Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dos_XX

Kweekverslag 64x Northern Light vanuit zaad

Recommended Posts

Goede zondag beste mede-growers!

 

Gister mijn nieuwe meters binnengekregen en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met dit type/merk meters? Prijstechnisch zijn ze zeer interessant, dus vandaar de vraag.

 

Verder denk ik later vandaag een update te plaatsen van het verslag...

 

Grtz D'n Dos

 

 

gallery_27772_10987_1261133.jpg

 

gallery_27772_10987_1880076.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken ze niet..

 

Maar complimenten voor je hokkie hoor, netjes afgewerkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo beste mensen,

 

Even een update op mijn kweekverslag. Ik hoop trouwens dat er nog wat meer volgers bij komen, met vele tips, trucs, wetenswaardigheden en ga zo maar door... :popcorn:

 

Ze gaan nog steeds goed, groeien lekker door en staan nu 4 dagen op 12/12. Ik hoop dat ik het moment juist gekozen heb, want ik wil niet dat ze te groot gaan worden, maar dat gaan we vanzelf zien.

 

Temperatuur is lekker onder controle, zie foto's. Tensio kruipt nu naar 30-40, bakken waarin de potten staan zijn nu leeg. Ik had eerder al aangegeven dat ik wat te enthousiast was geweest met water geven. Dus ik wacht nog even tot de tensio richting de 100 gaat en dan maar weer eens denken aan water geven. Voor de kenners heb ik een vraag. Ik kweek op voorbemeste grond (Eco Logic All Mix) zoals eerder gezegd, met voeding voor een week of 3. Kan ik al regulator gaan toevoegen? Zal ik bij de volgende waterbeurt nog een keer wat startbooster meegeven? Na de 3e-4e week ga ik het schema van Aptus aan houden.

 

Kweekschema

 

Verder iemand nog suggesties of opmerkingen?

 

Grtz D'n Dos

 

gallery_27772_10987_1035937.jpg

 

gallery_27772_10987_1731957.jpg

 

gallery_27772_10987_1254179.jpg

 

Nog even voor de duidelijkheid, out op mijn temp. meter = medium temp.

 

gallery_27772_10987_63716.jpg

 

gallery_27772_10987_1948086.jpg

 

gallery_27772_10987_700792.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de regulator kun je zeker al beginnen hoor,

tevens ben ik benieuwd naar je ec waardes van je voedingswater, wat je wil geven :popcorn:

 

 

Verder heb je de juiste keuze gemaakt om ze nu op 12/12 te zetten, ze schieten nog wel flink de lucht in hoor :wave:

 

ik hou je goed in de gaten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar sla je dus de spijker op z'n kop Tim, want ik weet van EC en dergelijke vrijwel niks. Ik kan je zeggen dat tot nu toe ik alleen afgezuurd water gegeven heb, PH6 ongeveer met af en toe wat Aptus Startbooster. Verder nog nooit voeding gegeven en ook geen EC gemeten.

 

Dit is de eerste keer dat ik helemaal zelfstandig aan de gang ben, zonder inmenging van anderen.

 

Ik ging ervan uit dat de EC tijdens de kweek mag oplopen tot ongeveer 2 en dat dit langzaam opgebouwd dient te worden. Volgens mij is de EC van deze potgrond 1,5. Ze staan nu iets langer als 2 weken, gerekend vanaf moment van het zaaien. Dus zeg het maar! :popcorn: Als je zin hebt tenminste...

 

Grtz D'n Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dos,

 

je meters zien er leuk uit hoor zit tenminste blitsend doosje omheen bij mij zon saai doorzichtig ding :popcorn:

 

over de EC waarde zou ik gewoon even bij de site ( van je voeding ) het schema opzoeken wat je aan kunt houden bij mij is dit op aarde van canna, tijdens bloei 1.7 en 1 week 1.9 en dan weer 2/3 weken 1.7 en laatste 0. ?? beni k effe kwijt;)

 

gr mr stuc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat eerst maar weer de tensio oplopen tot de 150 voor je wwer gaat wateren.

 

Laag beginnen met de Ec in het begin. Zou zeggen op 1,4 starten en hou dan goed de bladpuntjes in de gaten. Veranderen ze niet kun je er wekelijks met 0,1 / 0,2 verhogen.

 

Succes...Ik blijf ook volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou je tensio ook wat dieper in de grond steken en niet zo dicht bij de plant zelf, water zakt meestal naar beneden en je wortels ook.

 

je opzet ziet er mooi uit, zou wel je voeding niet in de buurt van de lampen zetten, koel en donker is het advies.

volgens mij kunnen je lampen ook naar beneden, krijg je minder strekking.

