Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spafruit

Efficient mogelijk watervat zelf maken?

Recommended Posts

Hi all,

 

Om een zo efficient mogelijk watervat te maken zat ik te denken aan een houten bak in elkaar te schroeven, en deze te bekleden met vijvervolie. Echter zit ik nog met 1 vraag: Hoe bevestig ik de vijverfolie waterdicht er aan? (lijkt mij als ik ga nieten dat het door de nietgaatjes weg gaat lopen)

 

De vijverfolie is 0.5mm dik pvc, dus maybe dat smelten werklt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efficiënt mogelijk?? Koop een vat, ton desnoods een grofte jerrycan.

Maar een bak bouwen en dan bekleden met vijverfolie lijkt me alles behalve efficiënt.

 

Gegroet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Watervat 50 liter, rond de 15,-

Hout + vijferfolie, rond de 50,-??

Waterbalet door kapot vijferfolie, onbetaalbaar!!

 

hehehe....

 

Maar spafruit, ik zou (als 50l. te weinig is) gewoon een aantal vaten met elkaar verbinden.

Ik heb 2 x 50 liter voor 2 tentjes maar de leeftijd van de planten is in beide tentjes gelijk dus krijgen ze dezelfde voeding.

Die 2 vaten komen dus samen op 1 slang uit.

Wou je uit de vaten pompen? dan heb je geen afvoer nodig en zou het nog best kunnen werken zolang je het hout goed schuurt want 1 splinter betekend waterballet.

 

Maar ik zou voor vaten gaan, die haal je zo van hun plek en kan je daarna zonder geklooi reinigen, dat wordt met een houten kist en zeil al een stuk lastiger denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of als je tog wilt gaan voor de houte bak

 

vijver foli er in kitten en alleen vast nieten over de rand heen dus aan de buitenkant

 

ik zou wel gewoon een groot stuk in de hoeken vouwen niet denken dat je de randen dicht kan kitten

 

maar idd kijk eens op marktplaats of in de tuin winkel tonnen vaten en bakken zat

 

mijne komt van de markt zuurkool ton makkelijk en goedkoop

 

grotere bakken kun je vaak ook nog wel vinden op de bouw of zo

 

ze hebben hier nu bij de xenos van die mini containers voor 19 euro zeker 50 L

 

groeten

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

vanklikkeren

 

Daar kun je toch geen vijferfolie voor halen?

Er zijn vast ook wel kleinere als je dat nodig hebt. Er zijn zelfs opvouwbare watervaten voor als je door een kleine toegang moet. Maar vertel eens waarom wil je dat zelf bouwen? misschien heb je er een goede reden voor, maar dat kunnen we zo niet zien. Overigens als ik een opvangbak van folie maak dan maak ik alleen bevestigingen en lassen boven de hoogste waterlijn, en beschermflies onderin (of oude dekens uit de kringloop) dan kan het nooit gaan lekken (tot de folie vergaat natuurlijk).

 

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whahahaha 30 euro voor 1000 L

 

zou ik met mijn kastje 1 x water moeten vullen en mengen kan ik 3 rondes mee doen lol

 

niet echt makkelijk denk ik voor een kleine kweek met voeding enzo

 

tog leuk

 

groeten

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, die polen weten wel raad met die 1000liter vaten :smoke en ik zou het ook niet verkeerd vinden maar hoe krijg je zo'n kreng je huis in, hehehe...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een zo'n klein mogelijke footprint waar ik water op wil hebben staan. (40x40 oid) en dan anderhalf / 2 meter hoog. Pomp kan toch 8 meter ofzo opvoeren dus dat moet geen prob zijn, heb al veel online gezocht en wat ik wil is eigenlijk niet te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens het sleutelwoord voor google is "vloeistofbakken"

Ik zeg het maar...

 

Groetjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar hoe krijg je zo'n kreng je huis in, hehehe...

 

Nou net zo als je een oliefant in je auto stopt , het frame kun je uit elkaar halen en als je het dopje los draait kun je hem opvouwen :P :icecool :smoke

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ipv hout PU schuimplaten gebruikt en ipv folie glas met epoxy kun je ieder vorm maken die je wilt.

Hier kun je bv de materialen halen.

 

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is heel goed te doen zelf een vat maken...

 

Gewoon net als je bak waar je planten in staan alleen dan hoger, het is wel ff aankloten met het vijferfolie maar goed.

Doe er wel balken omheen, want er komt een hoop gewicht op te staan (en/of spanbanden)

 

Vooral bij eb en vloed heb je veel water nodig, handig ipv meerdere 1000 liter vaten één grote bak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das een leuke vraag. Hij begon aarzelend, maar de ontwikkeling is prima. Gelukkig weet ik het antwoord niet dus het topic kan nog even door.

Ik dacht even aan het peilglas in de stopera als voorbeeld maar geen idee waar je zoiets vandaan haalt. Misschien is er een acryl buis van een knappe diameter waar je een deksel op kunt lijmen?

 

Leve internet, je kunt weer nachten lang vooruit. :smoke

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen vergeten dat de eerder genoemde bakken gewoon niet gemaakt zijn voor het aantal liters inhoud te vullen met water.

 

50Liter water is gewoon 50 kilo en dat schijnen een hoop te vergeten..

 

Voor 3 tientjes heb je een 200Liter waterton... dus gewoon niet zo moeilijk doen aub...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@predator, inderdaad, geen geklooi maar gewoon iets kopen wat bedoelt is waarvoor je het gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...