Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Vermicelli

Eerste kweek met 50 x 50 x 110 kast

Recommended Posts

Beste lezers,

 

Wij hebben vandaag een leuke kast gemaakt van 50 x 50 x 110. Bouw van de kast, klik HIER.

In deze kast willen wij 4 planten doen in 4 potten van 15 x 15 of 18 x 18. Aangezien we natuurlijk beginnende kwekers zijn en dit onze eerste kweek wordt hebben we een hoop vragen en hopen we dat jullie ons een beetje kunnen helpen:D

Het zal natuurlijk voorkomen dat wij aan sommige dingen (ook al hebben we een hoop gelezen) niet hebben gedacht en wij dit vergeten. Ik hoop dat jullie ons hierop waarschuwen haha:D . Met behulp van dit forum willen we graag ons plan + verdere ontwikkeling m.b.v. foto’s met jullie delen. Tevens is dit voor ons ook een soort dagboek om alles mooi en overzichtelijk bij te kunnen houden.

Kast:

gallery_17134_12781_197189.jpg

gallery_17134_12781_917859.jpg

gallery_17134_12781_293822.jpg

gallery_17134_12781_547179.jpg

gallery_17134_12781_459289.jpg

gallery_17134_12781_1032035.jpg

gallery_17134_12781_859979.jpg

gallery_17134_12781_637341.jpg

gallery_17134_12781_472528.jpg

 

 

Inrichting:

 

Wij zijn van plan;

- De binnenkant te bedekken met folie voor een reflecterend effect.

- De Binnenkant die niet met folie bedekt kan worden, wit te verven.

- De Lamp op te hangen aan ijzeren kettinkjes met oog om zo in hoogte te verstelt te kunnen worden.

 

Lamp(en):

 

Wij zijn van plan een;

- Philips bloei lamp ( Lamp 400w Philips son-t+) en een

- Philips groei lamp (Lamp 400w Philips son-t agro) te gebruiken.

- Simpele spiegelkap en

- Philips VSA .

De VSA van Philips is wel wat aan de duurdere kant maar ze zeggen dat deze goed werkt met de lampen die we hebben.

 

In- en afzuiging:

- We gebruiken 3 stille computer fans (80/120MM) om de inlaat van lucht te regelen.

- We gebruiken 1 of 2 stille computerfans (80/120MM) om de uitlaat van de lucht te regelen.

- De inlaat plaatsen we laag in de kast en de uitlaat hoog in de kast i.v.m. de opstijgende warme lucht.

 

De plant:

- Wij hebben al gekozen voor een ‘indica’ plant aangezien deze kleiner blijven dan de sativa, ook zijn wij beginners en kunnen wij alleen de ruimte gebruiken die wij hebben (50x50x110). Wij dachten zelf aan 4 planten, wij dachten zelf aan een lowryder-plant of misschien de kinda kush?

- Onze hoogtes; 110CM in de hoogte – 15CM van de pot – 20/30CM van de 250W/400W Lamp.

wij houden dus over: 65 á 75CM groeihoogte.

 

Alles over de grond, voeding, bewatering en het lichtschema willen wij later op terug komen aangezien wij zover gewoon nog niet zijn qua denken.

 

 

Overige:

- Tempratuur meter

- PH meter

- Luchtvochtigheidsmeter

 

Vragen aan jullie:

- Met welk reflectiemateriaal (zwart-wit folie / Zilverfolie ) de kast bekleden i.v.m. met het kunnen krijgen van hotspots waardoor de plant verbrandt? Of gewoon wit verven?

- Door de fans die de licht in- en uitlaat regelen, komt waarschijnlijk wat licht binnen. Hoe kunnen we zorgen dat dit ook lichtdicht is? Misschien iets met een 90 graden afvoerpijp?

Of misschien 2 externe kastjes maken voor de in- en uitlaat?

