Doc 12 Posted January 12, 2011 Ik zit stilletjes mee te genieten. Ik ben benieuwd naar de resultaten van deze Co2 grow. Quote Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted January 12, 2011 Dus ik stuur in op bv ec 3.5 en meet in het monster een ec van 3.2 dan zit ik goedDit klopt toch? Heren cocos experts kom er eens in... als de meting juist is klopt dit, daar hoef je geen cocos expert voor te zijn, dat is met alle substraten zo. als je minder terug meet wil het zeggen dat je gewas het verbruikt heeft Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 12, 2011 Als je de meting doet niet te lang na een watergift, kan dat. Wacht je langer, dan stijgt de ec in je substraat. GrR Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 12, 2011 Oke bedankt voor de tips en het meekijken Monster neem ik idd niet te lang na het water geven Ik denk een uurtje of anderhalf uur na de laatste watergift Ik raakte een beetje in de war van de site van canna Daar staat dat je een ec tussen de 1.1 en 1.3 moest hebben (zo uit m'n hoofd) Nu zit ik niet met de standaard ec van het schema dus dacht ik dat zoals ik eerder uitlegde goed was En dat heb ik nu bevestigd gekregen Thanx Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
A&T 1 Posted January 12, 2011 maar om aan het EC verhaal nog iets toe te voegen, leuke info voor de Co2 kwekers. Met Co2 wordt er extreem hard aan het gewas getrokken…er wordt veel van verlangd, en als het dan ook goed gaat kun je dus je EC verhogen, wat wel moeilijker wordt is om het gewas zo gezond(groen) mogelijk tot het einde te brengen. De standaard bloei voedingen zijn aangemaakt op een EC van 2.0(iig bij FERRO)…wat bedoel ik daar mee? Dat de hoeveelheid aan (spoor)elementen die in een voeding verwerkt zitten zijn gedoseerd op een gebruik met een EC van 2.0 om de juiste ballans in de elementen(niet teveel van het ene, en niet te weinig van het andere) de juiste hoeveelheid voor wat het gewas nodig heeft(goed en volledig op kan nemen) bij een EC van 2.0, waar bij goed gebruik een marge van ongeveer 0.4 is, dus bij gebruik met een EC van 1.8 tot 2.2 je binnen de marges van het beste gebruik zit. Doordat er steeds meer Co2 kwekers komen met de komst van het semi gesloten kweken zijn we daar natuurlijk ook aan gaan denken. Het is al wel bekend dat Ferro analysevoeding maakt op basis van het gebruikte voedingswater met een geautomatiseerde afvul installatie. Een ½ tot ¾ jaar terug hebben we dat met Ferro doorgenomen en heeft Ferro voeding gemaakt met telkens een EC verhoging van 0.4 dus aangemaakt op een EC van 2.0, 2.4, 2.8, 3.2, 3.6, 4.0, 4.4 en 4.8 verder kon niet anders is de reactie van de stoffen zo groot dat bij het vullen de kannen zouden smelten. Zo zijn ze dus aangemaakt zodat er bij verhoging van EC de opname optimaal is en er geen elementen teveel of te weinig aan het gewas wordt toegediend of het niet op kan nemen en achterlaat in het substraat. Dit wordt nu al bij meerdere Co2 kwekers toegepast met als resultaat dat idd het gewas veel langer mooi op kleur blijft..dus minder verschijnselen van tekorten en/of overschotten, wat uiteindelijk dan ook resulteert in betere opbrengsten. ik hoop dat ik het een beetje duidelijk en begrijpelijk verwoord heb daar ik geen specialist ben op het gebied van voeding…..en dat jullie er misschien iets aan hebben Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 12, 2011 Voor mij iig wel Ja daar raak je idd een zere plek Doordat ik de ec zo extreem verhoog zit ik ook bv veel hoger met de stikstof Dit merk ik aan de dames doordat sommige hoofd toppen uitrekken Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted January 15, 2011 Mag ik vragen welke reden je hebt om de EC zover te verhogen? Dit is volgens mij geheel onzinnig. Je geeft steeds meer water omdat de planten meer en meer verdampen. Meer water betekend meer voeding, dus is EC verhogen niet echt nodig. Bovendien geef je Co2. Co2+licht+water=plantensuikers. Co2 voeg je zeker al genoeg toe. Licht heb je volop. Als je de EC zover verhoogd wordt water de beperkende factor. Door het hoge zoutgehalte (EC) is het alleen maar moeilijker om op te nemen. Als er niet genoeg water opgenomen kan worden, sluit de plant zijn huidmondjes om zich te beschermen tegen uitdroging. Als dit nog niet genoeg is, krult hij ook zijn bladeren op om het oppervlak te verkleinen. Kortom geen Co2 opname meer en geen bladoppervlak meer om het licht op te vangen. gr No-Know Quote Share this post Link to post Share on other sites
