Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeice

Planten hoger laten groeien.

Recommended Posts

Hallo wederom,

 

Mijn lamp is helaas niet in hoogte verstelbaar maar ze mogen gerust een meter hoog worden. Nu is dat niet altijd het geval waardoor ze tot op een meter van de lamp af blijven staan, dus ik ben benieuwd of jullie me wat meer kunnen vertellen op dat gebied.

 

Ik fim of top ze altijd omdat de plantjesvrij dicht op elkaar staan Maakt het nog verschil welke van deze 2 je doet voor de hoogte, en is het misschien slim om iets later te toppen?

 

Ik gebruik NLX stekjes en geef ze altijd 10 dagen 18-6, zouden jullie hier meer dagen van maken? Zo ja, hoeveel?

 

De temperatuur van de lucht en het water zijn OK, dus daar kan het iig niet aan liggen. Andere tips zijn welkom

 

B.v.d.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:lol: ;) als k vragen mag? waarom is het geen optie om je lampen te verstellen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een dag of 5 tot een week langer voorgroeien, zijn ze te hoog dan "knak" je ze.

 

Bakken/potten hoger zetten als ze te klein zijn ?

Meer info is gewenst, medium, soort lampen, voeding, enz.,enz..

 

Maar het makkelijkste is toch in hoogte verstelbare lampen. :lol:

 

Grtz.Nooz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet ze op een kweektafel wanneer je ze in de groei hebt. Kun je ook zelf maken.

 

Of in kleine potjes op een verhoging voorgroeien totdat je de gewenste hoogte hebt. Daarna overpotten en nog een paar dagen 18 uur geven.

 

Maar het beste is nog om een voorgroei hokje\kastje te maken. Dan kunnen ze al voorgroeien als de anderen nog staan af te bloeien. Na de oogst overpotten en op 12\12 afboeien.

 

Dat scheelt je ook nog eens 2 oogsten per jaar. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Nlx stekjes in 30x30 cm potten op mapito. Ze krijgen 2 weken Rhyzotonic mee met cana a/b, daarna alleen nog a/b. Ik gebruikt overigens altijd cana a/b bloei, ook in de groei. Heb me laten vertellen dat dit niet zoveel uitmaakt. hoogte van de lamp schat op 1,80 hoog. De pot is zo'n 40 cm hoog, dus als het stekjes zijn hanger ze er meer dan een meter boven.

 

Wat bedoel je precies met "voor groeien" No Zem? Bedoel je wat langer op 12-12 laten voordat je ze in de groei gaat zetten? Of bedoel je de groeifase, dus gewoon 2 weken op 18-6?

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

In je vorige topic had je het er ook al over:

 

Ik heb de stekjes altijd 2 dagen op 12/12 staan om te wennen, daarna 10 dagen op 18-6, daarna 12-12, en ik knip ze 9,5 week na het planten van de stekjes.

 

Ik heb hier nog nooit van gehoord. Eerst 2 dagen op 12/12 voordat je ze op 18-6 zet ;) .

 

Kun je hier iets meer over zeggen?

 

Groeten Beaker :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon zorgen dat je verlichting verstelbaar is. klaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik ben benieuwd of jullie me wat meer kunnen vertellen op dat gebied.

 

 

Nee, leg ik liever niet uit. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik fim of top ze altijd omdat de planten vrij dicht op elkaar staan

Ook dat roept nogal vraagtekens op, door toppen of fimmen gaan ze meer de breedte in, dat wil je juist niet als ze al dicht op elkaar staan. Maar als ze hoger moeten worden gewoon wat langer laten doorgroeien na het toppen of fimmen dan je eerder deed, is toch niet zo moeilijk? Mijn ervaring is dat NLX het ongetopt erg goed doet in een SOG.

N.a.v. je andere topic; als je de onderste zijscheuten toch allemaal gaat verwijderen doe je dat het liefst zo vroeg mogelijk (blad aan de hoofdstam NIET verwijderen, alleen de zijscheuten er tussenuit halen), dan gaat de energie die de plant anders zou gebruiken om de zijscheuten verder te laten groeien naar de top.

.