- Is een 400Watt lamp overbodig in ons kleine hok? En moeten we daarom misschien kijken naar een 250Watt lamp? (groei & bloei)

- Hebben wij een schakelkast nodig voor één 250/400Watt lamp? Wijzelf denken dat een 250W/400W Lamp de tijdsklok niet vast zal bakken, maar misschien is dit wel beter I.V.M de veiligheid?

- Zijn Jullie het eens qua keuzen in zaden?

- Verder nog op- of aanmerkingen over ons plan? Als jullie het ergens niet mee eens zijn of het net iets anders zou doen; dan horen wij dit graag! Alles is welkom. Hoe meer feedback hoe beter!

Edited by dvdc15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Waarom hebben jullie de kast maar 110 hoog gemaakt? Geeft echt beperkingen. Als je een 400 watt lamp gebruikt moet je er rekening mee houden dat je de lamp minimaal 40 cm boven de plant hangt.. tel hierbij de ruimte van de pot die je gebruikt en de plant heeft nauwelijks ruimte.

Voor zo'n kleine kast is 400 watt veel te zwaar. Je krijgt dan een ernstig probleem met de warmte. Zeker omdat je de inlaat en de uitlaat regelt met computerfans. Ik zou echt niet zwaarder gaan dan 250 watt.

Hoe gaan jullie het met de geur doen? Welk filter wil je gebruiken in combinatie met computerfans?

Ik raad jullie aan wel een relais te gebruiken. Verder zou ik geen folie gebruiken, maar de kast witten.

Het lichtdicht maken van de ingangen van de fans .. je kunt een omkapping timmeren .. zorg dat er een hoek in zit. Je kunt ook een stuk 125 mm slang gebruiken en deze in een bocht hangen/ leggen.

Succes in ieder geval ... het timmerwerk ziet er prima uit.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

250 is al veel eigenlijk voor 50 op 5 daar kan de warme lucht niet weg onder je reflector neem dan maar een gavita ir 250 deze is kleiner dan een normale reflector .

 

 

edit :

 

haal die bodem weg 15x15x20 potten(3.5liter) en dan heb je wel wat meer plek om plant te zetten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heyy

 

Dat ziet er leuk uit en ga ik zeker nog wel volgen ;)

 

Wat Peperfreak al zegt kun je beter een 250w pakken,

Ook is het nodig om het lichtdicht te maken - als jullie hier ook een droogrek willen maken kunnen jullie misschien kleine haakjes erin zetten en dan een waslijn met een knoopje spannen zo kun je erna meteen drogen!

 

wat voor afzuiging/filter zetten jullie erin?

 

Gr

Koekje

 

@Edit

 

Willen jullie voortaan de foto's uploaden via jouw "Gallerij" en dan de code invoegen?

dit scheelt wat tijd om de foto's te laden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zouzeker een 250 wat lamp nemen,als ik jou was,

met die ruimte,

ik bedoel ik ben ook eigenwijs maar

400watt in een kast van 50 x50 x110 schiet gewoon nie op ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi, mooi timmerwerk.

maar ik zou de adviesen van peperfreak ter harte nemen.

gaat je een hoop opstart problemen schelen.

dus gewoon wit verven.

niet meer dan 250 watt erin [max]

 

grtn erazer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

strak gebouwd kassie .

is mdf?

dan verven in verband met cyclon b.

90 graden bocht geeft een dia op je muur grond of plafond.

twee externe kastjes voor in en uitlaat bouw dan een derde bij voor je softbox.

en een vierde voor je elektra.

hotspots heb ik met radiatorfolie nog nooit last van ondervonden.

