Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Superernie

leuchtek evsa 600 watt

Recommended Posts

hallo iedereen ik dach koop 2 evsa's dan ben ik spekkoper maar wat bleek na 3 dagen klok gaat in bam stop eruit (16 ampere 2 evsa's ????) was dan toeval volgens growshop daarna geen problemen meer .

 

zodra de evsa:s aan waren deed mn cv het niet meer ( modulaire thermostaat 24v met comm ) blijkt toch die ballast een stoorsignaal te geven waardoor mn thermostaat het niet meer doet !!! fuck!! verlengsnoertje naar een andere groep geen probleem meer

 

dacht dat zon ding softstart was ?? en zeker niet gedacht dat er een of andere frequentie resoneerd op het electriciteitsnet waardoor mn cv plat gaat

 

gr ernie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

wie kan mij dat uitleggen ik ben electromonteur maar geen electronicus

 

thermostaat is honeywell modulation communiceerd via open therm comm (comunniceerd met de cv over de 24 volt voedingslijn die hij krijgt is geen no nc thermostaat .

maar de storing moet aardig doorwerken naar de thermostaat zn voeding krijgt via een transvormator.

 

dan moet die evsa aardig storen om vervuiling over de sinus mee te geven achter de travo ??

 

 

gr ernie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rf straling waarschijnlijk, bij mij stoorde dat op de ec sensor van mijn voedingscomputer. Die was ook de weg kwijt. Inrusch en hoge piekspanning kan problemen geven met je automaat. Er moet dan een tragere automaat in. In mijn topic staat er het een en ander over.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan moet die evsa aardig storen om vervuiling over de sinus mee te geven achter de travo ??

 

Hee Ernie,

 

Het lijkt me sterk dat dat dan via de thermostaat binnen zou moeten komen.

 

Let er trouwens even op dat er een wezenlijk verschil is tussen een travo en een trafo, de meeste mensen willen de eerste liever niet in huis ;)

 

Kun je iets meer vertellen, merk en vermogen van EVSA, hoe heb je het aangesloten, heb je de boel geaard, hoe merk je dat de cv niet meer werkt ? Hoe ver is je hok van de cv, wat heb je nog meer op de groep zitten, meldt de cv een storing, lopen de leidingen van je hok misschien vlak langs die van de cv thermostaat, etc ? Hoever is het eigenlijk van je meterkast naar je hok/cv en wat voor leidingen liggen daar ? (dikte)

 

Vind het wel een aparte storing eigenlijk, je moet je voorstellen dat de communicatiesnelheid van de thermostaat erg laag is (1kb) en bovendien stroomgestuurd, wat het toch redelijk ongevoelig voor dit soort storingen zou moeten maken, verder wordt het brein van de cv via een trafo en gelijkrichtschakeling gevoed, waardoor toch de meeste netstoring niet kan binnenkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rf is geen netstoring, het is straling. Komt vooral voor rond de kabel van evsa naar lamp.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rf is geen netstoring, het is straling. Komt vooral voor rond de kabel van evsa naar lamp.

 

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt. Ja dat klopt wel, maar als dat je communicatie met de thermostaat zo grondig verstoord, moet er wel erg veel rf vanaf komen, zeker omdat de ketel ook het helemaal niet meer lijkt te doen. Ik kan me voorstellen dat als je een KG-ontvanger met draadantenne in de kamer ernaast hebt staan dat je dan last van je EVSA hebt, maar een thermostaat ? Ik weet het niet hoor, ik zou het eerder zoeken in bv het inzakken van de netspanning door de belasting in combinatie met een lange dunne kabel oid. En als het wel iets van rf is, het niet geaard hebben van de kweekinstallatie oid...

Vergeet niet dat een apparaat niet teveel hf-storing mag opwekken maar dat ook een apparaat (in dit geval dus de ketel) niet te gevoelig mag zijn voor instraling.

 

Maar niets is onmogelijk hoor, heb wel vaker wazige storingen gezien waarvan ik me 10 jaar later nog afvraag wat dat nou is geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had twee Lumatek's gescoord om deze een keer te proberen, de 600W versie met 4 standen knop, model LK6240.

Omdat ik altijd een radio bij de meiden heb staan viel het meteen op dat de Lumatek's ontzettend storen op de radio.

Op een Engels forum stond dat iemand zijn kabels van de EVSA naar de lamp had omwikkeld met zilverfolie. Dit heb ik ook gedaan. De "afscherming" zit aan het massapunt van de Lumatek en dan helemaal naar de lamp toe.

Mijn totale installatie is geaard, zo ook de Lumatek's maar de storing blijft, al is het nu veel minder.

Ik ben overigens nog steeds op zoek naar fatsoenlijke afgeschermde 3 x 2,5mm² kabel zoals deze maar die is belachelijk duur.

Afgeschermde kabel met massieve kern is wel te krijgen maar niet zo geschikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

afgeschermde kabel naar de lamp is niet de oplossing. Hiermee zou je zelfs meer problemen kunnen krijgen, je verandert de elektrische eigenschappen van de kabel door afscherming. Je snoer wordt dan een soort condensator. Zelfs een aarde draad naar de lamp geeft bij sommige producten als een probleem. Korte kabels of geïntegreerde VSA's is de enige oplossing voor EVSA's. Alle HF ballasten storen. Er is geen enkel HF signaal dat je kan transporteren over gewoon snoer dat niet stoort.

 

iets anders:

 

leg NOOIT je lampsnoeren NAAST je netsnoeren, dat veroorzaakt storing op je stroomnet!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je antwoord. Maar volgens mij lopen nu toch een paar dingen door elkaar.

Jij schrijft:

Er is geen enkel HF signaal dat je kan transporteren over gewoon snoer dat niet stoort.

Dat klopt maar ik heb het over afgeschermde kabel, niet over gewone kabel.

Verder schrijf je dat door afscherming een snoer een condensator wordt.

Een snoer is altijd een condensator. Ik ben op zoek gegaan naar info over hoe afscherming de capacitieve eigenschappen van kabel verandert maar ik kon niets vinden.

Hier staat wel een berg info.

Ik las ooit (misschien zelfs op dit forum) dat mensen tests hebben gedaan met EVSA's en zij stelden dat de meeste straling van de lamp zelf af komt.

In dat geval is zélfs integratie van VSA in de lamp geen oplossing.

Mogelijkheden om e.e.a. te testen heb ik zelf trouwens niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Super Ernie,

 

Heb je de stekker al omgedaaid van ketel?

Geloof het of niet maar het werkt soms.

 

Gr Zap.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedankt voor je antwoord. Maar volgens mij lopen nu toch een paar dingen door elkaar.

Jij schrijft:

 

Dat klopt maar ik heb het over afgeschermde kabel, niet over gewone kabel.

Verder schrijf je dat door afscherming een snoer een condensator wordt.

Een snoer is altijd een condensator. Ik ben op zoek gegaan naar info over hoe afscherming de capacitieve eigenschappen van kabel verandert maar ik kon niets vinden.

bij sommige vsa's is het zelfs al een probleem als de aarde draad is aangesloten. Je zegt terecht dat snoer zich als een condensator gedraagt. Bij hoogfrequent overdracht over koper komen daar nog wat complicerende zaken bij. Vak apart, hoogfrequent :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...