Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Trickystyle

Nieuw Hok

Recommended Posts

Ik wil een extra hokje voor de fun erbij gaan zetten.

 

Na eens lekker op de bank te hebben gezeten, met een kladblok en een :icecream: (dan heb je toch altijd de beste ideën, vandaar het kladblok) kwamen we met het volgende op de proppen.

 

We gaan een leuk experiment-hokje doen, omdat we hier op het forum van die leuke dingen lezen, zoals: Toppen, Fimmen, Dieven, gebruik van PVC, Scroggen. Allemaal van dat soort leuke dingen.

 

Het idee is, om 2 dames te gaan neerzetten en hier dus lekker mee te gaan spelen door dat soort dingen te gaan proberen met ze. Gezien de drukke planningen gaan we dit aan het eind van het jaar bouwen, mar toch ben je er al leuk druk mee, om alles een beetje op orde te maken en je ideën vorm te gaan geven. Vandaar dit tekeningetje:

 

De te gebruiken kast (IKEA):

 

gallery_26741_10516_11533.jpg

 

Deze gaan we dan vullen natuurlijk:

 

gallery_26741_10516_25059.jpg

 

Nog even een doorsnede met de maten:

 

gallery_26741_10516_33338.jpg

 

Sorry als het niet helemaal duidelijk is, heb dit vanavond even snel uitgewerkt.

 

Goed de componenten:

 

1x Carboriginal filter 250m3 flens 100

1x Rück Ventilator 200m3 flens 100 met fancontrol (op temperatuur)

1x son-t pia plus 250W met een hamerslagkap

2x 18 liter pot.

 

Dit is de basis natuurlijk.

 

Nu vraag ik me nogaf wat de VSA moet gaan worden, lees zoveel goede dingen over de EVSA's van Lumatek bijvoorbeeld, maar is dit ook in 250W te krijgen? Las ook over de leuke setjes die Doc uitdeelde op de meting (uitdelen in de vorm van geen geld voor zo'n gave set!) maargoed hier hadden we dus helaas geen tijd voor op dat moment. Misschien hebben jullie nog een leuk idee? Misschien wel met een andere lamp?! Ik ben in ieder geval overal voor in.

 

Verder wil ik ene LV-sensor gaan ophangen, welke dus een luchtbevochtiger gaat aansturen. Hiervoor heb ik dus de 40cm onder de dames gereserveerd. De bevochtiger die we nu hebben is 33cm hoog, dus zou daar mooi onder passen.

 

Tevens komen hier 2 industrie-kastventilators onder, welke de lucht de kast in gaan blazen. Misschien moeten de dames dan wel een stukje tempex hebben om de voetjes wat warm te houden, maar daar heb ik qua hoogte ruimte zat voor dacht ik.

 

Ook komt er zo'n ventilator in de kast zelf onder de lamp te hangen, maar hoe die moet gaan hangen, ben ik nog niet over uit.

 

Dan komt het grootste probleem voor mijn gevoel, hoe gaan we de verse lucht binnenlaten!? De kast staat aan de rechterzijde tegen een soortgenoot, dus ik moet het doen met de linkerzijde of voorzijde, de voorzijde valt voor mijn gevoel ook af, omdat het dan dus zichtwerk word en heb hier ook nog wel eens klanten rondlopen. Dat wordt dan dus de linkerzijde. Ik dacht zlef aan 3 mooie ronde gaten van 10cm ong. Misschien met een hor ervoor om de beestjes geen toegang te verschaffen. Misschien heeft iemand anders hier nog een beter idee voor?!

 

Verder maak ik er dan een leuk schakelkastje bij om alles te kunnen sturen en de temp/lv uit te lezen.

 

Nou tot zover even dit idee, laat eens weten waar ik overheen heb gekeken, of beter zou kunnen doen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste van die kasten hebben toch een plintje aan de onderzijde ? of anders best simpel te maken ... ideaal voor het inlaten van lucht. Zelfs misschien ruimte voor een labyrintje er onder. (een plintje van 6 cm bij 1 meter breed is toch al 600 cm2, bijna 5 gaten van 125 mm, das best een hoop :icecream:. Is dat een mogelijkheid voor je lucht inlaat?

