Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Angelic2010

Relais aansluiten

Recommended Posts

Heb zojuist me relais binnen. Aangezien meerdere zeiden toch voor een 250W een relais te gebruiken. Nu zie ik op de relais geen A1 staan. Wel 2x A2. Heb deze bij exoticgarden besteld. 12 AMP. Hoe sluit ik deze nu aan?

 

Wil hem graag vanavond gaan instaleren. Omdat ik morgen de hele dag weg ben. En ik het graag veilig wil hebben. Hoop dat iemand me zou willen helpen. Zodat ik vanaf vanavond, veiliger de lamp kan aanzetten.

 

med_gallery_26775_10375_720697.jpg

med_gallery_26775_10375_1538696.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het geld niet op de rug groeien om te gaan bellen(geen beltegoed nu) :verrygood Maar begin zelf te denken dat a2 (links als a1 gezien moet worden)

En zit aan mobiel vast op dat punt. Niemand anders die het weet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de onderkant staat ook weer A2. Dus 3x A2 En er staat ook totaal geen schema op. En hij wijkt ook af van de afbeelding op exotic. Dus niet hetgeen wat ik besteld heb, zoals het afgebeeld staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is idd links boven A1 en zijn de rechter aansluitingen A2.

 

Ook ben ik niet weg van dit merk : KEC = Korea Electronics.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hij wijkt af van de afbeelding die ik besteld heb. Vreemd genoeg. Die wat afgebeeld staat, komt wel vaker voor in de schakelbord parade :verrygood

Maar deze moet ik nu anders aansluiten. En waar sluit ik dan de andere kabels weer aan?

Dus hoe precies nu aan te sluiten op wat? Ben beetje confused nu :D Ben al de hele tijd aan het speuren naar een gelijke afbeelding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

m ik ga dit even volgen. Ik ben er te lang uit om dit nog te weten. Ik zet 1 euro in op A als spoelcontacten en de L naar T als schakelcontacten. Heb je geen universeelmetertje? Dan zie je het snel genoeg zou ik zeggen.

 

Veel plezier met puzzelen, je gaat er echt wel uitkomen,

 

chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ben even snel naar boven gegaan en heb een foto voor je gemaakt. Heb namelijk dezelfde relais van Ex. Garden. ( KEC 3-12).

Waarschijnlijk heeft de Koreaanse monteur een verkeerd knopje geplaatst. Gewoon net doen alsof het knopje boven L1 een A1 knopje is.

Aan de hand van de growguide kun je hem dan wel in elkaar prutsen. Dat is mij ook gelukt en ik ben absoluut een technisch onbenul.

Hier mijn relais

 

 

gallery_21845_10746_498755.jpg

 

Succes.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als eerste altijd zorgen dat alle stekkers uit het stopcontact zijn.

 

als je er uit bent met de A1 en A2, wat volgens mij ook de 2 bovenste moeten zijn, daar sluit je dan een snoer met stekker op aan en deze gaat dan in de schakelklok.

 

even heel basaal, dan pak je de draad die naar de VSA gaat en die knip je dan door. als het goed is heb je dan 3 draden Blauw, Bruin en geel/groen.

 

Geel/groen (aarde) sluit je aan bij de rest van de aardedraden, deze mogen allemaal bij elkaar, ze moeten in elk geval allemaal met elkaar in contact staan.

 

dan sluit je 1 blauwe aan op L1 en de andere blauwe op T1.

Dan de ene bruine op L2, (deze moet wel uit de zelfde kabel komen waar de ader in zit die op L1 zit), en de overgebleven bruine op T1

 

op deze manier schakel je zowel de fase (bruin) als de nul (blauw) omdat je niet zomaar weet welke draad de fase is als je de stekker in het stopcontact duwt.

 

als het goed is zou het zo moeten werken. stekker van de VSA weer in de schakelklok, deze weer in het stopcontact en testen.

 

succes ermee.

 

Grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angelic,

 

Volg de instructie van Djzusie maar op. Hij heeft meer verstand van electronica dan ik. Dj als je de volgende keer op de koffie komt dan drinken we ook een bakkie boven. Moet je svp ff mijn schakelbord kontroleren. :verrygood

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites
dan sluit je 1 blauwe aan op L1 en de andere blauwe op T1.

Dan de ene bruine op L2, (deze moet wel uit de zelfde kabel komen waar de ader in zit die op L1 zit), en de overgebleven bruine op T1

 

Ik zie dat er staat blauw op T1 en daarna ook de bruine op T1 ? Moet dat niet T2 zijn? OF kunnen die gewoon bij elkaar?

En die aarde draad. Waar bevestig ik die dan? Bij de relais zelf of? Als ik dat weet, is het geen probleem hem aan te sluiten.

