag indien iemand het weet:

 

Omdat ik al begonnen ben met afzuren weet ik niet of dat slim is om nu opeens het niet te doen... zal dat PH verandering geen onnodig stress bezorgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou je niet perfect af willen zuren

Share this post


Link to post
Share on other sites

graag antwoord op deze vraag indien iemand het weet:

Omdat ik al begonnen ben met afzuren weet ik niet of dat slim is om nu opeens het niet te doen... zal dat PH verandering geen onnodig stress bezorgen?

 

 

Het afzuren van je aarde zorgt er alleen voor dat je kalkbuffer in de grond wordt aangesproken, je ph wordt gereguleerd door je kalk dus wanneer je je aarde afzuurd gaat je kalkbuffer sneller op en zal je eerder tekorten krijgen omdat er verzuring in je grond optreedt. Dus als je niet afzuurt blijft je ph hetzelfde en je doet langer met je kalk dat in je medium zit.

 

Afzuren op aarde is simpelweg je grond om zeep helpen.

 

gr,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke.. ik heb 1 week lang afgezuurd water gegeven zover. Als ik nu mijn vat aanmaak met niet afgezuurd oplossing en dat vervolgens aan mijn planten geef, zijn er dan consuquenties? (ph stress etc..)

 

ps. het is lightmix grond, maakt dat uit?

 

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij niet hoor.

Heb per ongeluk ook eens een week PH4.5 ! meegegeven.

 

Dacht ook dat dit een ramp was maar nee , zelfs geen verschil gezien.

De volgende keer enkele keren corrigeren mer hogere ph , gewoon kraanwater dus

 

Aarde is buffer he, kan wel wat foutjes aan

 

 

 

 

Afzuren op aarde is simpelweg je grond om zeep helpen.

 

gr,

 

Dit begrijp ik nu niet.

Waarom zou je niet streven naar een goeie ph van je aarde om er voor te zorgen dat zij alle voedingstoffen goed opnemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oke.. ik heb 1 week lang afgezuurd water gegeven zover. Als ik nu mijn vat aanmaak met niet afgezuurd oplossing en dat vervolgens aan mijn planten geef, zijn er dan consuquenties? (ph stress etc..)

 

ps. het is lightmix grond, maakt dat uit?

 

 

gr

 

 

ghello,

Kweek zelf ook bio :lol:

 

Je grond heeft ook een ph waarden, dus schommelt toch wel iets..

Zo ver ik weet is het geen probleem,ik geef zelf de laatste week spa water mee en dat is ph 6.

Mijn kraan water is volgens mij 7.2, en me planten lijken er niet onder te lijden.

En niet me stekken vergeten die laten ze wortelen in een ph 5.9 en daarna stop ik ze gwn in de pot met kraan water met een 7.2 ph

 

 

Scoor zelf meestal 0.8 t/m 0.92 per watt all bio

 

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn kraanwater PH is 8.6! (regio Den Haag)

 

daarom twijfel ik erg, ik moet morgen alweer water geven en de vorige ronde ging al de klikko in.. kan het fiancieel niet veroorloven om te faalen weer. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yeahh dat is hoog, keep it simple : 1 lightmix 2 bacto 3 schimmels 4 bac bloei 5 bac pk 6 spoelen.

Als je dit doet zit je zowi zow op 0.7 per watt als je klimaat een beetje redelijk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yeahh dat is hoog, keep it simple : 1 lightmix 2 bacto 3 schimmels 4 bac bloei 5 bac pk 6 spoelen.

 

Ik snap het niet.. je bedoelt die dingen tegelijk en tussendoor spoelen?

 

dit is wat ik in huis heb (allemaal van GHE General Hydrophonics):

 

Voeding:

Bio Sevia Grow

Bio Sevia Bloom

 

Additieven:

Bio Bloom (booster)

Beschrijving: Bio Bloom = Activeert de bloei

 

Diamond Nectar

Beschrijving: Diamond Nectar = Versterkt het wortelsysteem. Verbetert de algemene gezondheid van de plant

 

Bio Protect

Beschrijving: Bio Protect = Activeert het immuunsysteem. Verstuiving op het blad 1 maal per week

 

Wortelstimulator:

Aptus Startbooster

 

 

In mijn vat heb ik nu aangemaakt groeivoeding,wortelstimulator en diamond nectar. Ik sproei (nevel) 1x per week met Bio Protect volgens beschrijving.

 

 

ps. als ik mijn vat aanmaak zonder -ph te doen gaat mijn ph van 8.6 naar 7.6 door de voeding alleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zal ff een klein voorbeedje geven.

