Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Krasi

Veiligheid voor alles.

Recommended Posts

Hey teeltechneuten,

 

onlangs ontdekte ik dat wanneer ik mijn lampenkappen aanraak, ik lichte schokjes krijg?????

Ik raakte de kap per ongeluk aan tijdens het wateren, met m`n gezicht ;) , nu ben ik als de dood voor elektra en vraag ik me dus af wat dit kan zijn?

 

Ik moet toegeven dat ik geen geaarde stopcontacten in m`n kweekruimte had, nu wel maar omdat er geen aarde draad in m`n muur zit heeft dit weinig zin volgens mij.

De stekkers zitten er wel steviger in, bij mijn vorige ongeaarde stopcontact was dit niet het geval waardoor ik kortsluiting kreeg en ik bijna brand had, uit `t stopcontact kwam toen rook en de stekker was bijna gesmolten.

Ik kwam er gelukkig op tijd achter en heb de boel toen vervangen. :D

 

Maarja, nu dus dit probleempje, iemand wellicht een tip voor me, of mogelijke oorzaak/oplossing.?

 

Alvast bedankt....mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook geen aarde lopen en heb hetzelfde effect.

 

Als ik mijn kap aanraak krijg ik een lichte schok ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Piet,

 

ten eerste bedankt voor je reactie,ik ben bijzonder a-technisch, en een draad trekken via de muur(bovenverdieping) naar de meterkast(benedenverdieping), zou niet weten hoe..

En een aardlekschakelaar, ik heb net even gegoogled maar wordt er niet echt wijs uit, weet alleen dat als er een aardlek is dat de stroom eraf gaat, hoe sluit je het aan, wat doet het , waarop sluit je het aan???

Nogmaals ik heb van electra bizar weinig verstand en zelfs een beetje vrees ;)

 

Mvg.

 

Ik heb btw wel gewoon een davin schakelkast zit daar niet zo`n aardlekschakelaar in dan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okee, ik ben net een heel klein beetje wijzer geworden, hoop ik ;) , ik zou een aardedraad kunnen aansluiten op een aardpen en deze in de grond steken, kan ik deze ook gewoon ergens anders aan bevestigen bv een muur?

Haha ik hoop dat ik nu niet iets heel doms zeg. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dat aardpin gebeuren moet je eerst helemaal uit je hoofd halen.

 

een draad ergens bij trekken is helemaal niet moeilijk, enigste wat je moet weten is naar welke centraaldoos de draden van jouw stopcontact gaan.

 

Is er wel ergens aarde in jouw woning?

en ik weet het ook niet uit mijn hoofd maar je kan wel even googlen hoe een aardlek eruit ziet. zit namelijk een symbol op en die is anders dan die op een normale automaat staat. (bestaan ook combinaties met nog een ander symbol)

 

edit voorbeeld http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...kschakelaar.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wel geaarde stopcontacten in m`n keuken.

Ik heb trouwens wel evsa`s deze zijn beveiligd voor kortsluiting en ik gebruik beveiligde verlengsnoeren wanneer nodig, is het dan nog steeds gevaarlijk.

 

ps er zit geen aardlekschakelaar in m`n meterkast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nog even verder gaan neuzen in topics, en met dank aan Wazzup ben ik twee artikelen tegen gekomen die mischien nut hebben, nu vraag ik me af of ze nut hebben omdat ik geen aarde in de muur heb.

En zowiezo, is een aardlekschakelaar wel een oplossing voor mijn probleem, als deze de stroom eraf gooit kan ik niet kweken...toch? ;)

 

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/elektro...rcd/620388.html

 

http://shop.conrad.nl/huis-en-tuin/elektro...rcd/620387.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja je moet wel eerst het probleem oplossen. maar ik neem aan dat je in het vervolg ook wil dat dit niet meer kan gebeuren?

en je hebt alsnog een aarde draad nodig en je lampen dus daar op aarden, anders kan de stroom niet weglekken en kan de aardlekschakelaar of die jij liet zien niet constateren dat er stroom weglekt en zijn werk doen (stroom uitschakelen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Piet, ouwe vlierefluiter, ik moet dus door een electricien aardedraden laten trekken, ik wil zowiezo geaarde stopcontacten in de woonkamer en slaapkamres hebben, en ook m`n woonkamer en slaapkamers op twee verschillende groepen hebben.

