Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vermicelli

5 x Big Bang gefeminiseerd onder Tneon

Recommended Posts

@ jan

 

Wat bedoel je met PLL's. Ik zie dat ze op 30 cm ook gewoon lekker groeien. Hoe oud waren ze daar? Wat is jou ervaring met de planten in 1 grote bak zetten, misschien wil ik dat ook gaan doen aangezien ik gebrek aan ruimte heb in mijn kastje.

De buizen die in de Tneon zitten heten PL-L's. Ik weet niet precies meer hoe oud ze daar waren, ik schat zo'n 3 weken. Ik had wat verschillende soortjes staan, vandaar de verschillen in grootte. De grotere plant rechtsachter was een paar dagen ouder. Mij bevalt een grote bak erg goed. Hoe meer volume de wortels hebben om te groeien, hoe beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dadelijk even met de tempratuur meter stoeien. Bedankt voor uitleg jan!

 

Hier foto's van vandaag. Vandaag hebben ze ieder 100 ml water gekregen + voeding.

 

gallery_17134_12781_431297.jpg

 

 

 

Over dit plantje, maak ik me een beetje zorgen. Groeit niet zo hard als de andere en heeft ze blaadjes met licht aan ook naar beneden hangen. Moet ik me zorgen gaan maken?

 

gallery_17134_12781_999161.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plantjes staan te nat. :P Water nu eens minimaal een dag of 4-5 niet dan zal je zien dat het beter gaat. Je kan wel de toplaag natsproeien met een plantenspuit.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik zal pas vrijdag weer water geven. Moet ik de bovenlaag nat spuiten met water + voeding? Of is alleen water genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben nu nog helemaal geen voeding nodig er zit genoeg in de aarde. Water en wortelstimulator volstaat, eventueel met wat bacto.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 15 (dag 13 boven grond) zondag

 

De plantjes groeien niet zo hard als ik dacht dat ze zouden groeien. Ik vergelijk dat met andere plantjes die al 13 dagen boven de grond zijn. Denk dat, dat zeker licht aan het feit dat wij maar 72 watt totaal hebben.

 

Ik heb wat kleine last gehad van overbewatering. Bekende beginnersfout, let er nu erg op. Ook wat qua warmte onder de lamp. Soms word het 31 a 32 graden met de lamp er wat dichter boven op. In het begin ging het goed maar heb nu toch verbrande plekken op de bladeren. Ik maak dus niet het zelfde mee als John Beton die het zonder problemen op 5 CM van de plantjes kon doen. Jan de ripper had wel die problemen. Zullen wel verschillen per plant, per lamp, per hoogte, per omstandigheden blabla.

 

Op de foto's dadelijk de verbrande plekken te zien. Echt verbrand zal ik het niet noemen, maar het is wel bruin/goud achtig op de blaadjes. Is het erg? hoop het niet:(

 

Ook ligt er bij sommige plantjes een soort groenig spul op de aarde. Ik had al wat gezocht en kwam eruit dat dit een soort mos is. Waarschijnlijk een gevolg van overbewatering.

 

Verder krijgen ze morgen pas weer water. Vanaf maandag de laatste keer, en dan doe ik maar 70 ml per plant.

 

 

Al met al gaat het niet zoals geplant, maar ze staan nog.

 

Foto's:

 

gallery_17134_12781_255683.jpg

gallery_17134_12781_830258.jpg

gallery_17134_12781_4011.jpg

gallery_17134_12781_922321.jpg

gallery_17134_12781_831394.jpg

 

zoals je zit gaat het middelste plantje een achterstand creeeren. Deze heeft dan ook het verbrandstse blaadje, weet niet of het daar mee te maken heeft. Rechtsachter gaat het hardst, de andere drie gaan in gelijkmatig tempo. Aarde bovenkant is droog.

 

Vragen:

 

- Hoe groeien ze volgens jullie?

- Kunnen die verbrande plekken kwaad, nog een oplossing voor?

- Is dat groene inderdaad mos, en hebben jullie hier ervaring mee? Het is niet erg aanwezig, maar ik zie het wel.

- Zal ik de bovengrond van de aarde afdekken met een weggooibordje, of hyrdrokorrels of andere materialen?

- Zullen jullie iets anders doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

die gaan hard man

ik zou ze bijna op 12/12 zetten

zeker als je beperkt zit met ruimte zoals jij .