4 lowryders ?

gooi er dan een lekkere narcotiserende vette indica in.

je gaat toch niet een dure kast bouwen alles erop en eraan dan hier nog studeren

en advies vragen om er dan als de plug and playfase aanbreekt

4 lowryders in te gooien .

en niet vergeten te kitten !

en als vca diploma cumlaude afgestudeerde moet ik julie erop wijzen

dat je tijdens bouwwerkzaamheden deugdelijk schoeisel hoort te dragen.

dat loopt daar maar wat op blote poten door de losliggende schroefjes te banjeren

foei heren !

en ook dat ""wij denken dat een 400 watter onze tijdklok niet gaat vastbakken.""

je wilt graag wat feedback maar waarom denken julie dat die uitgerekend bij julie

niet gaat vastbakken?

tis geen cake die wel of niet vastbakt.

als de rechter julie later vraagt hoe die brand heeft kunnen ontstaan?

oooh wij dachten dat onze tijdklok bij onze 400 watter niet ging vastbakken !!

 

wij gaan dit volgen ! ;)

 

houzgroen macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit.. Daar kunnen wel wat leuke kleine plantjes in. Met scroggen kan je ook wat grotere nemen.

 

Ik ben ook pas begonnen, en heb gemerkt dat er nog heel wat bij komt kijken, maar dat maakt het juist leuk.

 

400W HPS isecht te warm voor zo'n klein hokje.

Ook met de hoogte is HPS lastig. Hier staan wel mooie verslagen met fluo/tl, in kleine kasten.

Zorg voor voldoende afzuiging met een echte afzuiger en filter.

Ik zou fluo aanraden omdat je die heel dicht op je planten kan hangen. Zelfs met fluo kan het nog aardig oplopen, er staan hier op het forum wel genoeg topics met fluo.

Met een goede inschakelpiek heb je aan Action/Gamma timertjes voor gewone stekkers niets, die zijn gelijk kapot en in het ergste geval brand. Neem een goed relais met timer.

 

Zoals macerror al aangaf, MDF heeft een stof in het hout die vrijkomt bij warmte, dus goed schilderen. Spierwit geeft hele goede reflectie.

Isolatiemateriaal is ook goed voor reflectie.

 

Lichtdicht maken is belangrijk voor de nachtperiode die echt goed donker moet zijn.

 

Voordat je echt gaat kweken, heel goed de basisprincipes doorlezen en begin met goede potgrond die er geschikt voor is. Met gewone potgrond en zaai-en-stekgrond zijn er niet al te goede ervaringen. Bijvoorbeeld, canna grond kost hier 10 euro voor 50 liter bij de lokale growshop, dus duur is het niet. Neem goede bacto/schimmels voor het bodemleven. Om te beginnen is bio kweken met tabs en bacto een goede mogelijkheid omdat je dan niet hoeft af te zuren. Anders goed meten met een Ph en EC meter. En die kosten ook nog wel wat. Ik ben er ook achter dat er nog wel wat extra onvoorziene kosten bijkomen als je je niet 1000% goed voorbereid.

 

ps

@macerror, als mede vca gediplomeerde moet ik je echt gelijk geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij zijn heel erg blij met deze feedback. Hele nuttige feedback, hier kunnen we echt wat mee. Helaas moet ik vandaag overwerken en heb ik geen tijd alles inhoudelijk te beantwoorden, daarom ga ik dat nu niet doen en vanavond of morgen hier de tijd voor nemen. Alvast heel erg bedankt voor de feedback Peperfreak, John beton, Koekje 040, Locc, erazer, zzzJansen, macerror en kweekfreek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een cooltube 400watt, moet het misschien kunnen.

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo dvdc15.

 

veel succes met je plannen, en het verwerken van al de informatie.

 

wel wil ik je vragen om de foto's te uploaden in een WF album. hier kun je lezen hoe dat moet.

Dit O.A. om de foto's te kunnen bewaren zodat er niet straks een topic zonder plaatjes is. En ook om de laadtijd van je topic niet al te lang te laten worden.

 

Zou je jezelf ook nog even willen voorstellen, dat kun je hier doen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede avond, iedereen goed weekend gehad? wij wel.

 

Ik Heb me net even voorgestelt op het forum en even de fotos via mijn Gallerij gelinkt. Voortaan zal ik alle fotos zo linken, ik begreep dat het dan ook sneller voor jullie ging.