 

succes :popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de tips heren! :) De voeding is inmiddels uit het hok. De lampen hangen nu op 65/70cm van de hoogste dames. Ik had ze in het begin op 55cm, toen kreeg ik krullend blad, maar ze zijn nu alweer wat groter, dus ik zet ze weer op 55.

 

Die tensio had ik in eerste instantie dieper staan, maar doordat ik van onder water geef dacht ik dat het beeld niet correct was, omdat het diep in de pot natuurlijk erg vochtig is. Trouwens komen er ook enkele wortels onder uit de pot gegroeid en liggen in het water. Is dit een probleem?

 

Keep on spreading tips and tricks guys, very much appreciated!

 

D'n Dos gaat straks even wat drinken met een ander soort dame, hopelijk zonder haartjes onder de oksels en andere plekken... :popcorn: Daarover GEEN update!

Share this post


Link to post
Share on other sites

de voorbemeste aarde heeft een buffer van ec 1,5 gedurende ongeveer 2 a 3 weken.

 

Als ik jouw was zou ik voeding gaan geven van ec 1.5 bij je eerst volgende beurt.

Zodoende bouw je een buffer op wat zeker ten goede zal komen bij je dames. En zo krijgen ze geen dip !!!

 

je ec zou ik per week 0.1 opbouwen. tot week 7.

 

vriendelijke gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er netjes uit hoor, NL kan aardig wat voeding hebben maar de aarde heeft al een aardige buffer zoals Tim al aangeeft.

Ik ga ook rustig met je meekijken :popcorn: mooi topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste volgers,

 

Morgen volgt een update! Nog geen tijd gehad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo lieve beste kweekvrienden!

 

De update is wat later dan gedacht, maar daar is hij dan toch! Ik hoop op lekker veel reacties, hulp, tips & tricks enz enz...

 

Ze staan nu exact 22 dagen sinds de zaadjes de grond in gingen. 2 dagen geleden voor het eerst voeding gekregen nadat de dames een heel licht tekort begonnen te vertonen. Mix aangemaakt met BCuzz A+B aardevoeding, laatse rondje Startbooster van Aptus, Regulator van Aptus en afgezuurd op PH 6 ongeveer. EC op 1,5.

 

Ik heb op het moment geen gekke dingen aan de hand. De achterblijvers naar het midden verplaatst en die komen goed bij. Verder zijn er 2 plantjes met wat naar beneden gekruld blad, maar ik denk dat het bij deze plantjes in de genetica zit en daarbij stonden deze voor een luik (passieve inlaat). Zoals jullie gezien hebben heb ik afsluitbare luiken en meer dan genoeg aanvoer, dus heb dit luikje dichtgezet voor wat minder tocht.

 

Er waait een constant lekker briesje door het hok, heb heerlijk dikke en mooi groene stammen + stengels. Nacht temp houd ik nu op 21 graden, lamp aan altijd 28, medium rond 19-20,5 constant. Ik kan in mijn hok zowel koelen (AC met climate control) als verwarmen dus vandaar dat mijn temp altijd constant is. Verder zoals gezegd geef ik water van onder af, doe dit een beetje op gevoel al heb ik wel een tensio, maarja, 64 stuks kan 1 tensio niet meten, dus maar de vinger in de pot en voelen maar... :wacko:

 

De foto's:

 

gallery_27772_10987_1247460.jpg

 

gallery_27772_10987_995579.jpg

 

gallery_27772_10987_1029632.jpg

 

gallery_27772_10987_2351064.jpg

 

gallery_27772_10987_515941.jpg

 

gallery_27772_10987_1792410.jpg

 

gallery_27772_10987_109127.jpg

 

gallery_27772_10987_12178.jpg

 

gallery_27772_10987_1634440.jpg

 

Dit is het hangertje met de gekrulde blaadjes, maar niet eens over de gehele plant.

 

Grtz D'n Dos -> Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

vol bewondering heb ik gekeken naar de bouw van je hok. ziet er echt super uit. heb je zowel buiten als binnen gipsplaat en is het nog geisoleerd in het midden. Ik heb deze in ieder geval al in mijn favorieten gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen aan de buitenkant afgewerkt met gipsplaat, wel hoge densiteit van Knauf. Deze isoleren beter en kunnen beter tegen vocht. Toen de gehele binnenkant van het hok 3x getext en het hout in 2 lagen grondverf gezet. Dit alles voor eventueel vocht. Toen 8 cm dik glaswol met aluminium toplaag aangebracht en vastgezet met netten/touw. Toen zwart/wit folie erover gezet en strakgetrokken. Alle naden afgekit met acrylaatkit. Dit hok is echt niet te detecteren. Hij staat in een ruimte en doordat ik passief lucht van buiten trek blijft de ruimte waarin het hok staat uitermate koel. De vloer is ook nog geïsoleerd met tempex. Voordat alles in het hok stond heb ik allerlei tests gedaan en zonder afzuiging aan zakt de temp slechts 0,4 graden in de nacht door die isolatie. Isolatie is sowieso erg belangrijk om een stabiel klimaat te kunnen handhaven. En natuurlijk detectie. Mijn uitblaas zit ook dusdanig dat deze lastig te detecteren is, maar die uitblaas blijft altijd een probleem. Ik heb er ooit wel eens aan zitten denken om daar iets op te verzinnen, zoals stikstof-injectie in de slang die naar buiten gaat. Vloeibare stikstof wel te verstaan. Maar dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. Bij een teveel aan stikstof zou er sneeuw uit je uitblaas komen en dat wil je ook weer niet. Maar wel iets waar ik stiekem toch aan denk. Er zijn wel koelradiatoren watergevuld te krijgen, maar dat geeft verlies.