Alvast bedankt voor de hulp. Hier leer ik ook weer van. En ben nog aanwezig als de lamp aan en uitgaat. Denk niet dat het nu veel problemen zal opleveren als ik het morgen/overmorgen installeer? Morgen moet ik de hele middag weg. En geen tijd om langs de bouwmarkt te gaan. En zondag zal die wel weer dicht zijn :verrygood

 

Maar die relais die komt er zeker tussen. Maar met die informatie ben ik al een stuk verder als dat ik was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier schieten woorden tekort,

 

klik

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep je hebt gelijk, moet dan op T2, heb het nog wel 3 keer doorgelezen om niets verkeerds te melden. :verrygood

 

wat er gebeurd is dat als je het relais schakeld, dat de overliggende contacten met elkaar verbonden worden.

L1 maakt contct met T1 en L2 met T2, enz. dat is niet met elk relais zo maar met deze wel.

 

en wat betreft de aardedraden, daar is geen aansluiting aanwezig en noodzakelijk met dit relais.

uiteindelijk gaat het erom dat de aarde welke uit je huisinstallatie komt verbonden is met de behuizing van elektrische apparaten. Om de mens te beveiligen tegen aanraking met spanning.

 

Als er BV inwendig in je lampfitting een draad waar spannig op staat contact maakt met de behuizing, en je raakt het apparaat dan aan, gaat de stroom door je lichaam naar het punt waar je de grond raakt. en dat vind je niet prettig. de aardlekschakelaar meet dat er dan iets fout gaat in de installatie en schakelt alles uit. waardoor je als mens het in elk geval kan overleven. En door het gebruik van een aarde, zal de lekstroom de weg van de minste weerstand kiezen en de aardlek laten uitschakelen via de aardedraad.

 

Wat je kunt doen is de aarde draden met een kroonsteen aan elkaar verbinden van de draad die je misschien doorgeknipt hebt.

 

je kunt ook gewoon de huidige draad loshalen van je VSA en deze aan de onderkant van je relais aansluiten, en een nieuw stuk kabel van boven aansluiten en daarmee naar je schakelklok.

en de 2 aardedraden met een kroonsteen aan elkaar verbinden. dus een beetje creabea, als het maar goed zit dan he.

 

pff wordt het toch nog een heel verhaal, ik hoop dat het duidelijk blijft

 

Grtz,

Djzusie

 

 

EDIT, Weetje, veel korter :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is me nu echt totaal duidelijk! Bedankt voor je adviezen. Morgen even kijken of ik de tijd krijg om nog een stuk kabel te gaan halen. Morgenmiddag ben ik weg.

 

Heb nog een porselijne kroonsteentje hier liggen. Dus dat komt mooi uit. Nu ga ik er niet meer aan beginnen. Dat word werk voor morgenavond als de lamp uitgaat. Hij is namelijk nu al een paar minuten uit. En ga ze niet storen. Ben morgenvroeg toch weer aanwezig als de lamp aangaat. Dus denk niet dat er iets door zal branden. Hij is net ook weer mooi uit gegaan. Dus zodra die normaal uit en aangaat. Lijkt me er niks aan de hand te zijn met de tijdschakelaar.

 

Maar zoals je het me verteld hebt, is aansluiten geen probleem meer. Bedankt voor alle hulp allemaal. :verrygood

 

@ weetje

 

Er stond geen schema op me relais, en zat met het punt dat overal A2 stond. Als dat punt niet was geweest, was het voor mij ook makkelijk geweest. Vooral als het de afgebeelde relais betrefde. Heb een ander ontvangen. Maar probleem is al opgelost. Ik weet hoe ik het moet aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nujah, wilde ik gee zeikerd zijn maar ik vind wel

dat het erg lastig wordt voor djzussie om dergelijke materie in woord uit te leggen,

terwijl een ander daar weer een interpretatie van kan maken.

 

Als je met relais etc werkt, is het in het begin een kwestie van "nabouwen"

maar op een gegeven moment bouw je er feeling mee op

en maak je het je "eigen."

dat sticky helpt daarbij.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weetje.

 

ben het helemaal met je eens dat het lastig in woorden uit te drukken is. waar ligt een grens wat wel en wat niet zeggen. en ik dacht dat er reeds werd verwezen naar de sticky.

 

maar ik probeer te helpen, als in mijn beleving iemand er niet uitkomt.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe en vooral blijven helpen,

alleen vind ik dat jij je niet schuldig hoeft te voelen

als een ander iets mis interpreteert.

wat met A1,A1,A1,A1 des te sneller gebeurt is.

 

Ik kon geen pdf vinden over deze relais,

en zou persoonlijk dit naar de verkoper hebben terug gespeelt

 

stroom is storend lastig in woord :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...