Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Deleeuwrium

Hoeveel m3 moet ik afzuigen?

Recommended Posts

Hallo mede kwekers,

 

Ik ga binnenkort binnen beginnen. Heb een mooi geisoleerd hok van 99 bij 120cm en een 400W lamp.

In dit hok heb ik al eens een plant van buiten afgebloeid. Met zeer goed resultaat, alleen ik had toen nog geen gefilterde afzuiging.

Gevolg: buren, en beide achterburen stank overlast haha... (huizen staan met de ruggen tegen elkaar aan) Gelukkig

zijn zij de moeilijkste niet en was het maar voor 3 weekjes. Maar dat wil ik nu dus wel voorkomen.

 

Hoeveel m3 moet ik afzuigen in mijn hok van 99 bij 120cm, 170cm hoog met een 400W lamp??

Heeft dit te maken met de groote van je hok of de W van je lamp?

 

Heb al veel gelezen hier over dit onderwerp maar hier ben ik nog steeds niet achter.

Is er een tabel voor dat laat zien bij welke W of m3 je moet gaan afzuigen?

 

Alvast hartsikke bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

pakweg 500 kuub afzuiging

op 600 watt lamp.

beter wat teveel dan te weinig.

ik zou dus een 500 kuub nemen.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog belangrijker is je aanvoer lucht...

Wanneer gaat men dit inzien ?

 

Als dit correct is, kun je met 250m3 nog weg....

 

Evenveel erin, als eruit :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi,

 

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik weet nog steeds niet waar het op gebaseert is...

 

Ik heb bijvoorbeeld een tabel gezien die zei dat als ik een 400W lamp zou hebben ik rond de 1500 tot 2000m3/h moest afzuigen...?!

Ken ook mensen die zeggen aantal W + 10 of 20% = m3 die je moet afzuigen.

 

Ik ben op de hoogte van de juiste cappaciteit verhouding van ventilator en filter, ik ben van mening dat je inlaat actief niet meer als 50% van je uitlaat moet zijn, zodat je binnen een lichte vacuum maakt zodat je zeker weet dat er geen luchtjes ontsnappen.

Heb mn hele hok qua luchtcirculatie al in mn hoofd.

 

Ik weet alleen niet wanneer je hoeveel m3 moet afzuigen...?! Is t de groote van je hok? Aantal planten die eronder staan?

Of is 't echt zo simpel... aantal W is m3? dus een 400w 400... 3x400w 1200?

 

Hoop iets duidelijkere antwoorden te krijgen die mij ook kunnen vertellen waarom...

 

Alvast bedankt!! Grr

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 kuub de watt nemen sommige als standaard.

 

Tim heeft gelijk en hij heeft ook gelijk dat veel mensen dit niet weten. Een inblaas heeft zoveel meerwaarde dan een passieve inlaat.

Ik had dan ook een inblaas en een inlaat. Ik voel me alleen iets veiliger bij iets meer eruit dan erin voor de onderdruk zodat de geur niet kan lekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind 't echt super dat jullie me willen helpen.

Maar op de eerste link praat hij over "volgens mij" en "heeft iemand de formule?!?"

 

En op de tweede link staat hoe je kasten of tenten kan bouwen, maar nog steeds niet wanneer je voor hoeveel m3 afzuiging kiest..

 

En die laatste link is vet! :spliff:;) haha ;)

 

Grr

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou het is niet hoeveel afzuiging heb ik nodig en daarmee klaar. Met de afzuiging regel je de temp/luchtvochtigheid in je hok.

 

Als je dus te weinig afzuiging hebt kan het dus te vochtig worden en te heet in je hok wat je planten niet ten goede komt.

Dus met een fancontroller kun je de afzuiger zo instellen dat het een mooie 28 graden constant blijft met de lampen aan. Daarom word er gezegd dat je beter teveel kan nemen als te weinig.

 

Dus met jouw 400watt lampie een 500kuub afzuigertje met een fancontroler erop en eventjes spelen met dat ding tot je het gewenste klimaat hebt in je hok. Dit kan je het beste meten met een hygrometer. Deze kan je neerzetten of ophangen in je hokkie (niet direct onder de lamp of naast een andere warmtebron) en geeft de lv en temp aan, zo kan je het klimaat gunstig afstellen.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan!

Hartstikke bedankt... Hier kan ik al iets meer mee.

Dus als ik het zo goed begrijp kan ik dus het best iets er boven zitten en 't liefst een afzuiger hebben

die op verschillende standen kan zuigen. En dan aan de hand van de metingen op de juiste stand zetten.

 

Oke... bedankt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
En dan aan de hand van de metingen op de juiste stand zetten.

Daar heb je de fancontroller voor, die meet de temp en schakelt de fan.

Ik zou je wel willen aarraden een goede afzuiger en fancontroller te kopen, er zijn types die gaan brommen als je de fan dimt.

Gr P

Share this post


Link to post
Share on other sites

de fancontrollers die ik gebruik zijn de simpele en doen het gewoon goed. Die dingen zijn een soort dimmer met een draaiknop zoals de volumeknop van je radio.

 

Je kan hem dus op elke gewenste snelheid laten draaien omdat het niet een trapsgewijze instelling is.

 

Als je 'm op 50% hebt draaien (dus de draaiknop halverwege) en het is zeg maar 31 graden in je hokkie dan probeer je 60% net zolang spelen tot jij de temperatuur hebt die je moet hebben.

