Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

SjonDoo

36x Northen Light X (Onbekend)

Recommended Posts

Hey Sjondoo

 

Ziet er echt super uit hoop dat mijn kweek ook zo word.. de volgende ronde wil ik ook gaan toppen enzo maar moet nog genoeg andere dingen eerst leren Ik Volg jou al een tijdje en leer een hoop van je!

suc6 En hoop dat ze zo door blijfen gaan!

 

Groetjes dretjuh

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dretjuhhh,

 

leuk dat je meekijkt en je er wat aan hebt gehad ! :huh:

 

 

@ SuperLemon & Thanatos,

 

thanks man !

 

 

 

Nog een pic van vandaag gemaakt..

 

Laterss..

:huh:

 

gallery_26403_11613_161421.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 35 sinds start / Dag 24 - 12/12

 

Alleen wat nieuwe pics, verder weinig te melden behalve dat ze veel water/voeding vragen..

 

Laterss...

:huh:

 

 

gallery_26403_11613_118281.jpg

 

gallery_26403_11613_45066.jpg

 

gallery_26403_11613_143473.jpg

 

gallery_26403_11613_42058.jpg

 

gallery_26403_11613_289355.jpg

 

gallery_26403_11613_244315.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

die staan der heel happy bij :huh:

 

mooi egaal.

 

Gr. Mr.T

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk! Je ziet ook in dat korte goed ontwikkelde planten het beter doen!

 

Hoor en zie naar mijn mening nog te veel grote planten hier en daar, vandaar!

 

Ga je volgen!

 

Is dit echt een NLX ?

 

Topshield,

:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MRT,

 

thanks man !

 

 

@Top shield,

 

ik zie zelf ook graag wat grotere planten, maar ik denk dat qua opbrengst dit heel interessant gaat zijn !

 

Het schijnt NLX te zijn, maar ik vind ze ook anders uitzien dan de vorige rondes eerlijk gezegd..

 

 

Zal morgen nog wat nieuwe plaatjes schieten...

 

Laterss...

:huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag helaas niet eraan toe gekomen wat pics te maken.. het zal voor morgen zijn vrees ik...

 

Nu ik hier toch aan het schrijven ben bedenk ik me dat ik hier wellicht ook wat lezers kan bereiken...

 

Ik heb namelijk voor mijn recente bladprobleem hier een topic geopend maar heb nog steeds geen goede diagnose..

 

Misschien dat er hier een lezer tussenzit die me daarover uitsluitsel kan geven..

 

Alvast bedankt en latersss...

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er voortreffelijk uit Sjon :) .Hb al gereageert in dat ander topic over je bladprobleem lijkt mij een calcium of een mg tekort zetumop.Greetzz,M :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mena !

 

thanks voor je reactie kerel !

 

Ik weet het niet.. ik geloof niet zo in specifieke voedings tekorten als je een complete voeding gebruikt..

 

Als je zelf de aarde samenstelt en eventueel de voeding.. ok.. maar bij een uitgebalanceerde voedingslijn.. nee.. :)

 

Een voedingstekort.. ok.. een voedingsoverschot.. ook ok.. maar ik denk dat je je met de producten van de vooraanstaande merken niet al teveel zorgen hoeft te maken dat zich ergens in een specifiek gebied zulke grote tekorten/overschotten zullen voordoen.. :)

 

Ik gok voorlopig nog even op de schoteltjes tot nader advies.. hoe stom het ook klinkt.. :D

 

Voel me wel een beetje eigenwijs nu onderhand.. :tu

 

Laterss...

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep ik heb ook ff doorgenomen wat je had gegeven (ec)was zeker voldoende ,maar kwam tog steeds op een tekort uit afgaande op het blad dan. suc6 in iedergeval.

Greetzz,M :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

sja...

heb ook ff gekeken, ze staan der wel lekker egaal en happy bij... misschien toch je ec verlagen, je pc checken, keertj plain water met wat enzymen..en zoeiwzo weg met die schotels.. succes.

 

komt vast goed :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal de komende 2 beurtjes nogmaals niks en minder geven.. dat doe ik nu toch al zeker 4 watergiften dus 8 dagen...

 

En idd die schotels zijn over een uurtje pleite en dan wachten we maar weer eens een weekje af..

 

Goedkomen zal het wel maar het is zo lelijk.. en je merkt het ook in de resultaten zeg maar.. :)

 

Laterss...

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien een interesant stukje sjon vooral dat stuk over calcium....

