Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Houdoe goeroes,

 

Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal plantjes in de tuin staan. Ik heb wel jarenlang ervaring met het kweken van groente en fruit (volkstuin), maar qua wietkweken ben ik echt een novice. De afgelopen twee weken heb ik het volledige forum uitgespit, maar ik heb toch nog een paar vragen waar ik geen (of geen eenduidig) antwoord op heb kunnen vinden.

 

Eerst maar een overzicht van de situatie in de tuin. In april kreeg ik zes stekken van een collega. Ik ben 95 % zeker dat het powerplant is, maar ik kan het niet meer navragen. De stekjes hebben eerst twee weken in de vensterbank gestaan en zijn daarna uitgezet in de tuin. Drie in pot, drie in de volle grond. Eind juli heb ik de enig overlevende vollegrond plant gestekt en één van de potplanten in de vollegrond gezet. In de maanden juni en juli maakten de planten voornamelijk drievingerig blad aan. Sindsdien maken ze vijfvingerig blad aan. Eind augustus begon de eerste bloei. De potplanten (60/40 ltr) begonnen als eerst, maar vertoonde ook tekenen van ondervoeding (geel / verdord blad). In eerste instantie gebruikte ik asef tomatenvoeding, maar toen de bloei begon heb ik bij de growshop Dutch Pro Bloom A+ B gehaald. Ook kreeg ik (gratis !) een monsterflesje AN Overdrive mee. Door verkeerd aflezen van de maatbeker kregen ze daar de eerste week echter drie of vier keer teveel van. Dit probeerde ik op te lossen door een paar dagen enorm veel water door de potten te gieten ( goedzo jongen, altijd fout op fout stapelen). Na wat leeswerk hier op het forum bleek dit dus niet verstandig, gelukkig leek het mijn planten niet al teveel te deren. Ik heb daarna nog de inhoud van mijn oude wormenbak als topdressing gebruikt, dit hielp ook voor de wateropname in de toch wat dichtgeslagen (en volledig doorwortelde) potten. Na twee weken bloei leek alles redelijk te gaan, maar toen ontdekte ik dit op mijn plant :

 

gallery_32228_12963_104891.jpg

 

Meeldauw dus. De aantasting was erg licht, maar wel over alle planten verspreid. Ik heb inmiddels twee keer gespoten met Bayer Exact. Het is niet erger geworden, maar ook niet weggegaan. Nu is mijn vraag, heeft het zin om na 5/6 weken bloeien nog een keer te spuiten met een ander middel ? Gezien de weersvoorspellingen gaan ze waarschijnlijk binnen twee weken om, hoewel ze denk ik nog wel langer zouden moeten. De meeldauw beperkt zich tot een aantal grote bladeren en kleine blaadjes dieper in de plant, maar lijkt niet in de buurt van de toppen te komen. Is de wiet veilig om te roken ?

 

Vervolgens presenteerde de plant tekenen van TMV. Op alle planten en stekken, dus het zat er waarschijnlijk vanaf het begin al in. Als ik het goed heb begrepen kan ik hier niets aan doen, dus hoef ik me er geen zorgen over te maken.

 

gallery_32228_12963_84916.jpg

 

Waar ik me wel zorgen over maak is de varenrouwmug larven die ik aantrof in de plant :

 

gallery_32228_12963_30380.jpg

 

Er zijn maar een paar blaadjes aangetast in de twee weken sinds ik ze voor het eerst opmerktte. Moet ik hier nog wat aan doen ?

 

Natuurlijk mocht ook spint niet ontbreken in mijn verzameling :

 

gallery_32228_12963_55058.jpg

 

Drie dagen geleden met Bayer Masai bespoten, sindsien niet meer teruggezien.

 

En nog zijn we er niet. Op een potplant onstonden ogenschijnlijk twee verschillende soorten stamrot :

 

gallery_32228_12963_85927.jpg

gallery_32228_12963_37527.jpg

 

Op de foto's lijken ze hetzelfde, maar in het echt is de schimmel op de dunne tak modderbruin en op de dikke stam heeft het meer een paarse gloed en is het pluiziger. Op het oog lijken de toppen zich hier niets van aan te trekken, dus ik twijfel, laten staan of toch weghalen ?

 

De toppen lijken ondanks alle ellende toch gestaag door te blijven groeien. Sterker nog, de plant met de meeste problemen maakt de dikste toppen. Ik heb echter niets om mee te vergelijken, dus zijn dit de buds die je mag verwachten na zes weken bloei in de achtertuin ?

 

gallery_32228_12963_107891.jpg

gallery_32228_12963_88536.jpg

 

Laatste vragen dan, een aantal topjes heeft al flink wat bruine haren en ook de eerste amber trichs zijn al gespot. Kan ik nog een 'tweede internode bloei' verwachten, of was dit het wel ? En heeft het zin om nu nog een plant flink uit te dunne tbv de luchtcirculatie, of geeft dit teveel stress en 'schimmel-ingangen' ?

 

Zo, best een flink topic geworden, maar ik dacht, ik stel gewoon in één keer alle vragen, dat houdt het overzichtelijk. Alvast bedankt voor alle advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan ik nog een 'tweede internode bloei' verwachten, of was dit het wel ?

Kijkend naar het weerbericht van de komende dagen zou ik maar zo snel mogelijk gaan oogsten. Een tweede internode bloei heb ik nog nooit gezien op een buitenplant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt je iig geval goed ingelezen. Of de pp-tjes aan de verwachting voldoen weet ik niet, moet je aan de buitenboeren vragen. Volgens mij is het meer een binnenplant.

