Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
rock fever

Waarom bestaan bedwelmende middelen?

Recommended Posts

Dit is iets wat ik me nu al een tijd afvraag, en nu ik lekker high ben heb ik ook nog de zin om er over te typen :P . Waarom hebben bepaalde planten een bedwelmende werking op de mens( of dier)?

 

Mogelijk antwoord is dat ze het als afweersysteem gebruiken. THC en dergelijk zou je dus in dit opzicht als een gif kunnen bekijken. Maar ik denk niet dat evolutie voor zoiets gaat zorgen als dat gif plezante gevoelens teweeg brengt. Of dieren high-zijn ook als leuk ervaren weet ik wel niet.

Ik zie de natuur als een evenwichtig iets, waarin niks verspild wordt en niks nutteloos is. Toch lijken die bedwelmende middelen mij niet echt een functie te hebben. Of misschien wil de natuur wel iets bereiken met deze planten en dan kan het twee kanten uit:

- De natuur zorgt voor dergelijke planten omdat deze planten nu éénmaal bij het evenwicht horen. De mens gebruikt ze, en zou deze die niet gebruiken zou er geen evenwicht zijn wat dan weer andere evenwichten verstoort. Maw: het gebruik van die planten moét er zijn.

- Of is het juist iets wat de natuur gebruikt om aan populatiebeperking te doen? Een bepaald percentage van de bevolking heeft drang naar bedwelmende middelen en een deel daarvan sterft dankzij die drang.

 

Hier haal ik nu de natuur aan die een wat 'beslissende rol' speelt, maar ik zou de natuur natuurlijk ook nog als een hoger iets kunnen bekijken dat die planten voor een van deze redenen op de aarde gezet heeft. Ikzelf zou het vreemd vinden als puur evolutie voor deze planten gezorgd heeft.

 

Iemand die nog andere ideeen heeft ook? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

over het algemeen is het puur evolutie,

Er zijn natuurlijk menselijke ingrepen, zoals abnormaal hoge thc concentratie wiet rassen.

 

 

 

Een Peyote cactus die mescaline aanmaakt doet dit waarschijnlijk omdat die dan niet zo snel wordt opgegeten door wilde dieren.

Een Psilocybine bevattende paddestoelen waarschijnlijk met hetzelfde doel.

Klimmende blauwe winde heeft zaden met LSA, zodat de vogeltjes ze niet eten.

 

 

e.t.c

Share this post


Link to post
Share on other sites

een voorbeeld,

 

op een veld staan 100 planten, het doet er niet toe wat voor planten

 

30 van deze planten bevatten een bepaalde stof, deze stof levert bij dieren[lees mens] een vreemde reactie in de hersenen, die ze natuurlijk niet kunnen verklaren, en zich bijvoorbeeld uit in hallucinaties, trippen, flippen, ziekte verschijnselen, vergiftiging, stoned of high worden of juist energiek [cafeïne]

 

Nadat de dieren wat van de plantjes van het veld hebben gegeten komen ze er al snel achter dat je sommige maar beter niet kunt eten!

 

Na verloop van jaren zullen de plantjes met die bepaalde stof meer overleven dan de plantjes zonder die stof. Uiteindelijk zullen er alleen maar van die plantjes met die stof overblijven, omdat alleen die planten nakomelingen kunnen creëren, de plantjes zonder die stof worden immers opgegeten en creëren dus geen nakomelingen.

 

Gewoon een simpel voorbeeld van hoe de evolutie te werk gaat. Niets spiritueels aan, gewoon wetenschap.

 

 

btw, toch wel leuke diertjes die die leuke plantjes opeten[lees oproken] ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgende vraag dan: Waarom ervaren wij die stoffen die als afweermiddel zouden moeten dienen als aangenaam?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Of misschien wil de natuur wel iets bereiken ...

...ik zou de natuur natuurlijk ook nog als een hoger iets kunnen bekijken dat die planten voor een van deze redenen op de aarde gezet heeft. Ikzelf zou het vreemd vinden als puur evolutie voor deze planten gezorgd heeft.

 

Het heelal is geschapen door het Vliegend Spaghettimonster.

De volgelingen noemen zich soms Pastafari, of Spagnost.

Gelovigen dienen zich in piratenpakken te kleden.

Het broeikaseffect is een rechtstreeks gevolg van de afname van het aantal piraten sinds de 19e eeuw, er is een duidelijk verband tussen beide zaken.

 

400px-PiratesFSM.gif

 

Piraten worden dan ook als heilig gezien.

Ramen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, en de hemel heeft een biervulkaan, maar de hel een biervulkaan met lauw bier

 

en zwaartekracht is eigenlijk omdat we allemaal naar beneden getrokken worden door de tentakels van het vliegend spaghettimonster, alleen omdat de wereldbevolking groeit zijn er minder tentakels per persoon en daarom worden we langer

 

maar die van piraten en opwarming kende ik nog niet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor die serieuze reacties/ einde sarcasme...

 

Ik probeer hier niet gelovig over te komen ofzo, dat ben ik ook helemaal niet. Ik wou enkel een leuke discussie, maar daar denken sommigen blijkbaar anders over.

