Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TheRealDopey

12\6 systeem is dat mogelijk?

Recommended Posts

Gaat het licht uit gaat de plant "tellen"

 

Ik dacht altijd al:,,Hoor ik de dames nu tellen of niet? Zal wel zijn om in slaap te moeten komen :D ".

Geintjeh, Goeie omschrijving/onderbouwing Chriet ;) .

 

Carpie: Inderdaad een groen lampje. Da heb je geen rood of blauw, dus ook geen invloed!

's-Nachts met guerilla kweken een rood lampje hè ;) . Die zie je vanaf kleine afstand al niet meer, maar de groene zie je veel verder weg nog schijnen.

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

11/11 of 10/10 werkt prima. Je moet er wel op letten welk soortje je kiest en dat de plant het maximale licht ontvangt wat ze kan verwerken in die 11 à 10 uur licht.

 

Grz.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11/11 of 10/10 werkt prima. Je moet er wel op letten welk soortje je kiest en dat de plant het maximale licht ontvangt wat ze kan verwerken in die 11 à 10 uur licht.

 

Grz.

;) mmmm , en wat nou als je plant 18 uur licht en 12 uur donker krijgt en dus dagen van 30 uur creeer ??? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat....lijkt me wel een test waard ;) ...is vast weleens gedaan??...

daar wij geen assimilatie lampen gebruiken...maar daglichtloze teeld... :D

 

 

een kip geeft bij een dag van 11/11 ook 1 ei per dag.....je put ze wel wat meer uit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Nogmaals 18uur licht , 12 uur donker en dat 6 dagen in de week , er zitten in een ""gewone "" week 7x 24 uur dus in totaal 168 uur waarvan in een normale 12/12 situatie je dus 7x12 uur licht geeft , dus 84 uur .

In de 18/12 situatie geef je de planten dus 6x18=108 uur licht , dit is dus een lichtvermeerdering van pakweg 25% , let wel dit is dus in 6 dagen ! :D

Bij deze gedachte ga ik nog een stap verder, stel nou dat deze 25% ook nog eens van je normale bloeitijd afgaat , dus i.p.v. 10weken bloeien , nog maar 7,5 week .

Heb dit weleens ergens voorbij zien komen maar weet niet meer waar :)

Zag dit topic en de gedachte kwam gelijk weer naar boven ...

Anyhow zal wel wishfull thinking zijn .............. ;)

 

Saludos vanaf het altijd zonnige .............. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben in ieder geval blij dat een dag 24 uur duurt en niet minder of meer.. en ik denk dat m'n plantjes er ook erg blij mee zijn. als ik wat anders probeer haal ik er simpelweg veel minder vanaf. en een hoop beweringen hier.. maar uiteindelijk draait het om kwantiteit en kwaliteit.. en heb nog weinig mooie foto's langs zien komen van planten die op "gekke" tijden bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een wetje van de natuur mijns inziens daar moet je niet teveel mee gaan knoeien, de voedselbehoeften zullen ook gaan veranderen, waarom het wiel weer opnieuw uitvinden??

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij hebben ze wijsgemaakt dat er tijdens de groei, met het licht aan (de normale 18uur) een hormoon wordt aangemaakt. Dit hormoon wordt tijdens de donker periode weer afgebroken. Als het hormoon voledig wordt afgebroken, stopt de plant met groeien en gaat bloeien.

 

Er wordt 18 uur hormoon gemaakt en in 6 uur weer afgebroken. De plant groeit want 18 uur is langer dan 6

 

Op 12/12 wordt er 12uur hormoon gemaakt en 12 uur afgebroken. De plant stopt met groeien (de tiijd is gelijk)

 

Bij 11/11 hetzelfde

Bij 10/10 hetzelfde

 

Bij alle cyclussen waarbij het licht dus langer brandt dan de donker periode, heb je kans dat je plant blijft groeien lijkt me.

 

Ik weet niet of het precies zo klopt, maar zo staat het in mijn brein geregistreerd.

 

Bij 10/10 spaar je dagelijks 4 uur. Op een bloeitijd van 65 dagen spaar je dan 260uur. Een dikke 10 dagen dus. Binnen de 55 dagen klaar dus. Dat is 6,5 oogst per jaar. (normaal 5,5) Het is dus een telsom of het loont. Minder opbrengst vs vaker oogsten.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

18/12 gaat niet goed. Op deze manier krijgt je plant teveel licht en gooi je een bak energie weg. Als je denkt dan verlicht ik wat minder intens, dat werkt ook niet goed omdat je dan meestal teveel strek krijgt. Doe je je lamp dan dichterbij om dat tegen te gaan, wordt je belichtings oppervlakte weer een stuk kleiner en je intensiteit voor die 18 uur weer te hoog.

