Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

blowke

Zolder zonder elektriciteit

Recommended Posts

Hey medekwekers,

ik heb over 2 maanden een eigen zolder ter beschikking waar ik mijn tentjes wil neerzetten,

het probleem is nu dat er niks van stroom ligt,zelfs geen gewoon licht.

In de garage hangt de stroomkast en er is dagtarief-nachttarief en een 380 aansluiting,

de woning is 30j oud en voor ik er in trekt word de elektriciteit nog gekeurd,of afgekeurd...

Ik heb 3 tentjes,alle 3 met een 600watt bal remote set en een buisventilator,

deze wil ik alle 3 opzetten + komt er nog wat randapperatuur bij.

Hoe kan ik dit nu het beste doen met de stroom?

Wil wel even erbij zeggen dat ik er niets van ken en dat ik een electricien ga laten komen,

die ik ook nog wat andere werkjes ga laten doen,zoals fornuis,buitenverlichting,...

heb dus ook een uitleg nodig waarom ik daar zoveel stroom nodig heb op zolder.

Is het mss goed als ik die 380 laat doortrekken tot op zolder met een aansluiting erop,

en dan daar een goede bouwpaddestoel op insteken?

Ik geef dan als uitleg dat ik er wat kamers ga bij maken en stroom nodig heb om daar te kunnen werken,

zou ik hiermee weg komen?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

 

Groetjes blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een zonnebank op 400v..... :head_hurts_kr:

 

 

idd die 400v door laten trekken naar zolder en je hebt stroom zat en veilig <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey carpe diem,daar had ik ook al aan gedacht....

Moest het ooit nodig zijn is ook alles snel opgeruimd ivm de electriciteit enzo...

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonnebank en een prima idee :head_hurts_kr: kom het meeste voor ben zelf een elektromonteur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je gewoon aan de monteur vraagt of hij een aparte groep naar je zolder wil maken heeft hij daar voor de rest geen uitleg bij nodig.

Je bent aan hem sowieso geen uitleg schuldig.

Mocht het er toch van komen zeg je dat je je wasmachine op zolder zet.

Je hebt bij lange na geen 380 nodig omdat je met al je spullen op nog geen 2500 watt uit zal komen

Aangezien een gewone groep al 3500 watt aankan heb je daar dus meer dan genoeg aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de 400v aansluiting geeft met de juiste paddestoel 3x16a groepen idd...aan gezien er al 400v is lijkt me goedkoper als 2 nieuwe groepen...en die trekt de electricien meteen van de bron met dikke veilige kabels...

 

alles op 1 x 230v groeppie gooien zou ik niet doen.....

trek dan 2 groepjes...1x voor wasmachine en 1 x voor droger... :head_hurts_kr:

 

2400 watt is zat.. bij een continu belasting...denk aan aanloop stroom van je vsa.. <_<

safety first... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi, electra en zo heb ik ook de ballen verstand van maar, is het niet beter om 1 grote tent neer te zetten,met 3x 600, mammoet bv dan heb je in vergelijking minder randapparatuur nodig...Het is maar een gedachte.

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 tentjes om en om laten draaien... heeft juist voordelen....

dan kan je de warme lucht gebruiken van de draaiende tent voor de tent die slaapt :head_hurts_kr: .....

 

scheelt enorm in verwarming kosten... <_< en je kan makkelijk bv de 21 graden houden in de slapende tent...

 

2 of 3 tentjes in 1 ruimte...daar kan je ook een soort semi-gesloten systeem mee maken... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 groep voor deze opstelling is zeer zeker voldoende.

Aangezien de meeste automaten van tegenwoordig berekent zijn op op aanloopstromen.

Vergeet niet dat je automaat cq zekering ervoor dient je bedrading te beschermen en niet je apperatuur.

Wasmachines gebruiken in hun volledige gebruik( continu stroom ) bijna 2.2kw. met een aanloopstroom van bijna 3kw.

Dan zullen toch zeker die lampjes je zekeringen er niet doen uitknallen. :head_hurts_kr:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey allen,bedankt voor de informatie,

 

@groenvingertje,

als ik 1 groep laat doortrekken dan zit ik nog met het probleem dat hij daar een aantal stopkontakten moet gaan maken,

min 6stuks,waar mss wel vragen bij gesteld gaan worden.

Ook heb ik al verschillende keren gelezen en zoals carpe diem het al zegt,

dat je best maar 2x600watt + randapperatuur/groep zet.

Beter op veilig spelen,dat komt op de eerst plaats...

@krasi,

goed idee,maar ik heb mijn tentjes al,2x secret jardin 120x120x200 en 1 homebox 100x100x180,

2 ervan zijn zo goed als nieuw,maar 2x mee gedraaid,

zou jammer zijn om ze op te bergen en weer een nieuwe te kopen he...

maar wie weet in de toekomst,heb ook nog 2 gewone vsa 600watt setjes liggen....

