Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
djbroertje

oude? zaden ontkiemen help

Recommended Posts

Hallo,

 

om te beginnen weet ik niet of ik de vraag op de juiste plaats stel maar vooruit maar.

 

ik heb een aantal zaden gekregen, en zowel de gever (peperfreak) als ik hebben beide elk 5 zaadjes ter ontkieming gezaaid.

 

we hebben allebei op een voor ons normale manier gezaaid. in een goed ingewaterd potje met zaai en stekgrond, op ca 0,5 of 1 CM diepte. daarna folie er over heen.

 

nu na meer dan 10 of 15 dagen verder gebeurd er nog niets.

 

ik heb de zaden na een tijdje tussen vochtig keukenpapier gelegd en zelfs een paar gekraakt. en op het laatst zelfs bij 2 zaadjes de helft van de schil er af gehaald. maar niets hielp.

 

nu heeft peperfreak bijna de laatste zaadjes in een glas water gelegd, en ik wil de laatste 4 ook gaan proberen.

 

wie heeft er de ultieme tip om te proberen. Ik heb al gelezen met een bananenschil, licht schuren.

 

hier wat ik nog heb liggen.

 

gallery_19177_10168_14260.jpg

 

en hier het vorige resultaat.

 

gallery_19177_10168_194853.jpg

 

Gr.

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik nog niet geprobeerd.

 

moeten ze dan meteen zinken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ja, Djzusie en ik kunnen wel enig advies gebruiken.

Ben begonnen in zaai en stekgrond.. zeker een dag of tien. Toen de potjes in de kweektent gezet.. warmte. Ook geen succes.

Toen een aantal dagen onder vochtige doekjes. Weer niets te zien. Nu liggen ze een dag of twee in een borrelglaasje.

Drie zonken er direct ,en na een beetje schudden met het glaasje zonk de laatste ook.

We kunnen ontkiemingsadviezen gebruiken.

Hier rusten ze:

 

gallery_21845_10126_2167582.jpg

 

Ben bang .. dat het niet goed gaat komen, maar ja .. je gooit de zaden ook niet al te snel weg.

 

Zal wel oud zaad zijn, maar er zijn Opa's die met oud zaad nog kids op de wereld zetten ;)

Groet.

PF

 

Dus please plaats jullie adviezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi PF,

 

zie ik nu 1 zaadje met een wit beginnetje eraan?

 

zou toch wat wezen he.

 

Of wil ik gewoon te graag kiempjes zien ;)

 

wie weet komt de gouden tip.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Djzusie,

 

Nee, gezichtsbedrog ... komt ,we willen graag iets zien ontkiemen. ;)

We moeten maar wachten op de gouden tip denk ik.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ontkiemen met GBA, IBA, fulvine & humus zuren, wilgen water, helpt wel vaker met oude zaden. Zaden schuren of kraken vind ik zelf te risky, gaat bij mij nooit goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Maddwarf,

 

maar als ik het stukje even lees is dat een groeistimulator. Heb jij zelf ervaring hiermee? voor een kiemtestje best een prijzig probeerseltje.

 

ik zal er eens over nadenken, ook even afwachten of er nog meer tips komen.

 

grtz,

Djzusie

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat Blowmonkey zegt. Licht opruwen van de schil is prima, kraken niet. Weken in humuszuur oplossing heeft bij mij goede resultaten opgeleverd..

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de spongepots leggen samen met een beetje bacto, zo krijg ik de oudste zaden vaak nog omhoog

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thanks Maddwarf,

 

maar als ik het stukje even lees is dat een groeistimulator. Heb jij zelf ervaring hiermee? voor een kiemtestje best een prijzig probeerseltje.

 

ik zal er eens over nadenken, ook even afwachten of er nog meer tips komen.

 

grtz,

Djzusie

 

Toen ik in dtsl woonde heb ik palmen gekweekt uit zaad.

Daar gebruikten we dat bij het voorkiemen van de palm zaden.

Ik denk dat wortelstim in een 10% verhouding verdunt ook wel werkt.

Maar denk dat je daar al te laat mee bent, oud zaad doe ik altijd weken in water.

En dan met of zonder toevoeging, oud zaad is droog he.....

Weeg er maar eens 10 voor en na het weken....

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe er zit ook humuszuur in Bacto ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allen,

 

ik heb Myco Madness, maar even lezen op het potje. ik dacht dat dit ook Bacto of schimmels waren.

 

als ik zo de adviezen even op een rijtje zet,

 

* GBA, IBA, fulvine & humus zuren, wilgen water

* Licht opruwen van de schil is prima, kraken niet. Weken in humuszuur oplossing

* spongepots leggen samen met een beetje bacto

 

denk ik dat ik een paar probeersels ga doen.

 

1 of 2 licht opruwen, en in Spongepots met Bacto, wel eerst even lezen of myco madness hier goed voor is.

 

1 licht opruwen en weken in water (evt met wortelstim, staat niet op het flesje van Hypro wat er in zit)

 

en 1 keer moet ik nog even over nadenken. want ik weet niet of ik meerdere manieren achter elkaar kan proberen als het ene niet lukt.

 

waar ik wel nieuwsgierig naar ben is of het opruwen van de schil nodig is om het vocht beter door te laten dringen, of de schil te laten verzwakken om het kiempje er makkkelijker doorheen te laten komen.

 

Grtz,

Djzusie die het gaat proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Djzusie,

 

Probeerde vanavond een zaadje met een schuursponsje op te ruwen. Had 4 zaden na het opruwen nu nog maar 3 .

Ga morgen naar de volkstuin ... daar staat een wilg. Ga het proberen met een aftreksel van wilgenbladeren/takken.

Succes met jouw probeersels ... maar Dj ... al nagedacht wat we gaan doen als het niet lukt?

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...