 

 

Zoals bij plantkunde al beschreven staat "de groei snelheid word bepaald door 5 factoren” moet je dan ook alle andere elementen verhogen of verlagen Alle voedingsstoffen moeten zoveel mogelijk in de juiste verhouding tot elkaar gegeven worden anders ontstaat er weer een beperkte factor dat wij met een moeilijk woord "antagonisme'' noemen. Dit is in het nederlands ''verdringing'' Het ene hogere aanwezige voedingselement verdringt het andere lagere voedingselement, en is hierdoor niet meer opneembaar voor de plant. Zo geeft een overmaat aan K = kali een remmende werking bij de opname van C= calcium, maar bij ‘n overdaad aan calcium kunnen grotere problemen ontstaan doordat calcium haast alle voedingselementen verdringt op stikstof na. Door deze verdringingen ontstaan meestal de gebrek en overmaat verschijnselen.

 

 

 

 

 

Ook zijn er voedingstoffen die elkaars opname bevorderen zoals magnesium en fosfor. Dan zijn er nog voedingelementen die een verbinding aangaan zoals natrium en chloor, ( dit zijn negatieve ballast stoffen die in de meeste minerale meststoffen veel voorkomen) dit word n.l. keuken zout. En geloof me te veel keuken zout is puur gif, als je een vaatje keukenzout op eet ga je daar echt van dood, dus bij te veel negatieve zouten zullen onze planten heel slecht groeien en zijn ze vatbaarder voor ziekten en plagen. Zo gaat Calcium ook een verbinding aan met Magnesium en vorm zo gips, en dat geeft weer verstopping van de leidingen en druppelaar. Daarom kunnen in principe A en B voedingen nooit in 1 bak gemend worden, omdat in voeding A in principe N+P+K en calcium hoort te zitten en in voeding B in principe N+P+K en magnesium (en ja dan krijg je weer gips). En om nu zware problemen te voorkomen doet men er verstandig aan om met 2 water en of voedingsbakken te werken. Om deze reden wordt in de vaktuinbouw gewerkt men met een A en B voedingsbak. Hier komt ook de A en B voeding vandaan, enkel ze vergeten in de B voeding MgO magnesium te stoppen.

 

 

 

Voor de kleinere kweker is het raadzaam om de ene keer een A voeding te geven en de keer erop de B voeding met extra magnesium.

 

 

 

 

 

De Ph grond is van grote invloed op de beschikbaarheid en de opname van voedingsstoffen en spoorelementen. Over het algemeen is het zo dat de meststoffen en spoorelementen slechter worden opgenomen naar mate de Ph hoger is. Bij een te lage Ph kan de beschikbaarheid zo groot zijn dat overmaat optreed.

 

De ideale Ph grond ligt tussen Ph 6.0 en 6.5, en aangezien potgrond en kokos een Ph hebben van ca. 5.5 is het niet aan te bevelen je voeding af te zuren met PH-. Dit zuur verbrand ook nog eens je groeipunten van je wortels en de zo noodzakelijke haarwortels welke je spoorelementen op moeten nemen.

 

Op zandgronden wil ik adviseren in januari/februari 200 gr. kalk per 10 m2 te strooien en of door de grond te werken (ook op je borders en gazon), omdat zandgrond altijd een te lage PH waarde hebben.

 

 

 

EC is de afkorting van Electrical Conductivity ofwel elektrische geleidbaarheid.

 

Een goede groei is alleen mogelijk als de plant de noodzakelijke voedingselementen in voldoende mate kan opnemen. In het wortelmilieu moeten de voedingselementen daarom in voldoende mate en in bepaalde verhoudingen ten opzichte van elkaar aanwezig zijn.

 

De optimale EC ligt voor veel gewassen rond de 1.0.

 

 

 

DE HOOFDVOEDINGSSTOFFEN:

In de bemesting kennen we 5 hoofd voedingsstoffenen daarbij komen dan nog de hoog nodige en zo ontzettend noodzakelijke spoorelementen. De meeste onder ons zullen wellicht al wel eens gehoord hebben van de eerste drie hoofdelementen n.l. van N+P+K ?? Daarbij komen dan nog Mg = magnesium en Ca = calcium.

 

 

 

 

 

 

 

 

De N staat voor Nitraat of gewoon stikstof.

 

Dit is het element dat het meest en gemakkelijkst word opgenomen door de plant, bij sterke groei, zoals na het planten, en de eerste weken bij de vegetatieve groei (lengte groei ) is veel stikstof nodig. Bij stikstofgebrek ontstaat een licht groene bladkleur, minder lengte groei, te vroege bloei en de plant is heel gevoelig voor schimmelziekten zoals meeldauw, roest en toprot.

 

Dit kan ontstaan door dat er in te natte grond geteeld word. Overdaad uit zich door lange dunne en slappe planten en weinig tot geen bloemen.

