Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannaz

Kies je substraat

Recommended Posts

ln dit topic zal ik nader ingaan op de meest gebruikte substraten voor het kweken van marihuana.

Achtereenvolgens zal ik de voor- en nadelen van onder andere aarde, steenwol, mapito en kokos aan bod laten komen.

Deze vier substraten zijn bijzonder succesvol voor marihuanaplanten, hierbij lettend op de belangrijke eigenschappen en rekening houdend met mogelijke valkuilen.

 

 

Aarde

Van oudsher wordt er veel gekweekt op aarde, wel of niet vermengd met meststoffen en perliet. Er zijn diverse soorten kant-en-klaarmixen verkrijgbaar in growshops. Deze aardemengsels variëren van een licht- tot zwaar bemeste ondergrond en op die manier kan iedere kweker er goed mee uit de voeten. Wat dat betreft is het gebruik van bestaande aardemengsels zeer gemakkelijk en bovendien heb je meteen de juiste samenstelling voor marihuana in handen. Maar met een beetje handigheid kun je natuurlijk ook zelf een aardemengsel samenstellen of een bestaand aardemengsel nog wat extra verrijken met een vruchtbare meststof zoals wormenmest of guano (mest van zeevogels).

 

Aardemengsel vervangen

Het is altijd van belang dat je bij iedere kweekcyclus het oude aardemengsel vervangt door nieuwe. Je kunt ook twee delen nieuwe aarde mengen met één deel oude aarde, zorg er alleen dan wel voor dat je het

nieuwe en het oude mengsel ook daadwerkelijk zeer goed door elkaar mengt, want als een marihuanaplant tijdens de kweekcyclus onverhoopt met haar wortels op een laag aarde met een zeer hoge Ec-waarde stuit, dan is de kans op vergiftiging - met alle gevolgen van dien! - groot. Meet je water dus regelmatig met een Ec-meter. Dit bespaart je een hoop narigheid!

 

Voordelen aarde

• Aarde is voor de beginnende kweker vaak gemakkelijk te hanteren. Een goed aardemengsel bevat immers van zichzelf de nodige voeding.

• Ph-waarde is redelijk in balans, de kweker hoeft niet zelf de Ph-waarde te corrigeren (zoals bij steenwol bijvoorbeeld wel gebruikelijk is).

• Aarde zorgt voor een zeer fijne smaak in je eindproduct. Wiet smaakt vaak zoeter en rookt volgens kenners prettiger.

 

Nadelen aarde

• Kweken op aarde duurt vaak wat langer dan bij steenwol of kokos. Soorten die op steenwol of kokos worden grootgebracht zijn eerder oogstrijp.

• Aarde heeft vaak een te natte ondergrond. Houd hier rekening mee! Te veel water verandert aarde al snel in een modderpoel waar je wortels in verstikken. Extra perliet houdt de boel luchtiger en voert overtollig water af.

• Overbemesting ligt op de loer, omdat aarde als een zeef werkt. Aarde heeft namelijk de vervelende eigenschap om het voedingswater te filteren. Meststoffen blijven hierdoor achter in je substraat.

 

gallery_13530_10001_283305.jpg

 

Kokosvezels

Voor het kweken op kokos gebruik je de vezels die rondom de kokosnoten in de bast zitten. Deze vezels bevatten van nature een hoge concentratie aan zout, doordat de kokosbomen vaak langs het strand staan. Hoge zoutconcentraties zijn niet geschikt zijn voor het kweken van marihuana. Daarom worden de vezels op grote schaal gewassen en krijgen ze een speciale behandeling. Hierbij ontdoe je de kokos, door middel van hete stoom, van ziektekiemen of ongedierte. Deze speciale behandeling bepaalt de kwaliteit en prijs van de kokosvezels. Een goede behandeling garandeert dat de kokosvezels zijn gewassen, gestoomd en gebufferd. Bij het bufferen van de kokosvezels voeg je magnesium en kalk toe in het water waarin de vezels gewassen worden. Deze toevoeging zorgt alvast voor de juiste mineralen. Bufferen heeft naast de toevoeging van kalk en magnesium ook nog een andere betekenis, namelijk dat de pH-waarde gemakkelijk naar beneden en naar boven verschuift, wanneer we de hoeveelheid voeding aanpassen. Bij het kweken op aarde vormt dit nog wel eens een probleem, want aarde buffert wel degelijk en de pH-waarde ervan (meestal tussen de zes en zeven) is dus niet zo gemakkelijk te veranderen. Dit is dan ook één van de redenen dat je bij het kweken op kokos goede resultaten kunt boeken; de juiste pH-waarde is immers cruciaal voor een goede groei, bloei en dus ook een goede oogst, doordat de planten bij de juiste pH-waarde namelijk veel meer voedingsstoffen tot zich kunnen nemen!