 

@ peperfreak. Bedankt voor de complimenten voor de kast. Aan de reacties gezien, en zelf inderdaad ook is logisch nagedacht te hebben, gaan we idd voor een 250 watt lamp MAX. Welke dat wordt, zijn we nog voor aan het kijken. We hebben niet een al te ruime portomonee.

 

Ik heb net spierwitte verf gekocht, en de binnenkant ga ik is goed verven met meerdere lagen. Sommige mensen zeggen dat er een giftige stof vrij zou komen, en ik moet zeggen dat dit zo WAS. MDF word nu anders behandelt en vervoert geleid door een wet die 5 jaar geleden is ingegaan, en daardoor mag giftige stof niet meer gebruikt worden. Alsnog verf ik de binnenkant van de kast lekker goed wit.

 

Relais gaan we idd ook zeker kopen, aangezien veiligheid voor alles gaat! Wij zaten te denken aan de goedkope davin DV12 aangezien we toch maar 1 lamp gaan kopen en gebruiken van 250 w.

 

De kast is lichtdicht. Dit bevestigde mijn kleine neefje nadat ik hem erin had gestopt en moest kijken waar er licht naar binnen kwam:D haha altijd handig zo een neefie.

 

Met de in en afzuiging waren wij eigenlijk van plan, zoals we al zeiden, computer fans te gebruiken. Het liefst grote zodat ze meer lucht verzetten + stil zijn. Wij kiezen hier ook voor omdat wij nogal een budget hebben. Anders hadden wij hier wel wat meer geld ingestoken (misschien iets voor later). Ook zijn wij van plan maar 4 a 5 plantjes te nemen (even kijken wat past en welke plant) en we wel wat geur verwachten, maar niet al te veel.

 

Wanneer er veel geur vanaf komt was ik van plan een luchtdichte slang aan de afzuigende fans te hangen, en deze lucht zo me kamer uit te blazen met behulp van de slang. Daarom dacht ik geen filter nodig te hebben.

 

@ John Beton, Locc en erazer: Wij zijn nu op zoek naar een leuke, niet al te dure 250 watt lamp voor groei en bloei + spiegelkap + VSA + relais.

 

 

@ zzzJansen: Helaas hebben wij daar het geld niet voor. Maar al het kweken ons bevalt is dat zeker een ding wat we gaan kopen. 400 watt is zoals je heb gelezen uit de picture.

 

@ macerror: Kitten ga ik niet doen, aangezien hij helemaal lichtdicht is. Er zijn geen naden waar licht door heen komt. Wij gaan ook een relais gebruiken (zie vragen), want zoals jij zegt, wij gaan niet denken wij gaan doen. Het is niet veilig en daarbij niet verantwoord om zo een ding niet te kopen.

 

Bedankt voor de schoenen tip, ik moest er even om lachen, maar zo grappig is het niet meer als we zo onder stroom staan.

 

Welke soort plant raad jij dan aan maccerroer. De potten zijn ongeveer 15 a 18 cm hoog. Daarbij moet een 250 watt lamp ook nog is op 20 a 30 cm hoog hangen boven de planten. Zo heb ik nog 110 - 15 - 20 = 75 cm MAXIMAAL over voor de hoogte van de planten. Het moeten inderdaad indica's zijn, aangezien die natuurlijk niet zo groot worden.

 

@ : kweekfreek Ik ga voordat ik ga kweken, inderdaad heel veel lezen over het kweken zelf. Ik wil alleen eerst me kast ready to ''kweek'' hebben, voordat ik me daarin uitgebreid ga in verdiepen. Misschien dat we het hier later nog over kunnen hebben?

 

Ook heb je me laten twijelen over de fluo/tl verlichting, aangezien dit ook niet te duur is, en naar de verslagen te kijken, wel een leuk resultaat oplevert. (zie vragen)

 

 

@ :djbroertje Bedankt voor de link voor het uploaden van fotos. Ik heb het begrepen en ga het voortaan zo doen thx!.

