Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nederwierie

spore print 1 euro en 1 postzegel en 2 enveloppen

Recommended Posts

ik kwam dit gisteren tegen en dacht laat ik dit hier eens posten:

 

gratis sporen!

het enigste wat je moet doen is een enveloppe met postzegel en een retour envelop met je adres met daarin 1 euro op een kartonnetje op sturen.

 

een spore spuit kost op deze manier 2 euro.

 

website met info(en de soorten sporen)

http://www.fsre.nl/

 

directe link naar de order:

http://www.fsre.nl/index.php?option=com_co...2&Itemid=44

 

de opzet van ze is dat je na de kweek een paar spore prints terug zend,

niet verplicht maar een kleine moeite die hun dan weer naar andere mensen kunnen opsturen die reageren op de spore prints.

op deze manier kan dit blijven bestaan en help je dus ook andere mensen.

 

ik zou het zeker doen en ga dat ook doen als ik begin met 1 van deze sporen.

ik heb nog nooit paddos ekweekt maar ben dit wel van plan binnenkort te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede zaak om hier aandacht voor te vragen :)

Haal hier bijna al m'n prints weg

Vaak krijg ik er meer als ik eigenlijk bestel!

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal ! en ik laat zeker nog iets van me horen !! :P

BioMan :)

 

Edit: sorry verkeerde topic...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wacht nog maar een maand(of meer) want de spuiten zijn nu op.........

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had dit ook 1 keer gedaan.. Nooit post terug gekregen dus dacht dat dit een scam was..

Lees nu anders van Guess Who. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is geen scam,het zijn eerlijke mensen daar die een goed hart hebben om de paddos te laten overleven.

ze hadden tijdelijk sporen tekort maar ze zijn er nu weer.

de mijne zal morgen komen als alles goed gaat.

 

ik hoop het wel want dan kan ik gaan beginnen.

binnenkort koop ik ook een ''cubensis combodian'',die schijnt echt groot te worden.

ook zal ik proberen een spore print daarvan op te sturen naar ze ,zodat die weer bij iemand anders kan verder groeien en vermenigvuldigen.

 

let the shrooms grow :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kan mn post niet meer editen dus doe ik het maar zo.

de sporenspuit is 12 dagen geleden aan gekomen en inmiddels zijn mn potten rogge aardig wit van de mycelium.

ook 2 honey teks die er netjes uit zien.(foto voor de incubator),de cubensis hawai:

gallery_5544_796_194770.jpg

over een paar weken ga ik weer een request doen(mag 1 x per maand)voor een andere soort.

ik hoop de mexican b+ of de comdodian.

uiteraard zal ik ook een leuke spore print naar ze terug zenden zodat er ook verspreid word van mijn kant uit.

 

sharing is caring,en ik vind het een mooi alternatief!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super idee!

Der is nog liefde in deze wereld!

 

mijn applaus en dank voor deze gasten :rolleyes: ;) :D :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker weten,deze mensen doen goed werk en helpen ook graag andere mensen.

ze zullen je altijd helpen met raad als je het vraagt op hun (nederlandstalige) forum.

zonder winst oogmerk,just 4 the spirit of the hobby.

 

je kan 1 x per maand een spuit of spore print bestellen ,

ik ben dan wel zo dat ik ze ook terug help voor alle raad en goodwill.

een paar spore printjes zijn zo gemaakt en ze hebben mij ook op weg geholpen en dan help ik ze graag terug.

op deze manier blijft er toch een soort verzameling van soorten sporen actief die voor iedereen toegankelijk is.

en dat vind ik iets waar ik echt respect voor heb,zonder enige vorm van winst elkaar helpen!

op die manier kan je met meerdere mensen iets leuks opbouwen wat voor meerderen toegankelijk is.

 

deze mensen hebben een goed hart en helpen graag mensen,

en ik sta ook positief achter ze met deze actie en ben blij dat dit nog kan bestaan in deze tijd.

 

ze verdienen van mij echt een pluim!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om azurescens gevraagd én gekregen.. Weet alleen ff niet meer waar ik moet beginnen.. :blink:

gallery_4607_7504_1019957.jpg

 

Nederwierie, kauw het voor! Breng me weer op de hoogte van welk stappenplan ik nu moet ondernemen, ben het ff kwijt allemaal. :smoke

 

Volgens mij agar en petrischaaltjes halen, verder kom ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maareeuh, zie nergens zo snel wat ik nou moet doen met die half verdroogde paddestoelen.. Sporenprint kan volgens mij niet meer, wat dan?

