Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

handyman

hoe lang kun je door blijven stekken?

Recommended Posts

Is het waar dat als je lang doorstekt met een bepaalde lijn de soort aan kracht verliest of is dit een fabeltje?

 

Is het beter om na bepaalde tijd weer opnieuw te beginnen met zaadjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een stek die is al 25 jaar oud, dus het kan wel.

 

toch denk ik dat het wel goed is om af en toe een nieuw zaadje te laten ontkiemen en op nieuw te beginnen.

ligt volgens mij ook veel aan de soort.

indicas kun je volgens mij beter regelmatig 'verversen'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hoi handyman. :rofl :blink: :excl:

 

T’ja ik heb er al zo veel literatuur over gevonden

Dat ik zelf moet afwachten hoe het gaat met mijn moederplanten.

Ik zit nu aan de 4de generatie van moederplanten. :lol:

Dat wil zeggen de eerste moeder is gekweekt uit zaad.

de volgende 3 generaties heb ik steeds een stek genomen van de vorige generatie moederplant,

om zo nieuwe moeders te maken.

En dat gaat heel goed.

Maar profi info (in nl) heb ik er nog niet zo veel over gevonden.

Dus moet ik mij bazeren mij op wat ik nu zie, bij mijn moeders.

En dat zijn deze 5 prachtige mama’s. deze meten ongeveer +-50cm

Zijn flink flink bijgesnoeid en gefimd en tellen nu al nogeveer een 10a 15 tal stekken.

Ik zou ook niet weten waar ze zouden kunnen degenereren in een stekkenproces.

Het zijn immers klonen en geen kopieën. :huh:

Met andere woorden exact hetzelfde genetisch materiaal.

goed snoeien is belangrijk om een goede mooie weerbare plant te hebben

dit geld voor alle planten trouwens, alles dient gesnoeid.

Kijk maar in je tuin of in het park.

Want stekken snijden is eigenlijk gewoon snoeien. :D

Goed gesnoeid,

dan krijg je van onze plantjes minstens 2 mooie zijtakjes (stekjes) terug.

Het enige waarom ik steeds nieuwe moeders maak,

Is omdat het nogal druk kan wordt qua wortel in de pot.

Maar dat valt eigenlijk ook goed mee. (ben nog maar 2 jaar aan de slag met moeders.)

Want de wortels verbonden aan de gesnoeide stek, sterven voor een gedeelte af (simpel uitgelegd).

En het wortelstelsel groeid terug bij als de nieuwe stek gevormd wordt.

Ik gebruik als de nieuwe moederstek/plant goed is aangeslagen.

Enkel cana vega (aqwalijn). En dat gaat perfect.

“Effe” met nieuw zaad om de zoveel tijd vind ik een dure affaire.

Zeker omdat je uit regulier zaad moet starten.

Ik heb uit +-150 zaden geselecteerd.

en dat is toch wel een dure affaire.

Zaad lampen voeding en dat voor 1 ultieme moederplant/ stek

Devlaming. :rofl

 

gallery_23369_10800_1607978.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Vlaming,

 

Thanks voor de reactie,

Ik stek zelf ook al een tijdje door, kloon op kloon ongeveer 6 generaties maar heb gemerkt dat de kwaliteit achteruit is gegaan, mensen zeggen nu tegen mij dat t komt door het te lang met dezelfde soort doorstekken..

(Had ze eerst op mapito staan, nu op aarde)

In theorie bullshit zou ik zeggen want zoals jij al zegt; een kloon is genetisch 100 % hetzelfde.. Ik wou dus ns graag van de kenners horen hoe dat zit want ik ben zelf nog in de experimentele fase :lol:

BTW; heb jij die plantjes op foto gekweekt onder die TL buis??

Ziet er nie slecht uit, hoe lang staan die al?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring is dat je na 20 tot 40 generaties problemen met vaatverstopping krijgt en andere problemen, te korte internodes etc etc.

Als je een plant onder TL zet en slechts af en toe een stekje neemt gaat die generatie zeker een jaar mee.

In het geval dat je veel stekken maakt, zal je meerdere generaties per jaar verbruiken.

Uitgaande van 5 generaties per jaar gaat een zaad/moederselectie dus ca. 5 jaar mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Technoman,

 

Dit klinkt als info van iemand die het weet, ga ik aanhouden als vaste waarde verder.

