Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

times

Sperfilter

Recommended Posts

Ik las net op t net dat er zoiets bestaat als een sperfilter zodat je met je piekbelasting niet gedecteerd word door de electriciteitsmaatschappij.

 

Hier effe de enige uitleg die ik vond:

 

SPERFILTER 600 WATT

 

Losse Filterspoel

 

Om vervuiling van het elektriciteitsnet te voorkomen kan door het energiebedrijf voor bestaande installaties filterspoelen worden voorgeschreven.

 

Het zou alleszins de lekspanning wegnemen

 

Sperfilers zijn niet duur ongeveer 4 euro.

Kan iemdand mij hier uitleg over geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een sperfilter heeft als taak om vervuiling op het elektriciteitsnet te filteren voordat deze onze :wacko: kweek benodigheden bereikt. en het filter kan ook werken om storing(veelstroomgebruik) die door een apparaat zelf wordt gemaakt tegen te houden voordat deze het stroomnet weer op kan.

elektriciteit heeft niet altijd dezelfde voltage(220 Volt /50 Hertz)komt doordat iedereen apparaten aan heeft

wasmachine noem maar op die brengen ook storingen op het stroomnet

let maar op vaak als je iets aanzet zie je heel even ook je licht knipperen

en dat veroorzaakt dus die vervuiling

das wat ik erover weet door naar me buurjongen te luisteren die werkt bij een stroom bedrijf als monteur

als niet helemaal klopt misschien iemand anders nog aanvulling of wijziging

:D mzls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi

 

Een voorschakelapparaat geeft korte tijd een piekspanning om de lamp te laten ontbranden, een sperfilter zorgt er voor dat die piekspannning (die ze bij je energie maatschappij kunnen meten) niet terug het elektriciteits net op gaat.

 

Gr Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

naar dat alles kijken ze niet eens, enigste waar naar gekeken word is hoeveel vermogen/wattage er op een fase getrokken word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stud je hebt het over vermogen/wattage, dat is iets anders dan piekspanning.

Een vsa geeft een piekspanning af om de lamp te laten ontbranden, een deel van die piekspanning gaat terug het elektronet op, dus je stuurd meer dan 230V terug het net op, dit heet "net vervuiling" en voorkom je met een sperfilter.

Bij een paar lampjes valt dit wel mee maar bij veel lampen is de netvervuiling erg makkelijk en duidelijk zichtbaar voor de elektro leverancier, vooral als je slechte of goedkope "poolse" lampen gebruikt.

 

Gr Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

simpel gezegd sperfilter is camouflage

laat niet zien wat er achter het filter gebeurt er gaat wel stroom doorheen maar keert niet trug op het elektra net

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een onzin allemaal!

 

Een sperfilter oftewel ontstoringsfilter zorgt ervoor dat er geen netvervuiling optreedt, oftewel een meetbare spanning op de NUL. Deze NUL is normaal gesproken spanningsvrij maar door het gebruik van ongefilterde goedkope rotzooi (VSA'S) kan er een bepaalde spanning worden gemeten. Deze spanning kan problemen opleveren voor de stroom bij de buren, voor straatverlichting die gaat knipperen, stroommeters die verkeerde waardes aangeven, etc. Het energiebedrijf is er dus niet blij mee en zal er dan ook alles aan doen om het electriciteitsnet zo schoon mogelijk te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens bedankt voor jullie uitleg.

 

Kan iemand mij uitleggen hoe en waar je deze sperfilter tussen zet.

Een foto kan geen kwaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is nu het echte verhaal van sperfilters ?

 

Dat ze netvervuiling tegengaan en een positieve invloed hebben op de audiokwaliteit van je stereo is mij bekend, maar hoe zit het nu echt met het kunnen meten van de vervuiling door het stroombedrijf ?

Als het stroombedrijf dit kan, en ook werkelijk doet, zou dat een verklaring kunnen zijn voor het lokaliseren van de tuintjes van menig klein (zolder)kwekertje, die dachten onbespied hun hobby te kunnen uitvoeren en zich afvragen hoe ze nu in godsnaam zijn "ontdekt", terwijl ze nu juist aan alle voorwaarden om niet ontdekt te worden hadden voldaan ?

Wie brengt licht in de duisternis ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ex-CB-er (27MHz) herinner ik me nog dat een sperfilter dient om HF-straling uit het elektriciteitsnet te houden.

