cannabizznis 35 Posted August 8, 2011 Vliegende auto eind 2011 op de marktdoor Steven de JongIn twee uur vlieg je naar Barcelona. Maar de reistijd van huisdeur tot hoteldeur is al gauw het driedubbele. Eind dit jaar is dat verleden tijd: dan klap je de vleugels van je auto uit, land je op Barcelona Airport en rijd je zo hartje centrum in. Wel eerst de vleugels inklappen, natuurlijk.Hoewel er de afgelopen eeuw al honderd prototypes van vliegende auto’s gemaakt zijn, spreekt het voertuig nog steeds tot de verbeelding. Want niemand heeft er één op zijn oprit staan. Dat komt omdat het geen enkel bedrijf lukte een vliegende auto te vermarkten die voldoet aan zowel luchtvaart- als autoverkeerseisen.Aerodynamische bumperDat zit hem in de kleine dingen: een bumper is verplicht op de weg, maar in de lucht een onding. Ook gewicht is een probleem. Een sportvliegtuig moet licht zijn, maar een auto met een zekere omvang (denk aan de uitstekende, ingeklapte vleugels) mag niet omwaaien bij zijwind.Terrafugia, een Amerikaans bedrijfje uit Woburn, Massachusetts, claimt nu deze hobbels bijna geëffend te hebben. De ingenieurs werken nauw samen met regelgevers en verkeerstoezichthouders. Aankomende winter kun je, als het voertuig officieel als auto en vliegtuig is erkend, een Transition kopen voor nog geen 150 duizend euro.Cessna is onhandigTerrafugia hoopt dat de Transition de particuliere luchtvaart een impuls zal geven. De meeste van de 5.200 luchthavens in de VS zijn namelijk onderbenut. Een enquête uit 2002 onder particuliere piloten geeft een verklaring. Er zijn vier redenen om geen klein vliegtuigje, bijvoorbeeld een Cessna, aan te schaffen: afhankelijkheid van het weer, hoge beheerskosten (hangar huren), een beperkte mobiliteit op de grond (niet buiten het vliegveld) en lange deur-tot-deur-reistijden. “De Transition gaat al deze problemen te lijf”, zegt Terrafugia’s medeoprichter en directeur Carl Dietrich tegen de website Slate.com. Ofwel: een Cessna is een hobbyding en een Transition is functioneel.Voor een Transition heb je uiteraard een rijbewijs én een vliegbrevet nodig. Sinds 2004 ligt dat laatste voor vrijwel iedereen binnen handbereik. Om een licht sportvliegtuig te besturen heb je volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) maar twintig vlieguren nodig. Vergeleken met een passagiersvlieger zijn de medische eisen verwaarloosbaar.Directeur nog niet gevlogenDe Transition heeft een normaal autostuur, rijdt en vliegt op gewone benzine en is uitgerust met zowel airbags als een parachute. Dat laatste is niet alleen voor de piloot, maar ook voor een zachte landing van het gehele voertuig als de motor hapert.Technisch is het ding klaar: het rijdt en het vliegt. Maar voordat de wetgever voor beide toestemming geeft moet directeur Dietrich nog langs een alfabet aan overheidsinstellingen. Aan Slate bekent Dietrich dat hij alleen nog maar gereden heeft in de Transition, niet gevlogen. Dat stond zijn verzekering niet toe.http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/11/vliege...1-op-de-markt/http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetens...e-weg-op.dhtmlhttp://motoren.excite.nl/vliegende-auto-op...gen-N10802.html Quote Share this post Link to post Share on other sites
erik1973 0 Posted August 10, 2011 via een......trap Quote Share this post Link to post Share on other sites
parve 6 Posted August 10, 2011 via de regenpijp Quote Share this post Link to post Share on other sites
Art 46 Posted August 11, 2011 Ik verken eerst mijn omgeving met mijn blauwe petten sniffer uitgerust met camera , http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=208001 Lijkt me wel gaaf zo'n ding Quote Share this post Link to post Share on other sites
whazzup 165 Posted August 11, 2011 ik loop mijn tuin in en geef mijn plantje water. Nu nog eentje die elektrisch is Quote Share this post Link to post Share on other sites