 

Grz,

Ps zal binnenkort wat foto's zoeken op m'n oude telefoon van planten die op 11/11 bloeide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle leven op aarde leeft al 4 miljard jaar in etmalen van 24 uur. Alle leven is er op aangepast, op gebouwd, het zit ingebakken in alle genen. Een 24-uurs cyclus is simpelweg een vaste constante in de wetten van de natuur, altijd optimaal, en ervan afwijken is altijd schadelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ook op de Canna cursus in Zaandam is verteld is dat de planten hun huidmondjes in de laatste 1 à 2 uren van de lichtperiode gaan sluiten en minder gaan produceren. In de hand-out die je daar kreeg zit ook een grafiek die dit laat zien. Ze adviseerden daarom om in de laatste bloeiweken om te schakelen van 12/12 naar 11/13 tot 10/14.

 

Ik heb een heel simpel, klein hokje zonder luchtbevochtiger en ik merk inderdaad dat de luchtvochtigheid in het laatste uur begint te dalen. De huidmondjes gaan dan blijkbaar dicht, maar dat betekent ook dat ze minder CO2 en voedingsstoffen kunnen opnemen. Misschien is 11/11 of 10/10 inderdaad wel efficiënter dan 12/12. Ik denk dat de plantjes er geen moeite mee hebben dat een etmaal opeens maar 20 tot 22 uur heeft. Er is maar 1 manier om hier achter te komen: testen. Bijvoorbeeld 2 tenten naast elkaar waarbij alle overige omstandigheden gelijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 24-uurs cyclus is simpelweg een vaste constante in de wetten van de natuur, altijd optimaal, en ervan afwijken is altijd schadelijk.

Dit artikel op nu.nl bewijst dat dit onzin is. Ik heb nog nooit een plant met een horloge gezien. Ook uit experimenten met mensen die zelf hun dag-/nachtritme moeten kiezen door ze een tijd in een kamer te zetten die geen daglicht doorlaat, blijkt dat ze ander patroon gaan ontwikkelen dat niet past binnen een cyclus van 24 uur. Kan hier ff geen link van vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je op het seminar geleerd hebt heeft er mee te maken dat de laatste 2 uur van de lichtcyclus de bladmondjes meer sluiten omdat er meer verdampt is dan aangevoert.

Als je medium en klimaat op orde is hoeft dit niet. Kun je gewoon 12/12 blijven kweken tot het einde.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je medium en klimaat op orde is hoeft dit niet. Kun je gewoon 12/12 blijven kweken tot het einde.

Dat kan ik me niet meer herinneren, maar dat kan andere oorzaken hebben, hahaha. ;) Ik heb geen luchtbevochtiger, dus in mijn geval gaat dit niet op.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 24-uurs cyclus is simpelweg een vaste constante in de wetten van de natuur, altijd optimaal, en ervan afwijken is altijd schadelijk.

Onzin,....ik heb bijvoorbeeld vissen op die manier 2x laten paren ipv. 1x per jaar.

Door simpelweg de verlichting eerder uit te schakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
[

Ik heb geen luchtbevochtiger, dus in mijn geval gaat dit niet op.

 

Hoeft ook niet, genoeg worteldruk also does the trick ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik heb bijvoorbeeld vissen op die manier 2x laten paren ipv. 1x per jaar.

Door simpelweg de verlichting eerder uit te schakelen.

 

Hahaha 2x per jaar paren. Ben gelukkig geen vis en paren met het licht aan is ook leuk.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

He gasten,

 

Sorry voor mijn late reactie, maar ik zie nog steeds dat de meningen duidelijk verschillen en dat we nog steeds niet weten of 12\6 mogelijk is door de natuur te foppen. Het enige wat we dan moeten maken is een tijdschakelaar met een 18 uren cyclus i.p.v. 24u. Overigens zijn er steeds meer kwekers die alleen op 12\12 draaien en niet meer een groeiperiode van 18u aanhouden. Zeker vanuit stekken.