 

Uitleg : Als de draden in je huis de radio-straling van je eigen zendappartuur op-pikken - dit is afhankelijk van de lengte van de draden en dergelijk - dan kunnen die bij de buren storing op tv en radio veroorzaken, dit soort storing is dan te verhelpen met zo'n sperfilter.

 

Dat is dus heel iets anders als een enkel piekje dat veroorzaakt wordt door het starten van een lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

VSA UAL 600 W & SPIEGEL

 

COMPACTE BALLAST UAL 400 WATT EN 600 WATT

 

SPECIFICATIEBLAD

UAL 400Watt / 600Watt

 

Omschrijving product

Compacte ballast U.A.L.

Vermogen lamp (hoge druk natrium)

400 W

600 W

 

Stroom door lamp

4.6 A

6.2 A

 

Ingangsspanning

230 Vac (*)

 

Frequentie

50 Hz (*)

 

Stroomopname bij warme lamp

< 2.2 A

< 3 A

 

Vermogensfactor (Cos Phi)

> 0.9

 

Impulsspanning

4.5 kV

 

Afstand tussen ballast en lamp

< 20m

 

Tw

130°C

 

DT ( “Delta T” )

70°C

 

Afmetingen

207 mm * 105 mm * 87 mm

226 mm * 105 mm * 87 mm

 

Afstand montagegaten

195 mm

210 mm

 

Massa

± 5.7 kg

± 6.9 kg

 

Normen

EN 60922/60923

 

Opm: aarding is mogelijk door een schroefje met plaatje of ringetje in één van de beschikbare gaatjes in het plaatwerk van de behuizing te draaien, waarmee de aarddraad wordt vastgeklemd

 

Algemeen:

De compacte ballasten met de algemene aanduiding “U.A.L.” zijn ontworpen voor inbouw in armaturen. Alle componenten (ballast, starter en condensator) zijn vakkundig geïntegreerd in één unit. Het met elkaar verbinden van de diverse componenten – dit kost tijd en er is een kans op fouten – is hiermee verleden tijd. Door de compactheid blijft er in armaturen meer ruimte beschikbaar (of deze kunnen kleiner gemaakt worden), temeer omdat montagevoorzieningen zoals beugels en plaatjes veelal achterwege kunnen blijven; de U.A.L. bezit diverse montagemogelijkheden inherent aan het ontwerp.

 

1. Algemeen.

Indien een driefasen-systeem gelijkmatig belast is met een zuiver “Ohmse” belasting (bijvoorbeeld weerstanden of gloeilampen), dan loopt door de drie fasen R, S en T een zuiver harmonische stroom met een basisfrequentie van 50Hz. Deze stromen zijn onderling 120° in fase verschoven. De stroom door de nul-leider is de som van deze drie fase-stromen en is in dit geval 0.

 

Indien de belasting niet “Ohms”is, ontstaan stromen die niet zuiver sinusvorming zijn. Deze “vervormde” stromen kan men opgebouwd denken uit de basisstroom (50Hz) plus een hele reeks stromen met frequenties die een veelvoud zijn van deze basisfrequentie (2e , 3e , 5e , 7e , 9e , etc…..harmonische).

 

De som van stromen met deze hogere frequenties (d.w.z. 150Hz, 250Hz, 350Hz etc.) is ongelijk aan 0, waardoor dus ook een stroom zal vloeien door de nul-leider. Deze stromen dienen minimaal te blijven.

 

Er zijn normen die beperkingen opleggen aan de grootte van deze hogere harmonischen. Onze ballasten voldoen aan de norm CEI 1000-3-2.

 

Harmonische orde (n)

Toegestane waarde van die harmonische als percentage van de totale stroom volgens CEI 1000-3-2

 

2

2

3

30 * Lambda (Lamda = Cos Phi)

 

5

10

 

7

7

9

5

11 <= n <= 39

3

 

2. Uitgevoerde metingen.

2.1. Meting aan een ballast 600 Watt met condensatoren 60 uF zonder sperfilter.

V rms = 209,08V

f = 50Hz

l = 2,91330A rms

P = 525,28 W

P = 615,55 VA

Cos Phi = 0.85782

Thd = 18,50% (totale harmonische distorsie)

n Waarde als % van de totale stroom (rms)

2 0.11 < 2

3

10.96 < 25,7 (30 Lambda = 30*0,85782 = 25,74)