Enig idee wat dit klusje ongeveer gaat kosten, `t is altijd goedkoper dan brand, gewond raken of erger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen idee, ik doe het zelf dus dan is het GRATIS ;) je zou de aarde draad zelf kunnen trekken, en de aardlekschakelaar zelf goedkoop halen. dan kan je het aansluiten in de meterkast door de elctricien laten doen, dan kost het je niet veel meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Electra is echt niks voor mij, toch heel erg bedankt voor je hulp, dat wordt toch een electricien inhuren, ***************************** ;)

Edited by Aad
Overtreding forumregels.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of je huurt maar een verzoek aan de verhuurder om de meterkast naar deze tijd aan te passen is niks raars met je plasma/PC en weet ik wat veel meer en dat je dan een deal over de kosten maakt :D

 

moet je wel ff uitruimen maar is het wel waard volgens mij ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, dat zouden meer mensen moeten doen.

Bij veel verhuurders kan je dingen in het huis laten doen met gedeelde kosten. Dat is voor de huidige huurder een verbetering, en de verhuurder kan meer huur vragen als er een ander in komt.

Dan wordt het ook door een gecertificeerde monteur gedaan.

Bij electra betekent dat ook een nieuwe meterkast met verzegeling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Lostchild, thanks, ik had al een electricien gesproken en die zou over een maandje ff de mogelijkheden komen bekijken, maar asl ik dit met gedeelde kosten kan doen samen met de woningstichting is dat alleen maar beter, doen zij ook aardedraden trekken dan??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Electriciëns (zoals ik ben geweest) kunnen alles opnieuw bedraden inclusief de aarde draden, of de oude eruit halen en samen met nieuwe aarde draden er terug in trekken.

Dan komen er dus ook overal geaarde wandcontactdozen, en kan je gewone plafondlampen etc. ook aarden.

Samen bij de aardlekschakelaar in de meterkast.

Aangezien je al aarde in de keuken hebt, is er dus een aardepunt aanwezig. Ik snap dan alleen niet waarom je dan geen aardlekschakelaar kan vinden. Dat is meestal een aparte schakelaar, aangegeven met groen of groen/geel. Het kan ook op een groepschakelaar lijken, maar dan zonder groepsnummer, en met een testknop erop. Dan hoeven er alleen aardedraden naar de contactpunten/dozen getrokken worden en geaarde contactdozen geplaatst te worden.

Er kunnen zelfs volledig aparte groepen gemaakt worden voor aparte contactdozen, net als in nieuwbouw. Daar zijn losse groepen voor wasmachines, drogers, kookplaten etc. (ik heb de electra voor de kweek op een aparte groep, voordeel van nieuwbouw.)

Je zou 1 aparte groep met aarde kunnen laten maken in de kamer waar je kweekt, met de reden dat je daar de droger o.i.d met veel vermogen wilt plaatsen. Daar is niets verdachts aan. :( Dan heb je veel minder uurloon, maar wel een extra groepsschakelaar als kosten. Kost vaak minder dan alle groepen te laten aarden.

Als je de kosten kan delen met de woningstichting, en het gewoon wit gebeurt door een erkende installateur, is dat alleen maar beter. Dan krijg je ook een zegel op je meterkast, en bij problemen kan je aantonen dat het helemaal legaal is gebeurd.

Een enkele groep laten maken zal waarschijnlijk niet interessant zijn voor de woningstichting om de kosten te delen, een hele installatie wel.

Je hebt dus 2 keuzes. Zelf betalen en 1 groep laten maken, of alles laten aarden en delen met de woningsstichting, als ze akkoord gaan.

 

Reken er wel op dat het enkele honderden euro's zal kosten, vooral een hele installatie. De kosten zullen vooral uit uurloon bestaan, vooral bij hele installaties aarden. Als ze snel zijn, en er geen opstoppingen zijn in de buizen, is het heel snel klaar.

Ik heb namelijk zelf ook renovatieprojecten gedaan in mijn tijd als installateur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kweekfreek, hey man bedankt voor je tips,ik erb nog even gekeken en heb echt geen aardlekschakelaar, nu wil ik idd alleen in m`n kweekruimte een geaard stopcontact en dus een aardedraad laten trekken, en deze laten beveiligen met een aardlekschakelaar dan vallen de kosten toch wel mee als ik zelf een electricien inhuur.??