 

de plantjes worden nog 3x zo groot als nu

soms groter maar ik zou niet te lang wachten met om te schakelen .

de planten groeien maximaal nog 3 weken door vooraleer

ze de volle bloei ingaan .

 

edit :

dat groene is mos

 

hydro korrels boven op kan je doen

en ik zou volgende keer hydro korrels onderaan je pot doen

voor een betere drain en tegen natte voetjes (wortels )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vermicelli,

de pll´s worden gauw 60°C warm. Dus je mag best wel wat afstand houden.

Ik hou zoiets van 10 cm aan.

Dit foto is van een T5 HO

gallery_5351_7579_281199.jpg

Heb je misschien ook groene of blauwe buizen bij de T-Neon gekocht?

Bij deze is de temperatuur wat lager.

 

Wanneer ben je van plan de dames op 12/12 te zetten?

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 18 (dag 16 boven grond) zondag

Ik heb geconcludeerd dat het het beter met de plantjes gaat nu ik ze wat minder water geef. Zo een 70 ml per plant. Ik doe dit om de 2 dagen. Dus vrijdagochtend 70 ml en zondag avond 70 ml. Lamp hangt op 14 a 15 centimeter. Dichterbij durf ik gewoon niet. Ze staan nog steeds nop 18/6. Ik weet nog niet wanneer ik ze naar 12/12 zet en of ik ze ga toppen of scrogge. Ik ben eerst nog bij een andere gedachte.

 

Ik maak me een beetje zorgen om 2 plantjes. 1tje is erg achter in ontwikkeling in vergelijking met de andere en heeft last van gele bladeren (verbranding). Het andere plantje waar ik me zorgen om maak, is ook wat achter in ontwikkeling, iets minder dan die ander en heeft ook iets minder gele blaadjes. Zal het aan die verbrande blaadjes liggen dat ze achter liggen in ontwikkeling?

 

Ik maak me een beetje zorgen, en ik weet ook niet wat ik fout doe met deze plantjes. De andere drie gaan lekker en gaan goed. Nog geen geslacht te zien. Hier op de foto's zien jullie wat ik bedoel.

 

 

Foto's:

 

gallery_17134_12781_730377.jpg

 

Totaal overzicht. Je ziet dat er bij sommige plantjes wat gele blaadjes zijn. onder/over bevoeding/watering of misschien verbranding. Ik ben radeloos :)

 

gallery_17134_12781_823134.jpg

 

Linksonder en in het midden, zijn de plantjes die achterlopen in ontwikkeling en ook de meeste gele blaadjes hebben ook beschreven hierboven in het verhaal. Buitenste drie gaan goed.

 

gallery_17134_12781_579517.jpg

 

gallery_17134_12781_407732.jpg

 

Vergelijking

 

 

Hieronder de de verbrande blaadjes.

 

gallery_17134_12781_901051.jpg

gallery_17134_12781_292991.jpg

gallery_17134_12781_141567.jpg

 

Ik weet niet wat ik fout doe. Waarschijnlijk is dit ook niet meer op te lossen. Heeft dit gevolgen?

 

 

 

@ Torsti

 

Ik heb groeilampen (groen) die zitten er nu in. Heb ook nog orangebuizen (althans de verpakking is orange) en dat zijn de bloeilampen.

Ik weet niet wanneer ik ze op 12/12 zet. Ik dacht zelf dat ik het voor de 21e dag wil doen. Hoor ook van john beton dat ze nog erg hart de hoogte in schieten, wat ook niet moet gebeuren. Dus een dezer dagen. Ik weet niet welke methode ik ga gebruiken. Of ik ga toppen en scrogge en ze gewoon laat groeien. Me hokje is namelijk ook niet zo breed, dat ik veel kan gaan toppen. Daarbij gaan we bijna de bloei in en kan je ook niet meer toppen (van horen zeggen/lezen). Ik denk dat de makkelijkste manier voor mij gewoon is om ze te laten groeien en 1 hoofdbud te krijgen. Misschien gaan binden, maar dat zie ik dan wel.

 

Is die foto van jou zelf? Wat is het eigenlijk. Sluit dat apparaat de lamp helemaal af?

 

Leuk dat je nog komt kijken:) Waardeer ik.