 

@Foolonthehill: jouw 'humoristische' grafiek bewijst niet enkel de domheid van religie maar ook de domheid van de wetenschap: Men kan resultaten altijd verdraaien zodat ze logisch en aanneembaar voor het volk lijken. Jouw grafiek lijkt me dan ook eerder een aanval op wetenschap dan op religie.

Wees volgende keer trouwens origineel en rip niet af van south park :verrygood .

 

Het ging hier natuurlijk ook helemaal niet over religie maar over het spirituele/filosofische. Dat er natuurlijk bekrompen kritiek ging komen dacht ik ook wel. De diehard-believers van de wetenschap. Maakt het je slimmer als je blind in de wetenschap gelooft ipv blind in religie? Wetenschap moet het ook maar doen met 'de waarheid van het moment'. Hoe dikwijls zijn dingen die zogezegd bewezen waren al niet terug ontkracht?

 

En nu back on topic: Waarom ervaren wij die stoffen die als afweermiddel zouden moeten dienen als aangenaam?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De THC zit op de bloemen, dus ik zou zeggen dat het is om bijen aan te trekken, dus moet het aangenaam zijn. :verrygood

Of kolibries

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga je niet nog een keer quoten, maar je suggereert zelf dat er wellicht een onintelligent ontwerp in het spel is, rock fever.

Je trekt zelf de evolutie-theorie in twijfel, wat zet je er voor in de plaats?

Of is het een combinatie van religie en wetenschap?

Zoals de onzichtbare roze Eenhoorn.

We geloven dat hij roze is,

en we weten zeker dat hij onzichtbaar is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk topic :D

 

...Wetenschap moet het ook maar doen met 'de waarheid van het moment'. Hoe dikwijls zijn dingen die zogezegd bewezen waren al niet terug ontkracht?...

 

Geldt voor religie dubbel en dwars voor de zovele edities en versies die er bestaan op deze planeet.

 

Ontopic:

 

Ervaring is per persoon verschillend, de 1 wel...de ander niet, of soms!

 

salu2

Pierre Paf

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zouden wietplanten bijen moeten aantrekken terwijl wind voor de bevruchting zorgt?

 

Fool, Ik neem de evolutie-theorie ook aan als het meest logisch, maar je kan niet ontkennen dat deze verre van perfect is. Daarom noemt men het ook een theorie en nog geen bewijs. Blind geloof hier in omdat er geen andere meer aanneembare verklaring is is hetzelfde als geloven in een god die alles geschapen heeft.

 

Geldt voor religie dubbel en dwars voor de zovele edities en versies die er bestaan op deze planeet.

 

Inderdaad, blind geloof in wetenschap of religie is dus best beide te vermijden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Foolonthehill:

Wees volgende keer trouwens origineel en rip niet af van south park :verrygood .

En nu back on topic: Waarom ervaren wij die stoffen die als afweermiddel zouden moeten dienen als aangenaam?

 

Heeft niks met South Park te maken, rock fever.

 

"Het Vliegend Spaghettimonster is de god van een geloof dat door Bobby Henderson is begonnen op het internet als parodie op het besluit van de regionale overheid Kansas om tijdens biologielessen naast de evolutieleer ook de theorie van het intelligent design te onderwijzen.

 

Henderson stuurde een officiële brief naar de Kansas Board of Education waarin hij eiste dat in de klas aan het geloof in het Vliegende Spaghettimonster evenveel tijd zou worden besteed als aan de christelijke en andere scheppingsverhalen. Dit "geloof" is sindsdien een waar internetfenomeen geworden."

 

Een principe-kwestie dus.

Omdat jij ook suggereert dat er " iets" is dat planten wellicht met een bedoeling hier heeft neergezet,

is het spaghetti-monster absoluut niet off-topic.

Wat denk jij zelf dan?

Guerilla growing aliens?

 

Er zijn ook mensen die een tang als hamer gebruiken.

Dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is met het ontwerp van de tang.

 

De evolutie-theorie klopt perfect, maar is voor sommigen alleen moeilijk te begrijpen.

Doei.

 

Invisible_Pink_Unicorn.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

om de evolutietheorie als absolute waarheid aan te nemen is ook weer fout, het is alleen de meest waarschijnlijke theorie die tot nu toe nog steeds niet ontkracht is en daar als meest waarschijnlijke waarheid aangenomen mag worden

(veel dingen uit de bijbel daarentegen zijn wel al ontkracht, maar in tegenstelling tot wetenschap negeert religie dat gewoon terwijl wetenschap dan een nieuwe theorie maakt die wel klopt, alleen als je de bijbelverhalen niet letterlijk neemt maar figuurlijk en het wat mixt met wetenschap krijg je nog een mogelijke waarheid)

 

 

over de topicvraag:

zelf denk ik dat er 2 mogelijkheden zijn:

-toeval, het high worden is maar een toevallige bijwerking van het werkelijke belang van de psychoactieve stoffen

-het is wel degelijk een afweermechanisme, een dier dat het niet verwacht zal er zeker van schrikken, en als er veel gegeten word is die kans nog groter, en als de plant maar in beperkte mate word opgegeten is dat nog steeds een voordeel

