Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

vegangrower

Uitzweten van THC- of suiker druppels?

Recommended Posts

Wat zijn de druppels die aan deze kleine plant hangen?

 

gallery_23707_11747_23188.jpg

 

Ik dacht eerst ff dat het eitjes waren van een rups of vliegenpoep ofzo.. Maar omdat ik alleen een paar varenrouwmugjes heb gezien lijkt mij dat onwaarschijnlijk. Het zijn volledig heldere, egale en plakkerige druppels. De meeste zijn kleurloos transparant. Enkele lijken iets bruin amber.

 

gallery_23707_11747_550516.jpg

 

Zou het uitgezweet THC kunnen zijn? Ik ken wel verhalen over 'planten laten zweten in de laatste week voor meer THC', maar ik had niet gedacht dat zo letterlijk te kunnen nemen :)

 

gallery_23707_11747_13097.jpg

 

Of heeft een kaboubert tegen de kleine micro-fluo plant geniest of gepiest?

 

gallery_23707_11747_239040.jpg

 

Er hangen/zitten ongeveer 2 grote (<2mm), 3 middelgrote en 4 kleine (<1mm) bolletjes verspreid op de bovenste 14cm van het 35cm hoge plantje.

 

gallery_23707_11747_299811.jpg

 

Ik heb een aantal druppels bij elkaar gestoken en zo het spul een beetje kunnen proeven en het smaakt licht zoet en iets weeiig/olie/kruid-achtig. Ze gedragen zich suiker/toffee achtig. Het spul verdampt of slink niet in 5 dagen na de oogst.

 

gallery_23707_11747_576700.jpg

 

Nog wat situatie info:

- Andere plantjes (11) hebben geen druppels, maar zijn ook van een ander soort.

- Plant heeft in een behoorlijke luchtstroom gestaan onder 2x80watt PLL @ 2100K/3000K.

- Bij deze grow heb ik als test de planten in 10cm potjes gehouden ipv 8cm overpotten naar 13cm. Biobizz voeding.

- Plant is waarschijnlijk een eigen kruising van Automatic Mary, BlueMystic en of Bubblelicious, alle autoflowering.

- Ik heb de druppels in de laatste week (week 10 vanaf kiem) opgemerkt maar ik weet niet sinds wanneer ze zijn verschenen.

 

Weet iemand nog andere voorbeelden/foto's van dit verschijnsel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmm ziet er apart uit,

 

water? condens? thc druppels dan druipt het er letterlijk van af haha :)

 

greetz pablooow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de Guttatie link: "...Later verdampen de druppels en blijven de in het vocht opgeloste stoffen (mineralen) als witte vlekjes op de bladpunten achter."

 

Zoals op mijn gedroogde foto's is te zien blijven de druppels in vrijwel dezelfde staat zelfs na 5 dagen drogen. Waarvan (noodgedwongen) het drogen de eerste 2 dagen in de warme bloeikast plaatsvond.. Het lijken mij dus geen water/vocht druppels die makkelijk verdampen wat bij guttatie denk ik wel en veel sneller optreedt. En waarbij er waarschijnlijk dagelijks nieuwe druppels vormen. De mijne zijn heel statisch, taai en kleverig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je beschrijving klinkt naar honingdauw oftewel (blad)luizenpoep. De druppetjes zijn dan kleiner als een waterdruppel.

Chassie had onlangs iets soortgelijks op bladeren, "Het is een soort slijm of harsachtig iets. Paar plekjes maar en het is plakkerig. Wie weet wat dit is??????????????????????????", maar daar schijnt het aan de wietsoort te liggen en wel degelijk een vorm van guttatie te zijn.

gallery_22580_11505_268414.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je je lampen toevalig aan vuren houten raggels hangen ?

Dan komt daar waarschijnlijk hars uit !

 

 

MVG, Smokey Mc. Pot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken het ook.

Eerst dacht ik aan lekkage of druppels condens vanaf de lampekap.

Maar dat ding is zo warm dat daar geen water van af komt.

 

Waar het wel vandaan komt is me een raadsel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allen voor de reacties,

 

Guttatie, honeydew en houthars zijn allemaal goede suggesties maar ik ben nog niet overtuigd...