 

 

@ John beton

 

Ik heb inderdaad hyrdokorrels op de bodem liggen. 1 laagje. Bovenop ga ik ze ook leggen, of ik ga gebruik maken van weer kaatstend plastic folie/bordjes. Mos is nu weg, zal waarschijnlijk wel komen door het vele water wat ik gaf. Ik ga een dezer dagen naar de bloei toe. Qua bewateren ga ik de vinger-methode gebruiken thx. Misschien als ik ze ga overpotten een onderaf water systeem maken. Even zien, wel het beste lees ik overal.

 

Aangezien mij hoogte vandaag, morgen of overmorgen naar de bloeilampen en bloeitijd.

 

Vragen:

 

- Water geven vind ik wel wat moeilijk. De grond is na een halve dag al uitgedroogd dus naar de grond kijken voor behoefte vind ik wat moeilijk. Vinden jullie 70 ml om de 2 dagen voldoende of moet dit minder/meer water zijn en/of minder of meer dagen er tussen.

- Zoals je ziet staan de planten in 1.5 of 2 liter potten, wanneer is het laatste moment dat ik ze kan overpotten naar grote potten of een grote bak (waarschijnlijk ga ik voor een grote bak aangezien ik met ruimte gebruik zit in me kast en ik zo meer aarde kwijt kan)

- Wat zijn nou die gele bladeren, en hebben ze gevolgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn enkele manieren om te zien of je plant water nodig heeft

met een vinger een kuiltje maken in de aarde en voelen of de aarde onder de toplaag ook uitgedroogd is .

 

en een manier om over bewatering te vermijden dat is langs onderen te drinken geven dan nemen ze enkel op wat ze nodig hebben .

 

wel zou ik je aan raden om niet te lang te wachten met de klok om te schakelen

je hebt een soortje dat nogal groot kan worden en een vrij kleine kast .

als je nog enkele weken zo verder gaat op 18/6

ben jij gezien met je kleine hok als je nu al bang hebt van de ruimte tussen de plant en de lamp :)

scrog is een goeie keuze dan ken je wel een tijd lang op 18/6 blijven maar dan moet je er stil aan mee beginnen .

 

ik zou snel een keuze gaan maken voor je een nieuwe kast kan gaan maken

die een stuk groter is als deze omdat je planten je kast uit groeien .

 

ze groeien sowieso nog 3 weken door na de omschakeling no worry

dus kleine plantjes gaan het niet worden .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 19 (dag 17 boven grond) maandag

 

Vanavond ga ik ze in de bloei zetten. Had een nieuw TOPIC geopend betreffende de gele bladeren, en ze denken dat het komt door teveel voeding. Qua voedingslijn van plagron snap ik het allemaal niet meer, maar daar kom ik later wel uit. Kut voedingslijn, zeggen dat ik in de eerste 2 weken van de groei, plagron roots, enzymes en grow moet meegeven, blijkt het niet zo te zijn. Of ik moet dom zijn dat ik het niet snap maar oke. Nu even alleen water met plagron roots. Als ze het iets beter doen ga ik gewoon over op de bloei voeding van plagron terra.

 

Om 8 uur gaan de bloei lampen 12 uur aan.

 

Heb ze gisteren 120 ml water gegeven, en de grond is nu al weer uitgedroogt, ook een paar cm in de grond bij het vingeren van de aarde, was het niet eens echt vochtig. Elke dag maar water geven ipv eens in de 3 dagen een volle bak. Zou probeer ik het een beetje onder controle te houden.

 

Ik weet niet wat ik met het middelste plantje aanmoet. Ik hoop dat ik binnenkort geslacht kan zien, zodat ik weet welke vrouwelijk zijn. Hopenlijk allemaal zodat ik kan kiezen wie er blijft staan. Er is namelijk maar plaats voor 4 planten in me hok in de iets grotere potten. Wel zou ik bijv een grote bak aarde erin kunnen doen zodat het kleintje blijft staan (de middelste). Maar in eerste instantie zet ik ze toch in 4 a 6 liter paten (mits het past in het hokkie) en haal ik die middelste kleine eruit, die is toch ver achter in ontwikkeling helaas.

 

Foto's:

 

vanavond met 12/12

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat die groei buizen nog maar even steken :)

anders ga je der knal op moeten zitten om het strekken tegen te gaan !!

 

na een week haal je er 1 buis uit en steek je een bloei in de plaats en dan weer een week later als de lamp uit is stop je de 2e bloei buis er in .