 

 

-------

Ik ga nu iig beginnen met het witten van de binnenkant en misschien buitenkant van de kast. Natuurlijk spendeer ik een hele hoop tijd op het forum om zo veel mogenlijk te lezen over de ventilatie en alle andere zaken rondom het kweken van de planten. Alvast bedankt voor de reacties, en ik hoop dat jullie niet gek worden van al mijn, misschien noob- vragen. Maar ach, iedereen was een beginner toch?

 

Vragen:

- Kunnen wij een 250 w lamp + VSA op een Davin DV 12 aansluiten? Wij twijfelen hierover omdat in de beschrijving staat dat er 2 x 600 watt of 2 x 400 watt armaturen op kunnen geschakelt kunnen worden.

 

- Qua lamp weten wij nu even niet welke we moet kiezen. We zien door de bomen het bos niet meer. We hebben natuurlijk een lamp voor de groei EN de bloei nodig. De Gavita IR LAMP 250 watt (LINK) is al aan de dure kant, daar moet dan nog een andere lamp bij voor de groei of bloei en daar moet ook nog een VSA bij. Is het niet goedkoper en even goed om gewoon een losse 250 watt lamp te kopen, daarbij een spiegelkap en een VSA. Scheelt waarschijnlijk in kosten.

 

Ook neem ik de opmerking van kweekfreek in gedachten. Misschien is het wel slim met fluo/tl te gaan kweken, aangezien de oppervlakte + budget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan wel 250W aan het DV12 relais doen. Die kan maximaal 2 x 600W aan, dus minder is altijd mogelijk.

Als je de planten klein houdt en vanaf zaad groeit kan je met alleen een HPS ook heel goed resultaat krijgen.

Aangezien je niet te lang door kan groeien met zo'n lage kast is het niet nodig om een aparte groeilamp te nemen.

Stekken houden wel van groeilampen.

Fluo was mijn eerste aanbeveling omdat je die heel dicht op de plant kan hangen zonder teveel warmte.

Met HPS heb je vaak ook een grote kap over de lamp om het licht naar beneden te richten, en die zijn vaak te groot voor zo'n kleine ruimte . Er moet ook ruimte zijn langs de kap(pen) om de warmte af te zuigen.

Met fluo kan je de lampen en kappen klein houden, of Tornado spaarlampen tussen de planten hangen.

 

Qua afzuiging raad ik wel aan een goede afzuiger te nemen als je met een slang naar buiten wil, een pc-fan kan geen druk opbouwen die nodig is om de lucht goed door de slang te duwen, daar ben ik zelf al achter gekomen.

Qua geur, als je het niet erg vindt dat je buren in een enorme wietgeur zitten als de planten gaan ruiken, dan kan je gerust zonder filter werken. De geur kan erg heftig worden, vooral in de bloei. Denk dan maar eens dat je net zoveel geur krijgt als een goede koffieshop waar flinkt geblowd wordt. Ik neem aan dat je niet wilt dat de halve straat het kan ruiken, dus ik raad toch een goede filter aan.

 

Een 100 mm (buis)ventilator met een filter direct buiten de kast, zonder veel slang en bochten zou mijn voorkeur hebben. Het liefst zonder bochten, direct op de kast kan ook. 100 mm filter is niet eens zo duur, hier in de WF shop staat wel een mooie kleine Rhino filter, en met 100 mm buisventilator (badkamerventilator) van een bouwmarkt zuigt dat best goed af in een kleine ruimte. Dat weet ik ook uit ervaring, een kennis had eerst een 12cm fan met filter, en heeft nu een 100 mm buisventilator met dezelfde filter en zuigt veel beter af. Een buisventilator past op de filter en kan eventueel ook gedimd worden met een variac voor wat minder afzuiging en geluid.