 

@carpe diem,

ben nooit op zolder bezig geweest maar ik verwacht daar wel serieuse temperatuurproblemen,

winter te koud en zomer te warm,dak is ook niet geisoleerd,gaat dat trouwens problemen geven?

Ik denk dan niet alleen aan de temperatuur,maar bv aan de mensen die rondvliegen met helicoptertjes enzo... :head_hurts_kr:

Had er ook al aan gedacht om en om te draaien,moet normaal makkelijk te maken zijn,

het enige waar voor gezorgd moet worden volgens mij is dat ze geen licht van mekaar krijgen,maar wel elkaars warmte.

Hoe ik dat best kan maken moet ik nog even over nadenken,mss iemand wat tips?

Bij indoorgarden verkopen ze een stroomverdeler,staan 4 randaardestopkontakten op,ieder 230v/16amp,

iemand ervaring mee? Of waar verkopen ze veel van die dingen,want deze heeft ook nog 2x cee stopkontakten ieder 400v/16amp,

waar ik niks mee kan doen,ik zou er 1 moeten hebben met enkel gewone stopkontakten erop....

 

groetjes blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

werfkast 380 v nr 4x 220v - 64a (4x 16a) spatwaterdicht

 

kunststof verdeelkast (nog 10 stuks resterend)

 

3fase 380v naar 4 x 220v (4x16a)

 

ideaal voor op bouwwerf of voor evenementen verliesstroomschakelaar + 4 dubbele automatische zekeringen g20

 

invoer kabel 2 5 meter 5g + stekker cee 5 polig 64 amp

 

aardlekbeveiliging (verliesstroomschakelaar) 4 polig 64a - beveiliging 30 ma

 

uitgaand 4 contactdozen 16a

 

als nieuw maximaal 3x gebruikt vr evenement (beurs) van 2 dagen

 

Prijs : 250 euro

 

Hey,deze kwam ik tegen tussen de zoekertjes,was eigenlijk op zoek naar een bouwpaddestoel,maar vind niet echt iets,

en ik ken er niets van,

is deze geschikt voor 3 x 600 watt op aan te sluiten met alle randapperatuur?

Er is dus geen stroom op zolder en ga de 380 laten doortrekken tot boven,

wou dan liefst een kant en klaar iets er op in steken en klaar...

Iemand een idee wat ik best kan gebruiken,en vooral wat veilig is?

Kwam ook al verdelers van eurolite tegen,worden ook gebruikt op evenementen enzo...

 

grtjs blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om voor 3x600watt krachtstroom te laten instaleren op zolder vind ik wel wat overdreven. Een apparte groep met 230volt is ook al voldoende en je hoeft niks aan niemand uit te leggen.

 

Zo ter zien kom je uit belgie, daar gebruiken ze vaak 20amp groepen waar je meer dan genoeg aan hebt en wat je zonder uitleg kan laten instaleren.

 

Wat niet weet, maakt niet heet....

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een foto ervan:

 

gallery_28745_12090_2258414.jpg

gallery_28745_12090_2185286.jpg

 

Er is niks van stroom op zolder,en aangezien er 380 is in de garage leek het me mss gemakkelijk om gewoon die te laten doortrkken tot op zolder,een stekker erop en klaar is kees...of zie ik dat verkeerd?

Hoe zou jij het dan doen? Want zelf ken ik er totaal niets van,daarom dat ik ook voor deze manier heb of had gekozen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die krachtgroep gewoon volgens de normen is afgezekerd in je hoofdkast (van de woning), dan zou ik geen slapende honden wakker maken en de 380-kabel gewoon naar boven leggen. Haal een goede 5-aderige 2,5mm² kabel en stop die met een stekker in de bestaande 380V aansluiting in je garage.

 

Ik zou persoonlijk zelf wel een schakelkast op zolder hangen die selectief gezekerd is waar je de 380-aansluiting op aanbrengt/aansluit. Als er iets met je hokje(s) gebeurt dan kun je het op zolder herstellen met de automatische zekeringen en klapt niet je volledige huisinstallatie van je woning eruit (bijv. de hoofdschakelaar)

 

De enigste vraag die ik aan de elektricien zou stellen is:

 

,,Op hoeveel ampère is de 380V-aansluiting afgezekerd?".

Dan zal hij hooguit denken dat je zware stroomverbruikende apparaten gaat gebruiken in je garage. :P

 

Succes, :rofl

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey greenlady :rofl

 

Die 380 aansluiting is in de garage op het gelijkvloers,

het huis heeft dan nog een 1ste verdiep (slaapkamers,...) en dan komt de zolder,

de garage is vast aan het huis en bereikbaar van uit de keuken,maar eigenlijk ligt de garage langs het huis,

hoe zou ik dan best boven geraken met die 380?