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee het is allemaal toeval. hoe de wereld in elkaar zit met zon, maan, dampkring, zuurstof, zeeen rivieren als de aderen van de wereld. de bomen en planten voor zuurstof. alle dieren en insecten die elkaar (de natuur) in evenwicht houden. elk dier/insect/mens zit op zich al bizar ingewikkeld in elkaar. en dan zou er ook nog eens uit toeval een plant onstaan waardoor dier en mens zich zelf kan genezen. welke opzich ook weer perfect in elkaar zit. neem bv kanker. het verwijderd kanker cellen. helpt de rest van je lichaam gezonder worden. laat je veel slapen en rusten om goed te kunnen genezen. en als klap op de vuurpijl wordt je er ook nog stoned van. wat weer uitstekend van pas komt bij een 2 tot 3 maanden durende kankerkuur. want 2 tot 3 maanden thuis zitten omdat je van kanker aan het genezen bent duurd lang. en wat gebeurd er als je high of stoned bent ? juist ja, dan verveel je je eigen nooit. een in alle opzichten compleet medicijn. toeval ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

evolutie theorie is slechts een hypothese die -omwille van geen andere massaal aanvaarde en bewezen theorie- als theorie wordt onderwezen aan iedereen. Gewoon omdat ze niet beter weten. Er zijn geen sluitende bewijzen voor deze theorie. Zoek het maar eens op. Darwin, Swarwin, allemaal larie en verzinseltjes, die uiteindelijk theorie zijn geworden door de tijd heen.

 

Maar goed, het gaat hier over bedwelmende planten. Ik beschouw de bedwelmende stoffen in de natuur als het arsenaal dat de mens ter beschikking heeft om lichaam en geest te verrijken wanneer daar behoefte toe is.

vbv Veel inspanning leveren -> cafeine, suiker, taurine, speed, coca,...

vbv Medicatie,ontspanning, slapen,... -> cannabinoiden, alcohol ...

vbv Geestelijke verruiming -> de psychedelica

 

enzo voorts

 

 

Je kan het bekijken als een verlengstuk van de chemicalien die in je hersenen geproduceerd worden. Zijn immers allemaal verwant aan de stoffen wat je in de natuur vindt.

 

Kijk, als het oliepeil van je auto te laag is, dan vul je dat bij. Zelfde met je hersenen. Ben je veel te moe of wil je goede resultaten op het werk leveren, dan kan een stof als cafeine je daar bij helpen.

 

Of het nu als afweersysteem dient in planten, dat kan goed zijn. Het kan immers ook meerdere functies hebben natuurlijk. Maar alles is 1 en 1 is alles. Dat is de grootste waarheid :D

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haal nou is het intresting point uit deze discussie.

niet vanuit de evolutie theorie,

maar vanuit het feit dat dit kruid er is.

 

We weten alles, bijna, denken we.

Maar wat de essentie is van het leven,zal voor velen een vraag blijven.

Ik ken het woord bedwelmend niet, geest verruimend of vernauwend wel.

Aha, er zijn dus stoffen die het geestelijk bewustzijn beinvloeden.

Canna heeft de kracht om mensen en gedachten tot elkaar te brengen

 

Where the world gathers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de vraag eens zou stellen als:

"Waarom hebben mensen en dieren receptoren in hun hersenen voor bepaalde stoffen"

Want zonder die receptoren zouden we het geen psychedelica noemen maar gewoon kruiden of champions.

 

Dan heeft Chak-ra een veel sterker punt.

 

Eerst waren er ongevoelige mensen, en een paar mensen die gevoelig waren voor bepaalde stoffen, en dat was gunstig ==> Evolutie

Share this post


Link to post
Share on other sites
vbv Veel inspanning leveren -> cafeine, suiker, taurine, speed, coca,...

daar moet ik toch echt even wietolie aan toevoegen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foolonthehill ( whats in a name...), Ik begrijp de evolutietheorie perfect en bekijk het ook als meest waarschijnlijk, maar als jij zegt dat de evolutietheorie perfect is en geen gaten vertoond, dan heb jij hem duidelijk niet gesnapt. Het is en blijft een theorie waar nog altijd aan gewerkt wordt. Een ultiem bewijs is er nog niet.

 

Ik probeer hier ook de bijbel of een ander fictief boek niet te verdedigen. Ik wil enkel aantonen dat sommige 'blinden' hier even dom zijn als religieuzen. Ze gaan steeds kritiek hebben op andere zaken maar hun eigen ideeen mogen niet onderuit gehaald worden. Wat baten kaars en bril als de uit niet zien wil...

 

Eerst waren er ongevoelige mensen, en een paar mensen die gevoelig waren voor bepaalde stoffen, en dat was gunstig

 

Dit valt dus niet te bewijzen, je kan het enkel veronderstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een interessante theorie hieromtrend kan je vinden in het boek : FOOD OF THE GODS van TERENCE MCKENNA. Moeilijk boek om te lezen... een van de moeilijkste wat ik ooit heb gelezen alleszins. Denk dat daar heel veel vragen van je beantwoord worden RockFever!

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...