Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
JACKTHETRIPPER

Probleem met zaailingen die geel worden

Recommended Posts

Beste growers

 

Ik ben een kweekje gestart, enkele Jack Hammers en Madonna's op hydro canna cocos.

Ze zitten nu nog in voorgroeipotten , maar deze zijn behoorlijk groot en ik zal dan hun bodem eraf halen en ze zo op de slabs zetten.

Ook geef ik nog met de hand water en doe dit afgezuurd op ph 5,5 met een klein beetje wortelstimulator.

 

gallery_24821_9968_1785742.jpg

 

Nu is het probleem dat ze 2week 'n half oud zijn en dat ik bitter weinig verandering zie en ze veels te geel zijn.

Ik moet er wel bijvertellen dat na de ontkieming, toen de oudste ongeveer 7 dagen oud waren, ik ze op batmix heb gezet.

Wist dat dit bemeste grond was en wist ook dat het redelijk pittige grond is dus had de growshop gebeld om te vragen of ik ze na 7 dagen wel al op de batmix mocht zetten. Dat kon volgens hem wel al.

 

gallery_24821_9968_1571903.jpg

 

Nu had ik toch mijn twijfels en omdat ik met een druppelsysteem en coco's ging werken zou ik ze toch moeten gaan overpotten want ik kon de batmix niet in de potten laten om ze dan op de slabs te zetten aangezien het water daar veel trager doorloopt dan nodig is met een watergeefsysteem op hydro.

 

Dus na 4 dagen in de batmix heb ik ze op cocos gezet en nog steeds geen voeding, enkel humboldt roots 0,5ml per liter.

Ze zouden er toch zeker al beter bij moeten staan na 2week 'n half ! Ze staan ook onmiddelijk op 12/12 dus als ze er nog door zullen komen dan gaan het zeker kleine plantjes worden.

 

En ik was nog iets helemaal vergeten te zeggen! een stuk of 4 zaailingen hebben niet eerst in de batmix gestaan, maar zijn direct op de cocos gegaan. Maar er is geen enkele die het echt goed doet :s

 

Een foto zonder HPS van het babytj die er het slechts aan toe is met zelfs een beetje bruin aan het blaadje :rofl

 

gallery_24821_9968_2785429.jpg

 

Valt hier iets aan te doen? Zullen ze nog bijtrekken denken jullie?

Of kan ik maar beter opnieuw beginnen en dan onmiddelijk in de coco's!

Of denken jullie dat het probleem niet echt bij de 4 dagen batmix waarin ze gezeten hebben ligt..

 

JACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje bladvoeding???

 

Greetz

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit gaat lastig worden,

wel last van overvoeding gehad, da's duidelijk,

en nu al op 12/12

ik zou ff geen nix geven,

dus 0 ml.

alleen water,beetje bij beetje, niet te vochtig.

is je ph wel goed?

zou aan de hoge kant kunnen zijn.

 

Het is nog ff aanzien,

maar die laatste foto,

heb ik een hard hoofd in.

 

suc6 Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de antwoorden!

 

Ik dacht zelf ook aan overvoeding. Het rare is wel dat een maat van me ook zijn zaailingen meteen van tussen de watten in de batmix heeft gedropt en dat deze nu al mooi groene plantjes zijn.. Mss dat het aan de soort ligt, de van hem waren "the church" van greenhouse seeds. En ik was nog iets helemaal vergeten te zeggen! een stuk of 4 zaailingen hebben niet eerst in de batmix gestaan, maar zijn direct op de cocos gegaan. Maar er is geen enkele die het echt goed doet :s is nogal cruciale informatie eigenlijk X)

 

Ik zat te denken van te gaan spoelen fzo omdat dit op cocos makkelijk kan maar uiteindelijk zit er geen voeding in de cocos en de worteltjes waren nog heel kort toen ik ze in de cocos zette dus er is geen batmix meegegaan tijdens het overpotten. Dus dat spoelen heeft niet veel zin.

 

Ik zal zoals weetje voorstelt even gwn schoon water geven, ph zit nrmaal goed op 5,5 gemeten met bluelab combo meter en net nog geijkt :rofl

 

@Doc : PVP is geen bladvoeding hé.. kan ik er niet voor gebruiken veronderstel ik?