 

Je begint je potten te vullen, daarin meng je je schimmels en je gooit er per 5l grond 1 buffertab bij.

Stekken er in, en goed inwateren met bacto.

 

dan een week laten groeien, en geen voeding mee geven. (wel water natuurlijk)

vanaf week 2 rustig beginnen met bac bloei (doe zelf om de water beurten voeding mee geven)

 

Bouw je bac bloei voeding op naar wat je plant nodig heeft.

vanaf week 4 Bac pk, en natuurlijk je basis bac bloei voeding.

 

dit doe ik zelf allemaal zonder af te zuren omdat dit gwn niet hoeft.

 

 

 

 

 

 

 

Zal ff een klein voorbeedje geven.

 

Je begint je potten te vullen, daarin meng je je schimmels en je gooit er per 5l grond 1 buffertab bij.

Stekken er in, en goed inwateren met bacto.

 

dan een week laten groeien, en geen voeding mee geven. (wel water natuurlijk)

vanaf week 2 rustig beginnen met bac bloei (doe zelf om de water beurten voeding mee geven)

 

Bouw je bac bloei voeding op naar wat je plant nodig heeft.

vanaf week 4 Bac pk, en natuurlijk je basis bac bloei voeding.

 

dit doe ik zelf allemaal zonder af te zuren omdat dit gwn niet hoeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

LED: volg het schema van GHE incl. het aanzuren van je water naar rond de 6.

Als je gewoon water geeft ook aanzuren naar 6 met de ph- van GHE.

 

Zelf heb ik nu de Flora serie in huis van GHE en de buffer van GHE is ORGANISCH en de lijn werkt beter met wat aanzuren anders heb je kans dat de ph aan de hoge kant gaat worden (loopt sowieso al op gedurende de weken). Ga echter niet ver onder de 6 zitten, op aarde is 5.8 wel de onderwaarde.

 

Als je voeding geeft en keer daarna water met die ph van 8.6... dat is goed vd planties die ph swing die ze dan weer moet gaan corrigeren...

 

Bio mineraal kweek je, niet geheel biologisch, dat is zoals Sjaak beschrijft maar nvt bij jouw.

 

Waarom de Wilma aan de kant gedaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, oke, 't is bio-mineraal.

Dan idd gewoon afzuren naar pH6.

 

Maar wat is dan de oorzaak van je probleem, want nu zijn we terug bij af.

Misschien verschillen in watergift ? Zit er niks verstopt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey soca en lostchild.

 

@lostchild

Ja wilma staat nu ongebruikt in de logeerkamer, volgende ronde wil ik het wellicht proberen met de wilma onder hps. ben alleen bang dat door de hoge temperaturen te veel water gaat verdampen uit de wilma watervag/tank, die is namelijk half open, dan gaat mijn ec als een gek stijgen omdat water uit de tank verdampt en de ec concentratie alleen maar sterker gaat toenemen.

 

@soca

Ja ik wist zelf niet of het bio of biomineraal was..

Ik merk dat de plantjes rond de luchtbevochtiger en de plantjes aan de buitenranden van mijn tent (waar het minst licht valt) groener zijn dan de plantjes die juist onder de lampen staan.

 

mijn eigen conclusie:

plantjes waar minder licht op valt zweten minder waardoor ze meer voeding vasthouden?

 

kan iemand dit bevestigen :lol:?

Share this post


Link to post
Share on other sites

update:

 

vandaag gewaterd met ghe ,afgezuurd met de ph- (ook van Ghe). ph 6.2

0,5L aan elke plant..

 

ik hoop dat het goed gaat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens GHE is Bio-Sevia wel organisch,

 

BioSevia™ is een uniek product. Het is de eerste gecertificeerde organische voedingsstof die compleet is en volledig

oplost. Het product geeft uiteraard optimale resultaten in aarde, maar heeft bovendien de uitzonderlijke eigenschap

ook optimaal te werken in hydroponie, zowel met naakte wortels als op substraten.

1. Door zijn specifieke samenstelling en uitstekende oplosbaarheid wordt het gemakkelijk door planten opgenomen.

2. Het product wordt doeltreffend toegepast bij fertigatie en druppelirrigatie.

TOEPASSING:

In bioponie* moet BioSevia worden gebruikt in combinatie met BM dat nodig is om in de voedingsoplossing het natuurlijke

verteringsproces van de aarde te reproduceren. U kunt de groei, de bloei en de vruchtvorming activeren en het immuunsysteem

van uw planten ontwikkelen met Diamond Nectar, Bio Roots, Bio Bloom en Bio Protect.

pH-waarde

In bioponie* kan de pH-waarde stijgen tot 7,5 zonder enig probleem. Een pH boven 7,5 moet langzaam naar 6,0 worden

teruggebracht, maar progressief, over een periode van 5 of 6 dagen.