 

Muchos gracias!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar krijg het maar niet opgevreten techno, :excl: :lol: :lol:

 

Vaat verstopping??? Na 20 40 generaties??? :huh:

Als je nu een stek neemt van je moederplant.

Om nieuwe mama te maken,

Begint toch alles van voor af aan helemaal opnieuw?

Incluis je hele wortel stelsel? :D

Wat wel kan natuurlijk is dat als je lang doorstekt,

Je de kans op een of andere virus of ziekte op te lopen groter word.

Omdat ze minder weerbaar is???

Eerlijk gezegd, ik denk van niet.

Als je 5 jaar doorstekt,

is de kans op aanraking met een infectie gewoon groter.

Gewoon door de tijdsfactor waar deze genetica aan bloodgesteld word.

 

 

 

(Had ze eerst op mapito staan, nu op aarde)

In theorie bullshit zou ik zeggen want zoals jij al zegt; een kloon is genetisch 100 % hetzelfde.. Ik wou dus ns graag van de kenners horen hoe dat zit want ik ben zelf nog in de experimentele fase

 

 

modder vindt ik nooit een goed plan. :rofl

Mijn moeders staan in hydrodensa korrels.

Het voordeel is dat de plant alle beschikbaar mediuum kan gebruiken.

Geen droge bovenlagen, zo van, wat van voeding zou er nog in zitten of juist niet+

al die andere aarde hocus pokus aarde boelschit.

Nee

Voor mijn mama’s gewoon hydrodensakorrels.

eb en vloed of van boven met het handje.

Klaar. :lol:

 

Thanks Technoman,

 

Dit klinkt als info van iemand die het weet, ga ik aanhouden als vaste waarde verder.

 

 

Techno heeft ervaring waar wij kunnen van dromen. :rofl

5x zwarte band in het kweken.

Alleen verteld hij niet altijd alles.

Maar dat is een ver verleden kwestie

Waar geen genade bestond.

Soit.

devlaming :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vlaming,

 

Het idee achter die 'modder"is om een zo natuurlijk mogelijk wietje te kweken..

Ik vond de smaak van m'n hydrowiet toch nog niet zo lekker meer , (en te heftig) wou eens wat anders, had gehoord van anderen die goede resultaten headden en ben overgegaan.

 

Ben nog niet terveden.. (ik zal wel wat foto's posten vd week)

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
A team of Tasmanian botanists claims to have found the world's oldest living plant--a vast, low-growing, one-of-a-kind shrub born more than 43,000 years ago. If their conclusions are accurate, this Lomatia tasmanica, a member of Proteaceae family otherwise known as King's holly, would be more than three times as old as the previous record holder, a 13,000-year-old box huckleberry in Pennsylvania.

 

The leader of the research team, Rene Vaillancourt, a plant geneticist at the University of Tasmania, says the plant ranges over an area of 1.2 km. Its age--about 43,600 years--was estimated using carbon-14 dating of charcoal found along with fossilized leaf fragments. The fragments themselves were too fragile to date, he says.

 

Vaillancourt admits that there is no direct evidence linking the plant fossil to the living representative. But he says the time it would take for the slow-growing organism, which scientists have been monitoring for several years, to spread so broadly in the nutrient-poor soil is consistent with the isotope dating. A report on the discovery is to appear next January in the Australian Journal of Botany.

 

Discovered in 1934, the plant is the only known example of its species. "We're trying to keep the exact location secret," says Vaillancourt, noting only that it lives in a rainforest in the protected World Heritage Area in southwest Tasmania. It has shiny green leaves, 10 to 20 centimeters in length, dissected like other hollies; red flowers that bloom off the leaf tips; and about 200 stems. This specimen is sterile, propagating itself by sending out rhizomes, or roots.

 

Frank S. Santamour Jr., a geneticist at the U.S. National Arboretum in Washington, D.C., calls the discovery "fascinating." But, he says, scientists would have to show a conclusive connection between the fossil and the living plant before its age could be determined. Vaillancourt says all they can do at this point is try to get a better idea of the plant's growth rate.

(loos stukje google)

 

Maar zet het wel in een mooi perspectief...

 

Kees. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn ervaring is dat je na 20 tot 40 generaties problemen met vaatverstopping krijgt en andere problemen, te korte internodes etc etc.