Zeldzame 0 Posted January 15, 2011 Voor mij iig welJa daar raak je idd een zere plek Doordat ik de ec zo extreem verhoog zit ik ook bv veel hoger met de stikstof Dit merk ik aan de dames doordat sommige hoofd toppen uitrekken Grtz Guesswho? Mijn simpele gedachte zegt dan dat je meer fosfor en kalium moet toevoegen wil je deze ec waardes aanhouden, of denk ik te makkelijk Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 16, 2011 Pffff even snel op de brakke zondagmorgen... En dan iemand met zo'n ervaring proberen tegen te spreken Door het hoge zoutgehalte (EC) is het alleen maar moeilijker om op te nemen. Dat ligt er volgens mij toch ook aan wat de ec is die in je planten heerst Is daar de ec ook hoog (kun je opbouwen) dan is er toch geen belemmering om water uit een voeding met een hoge ec te halen? Grtz Guesswho? Ps straks weer een update , pica's van gisteren Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 16, 2011 update Gisteren een cocosmonster uit de slabs genomen volgens de 1 op 1.5 extractie Resultaten monster zijn ph 5.1 en ec 2.8 De ph is aan de lage kant en ik ga de ph op de tps instellen op 6.2 om de boel wat recht te trekken En de ec stuur ik in op 3.4 en ik meet 2.8 terug in de slab , lijkt me prima ze eten meer als ze aangeboden wordt Dit plaatje hoeft denk ik geen uitleg meer De temp zit nog steeds op zo'n 33 graden en de rv is 55-60% Hier een uitdraai van een dag of 3 uit de datalogger , deze hangt midden in het gang pad Ik heb op de bypass een extra afzuiger zitten heb ik wel eens eerder verteld , deze is aangesloten op het kachelcontact van een relais Zodra dus de lampen uit gaan begint deze dus op volle kracht te werken en dat zie ik mooi terug aan de lagere rv in de nacht Hier is een log toen de extra afzuiger nog niet aan was , zo hebben jullie een beetje een idee van de verschillen Dan de dames , eerst links en dan rechts Let op het middenpad wat helemaal aan het dicht groeien is Wat close ups , Grr bladprobleem... Wel lekkere lange toppen maar twee weken voorgroei was iets te veel... Op naar de dikke toppen! Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Mena Muria 1 Posted January 16, 2011 Dik???? Zullen eerder moddervet worden die toppen Ziet er goed uit Guess Groet,M Quote Share this post Link to post Share on other sites
ouwe ketser 19 Posted January 16, 2011 zou je niet ff een netje spannen? Dat houden ze niet anders hoor denk ik.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 16, 2011 Moddervet , dat hoop ik ook Mena Muria Een net hangt er al oude ketser...kijk maar op de laatste foto Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
ouwe ketser 19 Posted January 16, 2011 ja ik zie het! maar het mag niet baten Hoop dt het echte dikke jetsers worden man! Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 16, 2011 Idd , ik kan wel een tweede net plaatsen wil ik alle toppen mooi rechtop houden Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
combikiller 1 Posted January 16, 2011 netje hebben ze hard nodig straks de ec hebben die dames wel wel nodig ,dat worden inderdaad dikke jetsers keep up the good work Quote Share this post Link to post Share on other sites
carpe_diem 31 Posted January 17, 2011 Mag ik vragen welke reden je hebt om de EC zover te verhogen?Dit is volgens mij geheel onzinnig. Je geeft steeds meer water omdat de planten meer en meer verdampen. Meer water betekend meer voeding, dus is EC verhogen niet echt nodig. Bovendien geef je Co2. Co2+licht+water=plantensuikers. Co2 voeg je zeker al genoeg toe. Licht heb je volop. Als je de EC zover verhoogd wordt water de beperkende factor. Door het hoge zoutgehalte (EC) is het alleen maar moeilijker om op te nemen. Als er niet genoeg water opgenomen kan worden, sluit de plant zijn huidmondjes om zich te beschermen tegen uitdroging. Als dit nog niet genoeg is, krult hij ook zijn bladeren op om het oppervlak te verkleinen. Kortom geen Co2 opname meer en geen bladoppervlak meer om het licht op te vangen. gr No-Know ik las je introductie... werk je op je tuinbouw bedrijf ook met Co2 ? wat zie je hier verkeerd gaan ? dan en welke ec zou jij doen ? gr Carpie Quote Share this post Link to post Share on other sites
Donnie 19 Posted January 17, 2011 Ja iets korter voorgroeien was idealer geweest, maar ja ziet er even goed toppie uit guesswho, dat gaat echt jetsers worden. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MRT 4 Posted January 17, 2011 Die blad issues... iets om je zorgen over te maken? of zal het wel loslopen?.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