 

edit: of word dat (spul in het zakkie) beschouwt als het "broed"..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hah, ik neem aan dat je die zak gedroogde paddenstoelen niet via FSRE hebt gekregen?

 

Daar kun je idd niet veel meer mee, behalve opeten :blink:

 

Broed hoort vochtig te zijn, dat is het mycelium wat nog leeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:blink:

 

Nee wel via fsre, zal wel door het weer zijn gekomen. Ach, kprobeer het gewoon, helemaal droog was het ook weer niet.

 

Wel verdomme 2 hele euro's voor betaald! :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wave: :rofl

 

Dat is wel heel grappig. In principe zou je met dat weefsel verder moeten kunnen gaan er van uit gaande dat het steriel is... Maar als het uitgedroogd is dan zal het wel lastig worrden, zelfde als met plantjes :blink: .

 

Ik heb toch betere ervaringen met sporenprints voor 2 euro... Kreeg prachtige printjes!!! :smoke

 

Misschien nog een keer proberen.

 

Groetjes,

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit nog wel wat condens in het zakje, ik heb nog hoop. :smoke Alleen helemaal niks in huis om het te growen, lol. In principe zou een mix van rijst en zaagsel ook moeten werken, toch? :blink:

 

Anders van de week maar ff benodigdheden halen, zolang heb ik volgens mij niet meer om ze naar buiten te knallen namelijk, ook al zo'n hopeloze opgave.

 

Volgende keer ff wat beter voorbereiden voor ik wat bestel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://mushplanet.nl/kweekhandleiding/kwek...ens-buiten.html

 

hier staat de basis in het nederlands.

ik heb dit ook nooit gedaan maar wel over gelezen.

eigenlijk ben je wel een beetje te laat met deze buiten soort....

je kan t nu al laten kolonaliseren op broed zoals rogge of ander substraat en daarna laten verder gaan onder bv oude bladeren en kleine takjes uit t bos.

deze soort groeit enkel in de herfst buiten helaas.....

wel is deze soort 3 x zo sterk qua actieve stof dan de cubensis zelf,en groeit ook in nederland maar zeer zeldzaam.

 

dit zakje wat je op de foto laat zien is een stukje substraat met mycelium wat je kan laten kolonalizeren op bv hout snippers

 

het kan ook binnenshuis maar is iets moeilijker en moet met kunst licht,info hier(engels)

http://www.shroomery.org/8702/Psilocybe-az...oor-cultivation

 

info de info van mush planet:(nederlands,buiten kweek)

http://mushplanet.nl/kweekhandleiding/kwek...ens-buiten.html

Kweken van psilocybe Azurescens (buiten)

Deze 3 paddestoelen groeien in de wat koudere en nattere gebieden op aarde. Tevens zijn deze paddestoelen niet op een goede manier binnen te kweken. Dit betekent dat de kweek van deze paddestoelen niet voor iedereen is weggelegd. Je moet dus woonachtig zijn in een gebied met een natte en koude herfst en daarbij moet je buiten een mooie plek hebben waar je ongestoord een mooi bedje kunt maken die daar het hele jaar door kan liggen.

We gaan uit van een bedje in de tuin van 80 * 80 * 10 cm.

Deze paddestoel komt op in de herfst, begin van de winter. Het hele proces van het maken van broed tot de groei van de paddestoel is een proces dat vrij lang duurt. Als je in de herfst deze paddestoelen wilt oogsten, moet je eigenlijk in het begin van dat jaar al beginnen (jan/febr).

De kweek bestaat in principe uit 3 fasen:
- het maken van broed
- doorgroei mycelium buiten
- opkomst en groei paddestoelen

Als eerste moet je beginnen met het maken van broed. Rogge is het meest gangbare om te gebruiken voor het broed. Je hebt niet zo heel veel broed nodig, 300 tot 400 ml. is al genoeg. Het mycelium van deze paddestoelen groeit het best in de incubator bij een temperatuur van 20 °C.

Als de rogge geheel is gekoloniseerd, wordt het tijd voor de volgende stap van het broed. De Psilocybe azurescens, cyanescens en baeocystis zijn gek op houtsnippers. De gekoloniseerde rogge gaat dan ook dienen om een kleine hoeveelheid houtsnippers te koloniseren met mycelium.

Het maakt niet zo heel veel uit wat voor houtsnippers je gebruikt. In het algemeen groeien ze op bijna alle houtsnippers zeer goed. De soort die wij gebruiken wordt in dierenspeciaalzaken verkocht als snippers voor op de grond in hokken van dieren.