Een andere mogelijkheid, zou een aantal pc-fans met een filtermat als filter kunnen zijn. Al weet ik niet of die matten goed de geur filteren.

 

Afzuiging is niet alleen om de warmte weg te voeren, maar ook om verse lucht voor je planten aan te zuigen.

Een aktieve inlaat met pc-fans kan prima. Dat heb ik zelf ook en werkt wel fijn. Zorg wel dat de inlaat en afzuiging ook lichtdicht wordt, of zorg dat de kast in een ruimte staat die ook donker is 's nachts.

 

Als je in de kast op aarde gaat kweken kan je wel 4 of 5 planten kwijt. Ik heb 6L vierkante potten van de Intratuin (wel duur) en die zijn 24 x 24 cm. Als de binnenkant dan minimaal 48 cm is, passen er daar precies 4 van in. Een grote pot, of een bak zelf maken kan ook, en dan kan je er wel 5 inzetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi dvdc 15,

 

Hier geeft Kweekfreek je een groot aantal goede en bruikbare adviezen!

Doe er je voordeel mee!

Succes gewenst.

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo net even begonnen met de kast in de eerste laag wit te zetten. Morgen de 2e en misschien de 3e laag.

 

gallery_17134_12781_461195.jpg

gallery_17134_12781_1085314.jpg

 

Ook had ik net een heel verhaal getypt. Ctrl + C ik iets anders waardoor ik alles kwijt ben, haha dus even opnieuw typen. No stress.

 

@ Kweekfreek

Wij hebben er voor gekozen een set te kopen van een 250 w, na heel wat rond geneusd te hebben in alle lampen van HPS tot er met fluo/tl. Het betreft DEZE set. Hier zit een 250 watt lamp in, een VSA + spiegelkap. We kopen hier geen groei lamp bij aangezien kweekfreek wel een punt had met onze hoogte van onze kast waardoor we toch niet zo lang groeien.

 

We sluiten deze lamp aan op de DAVIN DV12 relais.

 

Wij hadden als idee als afzuiging DEZE buisafzuiger te gebruiken, en DEZE filter. Ze matchten met elkaar qua kubieke afzuigcapiciteit. De keuze voor deze filter was omdat deze niet al te duur zijn, en omdat kweekfreek er vol lof over was. Ook de afzuiger is niet al te duur. Goed genoeg voor ons kassie. Ook is de flens van de filter 100 mm, en van de afzuiger ook. Zodat ze goed op elkaar passen. We willen de afzuiger bovenaan op de kast monteren. Als een soort ‘’schoorsteen’’.Hoe we dit aansluiten? (Zie vragen)

 

De inlaat van verse lucht regelen we met 2 a 3 computer fans die we aansluiten op een 12 V adapter. Deze stoppen we in de deur beneden, zodat de planten verse lucht binnen krijgen.

 

Wij hebben ons voorgenomen pas te denken aan welke voeding, aarde en potten etc. we nodig hebben, als de kast helemaal af. Stapje voor stapje voor deze beginners haha.

Hieronder hebben wij nog een paar vragen.

 

Vragen:

- Wat is de volgorde van het aansluiten van onze 100 mm buisafzuiger en onze 100mm rhino filter? Kunnen we deze gewoon over elkaar heen schuiven en bevestigen met schroeven, of moet dit m.b.v. een stukje slang er tussen? Moeten we de buisafzuiger lucht laten afzuigen wat daarna doorgaat naar de filter, zodat deze lucht als het ware de filter in word geblazen, of moeten we de afzuiger lucht laten aanzuigen want dan door de filter word getrokken?

- Wat vinden jullie van het lampensetje wat we nu dan op het oog hebben. (DEZE dus)

Edited by dvdc15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi DVDC15,

bij deze afmetingen van het hok zou ik eerder voor twee T-Neons 2 x 36 watt gaan.

Met deze lampen hou je het klimaat beter onder controle en de resultaten zijn ook niet slecht.