 

Kokos: een zeer zuiver substraat

Als de kokosvezels eenmaal hun behandeling hebben doorstaan, worden ze in sommige gevallen geperst tot kleine plankjes, die na in aanraking te zijn gekomen met water, opzwellen tot de gewenste hoogte. De vezels worden vaak in plankjes geperst omdat dat voor het transport veel voordeliger is, er kunnen immers veel grotere hoeveelheden vezels in dezelfde verpakking, doordat de lucht ertussenuit is geperst. Daarnaast zijn er ook vezels verkrijgbaar die niet zijn geperst en dus gewoon in grote zakken verpakt zitten. Het hangt er dus maar net van af waar je als kweker de voorkeur aan geeft.

 

Hergebruik bij kokos

Bij kokos speelt overbemesting of ophopingen van meststoffen nauwelijks een rol, doordat je namelijk heel gemakkelijk de vezels (bijvoorbeeld met een klein schepje) kunt loswoelen, waarna je de dode wortelresten met gemak kunt verwijderen. Deze voordelen maken het kweken op kokos daardoor vaak goedkoper dan het kweken op bijvoorbeeld aarde, doordat we het kokossubstraat voor meerdere oogsten kunnen gebruiken. Voor het kweken op kokos kunnen we hel beste een bodem van kokossubstraat gebruiken met een hoogte tussen de 10 en 40 cm. Een nog dikkere laag aan kokosvezels zal ons in de eerste plaats ook meer gaan kosten, maar nog veel belangrijker: door bovengenoemde dikte aan te houden blijft het kokossubstraat erg luchtig en kunnen we de planten meerdere keren van voedingswater voorzien, met behulp van een tijdschakelaar en druppelsysteem. Juist doordat we de planten meerdere keren kleine hoeveelheden voedingswater kunnen toedienen, voorzien we de planten gedurende de gehele levenscyclus van de juiste voedingsstoffen.

 

gallery_13530_10001_605093.jpg

 

Steenwol

Steenwol ontstaat door het vulkanisch gesteente Diabaas te vermalen tot zandkorrels. Deze korrels worden vervolgens verhit tot 1600°C waardoor ze smelten. Vervolgens wordt deze hete lava op een ronddraaiende schijf gegoten, waarna het materiaal weggeslingerd wordt en stolt. Hierdoor ontstaan lange, dunne vezels. Na toevoeging van diverse bindmiddelen en andere stoffen (om zo de opneembaarheid van water te vergroten) hard je deze vezels in een oven uit en voeg ze vervolgens samen tot een laag steenwol. Nu kun je het gewenste eindproduct op maat snijden. De mogelijkheid om steenwol te gebruiken als groeimedium voor planten is eigenlijk pas in het begin van de jaren '70 ontdekt. De steenwol die in de bouw wordt gebruikt voor warmte- en geluidsisolatie is niet geschikt om planten op te kweken. Aan deze steenwol is namelijk een minerale olie toegevoegd, die het materiaal waterafstotend maakt. Voor de tuinbouw is speciale steenwol ontwikkeld, die juist heel veel water kan opnemen en vasthouden. Deze soorten kunnen tot 80% water vasthouden en wel 15% lucht bevatten. De overige 5% bestaat uit steenwolvezel. De 15% lucht draagt bij aan een hoge zuurstof toelaatbaarheid waardoor de planten zich er bijzonder goed op kunnen ontwikkelen. Door de slabs kunnen de planten hun wortels goed verankeren in de matten en dat zorgt voor extra stevigheid en houvast. De planten nemen hierdoor snel in omvang toe, zodat het gehele kweekproces sneller zal verlopen.