 

succes .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het er dicht opzitten is volgens mij geen probleem meer, ben er niet meer bang voor. Ik was er bang voor omdat ik dacht dat ik die gele blaadjes kreeg van de tempratuur. Maar die heb ik onder controle. Ik kan ze nu wat dichter eropzetten. Daarbij staat me afzuiger ook aan en kan ik de tempratuur nog beter regelen.

 

Zoals jij al eerder zei, als ik ze nog langer laat groeien krijg ik echt problemen in dit hok. Ik moet nu gewoon schakelen. Strekken kan ik nu ook voorkomen:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vermicelli,

Kut-voedingslijn? Nee! Deze voeding is ook niet slecht. Maar de combinatie met de grond werkte niet.

Wat voor een grond gebruik je? In light-mix heb je voor de meestal voor de eersten twee weken voeding.

In all-mix heb je nog meer voedingsstoffen zitten.

Je bent met een bio-minerale-voedingslijn bezig, ik denk dat de Alga-lijn misschien een betere keuze geweest was.

Bij een minerale lijn is het aangeraden om de ec-waardes te controleren: Plagron heeft in zijn Terra-schema een ec-waarde voor het kraanwater aangegeven. Het kraanwater bij ons is al 0,4 ms hoger (wij hebben een ec van 0,9), dus kom ook ik hier heel snel in de

problemen.

Maar dat hadden de medewerkers van de GS wel aan jouw mogen vertellen!

 

De bloeilampen pas dan gebruiken als de groei eruit is. Dat kan misschien nog twee of drie weken duren.

Als je nu de bloeilampen gebruikt, is de gevaar van een enorme strekkingsgroei aanwezig.

Pas als de planten absoluut niet meer in de lengte groeien het rode licht erboven.

Ik zit nu op 15 dagen bloei en heb nog steeds de groeilampen boven de planten hangen.

Effe geduld!

 

Groetels

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

luister maar naar torsti

van hem heb ik heel veel opgestoken

hij heeft meer als genoeg ervaring .

 

 

dat omschakelen nu is een goeie zet anders gaan ze egt te groot worden .

nog 3 weekjes en dan zie je bloem vorming op volle toeren komen .

dan mag je nu ook een heel klein beetje groei voeding geven ,

dat kunnen ze wel gebruiken nu maar geef niet te veel ze gaan toch in bloei gaan vanaf je bloei haren ziet op de dames

die verschijnen vanaf de 5e internode .

dan geef je de bloei voeding mee maar begin met een beetje

 

op mijn fles sensi bloom staat 4 ml ik geef de eerste wek niet meer als 0.5 ml tot 1 ml

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedeavond Alle,

 

Laatste tijd heb ik hoop gelezen. Zoveel dat als ik nu een nieuwe kweek zou beginnen ik het al 2 x beter zou doen. Maar ach, we gaan door zodat ik (en andere) vordering en meer kennis zien in mijn volgende kweekjes.

 

-------------------

 

Afzuiger staat sinds 2 dagen continue aan. Heb hem gedimd met een snoerdimmer (zie foto's).

 

gallery_17134_12781_959757.jpg

 

Ik heb geen brom, hoor alleen de luchtstroom, en gaat prima zo. Dimmer wordt niet warm. Op hoeveel procent ik hem dim weet ik niet, aangezien het een roller is waarmee je dat ding dimt, maar ik denk zo een 20 a 30 %. Ik kan me lampen nu ook echt op 5 centimeter zetten want er is een enorm temperatuurverschil met de afzuiger aan.

 

- Zonder afzuiger, lamp op rond de 5 a 10 centimeter,inlaat lucht max (2 x 12 inch fans direct bij de stammen van de plantjes) = temperatuur 32

- Met afzuiger rond de 20 a 30 %, lamp op rond de 5 a 10 centimeter,inlaat lucht max (2 x 12 inch fans direct bij de stammen van de plantjes) = temperatuur 25

 

-------------------

 

Plantjes staan op 12/12 met groeilampen (zoals aanbevolen door Torsti en John beton) en worden pas vervangen wanneer de groei eruit is en de bloei begint.

Geef de planten naar behoefte water. Dat is zo een 250 a 300 ml per 3 dagen. Zelf geef ik ongeveer (naar behoefte) 100 ml per plant per dag om zo controle te houden. Voeding heb ik gehalveerd, soms nog wel meer.

 

Water is nu weer even Spa blauw met ph van 6 omdat me ph meter van HANNA kapot is. Althans kapot is kan hem niet meer goed kalibreren ,helaas het is even niet anders. Waarschijnlijk is de censor van de ph meter kapot.

