Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

geerdt

vraagje over licht en donker in bloeifase

Recommended Posts

Het is algemeen bekend dat een plant 12:12 licht en donker moet hebben in de bloeifase. Maar waarom niet bijvoorbeeld 11:11 of 13:13 of nu eens 12:13 en dan weer 13:12?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach als je er geen verstand van hebt is het niet zo'n hele domme vraag, maarja het wiel is al uitgevonden. blijf bij 24/0 18/6 12/12.. dat is nu eenmaal hoe je kweekt. al zijn er wat mensen die andere tijden hanteren, maar of dat ooit een aantoonbare meerwaarde heeft gehad...?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het geen domme vraag eigenlijk :D

 

Zoals Amnees al zei zo is het nou eenmaal je kan het wel anders doen want zijn der genoeg die het doen.

Maar het is niet voor niets zoals het is :rolleyes:

Gewoon zo laten als het is en anders zou ik zeggen probeer het uit dan weet je het :)

 

Maar ik zeg gewoon doen zoals het hoort :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar aangezien op een tijdklokje 24 uur zit is het niet makkelijk om het 11-11/12-13 te doen :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat wanneer men stoned is het verstandig is om zijn of haar bericht na te lezen op eventuele spel/reken foutjes :rolleyes:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou jullie kunnen wel allemaal onze sukkel(ik doe gezellig mee :dribble: ) belachelijk maken maar,

ik ben laatst bij een (mag naam niet noemen) bedrijf geweest waar ze onderzoek doen naar verschillende bloei-/groei- schema's en daar hebben ze dus 50% meer opbrengst door 3 dagen per dag te doen zeg maar(dat klinkt heel raar)

 

Het wordt daar per 24 uur 3 keer nacht en 3 keer dag. Ze hebben het natuurlijk niet getest met wiet maar ik denk dat dit zeker een goed onderzoekje is voor het testlab van wietforum.

 

 

Wie moet ik hiervoor PB-en??????????????????????????????????????????????????

 

 

 

 

ooh en trouwens Geerdt,,

 

 

 

 

 

JE VRAAGSTELLING WAS TROUWENS WEL HEEL SLECHT! :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Pierr000 volgens mij klopt jouw reken werk wel hoor :dribble:.

 

volgens mij is dat inderdaad wel een leuk kweek ideetje. als iemand hier mee begint hoor ik dat graag :D.

 

smook ze

 

gz :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

moet je ff goed zoeken hier op WF.. is topic van met andere dagtijden en ook hoe je dat doet met instellen vd tijd.

 

volgens mij geen echte meeropbrengst maar lang geleden dat ik dat topic volgde.

 

Voor (dacht) hyacinthen en andere bloemen werkt het wel goed maar canna is wer een verhaal apart.

 

Ene genetica kan van nature met 11/13 of zelf 14/10 dus dat speelt ook nog mee, een volle sativa kun je vergeten volgens mij, moet je wel groot aandeel indica hebben omdat die vaak ook met minder uren donker toch in de bloei blijven en niet gaan regeneren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze vraag stel ik niet omdat ik niet de uren van een dag kan tellen.

 

Een dag kan technisch heel goed 12 uur licht en 11 uur donker hebben. Dit houdt in dat je cyclus verschuift. Ik zit er niet mee. De vraag is of de plant er mee zit.

 

Ook kan je de ene dag anders belichten dan de andere. Ik vraag mij af of de plant daar bezwaar tegen heeft.

 

Waarom deze vragen? Ten eerste om een einde te maken aan regelmaat, want dat is een van de oorzaken die energieboeren op het spoor van kwekerijen brengt (en meer nog in de toekomst). Verder wil ik gewoon begrijpen wat de reden is voor de 12:12. Kan de plant ook toe met 12:8, bijvoorbeeld? Of wordt de boel versneld als je 10:5 zou aanhouden in de groeifase? Dit is een stukje biochemie van de plant waar ik wat van wil snappen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een dag kan technisch heel goed 12 uur licht en 11 uur donker hebben.

Een dag op deze aardbol heeft 24 uur.

 

Wat bedoel je dan met 12:8?

12 uur licht 8 uur donker 4 uur schemering ofzo?

ikke niet snappe

of wil je je dagen inkorten tot 20 uur?