 

1) Guttatie lijkt me met name plaats te vinden bovenop grote bladeren en aan randen van het blad en het verdampt normaal gesproken makkelijk. Mijn druppels zitten bijna allemaal op de onderzijde van kleine topblaadjes en ze zitten niet allemaal aan de rand. Ze kwamen niet voor op de grotere blaadjes /fan leaves. Mijn druppels verdampen totaal niet en ze komen vrijwel allemaal alleenstaand voor, dus meestal 1 per blaadje en dat dan ongeveer 1 keer per sub-topje.

Of heb ik wellicht te maken met een nieuwe extreme 'suiker guttatie' vorm? Dwz plant scheidt suikerhoudend vocht uit, het vocht verdampt en suiker bolletjes blijven over. Zie de laatste foto met het transparant suiker-achtig goedje op mes.

 

2) Honeydew lijkt er denk ik best wel op qua bolletjes en suikerstructuur en het lijkt ook zoetig te smaken. Maar ik denk dat ik dan wel wat vraat schade had moeten zien of nu nog kan zien, zeker als luizen poepen in de buurt van hun eet plek.

Mijn bolletjes zitten dicht in of tegen de top, dwz daar waar de trichomen op kleine blaadjes zitten. Volgens mij verkiezen luizen liever de grotere bladeren en bladdelen die nog vrij zijn van trichomen als dat mogelijk is en dat is was mogelijk.

 

3) Houthars lijkt ook wel aannemelijk maar ik gebruik hout dat ik volledig heb ingetaped met zilverfolie tape (als alternatief voor schilderen tegen vocht en vuil). De meeste druppels zitten aan de onderkant van het blad, slechts een paar liggen op het blad en zijn wellicht gevallen van blad erboven? Stroperige houthars lijkt mij niet zo makkelijk onder het blad terecht te kunnen komen als het van boven op een blad/top valt. En als dat wel kan gebeuren, dan verwacht ik wat spatjes op blaadjes of sporen te zien dat het van de bovenzijde via de rand naar de onderzijde van het blad gelopen is.

 

Ik weet het dus nog niet.. Ik houd nog kleine hoop dat ik een nieuw THC of suiker druipend soortje heb gekweekt. :D

:) Ik wil graag een zoet wietje maar niet dmv zoete luizenpoep.. dus ik ga toch ook nog maar es vragen in het 'ongedierte & bladproblemen' subforum wat zij er van denken...

 

Bedankt nogmaals voor de feedback

Share this post


Link to post
Share on other sites

K weet niet wat het is, maar ik heb het incidenteel ook wel eens gezien op mijn planten.

Kan zijn dat de ene soort het meer heeft dan de andere, maar ik denk niet dat het uniek is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe het is vocht dat uit je plant is komen zetten, vol met suikers, de assimilatieproducten, en die gaan door de bastvaten. In het begin is het nog doorzichtig en als het indroogt wordt het bruinig, het kleeft en het smaakt zoet. In Canada doen ze dat express met de maple boom door hem te kerven - voor de maple syrup. Hoe het komt, dat is een tweede. Het vocht heeft zich dus een weg naar buiten gebaand door een wondje oid. Ik zie het ook wel eens in mijn bloemen. Je zou zo beschuldigd worden dat je suiker over je wiet hebt gestrooid, maar dat is het écht niet :). Het heeft dus niets met insecten te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Whazzup , thanks voor je reaktie. Gelukkig dus geen honeydew :D

 

Maar bedoel je dan dat het een vorm van guttatie is? Of is dit toch iets anders? Van de wikipedia links over guttatie kreeg ik de indruk het vocht moet verdampen naar een wit korstje of vlekje. Dat doet dit spul niet.

 

Hoe goed of slecht is het voor de plant? Is het een teken dat niet alles in orde is of juist wel? Zoals een overschot aan koolhydraten in de voeding o.i.d.?

 

Ik heb in ieder geval de onderstaande sweetballs opgedampt.. :)

gallery_23707_11747_231580.jpg

gallery_23707_11747_288499.jpg

gallery_23707_11747_36064.jpg

gallery_23707_11747_142328.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar het precies door komt weet ik niet, het zou kunnen liggen aan klimaat oid, op één of andere manier wordt het naar buityen geperst ipv verspreid in de plant. Zou je eens aan een bioloog moeten vragen. Iets voor Pieter volgende Canna seminar.

 

lekker zoet rokertje he? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er lekker uit voor over een pannenkoek of iets dergelijks! :)

 

mvg jonkoman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Apart verschijnsel bij onze plantjes, heb 't zelf ook wel eens gehad..

 

gallery_6949_995_60373.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...