 

Zoals jullie weten gebruikte ik het voedingsschema van plagron terra. (ph en ec) (torsti, was idd slim geweest als ik de bio lijn had genomen, met waarschijnlijk een ander medium dat daarbij hoort, maar voor de volgende kweek)

Nu gebruik ik het niet meer, maar houd ik de logica ervan aan. En ik halveer en soms wel meer dan de helft, de hoeveelheid voeding per liter water.

 

gallery_17134_12781_26816.jpg

 

- Plagroon roots houd ik tot in de 3e week van 12/12 aan (5 week totaal)

- Plagron grow tot de bloei begint en dan beginnen met plagron bloom? of nu al beginnen met plagron bloom?

 

---------------

 

De eerste 3 foto's zijn van de plantjes die goed gaan.

4e foto gaat wat minder, 5e heb ik zo mijn twijfels over. De onderste 2 zijn denk erg aangetast door de fout die is gemaakt bij het overvoeden van voeding en water.

 

gallery_17134_12781_9224.jpg

gallery_17134_12781_569891.jpg

gallery_17134_12781_247335.jpg

gallery_17134_12781_39831.jpg

 

De nieuwe bladeren doen het goed, de oudere natuurlijk niet. Even kijken of die het overleeft, hij is wel achter in ontwikkeling

 

gallery_17134_12781_768516.jpg

 

Deze plant is erg aangetast. Achter in ontwikkeling + meer gele bladeren. Heb er zo me twijfels over of ik hem/ haar wel zou moeten houden. Het is nog niet bekent welke vrouwtjes of mannetjes zijn. Ik wil geen vrouwtje weggooien waar ik misschien nog wat van af kan oogsten. Als ik hem/haar wegdoe, kan ik de andere 4 wel in grote potten doen om zo heel me kast goed te vullen. Denken jullie?

 

gallery_17134_12781_163823.jpg

 

Deze blaadjes vielen eraf, toen ze aangeraakt werden. Voeding Kills!

 

---------------------

 

@ Torsti Volgende kweek inderdaad even goed kijken naar medium en voeding. Ik neem kut voedings-lijn terug, sorry. Maar inderdaad, die GS shop is erg vriendelijk maar waarschijnlijk hebben ze zelf nog nooit een kweekje erop zitten. Ik zag jou berichtje pas een dag later en had de bloeilampen er al in gedaan. Zag de volgende ochtend inderdaad dat ze serieus 2 centimter waren gegroeit. Gelijk omgewisseld. Goed dat ik volgers heb zoals jou/jullie.

 

@ John

 

Leuk de je me volgt man! Inderdaad denk overal het zelfde over al jou. Ik ga het zo doen qua voeding! thx

 

 

 

---------------------

 

- Wanneer zou ik stoppen met plagron grow en beginnen met plagron bloom?

- Denken jullie over dat kleine achter in ontwikkeling zijnde plantje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Vermicelli,

"Aller Anfang ist schwer" (Duits gezegde)

De planten leven nog en gaan door met hun ontwikkeling, dat is het belangrijkste!

Nog is niets verloren!

 

1.) De wissel van groei naar bloeilampen:

Het maakt niets uit of er al toppen in de maak zijn. Zolang de groei nog in de planten is,

hou de blauwe lampen erboven.

Pas als alle groei eruit is, dat kan tot wel drie weken duren, de bloeilampen erboven hangen.

Ben je te vroeg, groeien de planten het dak uit!

Ben je te laat, heb je weinig verloren.

 

2.) Het verschil tussen (bio)-minerale en biologische voeding:

Minerale voeding staat direct ter beschikking als plantvoeding:

Het grote nadeel hiervan is, dat je heel gauw teveel voedingsstoffen aan de planten geeft. (Ins bijzondere PK13/14)

Door het teveel van het ene mineraal blokkeer je de anderen noodzakelijke mineralen.

Bij deze voeding moet je heel dicht op de planten blijven zitten en controleren.

En ook nog de pH en de EC meten.

 

Biologische voeding moet eerst door een gezond bodemleven omgezet worden.

Hier staan de voedingsbestanddelen dus niet direct ter beschikking.

Een overvoeden is hier dan ook moeilijk te bereiken, behalve als je het erg bont maakt.

Hier is het dan ook voldoende als de pH-waarde bijgestuurd wordt.

