Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vlaanders

Vraagje over drugsboete van Nederland naar België.

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Deze week vrijdag ben ik betrapt op de bus van breskens naar sluis met 9 gram wiet uit de coffeeshop.

In mijn verklaring heb ik niets gezegd buiten dat ik enkel thuis rook en niet verslaafd ben.

 

Nu, ik zou een boete van 400€ binnen de week moeten betalen of er komt een rechtzaak van volgens de politie daar.

 

Maar volgens een vriend van mij, heeft zijn opa dit ook voorgehad en nooit iets laten horen van zichzelf. Volgens hem kunnen ze ons niets meer doen omdat wij in Nederland zaten. Enkel als wij in Nederland komen kunnen we opgepakt worden als we de boete niet betalen en niets van ons laten horen, kan dit kloppen?

 

Dus dat wil zeggen dat zolang ik in België blijf en de boete niet betaal, zij mij niet mogen oppakken of een rechtzaak opstellen in België. Enkel in Nederland. En ze mogen me dus ook niet komen "halen" uit België?

 

Kan dit kloppen?

 

 

Groeten Vlaanders

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een vreemd verhaal zeg maar ik weet niet hoe dat voor een buitenlander werkt.

 

Ik zou zeker niet betalen, dan krijg je misschien nog een dagvaarding en kun je altijd nog zien maar of je daar op ingaat krijg je hooguit die 400 euro alsnog vermoed ik

maar met een mooi verhaaltje word dat vast wel minder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was ook een vreemde situatie, al die politieagenten zeiden iets anders.

 

Volgens hen als ik een dagvaarding krijg is het 400€ of meer, en krijg ik een strafblad.

 

Normaalgesproken diende de boete ook de dag zelf betaald te worden maar aangezien wij dat niet konden maakten ze een "uitzondering" en krijgen we een week de tijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undercoveragent vraagt eerst waar de belgen zitten aan de chauffeur, doet alsof hij een vraag steld aan de chauffeur over de weg ofzo (heel subtiel, valt niet op). Daarna belt hij met zijn "vriendin" en zegt dat ze mag komen. Komt een vrouwelijke politieagente de bus op en men rijd de bus binnen in het lokaal van de politie bij breskens.

 

Daar moesten we van voor de bus afstappen, een drugshond koos de juiste mensen eruit (die wat bij hadden). En daarna fouileren enzo.

 

 

 

Niet betalen ok, maar wat gebeurd er dan? Volgens hen is die dagvaarding dan gelijk aan een boete van 400 OF meer. Volgens hen krijg je dan ook een strafblad.

 

 

 

Volgens die kennis die niet betaald heeft bellen ze nog enkele malen en als je die belletjes negeerd mag je simpelweg niet meer in Nederland binnen. Tenminste toch niets te maken krijgen met de politie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en kon je niet gewoon die wiet ergens gooien(onder een stoel, in de vuilnisbak)

kunnen zij toch niet bewijzen dat die van jouw is???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had ik ook aan gedacht. Jammergenoeg zat het op een verkeerde plaats waar ik het niet kon bovenhalen en wegsmijten. Ze hielden ons in de gaten.

 

Maar daar is nu niets meer aan te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja ik zou het gewoon betalen als ik van jouw

strafblad enzo zou ik niet weten

maar als je er gewoon vanaf wilt zijn, best om te betalen

Share this post


Link to post
Share on other sites

IANAL: Ze komen je volgens mij niet halen, zie: http://www.nu.nl/algemeen/1922466/nederlan...criminelen.html. Hooguit wordt je voor d erechter gedaagd maar dan hoef je nog steeds niet te komen. De kans is dan aanwezig dat je een hogere boete krijgt. Dan komen ze nog steeds niet langs. De volgende keer als je in NL bent en je komt in contact met de politie (aanhouding, routinecontrole, etc) heb je wel een probleem. Openstaande boete is openstaande boete.

 

Buiten dat blijft het belachelijk dat je 400,- moet betalen voor 9gr op NL grondgebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De deurwaarder zal je heus wel vinden en de boete gaat gewoon hoger en hoger oplopen als je niet betaalt.Mooi systeem he? :verrygood En geloof me op dat vlak werken ze heel netjes samen hoor,als t is om poen uit je zak te kloppen.Vergeet niet dat ze tegenwoordig meer en meer cash te kort komen

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het op een rechtszaak aan laten komen, en wel hierom:

Het geadviseerde boetebedrag voor bezit van cannabis voor eigen gebruik 5 tot 30 gram is €100. In de wet staat weliswaar dat het maximum €3350 is maar het openbaar ministerie heeft zelf een richtlijn die daar ver onder zit. Richtlijn

 

Lastig is dan wel dat het eigen gebruik thuis, voor iemand uit belgie duid op uitvoer/grensoverschrijden. En dat is ook strafbaar maar kan ik even niet vinden op het lijstje.