 

Wat we eigenlijk van een plantkundige moeten weten is hoe lang een wietplant "rust\donker" nodig heeft. Misschien is dat wel 3 uur en kunnen we 12\3 gaan draaien en zijn we binnen 5 weken klaar met afbloeien. :D

 

Helaas duurt het voor mij te lang voor ik het kan gaan testen,maar ik weet wel wanneer ik mij plantjes uit m'n voorgroei hokje haal en overzet naar het bloeihok, dat er geen 12u tussen zit. Ik zorg er voor dat de planten bijv. 6 uur donker hebben gehad (rust) en zet ze over in het 12\12 hok. Zonder stress of verschijnselen dat ze weer in de groei schieten, dus dat werkt in ieder geval. Maar of je planten een hele cyclus kunt foppen is nog de vraag. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even nieuw leven in dit topic blazen ......

 

1) Ik heb vele zinnige en .....ehhh minder zinnige reacties gezien waarom een plant meer dan 6u donker periode moet hebben , maar ben nog niet helemaal overtuigd. Ik ga het dus zelf testen binnenkort. Omdat ik niet elke dag de klok 6u vooruit wil zetten, heb ik inmiddels een Digitale timer met een weekprogramma aangeschaft. Ik heb deze geprogrammeerd (wat een kut-klus) en deze draait momenteel proef met 12u licht AAN en 6u licht UIT. Ik ga verder een klein testhokje maken en zodra deze klaar is een paar plantjes erin zetten. Wordt dus vervolgd, maar heel ff geduld.

 

2) Een van de redenen waarom ik niet overtuigd ben is de komst van de zgn. Autoflowers. Ik weet dat deze soortjes zwaar gemanipuleerd zijn, maar die krengen groeien ongeacht de hoeveelheid licht en donker. Een kennis van me heeft eens een paar Autoflowers in zijn moederhok gezet onder 23u licht en 1 uur donker. Resultaat was dat die Autos ongeacht de hoeveelheid licht gewoon afbloeien. DUS ZELFS MET 1u DONKER. ;)

 

3) Mocht de test mislukken, dan wil ik een tweede test doen met Autos. 11u licht aan 1u donker of iets dergelijks.

 

4) Het kan ook zijn dat 6u donker periode voor reguliere planten te kort is, maar dat bijv. 7,8,9 uur wel voldoende is. Dus mochten er meer mensen in de gelegenheid zijn om te testen dan graag natuurlijk. Ook met 12\8 win je 16,6% op het afbloeien. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dopey,

Leuk dat je het gaat proberen om te testen :tu Toch denk ik dat bv Chriet echter best wel duidelijk heeft uitgelegd hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit. Ik denk ook dat je er toch iets anders tegen aan zult gaan moeten kijken.. je praat over de donkerperiode inkorten terwijl eigenlijk al is uitgelegd dat juist deze donkerperiode zo belangrijk is voor de plant ;) .

 

Maar ik vind wel dat je de Auto-flowers buiten beschouwing moet laten, ik bedoel Auto-Flower, je zegt het net zelf al.. deze gaan zelf in de bloei, ze verzorgen hun eigen cyclus ongeacht het aantal uren licht of donker wat ze krijgen. Op wat wil je ze dan nog meer uittesten?

 

Toch wens ik je veel succes en zal ik zeker nog eens komen spieken na je resultaten!

 

Peace MJ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miss Mary Jane,

 

Mijn vermoeden is dat 6 uur donker net te weinig zal zijn, maar 8\9 uur .... ik durf er nog geen geld op in te zetten. Ik heb het verhaal van Chriet ook gelezen en wat hij aangeeft lijkt logisch. Helaas is er kennelijk niemand die het ook geprobeerd heeft. ;)

 

En op internet vind ik ook niets dan verkoop verhalen en elkaar na-blaten. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn recent 2 planten cursesen georganiseerd door wf...en Pieter van Canna weet er echt veel van...

Uiteraard is al veel gedaan aan kweekmethodes..etc.....die heb je gemist..

 

mja...als wiet legaal was...dan zouden er experimenten met licht en voeding en soortjes gedaan worden in proefkwekerijen van hektares groot.... :tu

 

mja...waarschijnlijk kostte een kilo wiet dan hetzelfde als een kilo sla... ;) ...tis onkruid...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien niet helemaal hetzelfde maar juist de andere kant op.  Als opvulling in m'n bloeikast heb ik 4 Lowryder #2 auto flowers ontkiemd. Ik ga kijken of we met deze AF's op 12/12 ook een goede oogst krijgen. Minder licht en meer donder.

Gewoon een experimentje.... Over 9 weken weten we meer.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...