Mvg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal die foto maar zo snel mogelijk weer weg omdat er persoonlijke info op staat. :(

Zelf een electricien inschakelen voor een enkele aardedraad is inderdaad het makkelijkste en goedkoopste. Als je onder de 2000W zit hoef je ook geen aparte groep te hebben. Ik zeg 2000W, want als je 2000W aan hebt staan, en je gebruikt op dat moment een stofzuiger van 1200 W op dezelfde groep, knalt je stop eruit. Maximaal vermogen op 1 groep is namelijk 3200W.

Ik heb gezien dat je geen aardlek hebt.

Het zou wel een hele verbetering zijn als er een aardlekschakelaar zou komen. Het heeft weinig nut om aarde te trekken zonder aardlekschakelaar. Waarom dat zo bij jou is, is voor mij onbekend. Het is zo te zien een oude meterkast met stoppen, maar met een later geplaatste intelligente meter. Dat gebeurt wel vaker bij oudere huizen, als er nieuwe bewoners inkomen.

 

Edit: misschien zit er een aardlek in de nieuwe meter ingebouwd. Dat kan ik niet duidelijk zien op de foto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks for the warning, moet nog veel leren, toen de nieuwe meter werd geplaatst heb ik geinformeerd, maar `t is geen slimme meter hoor, gewoon een digitale, ik zal maar gewoon met de electricien bespreken wat we het beste kunnen doen.

Mvg Krasi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweekfreek, max vermogen op een 16a groep is 3520watt... (220x16)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels al 240V x 16A = 3840W officieel. Meeste huishoudens hebben al ruim 235V per fase. Het is ook de stroomsterkte die bepaalt of de zekering doorslaat. Niet het voltage. Dus eigenlijk ook niet het vermogen.

Voor de veiligheid neem ik altijd een max van 3200W. Er gaat wel vaker een schakelaar iets eerder of later om, dan bij 16A. Vooral oude stoppen slaan meestal wat sneller door. Better safe than sorry.

 

Ps, vooral inschakelpieken worden vaak onderschat. Stel je hebt een 1200W apparaat draaien op dezelfde groep als de lampen. Wasmachine, stofzuiger, magnetron o.i.d.

Als je dan 2000W aan lampen wilt inschakelen, zit je theoretisch nog onder het huidige maximale vermogen van de installatie op continue vermogen.

Maar door de inschakelpiek van de lampen kan de zekering er al wel uitklappen. :( Of je hebt 1 keer pech en je hebt brand.

hoeveel kwekerijen worden ontdekt na brand door slechte installaties? Mensen houden er vaak ook geen rekening mee dat er toch vaak meerdere apparaten op 1 groep zitten, vooral bij oudere installaties.

Daarom adviseer ik om een aparte groep te nemen, met een eigen schakelaar, en geaard. Met aardlek.

 

Nog een edit: Topicstarter heeft maar 4 groepen. Waarschijnlijk een rijtjeshuis. Veel gezinnen hebben toch wasmachines, drogers etc. Vaak allemaal op 1 groep, omdat ze vaak op 1 verdieping/kamer staan. Vaak ook tegelijk aan. Dan heb je al problemen als je daar ook nog eens lampen bij gaat zetten, op dezelfde groep. Pas dus heel goed op, op welke groep je de lampen zet.

Ik heb al 8!! groepen, waarvan er 6 in gebruik zijn. Wandcontactdozen+verlichting verdeeld over 3 groepen, droger, wasmachine en kookplaat allemaal apart. Dan nog 2 vrije groepen. In een klein appartementje. Dat wordt tegenwoordig niet voor niets gedaan, aangezien het aantal apparaten in 1 huishouden veel meer is dan vroeger. Per apparaat ook vaak meer vermogen dan vroeger, en dan meestal ook tegelijk aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb idd maar 4 groepen, gelukkig is de keuken op een aparte groep, hier staan ook m`n apparatuur zoal wasmachine, magnetron enz., de rest staan op de 2e groep, ik heb dus eigenlijk 2 groepen over..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...