Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Elmo2007

regenwater voor je plantjes gebruiken , Goed idee of niet .

Recommended Posts

Vandaag en misschein bij sommige nu nog ,

 

komt het regenwater met bakken uit de hemel.

En laat het nu zo zijn dat ik een aantal , bakken heb en daar dus regen-water in opgevangen heb.

 

nu is mijn vraag

 

is het verstandig om mn plantjes dat water te geven? of niet

 

`k heb daar geen kaas van gegeten qua zuurgraad enzo..

 

Mn plantjes hebben tot nu kraantjes water gehad

 

 

 

brand maar los :icecream:

 

 

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prima spul...

 

Beste wat er is!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok dan . ik heb denk 80 liter in een aantal bakken en emmers.. . en hoe zit het met voeding toevoegen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste wat er is!

 

Hoe zit dat dan met zure regen? Denk dat de PH van regenwater toch niet helemaal optimaal is..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk juist van wel .

 

kijk naar de natuur , die doet het ook prima met hemel water ....

ik heb geen ph meter dus kan het niet meten..

ik wil graag weten of je dezelfde hoeveelheden voeding er aan toe kan voegen als met kraanwater. of dat dat helemaal niet nodig is

 

 

grtz Elmo2007

nu bedjes tijd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater ph is hier nagemeten en al jaren steady op 6.2, zoals regenwater hoort te zijn en imho nagenoeg overal ook wel zal zijn. Ik gebruik het dus al jaren en dit tot groot genoegen. Dls mompelt iets van gaten in ozon en freon-cfkvrij opgewarmde stierenpoep met een economische broeikasgas deffect thinking-017.GIF

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe zit dat dan met zure regen? Denk dat de PH van regenwater toch niet helemaal optimaal is..?

 

Maak het rijtje af:

 

Global Cooling, Zure regen, Gat in de Ozonlaag, Broeikaseffect, wat wordt de volgende ?! Je moet ergens bang van zijn :icecream:.

 

Regen is altijd heel licht zuur, altijd geweest ook, niets mis mee!

 

Dat is het voornamelijk van opgeloste stikstofoxiden (soort pH-) maar dan 1:100.000 verdunning :wacko:. Ook kunnen opgeloste zwaveloxiden zwavelig/zwavelzuur vormen in het water waardoor de pH een beetje omlaag gaat. Maar totaal zit er niet meer als heel weinig zuur in dus.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier heeft het regenwater een ph van 8.

 

En als ik er maar 1ml voeding op 10 L water doe, zakt de ph inneens naar 6 a 7. (en het maakt niet veel uit of ik 1ml of 10 in doe)

 

De normale ec van het regenwater hier is 0.1.

 

Ik ben er zeer tevreden over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou gewoon voor kraantjes water gaan.

Aarde houd van een beetje extra kalk dus waarom niet, sterker nog is dat de extra kalk alleen maar enorm handig is als extra kalk buffer ipv je kalk op te gebruiken als je regen water gebruikt.

Wanneer je zoals DLS op een grote aarde bak kweekt en de aarde meermalen hergebruikt kan ik het me nog voorstellen (aarde bak heeft mega buffer werking).

 

Wanneer je blad gaat bespuiten adviseer ik wel regen of demi water in te zetten dit in combinatie met yucca

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sannie: ik werk met een aardebak van +- 100L. Mijn ervaring is toch beter met regenwater, ik werk zonder buffertablets, en heb geen tekorten met bepaalde voedingen. Met plagron had ik het meest tekorten, met BAC (organisch +pk) een klein beetje, en met deze Sweet Jane tot nu toe ( week 4 bloei), geen tekorten.

( ik zuur ook niet meer af)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo manne, bedankt voor deze info.. Ik denk toch dat ik voor mn Mini scrog dat water ga gebruiken met een beetje PK erin , straks voor de bloei

 

Ik ben in iedergeval al een stuk wijzer geworden :icecream:..

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier heeft het regenwater een ph van 8.