Als ik naar je lijstje kijk zou je een passieve luchtinlaat van 225 cm2 nodig hebben, en dan heb ik de inlaatfans even niet gerekend. De plint op de tekening is waarschijnlijk een centimeter of 5. Met een latje van 1 cm onder de zijwanden kom je dan op 6 cm. Als je daar geperforeerd staalplaat (40% open) voor in de plaats zet en in de kleur van de kast lakt heb je een tamelijk onopvallende inlaat lijkt mij zo. Als er klanten langs kunnen komen zou ik mij meer zorgen maken over het geluid, tenzij er een andere geluidsbron is, en dan denk ik aan een schakelaar die buiten de ruimte zit waarmee je de fans radicaal kunt dimmen, of zelfs een nood-uit knop. Die had ik vroeger bij de meterkast zitten, en die komt er nu weer: Foute mensen aan de deur? klik alles uit ! .... Ga lekker door met dit plan... Ik ben dol op indoor guerilla's :wacko:

 

 

Veel plezier met bouwen ...

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Trickstyle,

leuke plannetjes heb je daar man :icecream:

Ik zou als ik jou was wel de kast verstevigen dmv een houten skelet erin te maken, want zulke spaanplaten kasten zijn helemaal niet zo stevig.

Persoonlijk zou ik eerder voor een echt houten kast kijken maar ja.... kost weer meer he.

En alle gaten en naden goed afkitten ivm lijm vergiftiging, ben benieuwd.

Veel succes! mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je trouwens ook kan doen is die dunne hardboard achterwand vervangen voor een 10mm mdf plaat, dat biedt ook weer een hoop extra stijfheid :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

en ik ben weer helemaal tegen mdf platen

neem gewoon watervast multiplex vanaf 12 mm

altyd goed spul en t gaat gewoon langer mee.

wel n mooie kast en hoop dat t allemaal gaat lukken

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey clown,

ik snap wat je bedoeld met mdf maar die kast waar trickstyle is geheel van spaanslaat dus dat maakt t gebruik van mdf ook weinig meer uit...

En bovendien kan mdf weinig kwaad zolang je alles goed kit en afschildert :icecream: heb er zelf nooit geen problemen mee gehad. Gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaaf jongens, dit vind ik leuk, goede discussie op een normale manier, kan erin komen wat clown zegt, maar smokey heeft natuurlijk ook gelijk. De rest is immers al van spaanplaat.

 

Ik had er zelf het volgende idee over:

 

Ik neem gewoon MDF, kit de hele boel af, met Rotabond en wou dan de binnenzijde bekleden met zwart/wit folie of met spiegelfolie.

 

de onderruimte (onder de potten) t.b.v. de luchtbevochtiger wou ik dan met zwart boven bekleden, zodat die meteen al verduisterend werkt.

 

De plaat voor de potten moet natuurlijk nog gemaakt worden, hier komen dus gaten in, dan zou ik dus weer beter de watervaste multiplex kunnen pakken, anders zou ik dus alle gaten moeten behandelen. Anderzijds, heb ik die planken natuurlijk al liggen precies op maat. Dit geldt ook voor de plank waar het scrognet op komt.

 

Misschien is het leuk om dit topic zover te krijgen, dat een beginner dit topic kan pakken en rechtstreeks de kast kan namaken, maar dat zl wel er moeilijk gaan worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien is het leuk om dit topic zover te krijgen, dat een beginner dit topic kan pakken en rechtstreeks de kast kan namaken, maar dat zl wel er moeilijk gaan worden.

 

Gewoon van iedere stap een foto en aantekeningen voor je verslag maken :icecream:

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de bodem waar de potten opstaat zoiezo geen mdf gebruiken, dan gaat normaal al hangen met het gewicht van de potten + je maakt er nog gaten in + het word vochtig. je hebt bij de gammel van dat geperforeerd aluminium, schroef er 2 latjes onder voor stevigheid, en maak daar je bodem van waar de potten op komen te staan (verzin het terplekke :icecream: )

 

als inlaat kun je de achterkant gebruiken als de kast een paar cm van de muur af staat, normaal gesproken zit dezelfde strook als je aan de voorkant ziet ook aan de achterkant. laat deze achterwegen, zaag een stuk van 5 cm van die strook af, en schroef dit stukje in het midden van de achterkant, zodat er toch wat steun ontstaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem: Aanvoer luchtinlaat; (Chassie)

 

De kasten hebben in een plint van 7cm onder de bodemplank. echt ideaal vind ik het zelf niet, omdat ik er niet of nauwelijks onder kom om het daar schoon te maken, zonder de hele kast weg te halen. Tevens moeten er dan dus gaten in de bodem gaan komen die dus weer in de tussenruimte terecht komen, waar dan de ventilators en de luchtbevochtiger zich bevinden.