 

Voor een beginneling heeft een biologische voeding meer voordelen.

Een nadeel: Biologische voeding kan niet met drip-systemen of blumaten gebruikt worden, deze slippen dicht.

(uitzonderingen zijn uiteraard mogelijk!) :huh:

 

De planten van jouw staan nu op 12/12.

Je kan nu overschakelen op de bloei-voeding. De plant ontwikkelt nu andere voedingsbehoeftes:

Meer Fosfor i.p.v. Stikstof.

 

De kleine dame?

Laat maar lekker staan! Misschien gaat deze meid je nog verbazen. :)

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens even kijken wat ik nou aan me duits heb wat ik vroeger heb gehad. Alle aankomt/begin is zwaar. Haha nou dat is helemaal waar. Als ik overnieuw zou beginnen heb ik nu al zo veel geleerd. Wat zo een eerste ervaring kan doen met je.

Bedankt voor alle info torsti. Erg informatief allemaal! Steek er veel van op.

 

Mijn volgende kweek ga ik weer kweken met de voeding van plagron + plagron medium. Ik heb de plagron roots + green sensation al. Dan haal ik de phyt-amin (blad hormoon) ALGA grow en bloom erbij. Dit is dan de biologische lijn. EC hoeft bij deze niet gemeten te worden (kan ik ook niet heb die meter niet). Ph natuurlijk wel. Ik heb een nieuwe PH meter van HANNA bestelt. Kostte wel wat, maar ach ik ben van plan natuurlijk verder te gaan na deze kweek.

 

Geen probleem met het dichtslippen van de blumaten aangezien ik die toch niet ga gebruiken. Heb maar 5 plantjes, dus handmatig water geven no probleem. Hoewel dat blumaten systeem me wel erg aanspreekt. Wat een mooi systeem. Ik las inderdaad dat biologische voeding te veel vaste deeltjes bevatte en hierdoor de blumaten verstopt. Had jij hier zelf last van gehad Torsti? Toch las ik dat als je blumaten gebruikt met biologische voeding i.c.m. reinigingsmiddel het wel zou werken. Maar ach, als ik het van plan ben zou dat over een aantal kweekjes zijn, zodra ik de basis onder de knie heb.

 

Ik zelf ben nog steeds aan de twijfel met de kleine dame. Hier meer over in de volgende post!

 

Leuk je weer te zien, groetjess

Edited by Torsti
Onnodig quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 26 (dag 24 boven grond) Maandag, 8ste dag op 12/12 (bloei)

 

Zo. We geven minder voeding en het gaat allemaal beter. Conclusie afgestorven en gele bladeren: overvoeding. Beginnersfout nummer 1. Jammer genoeg heeft het elke plant aangetast en 2 van de 5 planten heel erg.

 

Vandaag of morgen wil ik ze gaan overpotten. De plantjes staan nu in 2.5 liter potten. Ik heb 3 keuze's:

- Optie 1: Overpotten in ronde 4 liter potten van 20 x 20. Betekent dat de kleinste plant (erg achter in ontwikkeling door de overvoeding in het begin) in het raamkozijn gaat.

 

 

gallery_17134_12781_9402.jpg

 

 

- Optie 2: Overpotten in 4 vierkante potten van 20 x 20. (wss meer liter dan de ronde 4 liter potten, wss 5 a 6 liter omdat de vierkante potten natuurlijk meer gebruik maken van de ruimte) Ook hier gaat het kleinste plantje in het raamkozijn.

 

- Optie 3: Overpotten in een grote vierkante bak. Ik heb er hier één van 34 bij 34 cm. Eigenlijk een ''voetenwassbak''. Hier kunnen uiteraard gaten in gemaakt worden + hyrdokorrels voor een drain. (misschien dat er een grotere bakken zijn.)

Bij deze optie kan de kleine plant blijven. Zelf weinig vertrouwen in maar ach.

 

 

gallery_17134_12781_649573.jpg

 

 

- Optie 4: Net als de derde optie maar dan alleen de 4 betere plantjes in de bak. (kleinste gaat in het raamkozijn).

 

 

gallery_17134_12781_25070.jpg

 

 

Wat denken jullie? Voor info over het kleinste plantje, check hieronder.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hier info over de plantjes.

 

Temperatuur en LV:

gallery_17134_12781_425109.jpg

 

Ik geef ze elke dag naar behoefte water. Dat is ongeveer per dag 100 a 150 ml water. Kleinste plantje natuurlijk minder of niet.