 

Voordelen steenwol

• Het is licht in gewicht en dus eenvoudig te vervoeren.

• Steenwol is vrij van ziektekiemen, stevig van structuur en bezit een optimale verhouding aan water en zuurstof.

 

Nadelen steenwol

• Irritatie aan handen en armen. Ook in het rond stuivende deeltjes zijn bij inademing niet echt bevorderlijk voor je gezondheid. Ben je met droge steenwol bezig, draag dan een stofmasker!

• Mensen met een gevoelige huid: werk met plastic handschoenen!

• Steenwol is onderin de matten erg nat, wat de toelaatbaarheid van zuurstof verkleint. Zuurstof is cruciaal voor de ontwikkeling van wortels en planten. Tip: geef zo min mogelijk water in één keer, zodat

de steenwol-slabs voldoende zuurstof kunnen opnemen. Ook kun je in plaats van flinke doseringen, kleinere doseringen geven, zodat de steenwolmatten niet overdreven doordrenkt raken met water. Scheelt een hoop werk en geld.

•Steenwol heeft in vergelijking met andere substraten een relatief hoge pH-waarde, deze schommelt namelijk zo rond de acht. Dit is niet voor niets, omdat steenwol namelijk bij een lage pH-waarde zal oplossen en dus kan inzakken. Wanneer dit het geval is, is de kwaliteit van de matten vaak aanzienlijk achteruit gegaan en kun je ze het beste verwijderen.

 

gallery_13530_10001_904375.jpg

 

Mapito

Dit uit aardolieproducten vervaardigde schuim wordt door middel van een productieproces versneden tot kleine vlokken. Mapito. Deze vlokken zijn voor kwekers populair omdat ze weinig wegen en je er hoge opbrengsten mee behaalt. Het vormt dan ook een prima substraat om op te kweken. Mapito is als substraat stevig van structuur en bezit een optimale verhouding aan water en zuurstof. Deze combinatie vormt de basis voor zeer goede oogsten! Mapito bestaat uit steenwolvlokken en PU-vlokken (Poly-Urethaan). Mapito bevat dan ook nauwelijks voeding, maar kan water met de vloeibare voeding er voor een gedeelte in opnemen.

 

Kwaliteit

Let er op dat lang niet alle Mapito-vlokken van dezelfde kwaliteit zijn. Sommige kwekers denken geld uit te sparen door ze in bulkpartijen op te kopen. Helaas zijn kwekers hier nog wel eens flink de mist mee ingegaan, want achteraf bleek het gewas hier zeer slecht op te groeien. In dergelijke gevallen is de Mapito als afvalproduct afkomstig vanuit de meubelindustrie. Het uit aardolieproducten vervaardigde schuim wordt namelijk ook geproduceerd voor de meubelindustrie, waar het als opvulling dient voor bijvoorbeeld een bank. De snijresten die overblijven na het productieproces, worden tot vlokken vermalen en door sommige lieden nog wel eens aangeboden als Mapito. Laat je hierdoor niet gek maken. Als het substraat als basis namelijk al niet goed is, zal het gehele verdere kweekproces moeizaam verlopen. Het is bekend dat de kwaliteit van de plant voor 50% afhankelijk is van het substraat. Dus met een groot en gezond wortelvolume krijg je een prima plant. Bij het kweken op Mapito gaat die regel ook op.

 

Mapito spoelen

Voordat je Mapito kunt gebruiken moet je het eerst goed schoonspoelen, om zo de EC- waarde te verlagen. Een ander belangrijk punt bij het kweken op Mapito is dat je de pH-waarde van het substraat goed in de gaten moet houden. Voor het succesvol kweken op Mapito is het het beste wanneer we een pH-waarde in het substraat aanhouden van tussen de 5.3 en 5.8. Aangezien normaal leidingwater bijvoorbeeld een pH-waarde zou hebben van 7,5 betekent dit dat we de pH-waarde van het leidingwater naar beneden moeten zien te brengen. Door pH-min te gebruiken en de juiste dosering toe te passen, kunnen we de pH-waarde op de ideale waarde krijgen. Regelmatig meten en controleren is hierbij aan te raden. Vaak is er op internet veel informatie te vinden over de pH-waarde van het leidingwater bij jou in de buurt.