 

 

 

 

 

 

De P staat voor Phosfor of gewoon fosfaat. Fosfaat speelt een belangrijke rol bij de ademhaling en assimilatie van de plant (assimilatie is het maken van voeding door de plant met behulp van licht ). Fosfaat heeft een zeer gunstige werking na het planten op de vorming van het hoofdwortelgestel. Enkele weken voor de bloei in samenwerking met kali heeft fosfaat een gunstige werking op de bloemvorming grotere en dikkere toppen. Daarom word geadviseerd voor de bloei extra fosfaat en kali mee te geven. Bij fosfaat gebrek blijven de bladeren kleiner, en blekere bloemen, eventuele bloeiverlating en rood paars verkleuring van de bladeren. Overmaatverschijnselen komen in principe niet voor omdat fosfaat zich gemakkelijk bind aan de gronddeeltjes, maar een grote overdaad kan er wel voor zorgen dat het magnesium niet meer opneembaar is voor de plant en geeft dus magnesium gebrek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De K staat voor Kali. Dit element heeft een belangrijke functie bij de waterhuishouding van de plant. De opbouw, transport en opslag van koolhydraten word door kali bevorderd. Kali verzorgt de stevigheid van het blad en de stengel, en zorgt tegen de bloei samen met fosfaat voor grotere en dikkere toppen. Bij voldoende kali kan een plant zich beter verweren tegen schimmels en bacteriën.Bij kali gebrek vergelen de bladranden beginnend bij de oudere onderste bladeren, ook worden alle bladeren smaller en de takken dunner. Overmaat van kali geeft zoutschade en laat een slechte groei van de plant zien.

 

 

 

 

 

 

Ca staat voor calcium. Calcium wordt door de plant gebruikt voor de stevigheid en de opbouw van cellen, celmembranen en celwanden. Calcium is heel belangrijk voor de waterhuishouding van de plant en is onmisbaar bij hoge temperaturen. Bij ‘n hoge temperatuur verdamt de plant veel en moet hierdoor meer water op nemen. Calcium gebrek ontstaat bij een te snelle groei en een te hoge luchtvochtigheid, hierdoor kan de plant te weinig of niet verdampen. Als een plant niet kan verdampen, neemt hij ook geen water met voeding meer op. Bij gebrek sterven de jonge bladeren en groei toppen af, en de plant is ook weer gevoeliger voor schimmel aantasting. Mede hierdoor ontstaat het door ons zo gevreesde toprot. Calcium overdaad kan ook voorkomen, maar komt vaak door een tekort aan Kali en of magnesium.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MgO staat voor Magnesium. Magnesium geeft de plant het frisse gezonde groene uiterlijk, omdat deze voedingsstof een belangrijke bouwsteen is voor chlorofyl en een sleutel functie heeft voor de fotosynthese (het vastleggen van lichtenergie in suikers). Het heeft ook een functie voor de celwand en stevigheid van het weefsel, en is een bouwsteen voor verschillende enzymen. Bij magnesium gebrek zie je het blad geel worden, terwijl de bladnerven groen blijven. Overmaat komt in principe niet voor.

 

 

 

 

 

SPOORELEMENTEN:

 

 

Hier word in de teelt helaas te weinig tot geen aandacht aan besteed, spoorelementen zijn de vitaminen en mineralen voor de plant. Spoorelementen zijn: Fe = IJzer, Mn = Mangaan, B = Borium, Zn = zink, Cu = koper en Mo = Molybdeen

 

Al deze elementen hebben een belangrijke functie en zijn ook de bouwstenen van de plant. Spoorelementen zijn mede noodzakelijk voor de waterhuishouding, celdeling, vruchtbaarheid en de eiwit stofwisseling van de plant. De spoorelementen worden door de plant opgenomen via de haarwortels, dus het is belangrijk dat je een pruik met haarwortels aan je planten krijgt. Daar er in de voeding die wij in de handel kopen weinig tot geen spoorelementen aanwezig zijn is het belangrijk om deze extra mee te geven tijdens elke voedingsbeurt.

 

Overmaat kan enkel bij het element mangaan voorkomen en schade veroorzaken door mangaan vergiftiging.

 

Dit komt voor als de kweekgrond uit veel turf bestaat en als de kweek grond ontsmet word door middel van stomen, wat in onze teelt dus niet voorkomt. Gebrek komt wel vaak voor, maar helaas zijn deze verschijnselen vrij moeilijk te omschrijven en kunnen enkel door deskundigen erkend worden. Maar door regelmatige toediening van de spoorelementen zal dat probleem niet voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tering Mena..tis vrijdag avond for f*cksake..tis me niet nogal een lap text man :D ...