5

5.42 < 10

7

3.02 < 7

 

9

7.27 > 5 (ten gevolge van netvervuiling extern)

 

11

3.22 > 3 (ten gevolge van netvervuiling extern)

 

13

2.12 < 3

 

15

1.72 < 3

 

17

0.82 < 3

 

19

1.49 < 3

 

21

2.22 < 3

 

23

1.86 < 3

 

25

1.45 < 3

 

27

0.52 < 3

 

29

0.95 < 3

 

31

0.27 < 3

 

33

0.72 < 3

 

35

0.49 < 3

 

37

0.11 < 3

 

39

0.88 < 3

 

41

0.56 < 3

 

 

 

 

2.2 Meting aan een ballast 600 Watt met een condensator 60 uF met het sperfilter.

 

Door toevoeging van het sperfilter wordt de Cos Phi verlaagd naar 0,74086 en komt daarmee uit op een ontoelaatbaar lage waarde. Er dient een extra condensator van 4uF (totaal wordt dan 64uF) te worden toegevoegd om een Cos Phi van 0,85 te verkrijgen. De meting met de condensatoren van 60 uF wordt derhalve niet verder beschreven.

 

2.3 Meting aan ballast 600 Watt met condensatoren 64uF en met het sperfilter.

 

V rms = 209,85V

 

f = 50Hz

 

l = 2,8477A rms

 

P = 506,72 W

 

P = 598,82 VA

 

Cos Phi = 0.85251

 

Thd = 35,40% (totale harmonische distorsie)

 

n

Waarde als % van de totale stroom (rms)

 

2

0.02 < 2

 

3

18.96 < 25,7 (30 Lambda = 30*0,85251 = 25,57)

 

5

30.39 >> 10

 

7

0.43 < 7

 

9

2.27 < 5

 

11

0.16 < 3

 

13

0.35 < 3

 

15

0.13 < 3

 

17

0.09 < 3

 

19

0.03 < 3

 

21

0.12 < 3

 

23

0.05 < 3

 

25

0.05 < 3

 

27

0.01 < 3

 

29

0.06 < 3

 

31

0.02 < 3

 

33

0.00 < 3

 

35

0.00 < 3

 

37

0.00 < 3

 

39

0.04 < 3

 

41

0.02 < 3

 

 

 

 

3. Conclusies:

- Zie 2.1 : de ballasten 600Watt voldoen aan de norm CEI 1000-3-2. De afwijking bij de 9e en 11e harmonisch wordt veroorzaakt door netvervuiling op het industriegebied waar de fabriek zich bevindt.

 

- Zie 2.3 : de totale harmonische distorsie wordt door toevoeging van het filter verhoogd van 18,50% naar 35,40% van de totale stroom (in rms).

- Zie 2.3 : de derde harmonische neemt toe in waarde door toevoeging van het sperfilter van 10.96% naar 18.96% van de totale stroom (in rms).

- Zie 2.3 : de vijfde harmonische treedt buiten de toegelaten waarde.

- Zie 2.3 : de harmonischen vanaf n = 9 worden in intensiteit verlaagd.

- Over het sperfilter wordt een spanning gemeten van 8,6 V. Dit spanningsverlies leidt tot een lagere lichtopbrengst van de lamp en teven tot een vermogensverlies van ca 3 Watt.

- Door het gebruik van het sperfilter is montage van een grotere capaciteit noodzakelijk (extra kosten).

 

Het gebruik van het filter leidt tot meer nadelen dan voordelen. Het beoogde doel was het reduceren van de 3e en 5e harmonische. Het resultaat is echter tegengesteld aan dit doel. Zonder het filter voldoet de ballast aan de genoemde norm. Gezien bovenstaande zijn wij van mening dat het filter niet gebruikt hoeft worden.

 

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien dat bij de ene vsa een sperfilter wel nodig is en bij de wat betere juist weer niet.. Wie gaat er even rekenen ?

 

:o

Share this post


Link to post
Share on other sites
goed sjef,

 

daar kan de rest even een puntje aan zuigen.

 

;)

Had wel netjes geweest als tie had vermeld dat de tekst integraal van Joza.nl is gecopieerd :o :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat maakt toch niet uit, hij doet het en de rest niet dus krijgt hij de credits voor het best onderbouwde verhaal.