Gaten boren in de tussenverdiepingen? Of hoe kan ik dat het beste doen?

Je zegt van een schakelkast op zolder te hangen,maar als er iets mis gaat springen dan niet de zekeringen af in die verdeler?

Is dat niet genoeg die 4 zekeringen wat daar inzitten?

Sorry als het domme vragen zijn maar van stroom ken ik niets,een schakelkast selectief afgezekerd,das chinees voor mij :P

 

grtjs blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gootje langs de gevel omhoog? Anders wordt het wel een echte verbouwing. Als je vloeren van hout zijn kun je het wel langs binnen doen maar anders....

 

De zekeringen moeten wel een beetje afgestemt zijn op je verbruikers en kabeldiktes. De lichtste zekering het kortste bij je verbruikers. Als de zekeringen in dat kastje zwaardere zijn als die in je garage, ga je er weinig aan hebben.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gaten boren inderdaad. Dat kan mooi verborgen in/achter de keukenkastjes of bij de afvoer langs. Trek de kastjes eens open of haal een kastje van de muur (zit altijd ruimte achter). Kijk op je 1ste verdieping ook hoe je het beste uit komt om je kabel ongezien naar de zolder te brengen. Bekijk gewoon even goed de mogelijkheden bij jou thuis.

 

Selectief schakelen is dat je sowieso 2 stappen ertussen houdt.

380V zal redelijk hoog afgezekerd zijn (hoger als een huisautomaat/stop) Wil je het zeker weten, dan moet je de elektroboer vragen.

Als de 380V groep afgezekerd is op 35 ampère, dan moet je 2 stappen terug, dus 20A (er zit alleen nog 25A tussenin). Dan weet je zeker dat in geval van sluiting de zekeringsautomaat op zolder uitschakeld. Dat is selectief schakelen.

 

Gr. green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn betonnen tussenvloeren,

lijkt mij ook het beste om te boren en alles netjes weg te werken zodat je de kabel niet ziet :rofl

wij hebben dat gekocht,kan dus een beetje doen wat ik wil ivm boren enzo...

en nooit geen gezeik meer met een huisbaas,.... :P

 

grtjs blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,ik zat nog met een vraagje ivm op zolder kweken,

het gaat wel niet over electriciteit maar wou er geen nieuw topic voor openen,

ik vroeg mij nl het volgende af,is er voldoende verse lucht aanwezig op een zolder? (voor 3m²,3x600)

Tis een redelijk grote zolder,dak niet geisoleerd en geen schoorsteen ofzo aanwezig...

Ik zou dan moeten uitblazen en aanzuigen uit dezelfde ruimte,

gaat dit wel gaan?

En zo nee,hoe kan ik dit dan oplossen?

 

grtjs blowke :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

die 400v kabel naar zolder hoef je toch niet te verstoppen... :P

 

 

een niet geisoleerde zolder is zomers erg heet :rofl en swinters erg koud... :rofl

 

je kan inlaat lucht uit huis halen of onder depannen vandaan...en evt met een klep schakelen tusen van uit huis en onder pannen vandaan....

 

je kan 2 hokjes om en om laten draaien 12/12...dan gebruik je de warmte van het hokje met lamp aan swinters om het hokje met lamp uit warm te houden.....scheelt verwarming... :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey carpediem,

hoe bedoel je die kabel hoef je niet te verstoppen?

Ik moet sowiezo van het gelijkvloers,door het 1ste verdiep,en door tot op de zolder,

hoe en wat weet ik nog niet juist,ik ga dat laten doen door een electricien,die zullen wel weten hoe ze dat best moeten doen.

Hoe zou jij het dan doen?

Ik ga er waarschijnlijk 3 tentjes zetten,swinters laat ik er 2 snachts draaien en 1 overdag,

zomers omgekeerd (wat je hier nog zomer kan noemen),

dat is toch hoe ik het in mijn gedachte heb,of het gaat werken weet ik nog niet.

en het dak zal ik na enige tijd isoleren....

 

grtsj

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd een electricien laten komen en evt doe je zelf het voorbereidende werk/gaten boren etc...scheelt een jas :rofl

 

goed plan voor de rest :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je om en om draait zou je dan nog moeten bijverwarmen?

Hoe doe je dat,lucht van onder je pannen halen? Trouwens,het zijn geen pannen,maar leien of hoe noem je zoiets...

Een raampje of iets is er ook niet aanwezig,hoe ga ik daar dan verse lucht binnen krijgen?

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder leien wordt het lastig...tussen de onderkant dak en bovenkant muur, gaat meestal wel. (achter de dakgoot zeg maar)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je niet in de nok bovenin een gat boren?

 

Ik zou die 400V kabel zelf naar boven leggen. Hoe minder vragen des te minder ellende.

Voorkomen is beter als genezen!!!

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...