 

Nou ja, genoeg gezever... Fijne zondag!!!

 

Grtz D'n Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites
de voorbemeste aarde heeft een buffer van ec 1,5 gedurende ongeveer 2 a 3 weken.

 

Als ik jouw was zou ik voeding gaan geven van ec 1.5 bij je eerst volgende beurt.

Zodoende bouw je een buffer op wat zeker ten goede zal komen bij je dames. En zo krijgen ze geen dip !!!

 

je ec zou ik per week 0.1 opbouwen. tot week 7.

 

vriendelijke gre

 

@Tim, dude je geeft NOOIT voeding op vooraad. Aptus is een bio mineraale voeding die DIRECT opneembaar is voor de plant.

Op vooraad voeden is vragen om problemen helemaal met bio minerale voedingen zoals Aptus, Canna, Hypro enz enz.

 

Persoonlijk veeg ik m'n achterste af met kweekschema's van fabrikanten deze zijn ALTIJD te hoog.

Kijk naar je planten!!!!!!

 

Heel donker groen = sla maar een voedings beurtje over (alleen afgezuurd water dus)

lichter groen betekent bijvoeden.

 

voor te korten check de growguide

Bijkomend voordeel is dat wanneer je wat zuiniger met voeding bent je niet je aarde kompleet verziekt en deze meerdere malen kan hergebruiken.

 

Grow ze,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zou die super-PK inruilen voor P-boost.

 

@ Amnees, idd kweet niet welke growshop dit heeft geadviseerd maar je gebruikt of aparte K en P boost of super PK niet beide. hiermee geef je veels te veel K.

Ik geloof dat dit ook duidelijk staat beschreven op de site van aptus. Ook is het verstandiger voor kwekers met niet zo veel ervaring om niet het advanced kweekschema van aptus te gebruiken, hiermee is een fout heel snel gemaakt.

 

Cheers,

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dos_XX

 

Let goed op met watergeven je kan beter te weinig dan te veel geven.

Wanneer je te veel geeft kan je veel problemen van krijgen w.o. wortelrot en schimmels.

 

beter elke dag een klein beetje dan een keer per drie dagen een grote plens.

 

keep em green!!!

Pieterpost

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Amnees, idd kweet niet welke growshop dit heeft geadviseerd maar je gebruikt of aparte K en P boost of super PK niet beide. hiermee geef je veels te veel K.

Ik geloof dat dit ook duidelijk staat beschreven op de site van aptus. Ook is het verstandiger voor kwekers met niet zo veel ervaring om niet het advanced kweekschema van aptus te gebruiken, hiermee is een fout heel snel gemaakt.

 

Cheers,

Pieterpost

 

tja super pk of losse p en k, ik heb al wel gezien dat je beter de losse componenten kunt geven. toen ik voor 't eerst dat schema zag viel me meteen op dat je bij "expert" pas veeeeel later begint met K toevoegen, en dat de andere kant van het schema week 2 bloei ofzo al k meegeeft dmv super PK. heb het beide geprobeerd, en het schema "expert" is echt een stuk beter dan het schema die op de andere kant staat. in mijn ogen heb je er geen kloot aan om zo vroeg al K mee te geven en werkt het alleen maar tegen je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reacties mannen, wordt zeer gewaardeerd!

 

Ik volg het kweekschema "gevorderd" van Aptus en die ik hier heb (kartonnen kaart van growshop) staan precies de producten op die ik ook hier heb. Maar zoals gezegd weet ik er niet zo gek veel van. Ik heb 3 dagen geleden voor het eerst voeding meegegeven. Alleen basisvoeding A+B met wat Regulator en Startbooster, EC 1,5. Ik begon met voeden omdat de bladpuntjes van de nieuwe scheutjes wat lichter (gelig) begonnen te worden Overvoeding kan dat niet geweest zijn, want ik had nog nooit voeding meegegeven. Ik heb dus 3 dagen geleden gevoed en ze staan er prima bij. Sommige hebben heel erg kleine gele puntjes, maar dat is bijna te verwaarlozen. Heb bijna een loep nodig om dat te zien.