De lampen kunnen dichter op het gewas en je houdt hierdoor meer hoogte over.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ torsti

Hoeveel minder zijn de resultaten daarbij. Ik heb zo het idee om van 250 watt naar een 2 x 36 of 55 watt lamp te gaan juist dit erg naar beneden gaat. Maar ik ben daarintegen natuurlijk nog een beginner.

 

En zullen de tempraturen met gebruik van deze 2 lampen niet lager zijn zodat we juist een probleem hebben met de warmte omhoog te krijgen in een hok ipv naar beneden met die 250 watt lamp?

 

Al met al vind ik het een goede tip aangezien de prijs ook meevalt + het is inderdaad ontworpen voor kleine hokken + in de stroomrekening zal het ongetwijfeld de helft schelen haha. Daar moet natuurlijk ook aan gedacht worden haha

 

Je kan dan kiezen uit een:

 

Tneon armatuur 2 x 36 watt

Tneon armatuur 2 x 55 watt

Tneon armatuur 2 x 75 watt

 

De 75 watt word gelijk al afgeschreven. Is het niet beter om een 2 x 55 watt armaturen + lampen te kopen zodat er toch nog een aardige temperatuur in de kast is? En zit er een VSA in de armatuur van de lamp? (net als bij TL buizen)

 

Alvast bedankt voor de tip! Nu even aan de slag alle Tneon verslagen te lezen haha

 

 

EDIT: : Aangezien de 55 watt armaturen 57 * 24 * 8 (lengte x breedte x hoogte) zijn, gaat deze lamp niet passen MITS ik hem schuin plaats. Met de ABC formule moet er zo een 70 cm schuin zijn (buitenkant) en zou de lamp met passen en meten wel gaan lukken. De 36 watt lamp past sowieso gewoon goed en niet schuin, aangezien deze maar 43 * 24 *8 is. Alleen vinden wij het zo weinig in vergelijking met de 250 watt lamp die we eerst op oog hadden en nu bij elkaar 72 watt hebben (2 x 36 watt).

Edited by dvdc15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo de kast heeft van binnen de 2e laag. Het zonlicht wordt goed weerkaats en ik krijg er bijna pijn in me ogen van. Doet ze werk goed.

 

gallery_17134_12781_348456.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er weer mooi uit!

Wat het geen idee van mijn vorige post met de haakjes voor het droogrek?

Misschien kunnen jullie ook nog sgroggen om de hoogte te beperken.

 

Helaas ben ik niet van de binnen kweek achtig dus over lampen kan ik je niet heel veel vertellen.

 

in ieder geval succes met de kweek en ik volg je nu ;)

 

Gr

Koekje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat ziet er weer mooi uit!

Wat het geen idee van mijn vorige post met de haakjes voor het droogrek?

Misschien kunnen jullie ook nog sgroggen om de hoogte te beperken.

 

Helaas ben ik niet van de binnen kweek achtig dus over lampen kan ik je niet heel veel vertellen.

 

in ieder geval succes met de kweek en ik volg je nu ;)

 

Gr

Koekje

Dat waren wij zeker van plan!. Die 2 haakjes komen er al in om de lamp op te hangen, en later wanneer we de wiet moeten gaan drogen, gebruiken wij deze haakjes ook. Slimme tip om een soort waslijn te gebruiken. Gaan we zeker doen ;) EN OJA KOEKJE, GEFELCITEERD MET JOUW 21 VERJAARDAG HE!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo kasje is lekker wit van binnen en doet wat het moet doen. Voor de inzuiging van verse lucht vandaag 2 x 120 mm fans (15 decibel, lekker stil) gehaald en een fan controller + een 12 V adapter 1.5 A waar ze allebei prima op werken. Ze geven een lekker vers briesje en zeker genoeg voor ons hokje qua verse lucht van onder.

 

gallery_17134_12781_459744.jpg

gallery_17134_12781_245466.jpg

 

Om alles even kort samen te vatten:

 

- Lampen: 2 x 36 of 2 x 55 watt Tneon lamp met groei en bloei lampen.