De houtsnippers die geinoculeerd gaan worden met de gekoloniseerde rogge moeten als eerste geweekt worden in water. Vul 2 potten van 1000 ml. voor 60% met kleine houtsnippers en vul ze daarna geheel met water. Laat de 2 potten voor 48 uur staan.

Na 48 uur kan je de 2 potten met houtsnippers laten uitlekken in een vergiet. Doe dit zeer grondig. Vul de 2 potten weer met de uitgeweekte houtsnippers en sluit de potten af met een deksel met filter.

De potten moeten nu voor 1 uur worden gesteriliseerd op 15 psi. Laat de potten daarna rustig afkoelen.

Als de potten geheel zijn afgekoeld, kan je ze inoculeren met de rogge. Verdeel de rogge over de 2 potten. Na inoculatie dien je de 2 potten goed te schudden om alle rogge goed te verspreiden. Plaats de potten daarna in de incubator (18 - 20 °C.).

Na 2 tot 4 weken zullen de potten geheel zijn gekoloniseerd. Af en toe de pot goed schudden zal de snelheid aanzienlijk doen stijgen. Als dit eenmaal gebeurd is, is het tijd om voorbereidingen te treffen om de buitenlucht op te zoeken.

Voor een buitenbedje van 80 * 80 *10 cm. heb je ongeveer 10 liter houtsnippers nodig. Dit mogen best wat grotere houtsnippers zijn dan degene die je hebt gebruikt bij het maken van broed. Doe deze 10 liter in een vuilniszak en vul deze met water. Laat het vervolgens voor 24 uur weken. Na deze 24 uur moet de zak geheel uitlekken. Dit kan door enkele gaatjes in de zak te prikken zodat het water eruit kan lekken. Snij na een tijdje de onderste hoeken van de vuilniszak eraf zodat het water onderaan vrijuit weg kan. Wacht nog een tijdje totdat het goed is uitgelekt.

Trek nu de laarzen maar aan. Maak een gat in de grond van de gewenste grootte. Het is verstandig om een plek te kiezen met veel schaduw. Strooi een laagje van 4 - 5 centimeter houtsnippers op de bodem. Neem vervolgens de 2 potten met broed (losgeschud) en strooi deze verdeeld uit over het hele bedje. Bedek dit weer met wederom een laagje natte houtsnippers van enkele centimeters..

Het bedje is nu bijna klaar. Geef het hele bedje nu nog als laatste een goede sproeibeurt met water en bedek het bedje met een vuilniszak. Het bedekken van het bedje met een vulniszak dient om het geheel donker en goed vochtig te houden. Je kan de vuilniszak op zijn plek houden door enkele stenen op de rand te leggen.

De beste tijd van het jaar om dit bedje buiten aan te brengen is rond maart/april.

In principe zit het werk er nu voor een tijdje op. Gedurende de lente en de zomer heeft het mycelium de tijd nodig om een stevig netwerk te vormen door het gehele bedje van houtsnippers heen. Check wel regelmatig of het bedje nog goed vochtig is. Besproei het bedje met water als dit niet het geval is.

Begin september gaat het weer wat kouder en natter worden. Dit zijn de ideale groeiomstandigheden voor de paddestoelen. Verwijder de vuilniszak en geef eventueel het bedje een goede besproeiing voor de vochtigheid.

Het is moeilijk aan te geven wanneer de paddestoelen precies zullen opkomen. Dit is geheel afhankelijk van het specifieke weer van die herfst. Je kan ze verwachten van half september tot begin december. Zorg er ten alle tijde voor dat het bedje niet uitdroogt.

Het kan zijn dat er in één herfst meerdere flushes zullen opkomen. Na de laatste flush kan je het bedje gewoon laten liggen. Het mycelium zal niet veel moeite hebben om de winter te overleven en het jaar daarop wederom flushes te geven. Wel is het verstandig om aan het begin van de nieuwe lente een vers laagje houtsnippers bij het bedje te voegen.

Als het buitenbedje klaar is, zal je regelmatig moeten checken of het geheel wel nog vochtig genoeg is. Waarschijnlijk zal je ook vele beestjes zien rondlopen. Je hoeft niet bang te zijn dat deze beestjes je bedje beschadigen. Normaal gesproken heeft dit geen invloed op de kwaliteit van het bedje, behalve in extreme gevallen. Ik zou bijna zeggen: geef ze maar de ruimte en laat ze genieten van het mycelium...