 

Mijn vraag is nu, hoe nu verder? Kan ik dit schema aanhouden of wat zal ik doen? Ik ga trouwens sowieso niet puur af op het schema, ik voeg in principe alles wat op het schema staat toe en dan op het laatst voeg ik de basisvoeding toe tot het moment dat de EC zijn waarde van (nu nog) 1,5 heeft bereikt. Als laatst zuur ik het geheel af op PH 6. Doe ik dit goed? Het klinkt misschien stom of eigenwijs, maar ik ben zo'n boerenlul die gewoon naar de planten kijkt en als het er goed uitziet kloot ik er niet aan. Ik zou de EC per week met 0,1 opkrikken, is dit een idee?

 

Reacties graag mannen! :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

vat helemaal vullen, regulator erbij, beetje roeren, 10 min. laten staan, A er doorheen, B er doorheen, startbooster en wellicht nog andere dingen er doorheen. voor jezelf even uitzoeken hoeveel a/b je er doorheen moet doen.

 

verder zou ik dat schema omdraaien en verder gaan met expert.

 

regulator moet zich eerst aan schoon water hechten, dus niet alles in 1 keer erin flikkeren want dan kun je net zo goed geen regulator gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update zonder foto's. Alles staat er super mooi bij, maar nog steeds bij een paar plantjes heel licht verbrande puntjes. Ik heb vandaag een monster genomen van het medium en werd daar niet vrolijk van. PH 6,5 dus dat gaat nog, maar EC 3,4! Ik snap er helemaal geen jota van. Ik heb sinds de laatse update geen druppel voeding of water meer gegeven, want ze staan nog goed met tensio op 60. Gekke is dat ze groeien als kool en er geweldig bijstaan.

 

Ik moet wel zeggen dat ik voor het monster kraanwater afgezuurd op PH 7,0 heb gebruikt, dus geen demi-water. Maar dat maakt voor meten van EC volgens mij ook niet uit zolang ik de EC die het water standaard heeft eraf trek.

 

Ik begrijp dat ik wellicht iets natter kan gaan kweken nu met alleen water met regulator voorlopig? Zodat de aarde wat tot rust kan komen?

 

Even wat tips graag!

 

Grtz D'n Dos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch maar een paar foto's.

 

Hoop nog op reactie wat betreft mijn vorige post!

 

Grtz D'n Dos

 

gallery_27772_10987_163175.jpg

 

gallery_27772_10987_2389292.jpg

 

gallery_27772_10987_1699778.jpg

 

In de hoek staat een dame waar ik heel graag een moeder van had willen maken. Niet normaal wat een prachtige plant en die heeft er echt een turbo op zitten. Ik heb maar zelden, zo niet nooit zo'n plant gezien na amper 3 weken vanuit zaad. Helaas staat alles al bijna 2 weken op 12/12... Anders was dat zekers een moeder geworden.

 

gallery_27772_10987_821851.jpg

 

gallery_27772_10987_1806060.jpg

 

Hier het ergste verbrande bladpuntje. Baal er wel van, maar hoop dat met voorlopig alleen water met Regulator het in ieder geval niet gekker gaat worden.

 

gallery_27772_10987_2508327.jpg

 

gallery_27772_10987_1589245.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kinders en n mooi hok

netjes hoor .

hou ze groen

Share this post


Link to post
Share on other sites

om te reageren op je bericht, ik kan niet zien hoe jij je mediumwaardes meet, welke techniek je gebruikt, hoeveel aarde op hoeveel water etc etc. als je hier zelf ook niet helemaal zeker van bent of je het goed doet kun je niet echt beslissingen nemen aan de hand van die meting, maar een ec van 3,4.. die kan desnoods 1,0 afwijken, dan zit je nog heel hoog. ga je even uit van wat de plant zelf laat zien, dan is je ec te hoog, geef maar een keer enkel afgezuurd water. (pH 5,9 ofzo) je geeft een ec van 1,5, maar dat is in het vat in verhouding met het water, zodra de plant veel verdampt, en weinig voeding opneemt(want in dit stadium neemt ie weinig voeding op) zal de ec omhoog schieten als je 'm 1,5 blijft geven. er vanuitgaande dat de ec nu VEEL te hoog is zou ik de ec van het medium blijven checken, desnoods op precies dezelfde manier die je NU hebt gehanteerd, dan zie je vanzelf of de ec wil zakken als je enkel water geeft, en zakken dat gaat ie, maar 't is de vraag hoevaak je nog afgezuurd water moet geven voordat je ec weer een beetje normaal is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...