Een aards regime lijkt mij beter, daar zouden de plantjes toch op af gesteld moeten zijn, maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu komen er zeker 6 pagina's met mensen die het wiel opnieuw gaan uitvinden? ik vind testen wel leuk maar dit is echt verloren energie/tijd/planten etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een aards regime hoeft niet altijd beter te zijn, er zijn mensen die mapito zweren boven aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
een aards regime hoeft niet altijd beter te zijn, er zijn mensen die mapito zweren boven aarde.

Ik bedoel met een aards regime 24 uur per dag,

planeten in andere banen hebben andere daglengtes vandaar :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit was een vergelijking je zegt dat planten daar op ''afgesteld'' zijn, dan zou het eigenlijk ook betekenen dat planten het het beste zouden doen op aarde omdat ze daar op ''afgesteld'' zijn.

Edited by John Koe

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je wat je eens voor de gein moet proberen? sta morgen om 07.00 u op, ga om 23.00 uur naar bed. overmorgen om 06.00 opstaan, 22.00 naar bed, dag erop om 05.00 opstaan en om 21.00 naar bed, en zo 3 maanden doorgaan.. misschien dat je dan snapt waarom het niet werkt.

 

en als je de test helemaal compleet wilt maken, leg dan buiten een m2 met aarde aan, en een m2 met mapito. zet een stoel op beide m2's.. eet 1,5 maand je boterhammen op de ene stoel, en 1,5 maand op de andere stoel. zou je maag merken op welke stoel je zit?

Share this post


Link to post
Share on other sites
of wil je je dagen inkorten tot 20 uur?

Een aards regime lijkt mij beter, daar zouden de plantjes toch op af gesteld moeten zijn, maar je kan het altijd proberen natuurlijk.

 

Juist. Dit is alleen maar een voorbeeld. Het is ook denkbaar om de dagen juist te verlengen. Dat de lampen dan elke dag op een andere tijd aangaan boeit mij niet veel.

 

De plantjes zijn afgesteld op bloeien als de dagen korter worden. In de kweektent is het pikkepokke donker gedurende 12 uur om de plant te neppen. Dit is niet natuurlijk maar het werkt wel. Er is een biochemische reden voor de bloei en die wordt veroorzaakt door die 12 uur donker (neem ik aan, omdat het belangrijk is dat het goed donker is). Dus mijn gedachten gaan in de richting van dagen met 12 uur donker en bijvoorbeeld 16 uur licht. Aangezien men hier zegt dat licht is gewicht, moet je snappen waarom ik met deze gedachte speel. De vraag is dus hoe kan ik de plant nog meer neppen in mijn voordeel. Of wellicht wil de plant juist evenveel donker als licht en werkt het ook met 10:10 (zou dat dan de bloeiperiode verkorten?)

 

Als dit alles al gedaan is, graag een link maar ik kan op dit forum maar een thread vinden die in de buurt komt van wat ik wil weten.

 

En, zoals eerder gezegd, ik wil niet voorspelbaar in de meetgegevens van de energieboer naar voren komen dus kijk ik naar de mogelijkheid om een kleine random factor (ca. 30 minuten maximum) in de belichtingsperiode toe te voegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus mijn gedachten gaan in de richting van dagen met 12 uur donker en bijvoorbeeld 16 uur licht.

Dus omdat je nu 12 uur als eerste typt moet de plant denken dat het bloeitijd is?

En in die 16 uur periode, wat denkt de plant dan? Ik voorspel massa's stress.

verder, zie Amnees.

 

@John,

Ha zo :rolleyes:

u heeft gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind het echt geen gekke vraag maar zoals Amnees al zegt , da gaat niet echt lukken.

 

Het is niet alleen dat je elke dag je eigen ritme een uur moet terug leggen of vooruit, maar wat dacht je van een hobbelend klimaat in je hok.

Tis overdag warmer dan snachts. Dus waaneer je lampen overdag aangaan dan zal dat een heel ander warmte beeld geven dan dat ze snachts aangaan.

Of je moet een koeler hebben of zoiets. al hoewel dat in de winter misschien wel mogelijk is. Maar al met al niet zo 123 gedaan denk ik.

 

greetz sijp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...