 

hmm ik geef 't nog even een kans en ast niet opschiet begin'k beter mss opnieuw :no pech gehad

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zat te denken van te gaan spoelen fzo omdat dit op cocos makkelijk kan maar uiteindelijk zit er geen voeding in de cocos en de worteltjes waren nog heel kort toen ik ze in de cocos zette

Daarom zeg ik ook voeding meegeven. Cocospeat, en al helemaal cocos zonder voeding trekt de stikstof weg. Gewoon groeivoeding meegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan heb ik het vast mis,

met die overvoeding.

dus dan zoals Blowmonkey zegt, wat groeivoeing mee.

maar ze staan nu dus zo'n 2 weken op bloei?12/12

 

Staat er een bak licht op?

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, volgende dinsdag 3 weken 12/12

 

Ik durfde nog geen voeding geven omdat dat de vorige keer een fout was van me :rofl

Te vroeg voeding gegeven, omdat ik gelezen had dat in cocos geen voeding zat..

 

Er staat idd een bak licht op: 600 W evsa van lumatek op 100% omdat er nog 2

andere plantjes van de vorige run staan af te bloeien.

Das ook de reden dat ik ze meteen onder 12/12 heb staan.

 

Hm mss best morgen dan toch een heel klein beetje a en b meegeven..

Het waren wel ongeveer dezelfde verschijnselen die de zaailingen vertoonden als de vorige keer met de overvoeding.

Bladeren werden geler en ook is het een beetje alsof ze wat verrimpelen zoals vel dat te lang in het water zit :no

Alleen deze keer zijn echt een heleboel van die kleine blaadjes die het eerst uitkomen (zonder kartelingen) bijna compleet geel geworden. Dat was de vorige keer wel minder het geval.

 

 

Bedankt voor de reacties!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben het niet meer gered..

 

Kheb er nog de 8 mooiste eruit gehaald en deze zijn zich ondertussen al aan het herstellen in aarde.

Waaronder 4 Jack hammers in een 18l pot om uiteindelijk 1 moeder over te houden.

 

Nu wil ik tijdens het wachten op de moeders natuurlijk niet stil zitten.

Ik ben van plan van weer uit zaad te vertrekken, maar weet nog altijd niet echt wat nu juist foutliep..

Waarschijnlijk geen overvoeding aangezien ik er drie niet in de batmix had gestopt en die even hard tegenvielen.

Maar toch is het raar dat ze er precies hetzelfde uitzagen als de vorige keer, int begin lichtjes verrimpelde blaadjes die dan geel werden en afsterven.

 

Weetje, jij vroeg me of er een bak licht op stond.. Er stond idd 600 WATT lumatek op op super lumens stand.

De lamp hing ongeveer op een 70tal cm van de zaailingetjes verwijderd.. zou dit het probleem kunnen geweest zijn?

Of heb ik ze ondervoeD en moest ik al na een week in de coco's begonnen zijn met voeding geven.

 

Deze keer wil ik toch echt een mooie ronde draaien en het begin is daarvoor wel redelijk van belang! ;)

 

JACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerder jong te nat gestaan (ook op de kokos).

 

Ze willen dan niet groeien (goed wortelen) maar wel een bak licht erop dus boven de grond genoeg aktie maar onder werkt niet mee.

 

Heb afgelopen run ook zaailingen te nat gehad vanaf begin en ook lichter wordende bladeren/vergelen en afsterven van blad. Heb ze er bovenop gekregen (voor zover je daar van kan spreken) met overpotten naar niet bewaterde aarde uit de zak en ik moet nog steeds erg veel acht geven op alles, zal blij zijn als de laatste om is wat dat betreft.