Gebruik hiervoor pH Down van GHE. Dit bevat organische buffers en past zich goed aan BioSevia aan. (Opmerking: pH Down is nietorganisch.)

Voeg uw regulator langzaam toe, beetje bij beetje, en los het product telkens goed op. Giet het in het reservoir, ver van de pomp

(of schakel de pomp uit), dit helpt om stress door een te snelle verandering van de pH-waarde te vermijden.

 

Bron;GHE

Share this post


Link to post
Share on other sites
Volgens GHE is Bio-Sevia wel organisch,

 

Ze waren de eerste,het Octrooi N° 05. 11569 – 15/11/05.

 

KLIK

 

Gewoon volgens SCHEMA draaien :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet het niet maar ik ben toch aan het afzuren met PH- van GHE, is niet organisch weet ik maar ik ben al eenmaals zo begonnen.

 

De planten zien er stuk beter uit en ze groeien nu echt als kool sinds ik begonnen ben met toevoegen van GHE BioSevia. :lol:

 

Morgen weer Bio Protect spuiten als de lampen uit gaan.

 

 

PS. ik heb hier de oude schema van ghe biosevia en daar staat het stukje wat ik boven heb ge-quote. net de schema van de site gedownload en dat stuk is eruitgehaald (betreft afzuren op aarde)

Ik ga e maar voor de zekerheid mailen, want ik wil wel weten waarom het eraf is gehaald en of ik nou wel/niet zal moeten afzuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol:

in het schema staat nog steeds die ph stiijging terugbrengen naar 6 vermeldt, dat is echt niet veranderd (voor de Flora series is dat 5.5-6.5), misschien heb je daarvan de pdf opgehaald of van de organische lijn oid?

 

quote uit GHE schema biophonie (BioSevia lijn):

pH-waarde

In bioponie* kan de pH-waarde stijgen tot 7,5 zonder enig probleem. Een pH boven 7,5 moet langzaam naar 6,0 worden

teruggebracht, maar progressief, over een periode van 5 of 6 dagen.

Gebruik hiervoor pH Down van GHE. Dit bevat organische buffers en past zich goed aan BioSevia aan

 

Waar komt de ph op uit als je voeding volgens schema aan het water hebt toegevoegd?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben de voeding nog aan het opbouwen (dus niet de dosis volgens schema maar iets lager)

ik heb net een experiment gedaan met 1L water en dan die wel volgens schema aan te maken. PH kwam schommelend uit op 6.7-6.9

Share this post


Link to post
Share on other sites

@UPDATE:

 

dames gaan goed, binnenkort foto ! :tu

ze zijn nu ongeveer 25-30 cm en zijn op 70cm afstand van de lampen, dat wordt lamen hoger hangen binnenkort.

 

Morgen ga ik over naar 12/12, na 2 weken voorgroei.

 

Ik heb nog 1 vraag.. wanneer en op welke hoogte moet ik mijn steun-net gaan spannen? :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lamp mag rustig op 60cm :o

 

Mooi dat de ph in de range uitkomt waarin de voeding werkzaam is en niet boven de 7, dat scheelt weer bakken ph- poeder en ph swings al is dat poeder verdikkeme echt wel stabiel kom ik achter :)

 

Toch maar standaard de ph op 6 zetten met die cijfers want gedurende de bloei loopt de ph vanzelf wat op en zul je door de andere mixverhouding van de GHE ook een wat hogere ph krijgen (mijn Flora series wel, met groeischema ph 6.3, bloei 6.5) maar dat weet ik niet zeker hoe dat met de BioSevia lijn zit, proefondervindelijk voor jouw dus (litertje aanmaken voor test en later aanlengen tot hetgeen je nu nodig hebt.. ons ben zunig :tu ).

 

Net erboven doe je zo tegen einde vd groeispurt vd bloei, dan kun je zien waar ondersteuning nodig is.

Een paar (bamboe) stokken werkt vaak ook goed en is met oogsten weer een stuk makkelijker :wave:

 

Is het de 1e keer met de soort, dan zo ongeveer na 1.5 week net erboven maar ik ben eerlijk gezegd meer een stokken man want net wordt meestal puinzooi als je niet scrogt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook bamboe stokken hier liggen ongebruikt

 

maar ik ben bang als ik die in de grond ga steken dat ik wortels beschadig :wave: ik weet niet hoe diep ik ze moet steken en waar in de pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...