 

Er is echter een nog lichtpuntje. Als ik mij niet vergis is er een nieuw regel op komst in belgie, of misschien is die er al: Ik las het volgende "De Federale Beleidsnota Drugs bepaalt dat er een Koninklijk Besluit komt met een richtlijn over het vervolgings- en opsporingsbeleid in verband met inbreuken op de drugwet" . Als ik het goed gelezen heb is er in die regeling ook opgenomen dat men een geringe hoeveelheid ingevoerd mag worden voor eigen gebruik> Ook las ik dat er geen exacte hoeveelheden in die regeling opgenomen zouden worden.

 

In dat geval is die 9 gram goed verdedigbaar:

Je kunt dan stellen dat de basis voor het verbod op uitvoer naar belgie voor kleine hoeveelheden is ontvallen, de import wordt immers niet meer vervolgd in Belgie. Het uitvoer verbod is immers ingesteld om overlast naar onze buurlanden te beperken in de tijd dat we nog vooruitstrevend waren.

 

De 9 gram, die meer is dan de 5 gram uit de nederlandse richtlijn, is verdedigbaar vanwege de bijzonder grote afstand tot de coffeeshop die in Nederland zit tot er (binnenkort) coffeeshops in Belgie komen.

 

Je kunt dan pleiten dat je slechts een korte periode vooruitloopt op de definitieve regeling in Belgie.

Ook is het reeel om te stellen dat je je geenszins net een criminele daad beoogd bezig te houden, doch slechts wat ongeduldig bent en wellicht wat burgerlijk ongehoorzaam.

 

Bovenop dat alles zou het kunnen helpen als je een kwaal hebt die medisch gebruik toestaat. De erkende kwalen zijn vast wel te vinden met een beetje googlen, maar pijnklachten als Migraine en clusterhoofdpijn worden vaak algemeen aangeduid met een term als neurologische aandoeningen. Heb je zoiets en kun je een arts vinden die je kwaal op schrift stelt dan zou dat kunnen helpen.

 

Ik denk niet dat een rechter je vrij zal spreken (zo wel dan mag je gebak en sampeltjes uit delen op het forum) maar je boete kan wel terug gebracht worden naar die 100 euro uit de richtlijn of omgezet in een symbolische straf.

 

Zoals met alles: Zekerheid is niet te geven, maar je habt kansen. (ja, ja, daar zeg ik het weer :verrygood )

 

Groetjes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites
De 9 gram, die meer is dan de 5 gram uit de nederlandse richtlijn, is verdedigbaar vanwege de bijzonder grote afstand tot de coffeeshop die in Nederland zit tot er (binnenkort) coffeeshops in Belgie komen.

 

waar haal je dit van?

gewoon een vermoeden of zijn er concrete plannen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wel redelijk kut, die bus is natuurlijke de route dat velen nemen naar vlissingen coffeeshops. Blijkbaar geven ze zware boetes uit om te probleren dat je geen zin hebt om nog langs te komen.. Moet zeggen dat voor 100gram ook 400 euro boete is. Blijkbaar een standaard hoge boete, wel kut bij lage hoeveelheid.

 

Op zich als je niet betaald is er geen probleem, alleen best geen tweede keer gecontroleerd worden anders nemen ze je wel mee naar bureau tot het geregeld is..

 

Vraag me af of er verjaring staat op deze feiten, mss binnen 5-10 jaar is het verjaard en ist opgelost..

 

Maar ja als je ooit nog van plan ben om naar coffeeshops te gaan in nl , kun je best betalen, reden te meer om je eigen wiet te kweken, ze zetten je ertoe aan... Hoe meer repressie hoe meer kwekers, want kans op zo'n boete lopen is toch weer reden om een tuintje te beginnen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betalen en dan aanvechten.

 

Nederland en België hebben diepgaande samenwerkingen. Zeker als je geld moet betalen zullen ze je vinden. Ze zullen je voor € 400.- niet komen halen... Maar een deurwaarder sturen is zeker een optie.

 

Zolang er niets aangetekend naar je word verstuurd hoef je natuurlijk geen aktie te ondernemen. Houd er wel rekening dat de volgende keer dat je in Nederland staande word gehouden en er staat nog een boete open je die direct moet voldoen. Of even zitten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als hij op de mat valt, gewoon betalen, en niet lopen janken.

 

En de adviezen over laten voorkomen/rechtzaak aan je laars lappen, ....beetje jurist kost 200,- per uur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rechtzaak wil ik niet.

 

En zoals ik al vooraf beslist heb, ga ik zeker betalen. Ik vroeg dit eerder voor m'n maat die niet wil betalen.

 

Maar voor mezelf: Er is heel wat gebeurd en gezegd geweest dat niet klopt. Ten eerste heb ik 4 of 5 verschillende agenten gehad, die telkens weer wat anders zeiden. Bij de ene moest het direct betaald worden of ik moest naar de correctionele rechtbank. Bij de andere moest het direct betaald worden en anders krijg ik een dagvaarding. Bij nog een andere moest het binnen de week CASH betaald worden.