 

Een afzuiger kan je alleen goed afstellen door er een fancontroller tussen te zetten. Ga maar eens langs de shop en vraag ernaar die zullen je het wel uitleggen. Hetzelfde princiepe als een lamp-dimmer, maar dan voor je afzuiger. Koop geen lamp-dimmer bij de gamma die zijn niet geschikt voor afzuigers. Koop ook geen gamma tijdklok want je hebt kans dat je er doorheen brand.

 

Goed spul kost een beetje maar dan heb je wel wat. Maar die fancontroller die pandava bedoeld heb jij niet nodig voor je tentje, die heb je pas nodig als je een hele kamer vol hebt.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De capaciteit van je fan is afhankelijk van een aantal factoren. Een van de belangrijkste is de temperatuur van je binnenkomende lucht. In de winter is die erg laag en hoef je dus weinig lucht te verplaatsen om de temperatuur goed te houden. Verschil tussen in en uit zal zo'n 8 graden bedragen (20 graden in, 28 graden in je ruimte). De lucht mag dan dus 8 graden opwarmen. Een kleine ventilator is dan voldoende, ongeveer 150 m3/h effectief voor een 400W lamp. Als de temperatuur in de zomer echter stijgt tot bijvoorbeeld 26 graden en je wilt 28 graden in je hok handhaven (dus slechts 2 graden opwarming toestaan) dan zul je véél meer moeten afzuigen, in dit geval meer dan 500 kuub voor één 400W lamp. Dat maakt dus nogal wat uit.

 

Let wel: ik spreek hier over effectieve m3/h, niet wat er op een fan staat aangegeven. Je hebt namelijk te maken met drukval van je slangen, filter en bochten waardoor je effectief minder capaciteit overhoudt. Als je het binnen redelijk koel kunt houden is 500 m3/h effectief een hele veilige waarde. Als je in de zomer niet kweekt dan kun je volstaan met veel minder.

 

Een groot probleem dat ik vaak zie in de zomer is dat ruimte ontworpen en gebouwd zijn in de winter, en niet toegerust op de zomertemperaturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dan! Ik begin 'm nu te snappen.

Met de afzuiging (en filter) regel je meer als alleen luchtjes laten verdwijnen.

Maar wat nou als de temp goed is in je hok, dus de juiste afstelling hebt. En je

nog steeds de geur door je hele hut hangen?! Kun je 'm dan hoger zetten, zet koste van je temp?

Of moet je dan je hok beter isoleren zodat er echt niks kan ontsnappen?

 

Ik heb eerder al 1 plant in dat hok afgebloeid, zonder afzuiging wel, en toen roken al mijn omwonende het haha

Dat wil ik dus graag voorkomen, en een mooi climaat creeren ja :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak is het ook zo dat hoe hoger de ruimte cq. het volume van je kweekruimte, hoe minder je afzuigt.

Tevens zorgt een actieve inblaas dat de afzuiger het minder zwaar heeft.

 

Zo ken ik een 8x600w setup met uit 4250m3-er/ in 1500m3-er op stand 1 en nooit boven 29.5gr

 

Hoe groter je planten hoe meer ze zelf ook koelen cq. verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een goed filter hebt en op de juiste manier je luchtinlaten hebt gemaakt dan heb je altijd onderdruk in je hok, en ontsnapt er dus geen geur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iemand ervaring met de filters van de verschillende merken?

Ik zie dat het merk Prima Klima vrij goedkoop is, heeft dat een reden?

Of zuigen ze allemaal? :spliff:;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi,bmw,ford,fiat rijdt toch ook allemaal ?

Verschil in kwaliteit / gewicht bepaald de prijs

 

Ik zou voor een carboriginal gaan of de presh filter. Beide superlicht.

En kwalitatieve hoogstandjes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach ja, of je doet boodschappen bij de lidl of bij de albertheijn :spliff:

 

verschil moet er zijn. Eigenlijk is het een schande dat niet iedereen dezelfde hoogwaardige kwaliteid kan genieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey mensen!

 

Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Ik ben er denk ik uit.

Het word een G tools 420m3 (instelbaar op temp) met een carboriginal filter van 500m3.

 

Nou heb ik alleen nog 1 vraagje... Kan de filter er tegen, of scheelt het in de kwaliteit van het filteren als ik bijvoorbeeld

mijn afzuiger zo instel dat'ie maar op 50% vd cappaciteit van de filter draaid?

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er door bv. een 1000m3 Filter 500m3 lucht getrokken word dan hoeft de filter minden hard te werken dan wanneer er 1000m3 lucht door getrokken word. Een 1000m3 Filter werkt volgens mij optimaal als er 800m3 lucht doorheen gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

filters werken passief met actieve kool. De werking is gebaseerd op adsorbtie van de moleculen in de kool. Bij minder lucht is je filter gewoon minder snel verzadigd en is de drukval wat lager. Hou je slangen RECHT en UITGETROKKEN en voorkom BOCHTEN. Lees het artikel in de editorials over luchttechniek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb toch nog een laatste vraagje...

 

Stel dat het in mijn hok, zonder afzuigen, 28 graden is... Dan hoef ik dus niet meer af te zuigen om te koelen, toch?

Heb ik dan niet al voldoende aan.. een 50 tot 100m3 afzuiging?

Zodat er toch een beetje luchtcirculatie is maar de temp niet te ver zakt.. ?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...