 

Die gaat ik morgen ff goed doorlezen :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad een interessant lapje tekst.. vooral over dat bepaalde combinaties elkaars opname kunnen verstoren.. klinkt logisch..

 

Ga dadelijk toch eens de etiketten van de voeding uitpluizen en zien wat er nu precies in zit in wat voor verhouding..

 

Misschien kan ik die 2 wat ik gebruik ook wel beter niet samen gebruiken maar juist apart.. you never know toch ?

 

Qua verdamping/opname/calcium was ik redelijk op de hoogte, dat is ook vaak het verschil winter/zomer problemen op zolders..

 

Heb de vochtigheid en temperatur heel erg nauw in het gareel gehouden deze ronde dus dat zit wel goed..

 

Laters...

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo.. zijn we weer.. heb meteen maar een paar pics gemaakt aangezien ik toch ter plaatse was voor die schotels.. :)

 

Heb ook een plant ertussenuit gehaald zodat je het resultaat van slechts 1x toppen/fimmen goed ziet..

 

Heb vrij vroeg getopt dus alles wat daarna is ontstaan is in principe een hoofdtop geworden bij de meeste..

 

Op dag 39 nu.. met nog zeker 4 weken te gaan ben ik ditmaal eindelijk weer eens tevreden..

 

Laterss...

:D

 

 

gallery_26403_11613_131871.jpg

 

gallery_26403_11613_285972.jpg

 

gallery_26403_11613_187726.jpg

 

gallery_26403_11613_183587.jpg

 

gallery_26403_11613_261343.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ziet er voortreffelijk uit Sjon :) .Hb al gereageert in dat ander topic over je bladprobleem lijkt mij een calcium of een mg tekort zetumop.Greetzz,M :D

 

Bij de gs geweest en die zeiden na een microscopisch onderzoekje ook vrijwel direct calcium..

 

Heb dus wat vloeibare calcium meegenomen die ze vanavond voor de eerste keer gaan krijgen..

 

Ben benieuwd of dit dan eindelijk de oplossing gaat zijn !

 

Bedankt voor de tip !

 

Laterss...

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 40 sinds start / Dag 29 - 12/12

 

net een liter water met 3/4 dosis voeding per plant gegeven en daarbij de minimale dosis calcium meegegeven..

 

Eens kijken of het verkleuren van de bladeren daardoor gaat stagneren.. zo ja dan geef ik de helft van het minimum mee tot einde..

 

Zoals beloofd wat pics geschoten met de lampen uit..

 

Laterss...

:D

 

 

gallery_26403_11613_215054.jpg

 

gallery_26403_11613_206816.jpg

 

gallery_26403_11613_145709.jpg

 

gallery_26403_11613_84391.jpg

 

gallery_26403_11613_58970.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey sjondoo

 

het ziet er echt voortreffelijk uit denk dat dit zeker je beste ronde gaat worden tot nu toe.!

 

ga zo door gozer.

 

groetjes dretjuhh

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is maar een gedachte die rond dwaalde in me hoofd maar kan het niet een te lage ph waarde zijn..??

En dat het daar door slecht word opgenomen..

Mvg stikkie

 

En even over dat stukje tekst..

Hij zegt dat je beter a en b gescheiden kan houden en dat is niet altijd waar, let daar op want sommige moet je altijd in gelijke hoeveel heden toevoegen ivm een balans tussen de 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dretjuhhh,

 

thanks man en dat denk ik zelf ook als het zo doorgaat ! :)

 

 

@ stikkie,

 

te lage ph zou het niet moeten/mogen kunnen zijn.. ik heb van 5.8 bij start tot 6.1 op dit moment gegeven..

 

Heb de grond ph niet gemeten maar normaal zou dat toch gangbare waardes moeten opleveren op deze manier ?

 

Ik wacht eens af hoe ze er morgen bij staan met die dosis calcium van gisteren.. morgen alleen water met beetje calcium..

 

Heb straks even gekeken en voorlopig breidt het zich nog steeds uit.. ik hoop dat het eind deze week stagneert..

 

Laterss..

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je niet voor een tijdje te hoog gezeten met je ec waardoor je ph in het medium te laag geworden is..?

succes, mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theoretisch zou dat niet kunnen.. ik geef altijd volgens mijn schema en regelmatig tussendoor een enkeltje water.. deze ronde ook regelmatig wat minder gegeven omdat ik ze wat donker vond.. en de laatste 2 weken heel regelmatig.. ik zou natuurlijk een sample kunnen nemen maar ben een beetje lui... :)

 

Het idee achter de kweek was in principe ook zonder al teveel poespas, gewoon lekker basic..

 

Op zich gaan ze voor de rest wel lekker en het zijn nog maar vlekjes voorlopig..

 

Laterss..

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...