 

Nu, wat raar is aan de hele zaak is dat het cash MOEST betaald worden in HUN bureau binnen de week. Terwijl ik toen op het moment zelf wel met bankcontact mocht betalen, maar er stond nog geen geld op toen.

 

Ook klopt het niet dat ik al een dagvaarding mee heb gekregen met een nummer van mijn "zaak" of hoe je dat ook noemt. En dit nummer vandaag nog niet terug te vinden is in de computers van de nederlandse politie (heb gebeld). Volgens de mevrouw aan de telefoon stond dat nog niet in de computer omdat het een verlengd weekend was. Als dat nummer op die brief staat, dan bestaat het in mijn ogen ook in de computer. Zoniet ben ik nergens strafbaar voor denk ik dan?

 

Overschrijven was ook geen optie volgens hen terwijl er op mijn meegekregen formulieren staat dat ik een overschrijvings formulier in de bus zal krijgen om de boete te betalen. Maar volgens hen MOEST dat contant. Men zou voor minder gaan denken dat ze het in hun zakken stoppen. Aan de telefoon werd ons ook gezegd "Als dat op je brief staat, dan moet jij afwachten tot je dat formulier krijgt".

 

 

 

Zolang ze mij met deze bullshit aan het lijntje houden en ons dingen wijs maken dan betaal ik niet. Tis misschien wel een reden om een advocaat aan te stellen, maar daar heb ik helemaal geen zin in. Ben nog maar pas 18 sinds enkele maanden, ik leef nog niet op mezelf, ... En mijn ouders gaan heus geen advocaat betalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ snoazihaze: Voor wat betreft de nieuwe regels basser ik me op een stukje op gezondheid.be :dit artikeltje.

 

Of er coffeeshops komen weet natuurlijk niemand, maar op basis van dat artikel is volgens mij goed verdedigbaar dat ze er zullen komen of een vergelijkbaar iets. En als je bezwaar maakt tegen een boete hoef je je niet helemaal klem te laten zetten in het zelf zoeken naar ontlastende feiten, je mag ze best een beetje suggereren, je verwijst immers naar een lopende discussie.

Wel zal dat dan in belgië beter geregeld worden. 'T is niet alleen de friet waar beter over nagedacht is in België.. Maar het ziet er wel naar uit (weer op basis van dat artikel) , dat België een regeling gaat treffen die grote overeenkomsten heeft met de nederlandse ( niet vervolgen i.p.v. legaliseren), maar dan net iets beter doordacht. Ze stellen daar dat ook het keken voor eigen gebruik niet langer vervolgd zou gaan worden. Voor de rest is het afwachten hoe betrouwbaar de site is natuurlijk, het is en blijft internet: Je zult zelf moeten blijven checken, al vindt je met googlen wel meer wat in die richting wijst.

 

Het is ook niet zo vreemd dat her en der het verstand het wint van de onderbuikjes in de politiek. De VS zijn aan het omgaan, Portugal is al om, Tsjechie is om in Polen werd er voor de crash met de halve regering er in al druk gediscussieerd in deze richting en ga zo maar door. En dan kun je als land niet voor eeuwig achter de feiten aan blijven lopen en verwijzen naar een verdrag van een halve eeuw geleden. (Een verdrag dat al die anderen indertijd ook ondertekend hadden, vaak met frisse tegenzin uit een koehandeltje).

 

Het zou misschien allemaal wat sneller gaan als er meer mensen op zouden staan die rare regels tegen ons wietje (zowel in NL als in BE) maar daarvoor zullen we misschien de hippietijd opnieuw moeten uitvinden.

 

Groetjes,

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar voor mezelf: Er is heel wat gebeurd en gezegd geweest dat niet klopt. Ten eerste heb ik 4 of 5 verschillende agenten gehad, die telkens weer wat anders zeiden. Bij de ene moest het direct betaald worden of ik moest naar de correctionele rechtbank. Bij de andere moest het direct betaald worden en anders krijg ik een dagvaarding. Bij nog een andere moest het binnen de week CASH betaald worden.

dat is tegenwoordig niks geks hoor in nederland. de regels veranderen hier zo snel, dat die smeris het zelf ook niet meer weten.

maar dat is hier overal zo. de glazenwasser mocht op eens niet meer hoger dan twee hoog de ramen met een lader zemen.

een stratenmaker mag de stenen eigelijk niet meer met de hand leggen.

de dakdekker doet regelmatig langer over het opzetten, afbreken en verzetten van de dakrandbeveiliging dan dat ie over het maken van het dak doet.

en het mooie is, dat al die onnozele regels verzonnen worden door mensen die nog nooit een blow gerookt hebben.

een raam gezeemd een steen vast gehouden hebben. of nooit van dr leven op een dak geweest zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als hij op de mat valt, gewoon betalen, en niet lopen janken.

 

En de adviezen over laten voorkomen/rechtzaak aan je laars lappen, ....beetje jurist kost 200,- per uur

 

 

Ben ik het mee eens ;)

 

@Topic

En beetje raar dat je mocht gaan een buitenlander moet direct betalen anders blijft hij vastzitten :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...