Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

DeNotulist

Kleine witte beestjes

Recommended Posts

Dag iedereen,

 

sommige links in het sticky werken niet meer en ik heb ge googled maar een duidelijk antwoord kon ik niet vinden.

 

Ik keek net ff bij me plantje en toen zag ik alleen nog in de pot grond een aantal kleine witte beestjes.

Je zou ze kunnen beschrijven als kleine dunne streepjes van nog geen milimeter lang.

Ik zag er ongeveer een stuk of 10 alleen over en in de potgrond.

 

Wat zijn dit voor beesten en hoe kan ik deze tegen gaan.

Mijn plant staat nu ongeveer 3 weken in bloei.

 

Met vriendelijke groet,

 

de Notulist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemorgen ,

 

Ik zeg : larven van varenrouwmug .

de eitjes worden is de grond gelegd en worden witte larvjes.

 

suc6 met de bestreiding .

 

GroenGroet,

UrbanGrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Notulist,

ik denk ook aan de larven / maaien van de varenrouwmug.

Bij de growshops zijn gele plakstrips te koop, deze hang je naast jouw plant.

De plakstrips vangen de varenrouwmuggen weg.

Met de beestjes in de grond is het een ander verhaal.

De larven vreten de wortelen van de plant op.

Wat je nu aan de oppervlakte ziet is maar het topje van de ijsberg!

Je hebt maar een plant en vandaar is het de vraag of je hier iets aan bestrijding wilt doen.

Een natuurlijke vijand van deze larven zijn nematoden.

http://ecogrow.nl/nematoden-tegen-varenrou...-voor-20-m.html

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan deze heel moeilijk bestrijden, volgende ronde alles goed afspoelen, verse aarde/cocos en de toplaag afdekken zodat de vliegjes niet in de aarde kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor alle reacties! Ik zit nu even te denken wat handig is...

 

Tis inderdaad maar één plant en het enige wat me tegen houdt dit project op te geven is omdat het me eerste ooit is.

Maar het was toch al geen topper geworden dus miss maar opnieuw proberen.

 

Wat raden jullie aan? Bevechten of uitzwaaien? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

als het varenrouw is heb je ook kleine zwarte vliegjes, varenrouw heeft een donkere kop, dit zijn ws springstaarten heb ik ook en nog niets nadeligs van kunnen merken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die doen idd geen kwaad, de varenrouwmuggelarve lijkt op een gewone made maar dan kleiner wit wurmpje met zwarte kop..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Wat volgens mij ook wel helpt is van onder watergeven, zodat de bovenkant van je aarde droog is.

 

Mzzl,wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi,

 

Wat volgens mij ook wel helpt is van onder watergeven, zodat de bovenkant van je aarde droog is.

 

Mzzl,wsteb

 

Ja dan zie je ze niet meer aan de bovenkant, en dan leven ze onder in de pot net zo goed door :wacko:

 

Controleer of ze een donker kopje hebben, zoja nematoden mij horticoop of de locale shop halen

Zijn ze over heel de lengte dezelfde kleur en bewegen of "springen" ze soms heel snel weg dan heb je springers, enige wat je dan kan doen is hardcore gif je bodem in jagen maar dan nog is het lastig.

Ik ben er nog nooit van af gekomen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

die gele kaarten werken erg goed tegen varenrouwmug. had er op mapito last van (eb/vloed) en ze vraten alle wortels kapot. met zo'n setje gele kaarten boven op de potten was het probleem zo over. aan het einde van de rit was die kaart ZWART.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb vanochtend even goed geinspecteerd en ze hebben geen zwarte kop.

 

De beschrijving die Klaproos gaf is het meest accuraat. Het zijn kleine wit/geelige beestjes die een beetje krioelen en half twitchen (springen).

 

Ik zie op het moment niet de optie of veel te investeren in deze plant gezien mijn eerste niet de moeite waard is gezien de kleine toppen en aantal hiervan.

Of is het gif wat je hiervoor moete gebruiken geeneens zo duur?

 

Want is het mogelijk om me plant nog paar weken te laten groeien en wat eraan zit er nog weten uit te halen? Of verpest ik mezelf hierdoor door de springers te laten leven hier en zo waarschijnlijk een soort plaag te krijgen?

 

bedankt voor alle reacties nog!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die springstaartjes kunnen geen kwaad, gewoon laten zitten tot het eind van je kweek en de boel (medium)vernieuwen.

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kantklos, ik had het al bekeken maar ik heb niet het idee dat het hierom gaat. Ik zal kijken of ik vanmiddag even een foto kan maken van de criminelen.

 

@andy, hmm. Als dat zo is dan hou ik het zo inderdaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze boven komen drijven als je water geeft en ze snelle bewegingen maken zijn het idd springstaartjes.

Die kunnen wel degelijk wat schade toebrengen,ik heb ze ook weleens gehad en vrij effectief bestreden met grondroofmijten.

Gif zou ik niet doen.

Maar de Hypoaspis miles zijn wel wat duurder,vraag is dus of het het nog waard is.

 

Grtz. Aad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...