 

jij deed het niet :o :) ;) ;) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hardstikke leuk zo'n technische opsomming van allerlei meetwaarden, maar het zegt mij als leek niet zo veel en geeft eigenlijk geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag, kan het stroombedrijf het meten en lokaliseren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hardstikke leuk zo'n technische opsomming van allerlei meetwaarden, maar het zegt mij als leek niet zo veel en geeft eigenlijk geen rechtstreeks antwoord op mijn vraag, kan het stroombedrijf het meten en lokaliseren ?

Ja, de vervuiling kunnen ze altijd meten met een oscilloscoop. Ik heb gehoord dat een vsa een 400 hz frequentie aan het net afgeeft en dit is eenvouding met een oscilloscoop te meten. Ik heb alleen nog nooit een monteur met een oscilloscoop bij een verdeelkast zien staan..

 

Zoals je hebt kunnen lezen zal het gebruik van een sperfilter in een aantal gevallen zelfs kunnen leiden tot meer vervuiling van het net. Ik weet helaas niet of er sperfilters o.i.d bestaan die deze vervuiling geheel kan filteren.

 

Eelcoz, dacht je dat Joza het onderzoek zelf heeft gedaan ?? Volgens mij hoef ik er niet bij te zeggen dat ik de tekst niet zelf heb geschreven, ik denk dat dat voor iedereen wel overduidelijk was.

 

De credits gaan dus naar de schrijver van dit onderzoek en niet naar Joza, waarschijnlijk gaan de credits naar de fabrikant van de VSA's waar dit onderzoek over gaat :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik je goed begrijpt, kan de vervuiling worden gemeten in de meterkast of in de straatverdeelkast, maar dan nog is imo niet na te gaan wie er verantwoordelijk is voor de vervuiling , toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hang er dan maar vanaf hoeveel mensen er op die fase in de verdeelkast zitten. Als je in het buitengebied woont, dan is het natuurlijk gesneden koek.. In een dichtbevolkte omgeving met veel flats zullen ze je in ieder geval minder snel vinden.. Maar nogmaals, ik geloof niet dat de Nuon met een scope op zoek gaat naar 400hz vervuilingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor je reactie sjeffie, maar heb je enig idee hoeveel stroom de NUON elk jaar "kwijt" is ?

Wat dat betreft zou het me helemaal niet verbazen als ze dat wel zouden doen teneinde tuintjes, al dan niet voor de meter langs, op die manier te lokaliseren.

En dat "het stroombedrijf" je niet aangeeft bij de lokale politie is een fabeltje.

Er zijn inmiddels genoeg gevallen bekend waarbij de NUON wel degelijk de politie heeft getipt over het hoge stroomverbruik van een bepaald adres, waarna de politie "even" poolshoogte kwam nemen met alle gevolgen van dien voor de bewoner.

En de NUON maar verklaren dat ze dat niet doen omdat er immers omzet wordt gedraaid.

Lariekoek :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

tenzij een hoop buren last hebben van stroom onderbreking( lees) knipperende lichten op bepaalde tijden of een tik in je tv scherm en gaan klagen

dan kan het energie bedrijf gaan peilen en dan vinden ze heus wel wat ze zoeken hoor

ze weten echt wel waar de stroom heengaat oke in een flat wel moeilijker te traceren misschien maar ze zullen het wel vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dank voor je reactie sjeffie, maar heb je enig idee hoeveel stroom de NUON elk jaar "kwijt" is ?

Wat dat betreft zou het me helemaal niet verbazen als ze dat wel zouden doen teneinde tuintjes, al dan niet voor de meter langs, op die manier te lokaliseren.

En dat "het stroombedrijf" je niet aangeeft bij de lokale politie is een fabeltje.

Er zijn inmiddels genoeg gevallen bekend waarbij de NUON wel degelijk de politie heeft getipt over het hoge stroomverbruik van een bepaald adres, waarna de politie "even" poolshoogte kwam nemen met alle gevolgen van dien voor de bewoner.

En de NUON maar verklaren dat ze dat niet doen omdat er immers omzet wordt gedraaid.

Lariekoek :o

Je moet goed lezen, want ik heb helemaal niet gezegd dat de Nuon o.i.d nooit iemand aangeeft. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat de Nuon zonder aanleiding niet met een scope alle verdeelkasten gaat nameten..

 

Als de Nuon van alle kwekers af wilt, dan kunnen ze dat binnen 1 maand doen, niemand is onzichtbaar......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...