 

Inweken

Voordat je op Mapito gaat kweken, is het - evenals bij het kweken op steenwol - van belang dat je de Mapito inweekt. Wanneer je dit niet of verkeerd doet, is de kans groot dat de Mapito lang niet zo goed zal werken en veel minder vocht zal opnemen en aan de planten kan afgeven. Inweken zorgt ervoor dat het vermogen van de Mapito om water vast te houden, wordt vergroot. Dit heet de 'capillaire werking'. Mapito dat niet van tevoren is ingeweekt, houdt het water onvoldoende vast en geeft de planten dan ook niet of onvoldoende de mogelijkheid daaruit vocht en voeding op te nemen. Deze problemen zie je vaak bij kwekers die opvallend veel stekken hebben die niet aanslaan. Het niet of verkeerd inweken van de Mapito is hierbij vaak de grote boosdoener. De jonge, vaak kwetsbare stekken houden het namelijk niet lang vol. Dit is ook de reden waarom steenwolmatten vaak voorzien zijn van een plastic laag (witte hoes). In de reguliere tuinbouw functioneert deze plastic hoes als kweekbak. Bovendien kun je dankzij de plastic hoes de matten gemakkelijker volledig inweken. Indien je Mapito of steenwol voor aanvang van het kweken niet inweekt, zullen de droog gebleven plekken tijdens de teelt ook niet meer nat worden. De Mapito kan dan niet optimaal vocht vasthouden. Voor het optimaal inweken, mag je de Mapito best 24 uur nat houden. Op die manier is de basis voor een mooie oogst alvast gelegd! Wanneer je de bloempotten of kweekbakken vult met Mapito-vlokken, zorg er dan voor dat je de potten of kweekbakken maximaal vult. Door er namelijk zoveel mogelijk vlokken in te doen, voorkom je dat het substraat teveel inzakt, nadat de vlokken voor het eerst vochtig zijn geworden. Door het water worden de vlokken uiteraard zwaarder en perst een deel van de lucht ertussenuit. Hierdoor kan een substraat van Mapito behoorlijk inkrimpen. Breng dus een dikke laag aan waarna het substraat na het inzakken voldoende dik blijft om er fatsoenlijk planten op te kweken. Mocht de laag Mapito alsnog teveel inzakken, breng dan opnieuw extra vlokken aan.

 

gallery_13530_10001_1813231.jpg

 

Het substraat

Tenslotte is het substraat waarop je kweekt ook van belang voor de keuze van je marihuanasoort. Zo wordt een klassieker als de Santa Maria vaak op kokos geteeld en zijn vele kwekers ervan overtuigd dat je op kokos de beste resultaten behaalt. Steenwol gebruik je daarentegen vaak om de wat gevoeligere soorten op te kweken, omdat je de Ec-waarde redelijk snel en gemakkelijk kunt verhogen of verlagen (dit laatste komt in de praktijk vaker voor). Dit maakt snel ingrijpen immers mogelijk en bovendien is er van zoutophopingen (en dus een hogere Ec-waarde) minder vaak sprake. Ook het onder controle houden van de pH-waarde is erg belangrijk. Als de pH-waarde namelijk niet optimaal is, wordt het voor de planten steeds lastiger om de voeding goed op te nemen. Maar de manier en de snelheid waarop we de pH-waarde kunnen beïnvloeden, is wel afhankelijk van het substraat. Zo kun je bij een substraat als steenwol heel snel de pH-waarde veranderen, terwijl dit bij het kweken op aarde vaak iets lastiger is. De aarde doet dienst als een soort van buffer, waardoor het herstellen van de pH-waarde ervan vaak iets langer duurt. Het aardemengsel heeft daardoor echter wel het voordeel dat zeer grote schommelingen in de pH-waarde zich niet zo snel zullen voordoen. Bij steenwol zijn grote schommelingen echter wel mogelijk. Goed oppassen geblazen dus. Gaat het fout (door bijvoorbeeld een verkeerde berekening van de hoeveelheid toe te voegen voeding) dan gaat het ook vaak goed fout! Binnen enkele dagen kan een veldje prachtige planten omslaan in een akelig wirwar aan verschrompelde planten en gele bladeren. Nu zal dit de meeste steenwolkwekers niet zo snel gebeuren, aangezien ze voortdurend de boel in de gaten houden. In de professionele tuinbouw nemen computergestuurde programma's dit werk over, waardoor grote debacles (zoals hierboven beschreven) zich amper zullen voordoen. Helaas kost zo'n computersysteem een behoorlijke hap centen en zijn ze voor de gemiddelde kweker dan ook te duur. Ik hoop jullie met dit artikel een beter beeld te hebben gegeven over de substraten onderling en de voor- en nadelen ervan. Door bij ieder substraat rekening te houden met de eigenschappen kunnen we er als kweker ons voordeel mee doen en met een beetje geluk mooie oogsten binnenhalen!