 

De inlaatfans, wou ik eigenlijk in de tussenruimte neerzetten, recht onder potten, en deze dus omhoog laten blazen, wat dus via de gaten langs de planten stroomt. dan blijft dus de inlaat eigenlijk passief, maar is het meer een soort van circulatie die ik ze geef waardoor ik dan weer hoop dat dit tevens zorgt voor een goed luchtdoorstroming.

 

Daarom zat ik dus zelf over 3 gaten in de zijkant te denken, welke afgedekt worden met een hor (van dat spul voor in de zomer dat voor je deur/raam kan, om zo het ongdierte buiten te laten.

 

Het geluid zou geen probleem hoeven zijn, als de nachtstand is zodra hier klanten zijn, dan zou immers de afzuigventilator op laag vermogen draaien. Maar mocht dat dus wel een probleem zijn, dan zou ik idd een kilswitch kunnen zetten, welke de ventilators uitschakeld. ze zijn hier immers toch niet heel lang, dus qua temp. zou dat kunnen en als het dan echt zo gek gaan dan kan er altijd een maximaal thermostaat bijin, die de lamp uitschakeld als die boven de 35 graden komt.

 

Uiteraard gaan we lekker door heb er nog zat tijd voor, maar hoop vooral dat andere beginnende mensen hier wat aan hebben, zodat het niet weer een loos topic wordt waar je eigenlijk maar voor de helft wat aan hebt en je zo dus allerlei topics door moet om je plan te kunnen trekken en evt. valkuilen te vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ smokeyB:

 

Dat gaan we ook zeker doen, ga dit zo mooi mogelijk proberen in te richten, vandaar ok de tijd die ik voor dit projectje ga nemen!

 

 

@ amnees:

 

Geinig, zittentegelijk te typen, in mijn gedachte heb ik de onderzijde van de kast uitgeschakeld, puur voor het feit, moeilijk toegankelijk om schoon te maken/steriliseren. Ik probeer de kast wel zo toegankelijk mogelijk te houden, om bij problemen makkelijk te kunnen zoeken/verbeteren/wijzigen. De kast met toebehoren krijg ik natuurlijk nooit van zijn plek, mocht er bijvoorbeeld problemen komen, doordat de luchtventilatie onder de kast te miniem blijken te zijn. Is maar even een gek voorbeeld, maar denk dat je wel snapt wat ik bedoel.

 

Voor deplank waar de potten op komen te staan, ben ik zelf nog niet heel bang, was bang met geperforeerd staal, dat ik de wind tegen de onderzijde van de potten zou blazen, wat de worstels weer minder fijn zouden vinden en dus niet hun weg naar beneden zouden zoeken. zowiezo zullen er steunen moeten komen tussen die niveau's maar dat is dus iets wat zou kunnen mocht het doorzakken, dat is dus wat ik bedoel met bovenstaande eigenlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben het wel met amnees eens....denk als je de gaten in de bodem maakt dat dast best makkelijk is, idd laat je die rand aan de onderkant weg en e voila'' met paar ventilatertjes krijg je genoeg frisse lucht binnen en het gedeelte waar je planten op staan staat niet op de bodum he??? maar maak je dan ook nog iets van een opvangbak onder de potten of wat?? kweet niet wat voor werk je doet maar als je iemand kent die kan lassen waarom maak je dan niet een frame Met opvangbakie?? simpel en je kan dan die frisse lucht uit de bodem trekken..

 

 

grt smokiebear

Share this post


Link to post
Share on other sites

of net zoals ik zei, alleen dan met simpele schoteltjes onder de pot, dan staan de wortels niet in verbinding met die luchtstroom, en stroomt je water niet naar beneden als je gaat watergeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is wat ik ook bedoel maar als je zo mooi hok maakt dna zeg ik neem gelijk een mooie bak maar goed ieder zijn mening :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

zie mijn bouwtopic bijvoorbeeld, daar heb ik alle stappen laten zien van hoe ik mijn kastje heb gebouwd.

Als ik dan weer later modificaties heb gemaakt zal ik dat ook weer gaan toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja maar dan kun je bezig blijven haha, als je een kast wilt hebben die de komende jaren dienst kan doen, dan moet je zoiezo niet zo'n kast pakken. ik ben ex-meubelmaker dus weet waar ik over praat.

 

deze kast is zoiezo niet geschikt voor vocht icm warmte, gaat uitzetten etc, las wel dat er wat folie tegenaan komt, maar 100% dicht krijg je het toch niet.