 

Volgens mij ben ik ook op dat punt aangekomen na 5 jaar m'n BB in stekvorm te houden. Heb er nu 1 plant tussen staan die ziet er zo uit:

gallery_4607_7504_1143550.jpg

gallery_4607_7504_629556.jpg

gallery_4607_7504_565181.jpg

gallery_4607_7504_420970.jpg

 

Maakt op een paar plaatsen gewoon geen toppen meer aan, alleen maar blad. Freaky shit. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi

 

Ik zet meestal juni mijn oude moedertjes buiten in eind juli stek ik ze geheel hersteld af en gaan ze weer naar binnen

Zo kan je dat jaren en jaren vol houden :verrygood

 

Succes Knutsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@knutsel: als moeder dan weer naar binnen gaat, word ze dan ook preventief behandeld te ongedierte enzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik m'n genetica boekje nog een beetje in m'n hoofd heb, bungelt er ergens onderaan het dna een stukje dat met de verschillende celdelingen korter wordt (telomeren?). Die telomeren zouden de kopieerfouten van het dna opvangen, tot het moment dat ze tekort worden. (dit is vast heel simplistisch gezegd :verrygood ).

 

Dat zou de reden zijn dat de kloontje van schapen sneller ouder werden dan het schaap waarvan ze gekloond werden. Hoeveel generaties stekken dat bij onze dametjes zijn heb ik geen idee van, maar misschien dat iemand anders hier op het forum er meer van kan en wil vertellen.

 

Happy cloning,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je ziet het heel juist chassie.

 

DNA van het leven bevat tevens een mechanisme om eeuwig leven van een soort te voorkomen.

Zonder mutaties zou er immers geen evolutie zijn. Die regels gelden voor alles wat leeft.

 

Bij wietplanten openbaren die mutaties zich als halfzijdige-vaatverstoppingen wat men in de volksmond het TMV virus noemt.

In feite was dat een onderdeel van de ondergang van de stekken industrie.( naast de verhoogde opsporing van justitie)

Men wilde niet meer investeren is nieuwe selecties uit zaden van originele hybrides.

 

ach.. tis lang verhaal he... onze wietcultuur...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dezelfde broncellen eindeloos delen leidt tot vervormingen en misbaksels als ik me niet vergis. Is bij paddestoelen trouwens ook zo, als je vanuit de zelfde sporen het mycelium maar blijft vermeerderen, krijg je geven moment echt weirde paddestoelen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je ziet het heel juist chassie.

 

DNA van het leven bevat tevens een mechanisme om eeuwig leven van een soort te voorkomen.

Zonder mutaties zou er immers geen evolutie zijn. Die regels gelden voor alles wat leeft.

 

Bij wietplanten openbaren die mutaties zich als halfzijdige-vaatverstoppingen wat men in de volksmond het TMV virus noemt.

In feite was dat een onderdeel van de ondergang van de stekken industrie.( naast de verhoogde opsporing van justitie)

Men wilde niet meer investeren is nieuwe selecties uit zaden van originele hybrides.

 

ach.. tis lang verhaal he... onze wietcultuur...

Je hebt gelijk maar op één punt niet...

 

Zonder mutaties zou een soort uitgeroeid worden door andere soorten die wél muteren derhalve is het niet haalbaar. Maar het is niet zo dat een mutatieloos organisme zou kunnen ontstaan, wel hoogst unlikely.

 

Wat betreft vaatverstoppingen, ach, met een goeie sessie in TC kun je de plant foppen hé, dan denkt ie dat ie overnieuw begint... Maar goed... Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat dit het probleem op lost, TMV kun je er wel mee verwijderen.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zet meestal juni mijn oude moedertjes buiten in eind juli stek ik ze geheel hersteld af en gaan ze weer naar binnen

Zo kan je dat jaren en jaren vol houden :wub:

Dat is ook de manier zoals ik het doe en dit kan idd jaren doorgaan.

Meestal ben ik na een jaar het soortje wel beu dus voordat ze naar buiten gaan begin ik opnieuw te ontkiemen en bloeien de één of twee jarige mama's buiten af. ;)

(Dit jaar hebben we buiten meer dan een kilo geoogst van 4 Amnesia moeders, 2 mama's van 2 jaar en 2 mama's van een jaar. ;))

 

@knutsel: als moeder dan weer naar binnen gaat, word ze dan ook preventief behandeld te ongedierte enzo?

Lijkt me wel SmokeyB,.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...