Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Globetrotter

Hoeveel cm aarde? Hoe hoog bj een grote bak?

Recommended Posts

Beste Vrienden.

 

Eerst dacht ik om voor 11L potten te gaan, nu heb ik besloten om een grote bak te maken van 3.5m x 1m om die gewoon met aarde te vullen. Op deze manier hebben de planten meer ruimte omdat de wortolen langs elkaar heen door kunnen groeien, toch?

 

Nu is de vraag hoeveel aarde heb ik nodig in de hoogte? Nu weet ik wel dat hoe meer hoe beter over het algemeen (binnen het redelijke). Rand van mijn bak is 35 cm, dus meer dan dat wordt het niet. Maar zo tegen de rand vind ik ook niet fijn omdat de bak ook water moet kunnen opvangen bij lekage. Als ik 25 cm aarde doe en 10 cm over hou dan heb ik namelijk een lekbak van 350l wat weer handig is als je met blumats werkt.

 

Dus is 25 cm zat, of is 30 cm echt veel beter?

 

Ik ga 16 stuks per m2 doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 11 literpot is ook rond de 25 cm dus ik zou haast denken dat het voldoende is.

En als je de wortelkluit van een grote plant uit de pot haalt is het onderste deel bij mij een massa van kleine wortels maar vrij slap.

Dus de onderste 5 cm extra zou waarschijnlijk niet heel veel bijdragen aangezien je wortels alle kanten op kunnen behalve naar beneden.

Lijkt me dus om die reden meer dan genoeg.

Maar dat is dus even recht toe recht aan denken, wie weet dat iemand met een aarde bak hier anders over denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer hoe beter!

 

Zet een drain,gebruik trechters en tensio's.

Er zij genoeg voorbeelden hoe je een volle bak gebruikt en hoe niet.

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Rand van mijn bak is 35 cm, dus meer dan dat wordt het niet. Maar zo tegen de rand vind ik ook niet fijn omdat de bak ook water moet kunnen opvangen bij lekage. Als ik 25 cm aarde doe en 10 cm over hou dan heb ik namelijk een lekbak van 350l

 

Dit snap ik niet zo goed.

Of je die bak volgooit met aarde, of 10cm onder de rand, maakt toch weinig uit voor de opvang ?

Zou 'm gewoon tot de rand vullen. Na een tijdje zakt het toch een paar cm in, en er kan sowieso wel een paar liter water in in noodgevallen.

 

Hier een topic over aardebakken.

Voor de plaatjeskijkers, helaas..de meeste foto's zijn verdwenen.

Je zult moeten lezen om de info tot je te nemen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...