 

anyhow,je heb wel een zeer sterke soort!

maar met deze soort heb je geduld nodig...normaal begin je al in maart,dan groeit het mycelium en in de herfst kan je oogsten buiten.

ik weet niet hoe snel t gaat en of je deze herfst al zou kunnen oogsten...ik heb t zelf nooit geprobeerd nog

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groeit er dan toch mycelium? :lol:

gallery_4607_7504_895267.jpg

 

Heb het uiteindelijk gewoon neergekwakt in de tuin, gemixt met een hele hoop houtsnippers/molm die ik nat had gesproeid en een groot blok eikenhout eroverheen gelegd.. Had niet verwacht dat er nog veel zou gebeuren, maar nadat ik dit vandaag spotte ff wat meer ingelezen over azurescens kweken, blijkt wat ik deed helemaal geeneens zo slecht te zijn.. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is broed en veel houtsnippers, 1:5 mixen en een tijdje afgesloten in een bak leggen voor optimale groeiomstandigheden voor het mycelium. Je hoeft met het spul helemaal niet zo steriel te werken als met indoorvarianten, iets waar ik dus wel vanuit ging.

 

Ik hoop alleen dat het bovenstaande ook echt mycelium is van de azurescens en niet van andere paddestoelen. Iets wat ik dus had kunnen voorkomen als ik geen hout uit de tuin had gebruikt en het broed had laten spawnen in een bakje. Maarja, kweet nu wel hoe het moet, zie wel wat hier van komt, misschien nog slim om dat kleine patchje mycelium in bakkies te stoppen om het uit te kweken voor volgend jaar, als het uberhaupt wel azurescens blijkt te zijn.. :lol:

 

Erop terug kijkend waren die onidentificeerbare rare stukkies uitgedroogde "paddo" gewoon broed in de vorm van blaadjes en takkies meurend naar paddo, lijkt me.. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ziet er wel uit als mycelium idd.

ik heb me (nog)niet bezig gehouden met azurences maar wel over gelezen.

steriel werken moet ''juist''niet met deze soort.

gewoon de natuur zn gang laten gaan.

 

wat je altijd kan doen is gewoon een stukje houtsnipper met mycelium begroeid over zetten naar een andere plaats of bak.

op die manier kan je het eindeloos verspreiden en vermenigvuldigen.

dat is het mooie ervan.

 

ook is de azurences de meest sterke potente onder de psilocybe paddestoelen,

een score van 1.7 (% stof).

de cubensis is tussen de 0.5 en 0.7 .

 

ze worden ook veel uitgezet de laatste jaren door heel nederland wat een goede zaak is.

hij groeit van nature ook in het wild in nederland maar is bijna uitgestorven,\vandaar dat er een groep mensen is die ze verspreid in parken etc.

 

succes met deze soort blowmonkey!

komt wel goed,er zit groei in het mycelium dat is een goed teken.

op naar een veldje als dit:

Psilocybe_Azurescens_10.jpg

 

@ duvel duvel,

je kan altijd een request doen bij fsre(adres eerste topic post boven).

ze helpen je graag!

 

laatst ook weer 2 soorten ,de thai en de b+ van ze gekregen na een zeer snelle 3 dagen na requesting.

de b+ daar vermoeden ze van dat er iets van azurences in zit maar dit is nooit bewezen...ben benieuwd,

gisteren wat spuiten van de spore print gemaakt die gaan vanavond als het mee zit in de rogge potten.

 

peace,

NW

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok thanx de b+ heb ik in spuit en nog eentje die het wel in de kou doet maar zal ff requesten bij deze vriendelijke mensen .....peace

btw het is de bedoeling om outdoor bedden te maken zouden meer mensen moeten doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is toch sprake geweest van een ander mycelium wat daar aan het groeien was, volgens mij. Dit ziet er namelijk niet echt uit als azurescens, vorige week stonden die er ineens in na een tijdje niet te hebben gechecked.

gallery_4607_7504_1422847.jpg

gallery_4607_7504_126233.jpg

 

Maar dit zag ik er vandaag uit steken, die lijkt er wel weer op.

gallery_4607_7504_1388550.jpg

gallery_4607_7504_435267.jpg

 

Nog te klein om er zeker van te zijn alleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die laatse ziet er idd uit als een psilo pinheadje.

de eerste niet echt.....

het is nu de tijd dat ze omhoog komen(oktober tot december)dus het zou heel goed kunnen.

 

zou mooi zijn als ze deze herfst al uit komen,het is een leuke soort voor deze donkere dagen,3 x zo sterk als een normale cubensis soort(sterkste paddo die de mens kent).

 

succes met de kweek!

 

greets

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...