asiangirl 0 Posted January 17, 2011 update Gisteren een cocosmonster uit de slabs genomen volgens de 1 op 1.5 extractie @ guesswho Is het mogelijk hier wat uitleg bij te geven hoe dit precies in zijn werk gaat om de EC en PH te meten in de coco slabs Dank u Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted January 17, 2011 @Carpie Ja wij werken ook met Co2, zowel ketel als zuivere Co2. Er zijn al veel onderzoeken gedaan en over het algemeen geldt dat bij bijna alle gewassen 800 watt zonlicht en 8oo ppm Co2 het ideale is. 800 watt buiten is ongeveer 600 watt in de kas. (lichtverlies door de kas). Bij meer licht wordt vaak een lagere (600) consentratie aangehouden omdat de verdamping dan zo hard gaat het risico er in zit dat de huidmondjes sluiten. Die hogere consentratie zou dit alleen maar versnellen. Het is volgens mij totaal niet nodig om boven de 800-1000 ppm te gaan. Het gaat er niet om hoe hoog het is, maar om hoeveel er gedoseerd kan worden. Als je tussen de 700 en 800 kan blijven is er voldoende om op te nemen voor de plant. Begin trouwens pas een half uur na licht aan te doseren om eerst de huidmondjes volledig open te laten gaan. Wij werken met een optelling van gift en drain EC. Zoals ik eerder heb gelezen dat de drain er niet toe doet, vind ik dan ook echt niet juist. Bij ons hangt alles van de drain af. Het is per gewas verschillend maar als ik wat uit dit fora zou kunnen halen zou ik zeggen tussen de 4 en 5 EC. Geef je dus 3 EC mee zorg dan dat je drain EC rond de 2 licht. (meet elke dag en schrijf alles op). Loopt je drain op door te weinig water te geven of te hoge EC te geven, verlaag dan je gift EC. Zakt je drain voer dan je gift weer op. Een 1 op 1.5 volume extract zegt niet zoveel omdat het maar een moment opname is. Drain kun je elke dag meten, gewoon opvangen. De waarden door mij aangegeven zijn maar een gok, probeer een aantal waarden uit bij opeenvolgende teelten. Uiteindelijk heb je een goede blauwdruk liggen voor een perfecte teelt. gr. No-Know Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 17, 2011 Oke even kort reageren op No-Know Maar over welk gewas praten we? Daar zit ook verschil in , de ene kan bv 1200 ppm hebben (bv cannabis) en anderen (bv tomaten of komkommer) hebben aan 700 genoeg En op wel substraat kweek je als je via de drain meet? Over het wattage kan ik kort zijn Ik heb de verzamelde resultaten van een heel aantal testen gezien en daaruit kwam naar voren dat bij 700-800 watt de meeste opbrengst per m3 werd behaald Dan praat ik over watt uit kunstlicht Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites
No-Know 11 Posted January 17, 2011 Heel veel gewassen kunnen 2000 ppm aan, daar gaat het niet om. De buiten waarden ligt rond de 375 tot 400 ppm. Als je deze waarde handhaafd produceer je prima. Zonder ventilatie zou met licht aan de waarde naar 0 zakken. De productie stijging kun je in een grafiek zetten. Je ziet dan bij 100 ppm verhoging wel 10-20 opbrengst stijging. De lijn maakt bijna een rechte lijn omhoog. Bij 800-1000 ppm stijgt de lijn nauwelijks meer. Wij in de tuinbouw redeneren dan Co2 doseren kost geld, als er dan geen stijgende lijn meer is, is verder gaan onzinnig. Dat de planten er tegen kunnen, doet niet ter zaken, dat het geen meerwaarde meer heeft wel. Welk substraat je gebruikt is eigenlijk ook onbelangrijk. Het enige wat substraat doet is water vasthouden. Het ene substraat houd veel water vast waardoor er te weinig lucht in zit, het andere te weinig waardoor er veel lucht in zit. Vindt voor jezelf een substraat waar je goed mee overweg kunt. Heb je een computer voor het water geven, dan kun je een luchtig substraat gebruiken. Veel zuurstof bij de wortels en de computer houd het wel nat genoeg. Of je nu 5 of 25 beurten per dag moet geven, de computer gaat wel door. Heb je minder tijd, zoek er dan een die meer water vasthoud. Het enige wat ik weet is dat cocos calsium en koper buffert. Hierdoor zie je vaak een kali overschot ontstaan en bij sommige gewassen een koper vergiftiging. Maar of dit bij jullie heilig bloemetje ook zo is weet ik niet. Nog even over je EC opmerking, Dat ze tegen een hoge EC kunnen of er aan zouden kunnen wennen is gedeeltelijk waar. Maar heb je er ook voordeel van? Meststoffen kosten geld, da's duidelijk. Zonder mest geen opbrengst!! Extra mest kost extra geld, levert het ook extra op? Da's de vraag. Mijn gevoel zegt van niet, maar als jij een andere ervaring hiermee hebt, geef ik je meteen gelijk!! Ere wie ere toekomt. gr No-Know Quote Share this post Link to post Share on other sites
guesswho? 11 Posted January 21, 2011 Kijk en daar zit het verschil ook Jullie werken met kleine marges op het eindproduct bij ons ligt die verdienste iets hoger Maar dat betekend niet dat je kwistig met voeding en CO2 om moet gaan idd maar ja 10 liter meer op een kweek lig je niet snel wakker van Ik ben vrij nieuw met het hele CO2 / semi gesloten kweek gebeuren en probeer nog een beetje uit hier en daar update Pica's van afgelopen woensdag... Dikke knotsen in de maak! Wat close ups Toppen , toppen en nog eens toppen Helaas ook wat meeldauw gespot... Grtz Guesswho? Quote Share this post Link to post Share on other sites