- Tijdgestuurde Relais: Davin D12 om op aan te sluiten

- Afzuiger: Buisafzuiger BK100 250m3 met een Phat/rhino filter 255m3. Alletwee 100 mm flensen dus ook makkelijk op elkaar.

 

Wij willen nu dit gaan kopen. Maar aangezien we beginners zijn en wij nooit aan alle dingen denken, willen we graag een bevestiging dat dit een goede keuze is voor onze set. Een bevestiging van mede, waarschijnlijk ervaren kwekers, is voor ons een groen licht.

 

- Daarbij, zou er wel een relais op deze 2 x 36 watt lampen moeten? Of is alleen een tijdklok in stekkerdoos genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi jongens, ziet er echt heel mooi uit al zeg! ik kan verder niet zeggen of je die lampen op relais moet doen.. ik heb mijn kastje gewoon met schakelklok gemaakt doet nu prima maar dat kan nog mis gaan haha.

 

als je wat meer wattage wil is het misschien een idee om 3TL lampen op de "muren" dus op elke muur van de kast 1 te zetten zodat de planten ook goed licht van de zijkant krijgen maar dan heb je misschien wel minder ruimte in de breedte en als je zou willen scroggen is dat ook onhandig natuurlijk. tis gewoon een idee:)

 

nou succes verder en ik volg het :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Dvdc15,

Om alles even kort samen te vatten:

 

- Lampen: 2 x 36 of 2 x 55 watt Tneon lamp met groei en bloei lampen.

- Tijdgestuurde Relais: Davin D12 om op aan te sluiten

- Afzuiger: Buisafzuiger BK100 250m3 met een Phat/rhino filter 255m3. Alletwee 100 mm flensen dus ook makkelijk op elkaar.

 

Wij willen nu dit gaan kopen. Maar aangezien we beginners zijn en wij nooit aan alle dingen denken, willen we graag een bevestiging dat dit een goede keuze is voor onze set. Een bevestiging van mede, waarschijnlijk ervaren kwekers, is voor ons een groen licht.

 

- Daarbij, zou er wel een relais op deze 2 x 36 watt lampen moeten? Of is alleen een tijdklok in stekkerdoos genoeg?

 

in principe kan je de T-Neon 2x36 watt gewoon op een goede tijdklok direct aansluiten.

Maar!

Er zijn hier op het Forum al kweekjes geweest, waar de tijdklok bij 144 watt (4 x 36 watt op magnetische VSA) vastgebrand is.

Met een relais ertussen hoeft de tijdklok alleen maar een paar watt voor het relais te schakelen en je bent ook voor een eventuele uitbreiding gewapend.

De DV 12 is in staat om 2x 600 watt HPS te schakelen, dat is misschien een beetje overkill voor een Micro/Fluo-Kweek.

Ik weet niet hoe handig jij bent, maar misschien is zoiets een oplossing:

http://www.wietforum.nl/Het-bouwen-van-een...ast-t75527.html

Bij deze heb je dan ook nog een Kachelcontact en een 24/7-contact voor de afzuiging.

 

Groetjes

Torsten

Edited by Torsti
Verplaatst naar Micro/Fluo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Persoonlijk zou ik voor iets meer dan 2 x 36W gaan als je 4 plantjes wilt kweken. Hier in het micro/fluo gedeelte kan je goed zien wat opbrengsten zijn met bepaalde wattages.

Ik heb mijn 120W led ook op een simpel schakelklokje, maar dat is dus maar 120W met een hele lage inschakelpiek omdat het led is, en de klok 2A kan schakelen volgens de specificaties. (De led-lamp trekt 0,5A, de klok kan 2A schakelen en 16A continue aan).

Ik zou een goed relais aanraden als je naar de 150W gaat, aangezien de meeste klokjes voor in een stekkerdoos niet zo'n hoge inschakelpiek aankunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...