 

Ga of je meter eens nakijken, of koop een nieuwe. Regenwater heeft nooit ph van 8, dus of je zit hier

dik uit je nek te lullen

of hebt foute spullen, vb. je container waar jeje regenwater in bewaard vervuild, sensor meter kaduk ofzo, maar regenwater met ph 8 zit je volgens mijn ergens aan de rand van het ozongat te vissen. :wacko:

 

We meten al jaren zelf na en ook de buur die het voor zijn beroep moet nakijken kan dit onderstrepen, hij werkt nota bene midden in de chemische industrie.

 

@Sannie, regenwater rulezz, en wat je niet verbruikt hoef je niet aan te vullen, ik vul GEEN kalk aan tijdens de run, heb nooit geen kalk tekort gehad en verwacht het niet ook niet, ik gebruik GEEN tabs en meer dan handjevol mearl op 1200L aarde gebruik ik ook niet. Ondertussen word dit aardebakje al meer dan 16 maanden met zelfde aarde gebruikt!! Kalk is een ph regulator, zoals er wel meerdere in je medium zitten, indien niet afgrevreten hoeft ie ook amper aangevuld. Het klopt voor RO water, maar met regenwater heb ik nog nooit kalk te kort gehad, met kraanwater en afzuren daarentegen WEL.

 

Elke beginnende kweker zou er op moeten starten, een giga probleem zou opgelost zijn indien er gewoon regenwater gebruikt werd. Te beginnen van betere groei en bloei, uitbundigere toppen opbouw tot betere smaak. En wil de zuinige NL'er er ook nog op attent maken dat het voor een veel betere prijs uit de lucht valt, dan dat je het uit het kraantje kan zuigen. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist Dls

ik heb gister met die hoos bui. een paar bakken onder de kap van de fietsenstalling gelegd . en binne 2 minuten waren ze vol . over gegooid in 20 liter emmers 4 stuks

en weer die bakken eronder ..:icecream:

 

 

zelf ook wel drijfnat geworden , maar ik heb nu dus wel +- 70 liter vers regenwater

 

zit ik alleen nog met de vraag.. .

 

 

hoelang kan ik het ongeveer bewaren ?

 

Ph meet ik niet en hoef ik ook niet te weten eigenlijk..

 

 

Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu staat er hier 2x210L, en daar kom ik wel even mee toe. Het word donker en afgedekt bewaard, word NIET belucht en merk geen achteruitgang van kwaliteit echt. Hoef het dan ook niet zelf te drinken, maar gewoon zo blijft het zeker wel langer dan paar dagen goed.

 

Laat je regenwater niet open staan, maar dek het af, ander kweek je meer muggen en andere kleine creeps dan je lief is :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr: :icecream: neen hoor, de meter werkt prima! Ik haal mijn water een grot water reservoir in de tuin. Mijn baterij is even plat, maar zal er binnenkort achter gaan en ik zal een paar foto's nemen van kraanwater vs regenwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik haal mijn water een grot water reservoir in de tuin.

 

Dat is dus niet hetzelfde als direct opvangen. Ik meet hier ook meestal een pH rond de 6. Ik gebruik ook altijd alleen maar regenwater. Het argument dat er kalk in kraanwater zit gaat niet overal op. Het kraanwater hier (Haarlem) wordt ontkalkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk maar eens naar je kraanwateranalyse...

 

Het is lang niet alleen kalk wat er in zit...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regenwater kan je prima gebruiken. De glastuinbouw gebruikt vooral regenwater omdat het goedkoop is. Maar ook omdat er in regenwater bijna niets zit.. eigenlijk alleen zink. Hierdoor kan men precies datgene toevoegen dat de plant nodig heeft.

En veel van de voedingen die voor de wietteelt beschikbaar zijn... zijn vooral gericht op kraanwater dat gaat in principe prima maar nou verschilt de chemische samenstelling van kraanwater wel per regio

Eigenlijk zou je een analyse van je gietwater moeten laten maken en daar je voeding perfect op afstemmen zoals ze dat bijvoorbeeld bij ferro doen!