 

Met dank aan Atami / B'cuzz

Bron: Essensie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis potgrond, da's geen aarde maar veensubstraat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het is altijd van belang dat je bij iedere kweekcyclus het oude aardemengsel vervangt door nieuwe.

Je kunt ook twee delen nieuwe aarde mengen met één deel oude aarde, zorg er alleen dan wel voor dat je het nieuwe en het oude mengsel ook daadwerkelijk zeer goed door elkaar mengt

Daar zijn de meningen nogal over verdeeld denk ik.

De Essentie is natuurlijk ook geen nieuwsblad, dus misschien wat verouderde methodes.

Als je een mooi bio-grondje hebt, met een goed bodemleven mag je dat juist niet mengen.

Je hoeft deze ook zeker niet elke kweek te vervangen.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken op WATER staat er niet bij ook mis ik kweken op kleikorrels.

GHE (afgelopen jaar beste produkt EUROPA HIGHLIFE CUP 2010)

Vindt het erg eentonig worden hier op WF.

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken op lucht Aeroponics is ook niet uitgelegd. :verrygood

aeroanim_optimized.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als iemand iets wil toevoegen is dat uiteraard mogelijk.

Pm me ff of post ff wat je wil toevoegen als het geschikt is zet ik het in de startpost.

Kunnen we met z'n allen dit topic compleet maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wOOt

 

potentieel heel goede topic!

 

Naast alle objectieve voor en nadelen van ieder substraat, dus ook cocos en mapito;)...

Zou het een goede aanvulling zijn om te tonen waar je specifiek op moet letten bij de aanschaf qua kwaliteit want de ene fabrikant(prijs) is de ander niet

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kweken op lucht Aeroponics is ook niet uitgelegd. :verrygood

Ja maar dan kies je ook voor géén substraat en het ging nu om kiezen van een substraat :wOOt

 

Hier vind je nog een aanvulling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik mis fytocell..big time. Draai geen ronde meer zonder...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien een rare vraag hoor maar is het soort medium ook gebonden aan een

aantal :verrygood

Ik zou me kunnen voorstellen dat als je twee planten hebt niet op mapito kweekt.

En stel ik wil een ruimte maken met 100 lampen, moet er toch niet aan denken om

al die potten met aarde te vullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan een hele waslijst aan dingen opnoemen die bij schaalvergroting belemmering zou kunnen geven en het substraat staat bijna onder aan de lijst :D

 

Overigens kan je prima 2 grote planten onder een scrog met 2000w kweken op mapito, tis relatief zeg maar...

Aarde is wel het zwaarst om te sjouwen... :wOOt

 

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je helemaal gelijk in Pierre, zo had ik nog niet bekeken :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

aarde hoef je niet te vervangen mits je geen tekorten hebt gehad..

wanneer je de aarde helemaal in dezelfde staat laat zal de nieuwe plant de oude kluit gebruiken om door de oude wortels te wortelen.

je kan topdressen om extra voeding in de bodem te krijgen of gewoon vloeibaar bijvoeden.

bij beesjes de toplaag ca 5 cm weghalen en vernieuwen.

aarde niet uit laten drogen, etc etc.

 

grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik het in principe ook wel mee eens.

Als je aan het einde van je ronde goed spoelt en nieuwe ronde opwaardeert met kalk kan je makkelijk vaker draaien.

Kan de startpost helaas niet meer editten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...