 

Foto's: (van beste plant naar slechtste plant, in mijn mening)

 

Plantje 1:

 

Bij deze plant geen probleem gezien. Mijn nummer 1!

 

gallery_17134_12781_1020138.jpg

gallery_17134_12781_305029.jpg

gallery_17134_12781_839894.jpg

gallery_17134_12781_302190.jpg

 

 

Plantje 2

 

Bij deze plant aan de onderkant nog blaadjes te zien die slachtoffer waren van mijn voedingsgeweld.

 

gallery_17134_12781_675140.jpg

gallery_17134_12781_337703.jpg

 

Plantje 3

 

Deze plant is nog ietsie erger aangetast. Net als de vorige gaat het nu gewoon super en zijn de nieuwe blaadjes etc. van gezonde kwaliteit.

 

gallery_17134_12781_82907.jpg

gallery_17134_12781_140047.jpg

gallery_17134_12781_336064.jpg

gallery_17134_12781_4153.jpg

 

 

Plantje 4

 

Was in het begin stadium erg aangetast. Heeft daarom ook onderste bladeren verloren. Lijkt nu een strekker. Denk zelf ook dat die erg strekt. Hij is namelijk de langste van allemaal.

 

gallery_17134_12781_518788.jpg

gallery_17134_12781_1021086.jpg

gallery_17134_12781_24871.jpg

gallery_17134_12781_235592.jpg

 

 

Plantje 5

 

Erg triest. Verpest me beeld van het totaal plantje. Maar ja, wietplantjes hebben ook gevoelens.

 

gallery_17134_12781_945481.jpg

gallery_17134_12781_317540.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb daarbij nog niet getopt, gefimt, gedieft of wat dan ook. Ik weet ook niet of ik wel een scrog wil en/of neem.

 

De planten kunnen 100 cm worden. Dat is inclusief pot.

 

Wat raden jullie aan om nu te doen op het gebied van toppen en scroggen, en fimmen en dieven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb niet je hele topic gelezen maar,ik heb wel een vraag wat doe je aan voeding en de behandeling van het te geven water ?

twee tips:

Sleep niet te veel heen en weer met je crop

Begin met wortels toppen,en dan de rest....

 

,

 

de groente

ps ,het lijkt net of er spint op zit,maar ik ken het niet goed zien

Share this post


Link to post
Share on other sites

High Vermicelli,

 

Je BB zijn al weer aardig bij getrokken B) Het gaat misschien niet allemaal goed in het begin maar daardoor krijg je wel de nodige kweek ervaring. Dat gaat helemaal goed komen!

 

Sleep niet te veel heen en weer met je crop

Begin met wortels toppen,en dan de rest....

Hihihihi...... Je moet je planten idd niet overal mee naar toe nemen. Het beste kan je ze gewoon in je kast laten staan :P

Je wortels toppen..........huh :P

 

Volgens mij kan newgrow naast je hele topic lezen meteen ook de rest van het forum meepakken ;)

 

Ik blijf je volgen :)

 

PolliePol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat wortelstoppen komt toch echt uit een ander topic,maar denk er maar eens overna ......vaak heb je onder in depot dat de wortels rondjes gaan draaien....als je ze topt (net als met de plant)krijg je meer uitlopers en wordt je pot sneller van top tot teen beworteld,probeer het maar eens klik

 

 

Ik ga maar weer verder met lezen :)

Edited by newgrow

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste vermicelli,

 

ik was al een tijdje niet geweest maar toen ik ze net even zag hebbe ze beste voedings klap gehad

zonde maar ze gaan wel weer mooi verder

ik heb eens zitte lezen maar wortels toppen is niet intressant voor jouw als beginner moet wel weten wat je doet natuurlijk!

laat ze gewoon in je kast staan geef ze niet teveel stres komt niet ten goede van je planten!

je kan de volgende keer ook kiezen voor smart pots of een root pouch zoek maar even op

over je voeding meet je die?? met plagron hoeft et niet werdt mij verteld omdat ie bio/mineraal is

maar meten is weten dus als je dat te duur vind meters zou ik voor een eventuele volgende ronde lekker in de bioshop van sannie gaan bestellen

buffertabs zijn heel erg mooi voorbeeld van super producten et is maar een advies

ik zou zegge hou ze nu groen sucses verder blijf je volgen natuurlijk

groetjes alex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...