 

maargoed je moet roeien met de peddels die je hebt, bedoeling is volgens mij ook gewoon een simpele kast ombouwen tot hokkie, nou dat gaat wel lukken op deze manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das waar Amnees, daarom heb ik een grenen computer/tv meubel omgebouwd :icecream:

koste me maar 35 euro via marktplaats, misschien een idee voor jou trickstyle ? Staan zat kleding, computer, tv en meidenkasten van grenenhout aangeboden.

Gr b

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik dan eigenlijk nog liever doe, is nog een extra ruimte tussen de bodem en de planten maken, en daar aan de zijkant een strook eruit (of meerdere gaten van rond 60mm) zodat ik er dus bijkan, mocht dat nodig zijn.

 

Frame heb ik idd ook over na zitten denken, daar zou ik dan ook meteen het scrogrek op kunnen monteren, zodat de hele stup eruit kan. ga dat nog wel eens uittekenen.

 

Over een compleet andere kast, kan ik heel kort zijn, dit is een set-up van 3 kasten naast elkaar, waar kleding en handel inzit, zou dus niet echt heel mooi worden om er dus ineens een compleet andere kast naast te zetten, andere ruimtes heb ik helaas niet in huis, vandaar deze plek!

 

Ik ga met deze info eens even aan het werk na het weekend, en dan kunnen we misschien wel ronde 2 inzetten.

 

p.s. iemand nog enige ervaring met een 250W set-up en dan met een EVSA, of de kennis erover!?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb wel een 250w set up maar geen evsa, maar gewoon een oersimpele Elt vsa...

Toch zijn die evsa's een stuk beter, als ik dat zo om me heen hoor.

Kost een paar duiten en dan heb je ook wel wat :icecream:

 

Qua luchtinlaten moet je ongeveer 3 tot 4 keer de grootte van je uitlaat nemen.

 

zo had ik m'n kast verstevigd met een paar latten om het scrogrek te dragen

med_gallery_13095_9012_3106392.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok ik denk dat eruit ben.

 

De inlaat worden 2 slangen rond 100, met hierin +/- 150 gaatjes van 5 mm gemaakt door cigaret/soldeerbout

 

ik kom dan aan een oppervlak van +/- 19.6 mm2 wat ik dus x 300 gaten kan doen, wordt dus 5887 mm2 aan inlaat, ik zuig af door een 100mm uitlaat, dat zou dus 7850 mm2 zijn.

 

Mochten er problemen zijn met de afzuig, dan kunnen er altijd gaten bijgemaakt worden natuurlijk, of zelfs een extra slang.

 

Hier even een overzichtje, de rest blijft vrijwel onverandert.

gallery_26741_10516_13049.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha geweldig dit!!

 

Zeker intressant genoeg om te volgen, ben toch aan het denken om die tent te verruilen voor een kast.

Die ritsen van de tent kan je nl niet geheel geluidloos openen! en gzien het hier al gehorig is.... :blink:

 

Dus maak er een mooi verslag van en vele zullen je volgen :smoke

 

Succes,

Greetz Sir..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lijst van benodigdheden al bij de GS liggen voor een offerte, eens kijken wat het setup me moet gaan kosten, verder weinig kosten verwacht ik, behalve dus de plaat voor de achterkant, witte verf om de gaten van het boren aan te stippen en kit om de naden aan te pakken.

 

Nog tips welke verf en kit ik het beste zou kunnen gebruiken?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen stukje folie waar je aan kan komen?

 

Toch schilderen? verf weet ik niet precies..

Maar een kit ZONDER azijnzuur pakken (dus geen sanitairkit <== deze is nl niet overschilderbaar)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok ik denk dat eruit ben.

 

De inlaat worden 2 slangen rond 100, met hierin +/- 150 gaatjes van 5 mm gemaakt door cigaret/soldeerbout

 

ik kom dan aan een oppervlak van +/- 19.6 mm2 wat ik dus x 300 gaten kan doen, wordt dus 5887 mm2 aan inlaat, ik zuig af door een 100mm uitlaat, dat zou dus 7850 mm2 zijn.

 

Mochten er problemen zijn met de afzuig, dan kunnen er altijd gaten bijgemaakt worden natuurlijk, of zelfs een extra slang.

 

Hier even een overzichtje, de rest blijft vrijwel onverandert.

gallery_26741_10516_13049.jpg

 

 

dit noemen we dus ziek in de boven kamer maar wel goed gevonden trickstyle

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...