 

Door te nat bijna tot geen opname van wat dan ook, ph geneuezel, tekorten/overschotten terwijl dat eigenlijk helemaal niet kan erg onderschat te nat staan en helemaal als je hiervoor gevoelige soortjes tegenkomt tov eerdere kweken waarbij je het nooit had ;)

 

Start volgende keer in kleinere potjes en wes wat zuiniger met water en wat aarde mee de kokos in na verpotten is helemaal niet erg ;)

 

Succes met wat je nu nog hebt staan en noge de volgende run probleemloos verlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe bedankt voor je tijd man :huh:

 

Hmm ik gaf nochtans niet overdreven veel water in het begin.. 10 ml per potje en dat 3 keer per dag.

 

Ik heb ze ontkiemd in spongepots van sannie en dat zal de volgende keer wel weer zo zijn aangezien ik me gedachten al helemaal op die killing fields heb gezet! ;) Ik heb ze dan een week later als ze al goed omhoog gekomen waren in de potten met cocos gestopt die je kunt zien..

 

Kan ik meteen na ontkieming in de coco's ? en vanaf wanneer geef ik dan het beste voeding?

Of is het beter dat ik ze eerst zoals lostchild zegt in nog wat kleinere potjes stop, drinkbekertjers fzo ;)

in gewone zaai en stekgrond van de tuinhandel en als ze dan nog een weekje, mss 2.. ouder zijn pas in de coco's en dan meteen voeden met lage ec.

 

Ik dacht namelijk dat als'k ze meteen in de coco's zet dan hoef ik niet te klooien met die wortels die na 1 of 2 weken echt al behoorlijk gegroeid zijn als alles vlot loopt :lol: Een groter potjes zorgt ook voor een bredere beworteling en dan kan hij daar rustug blijven zitten tot het einde van de kweek aangezien ik de bodem eraf haal en de potjes zo op de slabs zet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmm ik gaf nochtans niet overdreven veel water in het begin.. 10 ml per potje en dat 3 keer per dag.

 

Ik heb ze ontkiemd in spongepots van sannie en dat zal de volgende keer wel weer zo zijn aangezien ik me gedachten al helemaal op die killing fields heb gezet! ;) Ik heb ze dan een week later als ze al goed omhoog gekomen waren in de potten met cocos gestopt die je kunt zien..

 

Niet teveel water in het begin zegt ie dan :lol: 3x pdg 10ml

 

Die spongepots werken toch wel ietsje anders, zie de spongepot site :huh:

Laten ontkiemen id spongepots en zodra 1e echte bladpaar (of 2e) overpotten naar die zwarte potjes die je nu gebruikt en dat kan prima op kokos.

Niet 1wk id spongepot laten zitten daar doe je ze echt te kort mee.

Ik gebruik de spongepots niet meer, drogen iets te snel in in mijn setup waardoor de spongepot het zaadje als het ware in een wurggreep neemt met ontkiemproblemen tot gevolg, medium is bovenop dan te strak voor het zaadje om door te breken naar boven, vd 20 geplante had ik maar 8 opkomers ermee waar anders 95% succes met ontkiemen en opkomen.

 

Je watert de kokos id pot toch wel in met rond de 1.2 ec en 5.8 ph aan voeding voor 1e gebruik of alleen maar water?

Kokos dien je altijd in te wateren de 1e keer anders krijg je inderdaad al snel tekorten.

Hergebruikte kokos is een ander verhaal maar dat heb je volgens mij niet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, 3 keer per dag is inderdaad veeeels te veel van het goede. ;) Niet moeilijk doen, gewoon inwateren en weer droog laten trekken. 1 keer per dag of in de 2 dagen is genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ok.. ik dacht dat cocos snel water door liet vloeien en had echt het idee dat ik weinig water gaf ;)

bedankt om dit op te klaren voor me!

 

Ik heb ze wel zo snel mogelijk in de coco's potjes gezet. De ontkieming verliep trager dan de eerste keer waardoor sommigen pas na een week goed boven waren en hun eerste blaadjes hadden. Ik zal de volgende keer erop letten dat ik ze zo snel mogelijk overpot!

 

Daarnaast had ik ze niet ingewaterd met voeding aangezien ik de vorige keer te maken had met overvoeding bij zaailingen die nog maar een weekje oud waren. Daarom had ik enkel afgezuurd water met een klein beetje wortelstimulator gegeven.

 

Zal daar dus de volgende keer ook op gaan letten!

 

JACK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...