Zo wordt het ook in de glastuinbouw gedaan... alleen nemen ze daar om de twee weken een monster uit de matten en laten dat analyseren om vervolgens daar hun nieuwe mestbakken op te richten...bijvoorbeeld meer K als dat cijfer heel laag blijkt te zijn.

Zo zijn er voor alle gewassen bepaalde streefwaarden bepaald..

 

Regenwater: Zn

Leidingwater: EC, Na, CL, Ca, Mg, SO4, HCO3

 

HCO3 is je bicarbonaat wat er weer voor zorgt dat je Ph gaat stijgen. Dus wat dat betreft is regenwater ook top, je hoeft bijna geen zuur toe te voegen en de ph van je voedingswater blijft nog eens stabiel ook!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank voor alle info :icecream:

 

ik ga het dus gewoon voor al mn plantjes gebruiken de komende week.

 

@ Dls

ik heb het ook in afsluitbare emmers ( 20L ) zitten :wacko:

 

 

 

 

en al die analyse dingen en metingen verrichten , hoeft niet zo van mij,.. :vape:

ik wou alleen weten of ik het zou kunnen gebruiken voor mn indoor plantjes ..

tof al jullie reacties..

en ik ben weer een heel stuk wijzer over water geworden :wave:

 

Grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat afsluitbaar en lichtdicht bewaren is héél belangrijk.

Anders krijg je algengroei, met als gevolg een stijgende PH waarde (dan ga je zelfs over die PH van 8 heen :icecream: )

En dan nog maar te zwijgen over de rest van het ongedierte wat er op af komt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat afsluitbaar en lichtdicht bewaren is héél belangrijk.

Anders krijg je algengroei, met als gevolg een stijgende PH waarde (dan ga je zelfs over die PH van 8 heen :icecream: )

En dan nog maar te zwijgen over de rest van het ongedierte wat er op af komt...

Dat zal waarschijnlijk aan de basis liggen waarom de ph bij mij rond de 8 zit, al moet ik zeggen dat wanneer ik enkel water geef (dus met ph8) de planten daar prima op reageren. Mijn reservoir is X aantal 1000L groot, eigenlijk een bijna een kleine vijver zonder vissen met gematigde algengroei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stilstaand water heb jij en dus een hogere ph waarde..

 

Voeg je ook nog voeding toe aan dat water voordat je het aan je plantjes geeft ?

 

 

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites
stilstaand water heb jij en dus een hogere ph waarde..

 

Voeg je ook nog voeding toe aan dat water voordat je het aan je plantjes geeft ?

 

 

grtz Elmo2007

In het begin van de groei niet, omdat ik een aarde bak heb, waarbij ik elke ronde er een nieuwe zak van 40L bovenop doe.

 

Na een week of 2 a3 begin ik langzaam bij te voeden, beginnend met 1ml/liter water en zo gestaag opvoer naarmate ze groter worden.

 

Nu geef ik 12ml op 7 a 8 L water, ongeveer 2 a 3 weken groei en 4 a 5 weken bloei (ik hou het niet allemaal zo precies bij, meer op het gevoel)

 

Mijn beste ervaring is met organisch (bio-mineraal, want echte organische voeding moet je zelf maken met wormen mest en humus zuur), heb ook met Canna gewerkt (volledig mineraal, maar ik vond de smaak/kwaliteit niets voor mij)

 

Mijn persoonlijke ervaring is dat je beter niet kan afzuren (tenzij bij hydro cultuur natuurlijk, daar is het denk ik een noodzaak).

 

Omdat volgens mijn logica bij het afzuren van water, het water ook met dat zuur zit, en in hoeverre dat de plant stimuleert, heeft in mijn ervaring zich niet bewezen, maar "Iedere gek heeft zijn ding" :icecream: :vape: :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok . ok . mijn vraag is beantwoord :icecream:

 

grtz Elmo2007

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...