N.B. Stel je jezelf ook nog even voor zoals je bij je aanmelding verzocht is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedoel je wat langer op 12-12 laten voordat je ze in de groei gaat zetten

 

huh als ik ze op 12/12 heb zijn ze in bloei ? dacht ik anders had ik ze wel op 18/6 >>groei gezet ?

 

En nog eens wat je wilt planten hoger laten groeien en je kan je lampen niet naar beneden halen naar mijn weten zoeken planten licht op dus zullen ze omhoog gaan juist daardoor toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groen Gif, ja dat was wat knullig uitgelegd. Wil het liefst zoveel mogelijk toppen bovenop en daarop focussen. Daarom is het ook dom dat ik nooit aan dieven heb gedacht. Goede opmerking om het dieven iets eerder te doen. Dieven is dus niet alleen nuttig voor de bloei van de bovenste toppen maar ook voor de groei van de overgebleven zijtakken. Thanks.

 

BeakerIk heb begrepen dat stekjes ook op 12-12 worden gekweekt, als ik de stekjes in de potten heb gezet laat ik ze 2 dagen op 12 uur staan om te wennen en iets aan te laten sterken voordat ik ze in bloei gooi. Correct me if im wrong.

 

GroningerDat heb ik ook wel eens gehoord, maar weet niet of dit waar is, dat zou mooi zijn. Als het goed gaat komen de planten op redelijk goede hoogt onder de lamp ronde de 5/6 weken, maar ze mogen nog wat groter worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeice,

 

Niet lullig bedoeld of zo maar ik hoop niet dat je heel veel hebt staan en dat dit de reden is dat je het niet kan vertellen.

Als dat wel is.... ben je gekloot, de lul,.. of whatever.

 

Grote potten, korte voorgroei,..

Van 12/12 naar 18/6 en weer terug..

Je doet te moeilijk voor jou doen met die voeding ( no offence)..

 

Begin opnieuw en lees het forum is mijn advies.

 

Grtz.N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem dan Lumatek kappen of een kap die verstelbaar is. Dan kun je diepstralen in het begin.

 

Of gewoon met 1000 watt gaan werken. :lol:

 

In de groeifase blauwlicht gebruiken en als je 12\12 gaat een bloeilamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe krijg je het voor elkaar om niet verstelbare lampen te hebben? :lol: heb je je hok onder een lantaarnpaal gebouwd ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeice,

 

Niet lullig bedoeld of zo maar ik hoop niet dat je heel veel hebt staan en dat dit de reden is dat je het niet kan vertellen.

Als dat wel is.... ben je gekloot, de lul,.. of whatever.

 

Grote potten, korte voorgroei,..

Van 12/12 naar 18/6 en weer terug..

Je doet te moeilijk voor jou doen met die voeding ( no offence)..

 

Begin opnieuw en lees het forum is mijn advies.

 

Grtz.N.

 

welnee, natuurlijk niet.

 

thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door te toppen blijven je planten lager en breder. Door veel planten naast elkaar te zetten, krijg je een gevecht om licht te vangen en gaan ze strekken. Als je je planten laag wil houden, zet je er minder en top je ze.

 

Als je hoge planten wil, zet je er veel en top je niet. Je doet nu 2 tegengestelde dingen.

 

Mijn lampen hangen ook op een vast punt. Dimbare lampen met boost helpen daarbij.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BeakerIk heb begrepen dat stekjes ook op 12-12 worden gekweekt, als ik de stekjes in de potten heb gezet laat ik ze 2 dagen op 12 uur staan om te wennen en iets aan te laten sterken voordat ik ze in bloei gooi. Correct me if im wrong.

 

Je moet ze gewoon op 18/6 zetten om te wennen en iets aan te laten sterken. Je gooit ze in de bloei door ze op 12/12 te zetten. Volgens mij bezorg jij je plantjes onnodig veel stess op jouw manier. Correct me if I'm wrong ;) .

 

Groeten Beaker :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruikt overigens altijd cana a/b bloei, ook in de groei. Heb me laten vertellen dat dit niet zoveel uitmaakt.

In groei voeding zit meer stikstof.

Dit zorgt ervoor dat de planten meer strekken.

Mss toch beter groeien met groeivoeding en dan afbloeien met bloeivoeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 haakjes, 2 kettinkjes, 2 boutjes en 2 moertjes.

 

En dan hoef je nog geen McGyver te zijn om de rest te verzinnen... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...