Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
neodrol

HPS 250w/relais

Recommended Posts

Hallo,

ik ben van plan om een kastje te maken met daarin een hps 250w. De vraag is of ik hier voor een relais nodig heb, of dat ik deze direct op de timer mag aansluiten. Ik ben wel van plan om met een goede timer te werken uit de growshop zoals een omnitrix van legrand ofzo, dus geen timer van de zelfbouwmarkt. Ik heb niet echt een idee van de startspanning, startstroom. Ik dacht voor deze kast aan 2 afzuigers van 107m³ en een filter van 100m³, dit lijkt me genoeg of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

ik heb zelf ook een 250 watt lamp en geen relais heb ooit ergens gelezen dat het wel verstandig is maar niet noodzakelijk voor 1 lamp heb er ook nog geen problemen mee gehad maar vraag me toch af wat er precies in de fik vliegt als het mis gaat de timer? de vsa ? het hok zelf door de lamp ?? het moet toch ergens beginnen

denk als je alles op 1 aparte groep zet dat het wel moet gaan

gr cannabizz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem van de timer is dat de schakelcontacten vast kleven (ze lassen zich zelf vast).

 

Dit komt door de hoge stroom die de vsa vraagt met opstarten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hallo,

ik ben van plan om een kastje te maken met daarin een hps 250w. De vraag is of ik hier voor een relais nodig heb, of dat ik deze direct op de timer mag aansluiten. Ik ben wel van plan om met een goede timer te werken uit de growshop zoals een omnitrix van legrand ofzo, dus geen timer van de zelfbouwmarkt. Ik heb niet echt een idee van de startspanning, startstroom. Ik dacht voor deze kast aan 2 afzuigers van 107m³ en een filter van 100m³, dit lijkt me genoeg of niet?

 

 

Altijd een relais gebruiken, zelfs met een 250w hps kunnen je contacten van je timer verbranden, Safety first dude :rofl

Hoe groot ben je van plan je kast te bouwen?? Mijn kast is 55x70x133 en ik gebruik een 325m3 afzuiger en een 250m3 filter en daar hou ik net mee onder controle wat betreft de temperatuur... dus weet niet of die afzuiger en filter van jou voldoet.

mvg B

Share this post


Link to post
Share on other sites

absoluut geen timer nodig heeft niets met veiligheid te maken.Functie van een relais is om schakelapparatuur te beschermen tegen piekstromen.het kan natuurlijk altijd dat je timer blijft plakken maar een relais kan dat ook en brand veroorzaken heb ik nog nooit van gehoord door een timer.zet alles achter een differentieel en eem zekering en je zit goed. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een onzin kraam je uit....kzou niet graag naast je wonen ;) ....maar dat je andere mensen op het verkeerde been zet.... :no ;) ....

 

en je plantjes vinden een vast gelaste tijdklok ook niet fijn...maja de een growt en de ander stresst graag... ;)

 

mensen voor een paar tientjes ben je goed en veilig bezig.... :rofl

do it safe :wOOt get a relais...en wat auto-blussers

 

gr Carpie

 

ps: zelfs tls schakel ik via relais

 

ps: green tomado...stop jij maar met advies werk kwa stroom....je bent al genomineerd voor domste post ever :rofl ...

zie dit topic....

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...;hl=domste+post

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps: green tomado...stop jij maar met advies werk kwa stroom....je bent al genomineerd voor domste post ever :no ...

 

:rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

gewoon alles met een stekkerdoos op 1 ongeaard stopcontact knallen.

 

Staat er straks tenminste nog iets in de krant tijdens de komkommertijd. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groene tomaat, ik zou wel eens willen weten waar jij deze onzin vandaan hebt.

 

Ik ben elektro monteur en ik vind het onveilig om inductieve lasten zonder relais (contactor/magneetschakelaar) te schakelen.

 

Je hebt verschillende relais:

 

Hulprelais

Vermogenrelais

 

Ook mag je met een hulpcontact van een vermogenrelais niet de hoofdstroom schakelen, het heet niks voor niks hulpcontact of hulprelais.

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dus als ik mijn timer weghaal en de hele tijd met de hand het licht aanschakel is er geen probleem want ik ben er altijd bij, alleen de afzuiging en ventilator blijven aanstaan. vroeg me dit af want veiligheid is toch belangrijker als een afgebrand huis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal niet bezuinigen op een relais, deze kosten € 30,00.

 

Een afgebrand huis kost meer, uitgezonderd mensen levens meegeteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor hen die nog steeds denken zonder relais te kunnen: lees DIT eens goed door!!!!!!!

 

Nog iets om over na te denken: Denk je echt dat een verzekeringsmaatschappij ook maar een cent uitkeert als je brand veroorzaakt door een foutieve installatie? Dan ben je dus in één keer letterlijk failliet. En dan heb ik nog het minste medelijden met jou, maar wel met al die anderen die door jouw handelen gedupeerd worden.

 

Echt, je bent al bezig met iets dan niet mag, maar als je het dan ook nog gevaarlijk doet dan vind ik het persoonlijk zelfs asociaal. Als jij bijvoorbeeld zou weten dat je buurman een straalkacheltje in een plastic tentje op zolder heeft staan, zou zij dan nog erg rustig slapen?

 

Kortom, goed dat je het vraagt en ja, gebruik een relais. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

ook ik ga dan maar een relais aanschaffen kan ik tot die tijd rustig slapen met die timer of moet ik het met de hand schakelen ?

of kan het dan nog mis gaan zonder relais ? hoop dat iemand hier een antwoord op heeft

gr cannabizz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe wil je met de hand schakelen? Stekker er in steken? Dat geeft op den duur verbrande contacten en is niet goed voor de VSA. Koop gewoon een klein schakelkastje met een relais, dat is helemaal niet zo kostbaar en een stuk veiliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je mischien ook nog een goed voorbeeld :no

en kan ik er dan alles mee schakelen of is dit alleen voor de lamp en kan de afzuiging niet doorbranden ? afzuiging staat altijd aan maar dat zal wel kunnen toch :rofl

met de hand de stekker er in doen en dan ben ik er dus bij als er stroom naar de vsa gaat en dan laat ik de timer even weg tot ik een fatsoenlijk relais heb.

gr cannabiz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe wil je met de hand schakelen? Stekker er in steken? Dat geeft op den duur verbrande contacten en is niet goed voor de VSA.

Vonkentrekker:D! Gewoon een klein schakelkastje van Davin of zo, als er maar een relais in zit. En uiteraard is dat alleen voor je lamp of lamp en kachel 's nachts.

 

Veplaatst naar electro hoek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...