 

Die beestjes zijn geen larve van de varenrouwmug. Ik denk dat het rupsjes zijn. De larve van de varenrouwmug zitten in en onder je aarde en zijn meestal wit. Een mini maai zeg maar.

 

Knip ze, Gr R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zitten leuke toppen in, zou eik nog wel dik 3 weken moeten maarja het is de grote vraag of er dan nog iets overblijft van die toppen.

Het is een echte binnensoort die buiten pas eind october/begin November klaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle reacties ! Ik had al begrepen dat dit vnml een binnenplant was en dat afbloeien een probleem zou worden, maargoed het waren gratis stekken dus dan doe je niet moeilijk :tu Ik heb zojuist een top eraf gehaald en geknipt, maar echt veel mooie wiet zat er niet aan. Nat lijkt het nog wel wat, maar droog denk ik niet dat er veel van overblijft. Gelukkig zit er wel een heleboel THC aan, dus ik kan er altijd nog hash of BHO van maken. Ik denk dat ik ze gewoon zolang mogelijk laat staan, ik heb totnu toe nog geen B. ontdekt (ik kan het woord niet eens zeggen, kunnen we het niet voortaan 'het schotse probleem' noemen?). Vanaf nu is iedere dag winst. Ik heb ook nog deze struik staan die wat later is begonnen met bloeien :

 

gallery_32228_12963_245171.jpg

 

Alles bij elkaar staat er zo'n 5 M2 aan PP in de tuin dus knippen kan wel ff gaan duren : D Vanaf morgen dus twee keer per dag controleren op het schotse probleem en vast dromen over volgend jaar. Het wordt Henkes Lolland, Danish Gold en Heribei. En verduisteren. En een growkast. En een microkastje voor een zadenkweek. En een kamer vol hydroponics en een climatecontrol system. En een eenhoorn. En een astronautenpak. En een echt meisje met echte borsten. (SNAP). Sorry, was even aan het dagdromen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor alle reacties ! Ik had al begrepen dat dit vnml een binnenplant was en dat afbloeien een probleem zou worden, maargoed het waren gratis stekken dus dan doe je niet moeilijk :rofl

 

 

ja.... maar als je op tijd was gaan verduisteren...

had je toch wel een top binnenwietje ...buiten kunnen scoren.... :tu

 

mss een overweging voor 2012....

 

http://www.wietforum.nl/Het-Verduister-Topic-t16914.html

 

gr :rofl

Carpie

 

ps: de muur wit maken helpt ook veel voor zonrefectie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk Carpie, ik heb wel aan verduisteren gedacht, maar ik had er de mogelijkheden niet voor. Het is ook mijn eerste kweek en was er in het begin niet echt mee bezig. Pas in augustus ben ik me echt in de plant gaan verdiepen. Gelukkig waren mijn planten zo vriendelijk om zo'n beetje alle mogelijke problemen langs te laten komen zodat ik alles een beetje kon leren kennen. Volgend jaar wordt alles beter. Beginnen uit zaad, buitensoorten die eerder klaar zijn, twee rondes autoflower, de eerste voor zaad, eind juni stek nemen en verduisteren, betere potgrond, buffertabs, bacterien, enzymen, enz, enz, enz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach idd...je had bijna geen slechter jaar als dit kunnen treffen :rofl ...en een verzwakte plant is vatbaar voor van alles.... :rofl ....

 

let maar op... volgend jaar, als je goed begint...dan loopt alles op rolletjes :tu

 

gr

Carpie

 

ps: B. kan je ook gwoon toprot noemen :rofl

 

http://growguide.wietforum.nl/index.php/Toprot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het eigenlijk een perfekt eerste jaar is geweest. Ik heb op alle vlakken fouten gemaakt en problemen gehad en dus ook op alle vlakken kunnen leren. This year records have begun. Next year will be one record-breaking year !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk dat het eigenlijk een perfekt eerste jaar is geweest. Ik heb op alle vlakken fouten gemaakt en problemen gehad en dus ook op alle vlakken kunnen leren. This year records have begun. Next year will be one record-breaking year !

 

Hoi,

 

Lekker bezig.

Lekker fouten maken.

Lekker problemen oplossen.

Lekker gaat het net niet, zoals wij bedacht hadden.

Lekker eigenwijs zijn, en daarna bedenken wat voor ongeloofelijk zak hooi je wel niet ben.

Lekker je eigen wiet kweken, en daar vooral lekker van genieten.

Lekker van je eigen fouten leren, een betere leerschool kan je niet hebben.

 

Proost, :tu

 

Mzzl, wsteb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fout op fout stapelen? heheheheehhe, ik heb een volgeling :tu

 

Nee jongen, het gaat lang zo slecht nog niet bij je, er zijn er die het slechter treffen: Herten die knetterstoned rond waggelen. Een kat van de buren die languit op z'n rug licht te soezelen. Een hond met een vreetkick die te lui is om op te staan. You name it , it happens. Ik vind ze er best mooi bij staan bij je. Overigens zou ik 'm niet te krap knippen: Er zit zat hars op de blaadjes in de toppen, en dan heb je toch nog een relaxte winter voor de boeg.

 

Succes met hakken en knippen straks, en roken en hangen natuurlijk al zal het vast wel een uppertje worden als je denkt al snel te moeten hakken.

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...