Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
El Tulipan

Het strekken is weer begonnen

Recommended Posts

Please H.e.l.p.

 

Ik heb al een topic lopen van deze kweek, maar open toch een topic over dit probleem:

 

Ik wordt er een beetje kriebelig van. WEER STREKKEN.

En ik begrijp er echt helemaal niets van ;)

 

De Data; die eigenlijk de hele kweek niet veranderd zijn.

 

01.02 koppies boven de grond

16.03 overgepot in 18 ltr. potten met Batmix

19.03 op 12/12

Ze staan in bloei sinds 29.03

Temp. 24.8ºC / 18.5ºC

Luchtv. 30% / 60%

Bulb hangt op 35 cm van het net.

Scrognet hangt op 25 cm van de potten.

Kraantjeswater ph 8.3 via blumats, ( ong 600 ml in 2 dagen, tussen 110 en 150 mbar )

Vanaf 29.03 Voeding elke tweede dag halve dosis Algabloei in 500 ml per plant

 

Eerst wat foto's dan weet je wat ik nu heb staan :D

 

Het overzicht:

 

med_gallery_19792_9438_224798.jpg

 

Links voor:

 

med_gallery_19792_9438_413124.jpg

 

En enkele foto's waar je het strekken kunt zien:

 

med_gallery_19792_9438_339306.jpg

 

med_gallery_19792_9438_368801.jpg

 

med_gallery_19792_9438_348471.jpg

 

Hier nog 2 foto's van mijn vorige ronde, ongeveer zelfde stadium van de kweek, zelfde probleem

 

med_gallery_19792_9100_1072463.jpg

 

med_gallery_19792_9100_627677.jpg

 

Ik kan gewoon zeggen dat ik FLINK loop te balen.

Alles lijkt netjes, en toch knallen ze de lucht in zovlug ze op 12/12 gaan.

Daarvoor groeit alles netjes, dwz korte internodes en 5 tot 8 vingers per blad.

 

Dan gaan ze op 12/12 en gaan ze Algabloom. Drie dagen eerder zijn ze in grote potten

van 18 ltr. gegaan met Batmix ( beide van Plagron ). Kan het zijn dat er teveel voeding

die eerste tijd wordt gegeven. Andere ideeën zijn ook van harte welkom.

 

Ben een beetje ( behoorlijk ) radeloos en gefrustreerd ;)

En ik heb bewust deze ronde Indica genomen omdat de vorige ronde Sativa met strek was :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi El Tulipan,

O.M.G.

Ik moest eerst lachen toen ik jouw oerwoud zag.

(Rode langhaar-apen, daar was toch wat? Regenwoud!)

Een optie zou het inzetten van een grow-regulator zijn, maar ik denk dat je dat spul op eiland niet kopen kan.

Ikzelf zet nu "666 - The Beast" in.

Een andere optie is het terugsnijden van de planten, dan krijg je ook nog een hele hoop stekken.

Ik weet niet wie, maar een iemand in Micro/Fluo heeft gewoon een net over de planten heen gelegd en hiermee de groei gestopt.

Veel succes

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

check check en dubbelcheck je tijdklok eens,staat hij na 15 min niet nog prongeluk 15 min aan?

 

Je zou niet de eerste en niet de laatste zijn die deze fout heeft gemaakt.

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé Torsten;

 

Dat is niet eens zo'n gek idee, een grof net erover rammen ;)

 

Heb ik gedaan tnt, het is een digitale en overdag spiek ik wel eens

met een groene lamp via het kijkluikje. Altijd is het licht uit.

 

Ik ga eens over een net spannen denken nu eea nog buigbaar is.

 

Alvast bedankt Blijft de WAAROM onbeantwoord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat je thermometer tussen de potten staat. Je meet de temperatuur best op top-hoogte.

Ik kan uit ervaring zeggen dat de temperatuur tussen het bladerdek en de lamp heel wat graden hoger kan zijn dan de temperatuur tussen je potten.

 

Enkele dingen die strekken tot gevolg kunnen hebben zijn:

 

• Te groot verschil tussen nacht en dag temperatuur

• Te hoge temperatuur

• Te veel aan N in de bloeiperiode

 

Op de site van plagron staat ook te lezen.

Plagron Alga-Bloom bevat:

13% fosfor, 14% kalium, 1,5% stikstof, sporenelementen, vitaminen, enzymen, groeihormonen, fermenten en meer dan 20 soorten aminozuren.

Er staat niet exact bij welke vitaminen algabloom bevat, maar de meeste vitamines B bevatten gibberellinezuur, wat het strekken van planten bevorderd.

 

Dus misschien moet je het in de richting van de algabloom zoeken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplanten strekken sowieso erg na de overschakeling op 12/12 he ;)

 

mijn huidige ronde heb ik dat ook onderschat..

als gevolg dat de toppen zon 40-60cm hoger lagen dan mijn scrognet

 

Ook de "volheid" van je net speelt mee,

als alles te dicht op elkaar zit dan gaan ze ook strekken, om zo meer direct licht te krijgen.

 

keep em green dude

 

gr

 

BK

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey el tullipan

 

dat trucje met dat net had torsti bij mij gelezen denk ik... Dat had ik mn vorige ronde toegepast met die bubblelicious, daar had ik een week een stuk hoorgaas boven gespannen om het strekken tegen te gaan ;)

grof net heb je in dit geval niets aan want daar groeit t weer doorheen.

Mvg b

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je gewoon te lang heb voor laten groeien voor je ze heb overgepot

 

na dat je de plant op 12/12 zet gaat deze dan nog even maximaal strekken om zoveel mogelijk licht te pakken in je kleine hokkie

 

en als je elke dag zou kijken in je hoek zou je ook elke dag kunnen scroggen dan was het een laagliggend oerwoud geweest en had je geen problemen met de toppen tog ?

 

scroggen is niet aleen even een netje der boven hangen en klaar

 

moet je wel aan bondage doen natuurlijk

 

groeten

 

skunkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Donjon:

 

Ik heb twee ( nee 3 ) thermometers. Eentje zie je steeds op de foto, onder het bladerdek.

De andere zit op lamphoogte tegen de wand. En eentje die de afgezogen lucht meet.

 

• Te groot verschil tussen nacht en dag temperatuur Niet meer dan 7 ºC

• Te hoge temperatuur Nooit boven de 25 ºC geweest

• Te veel aan N in de bloeiperiode Dat zou wel eens in de goede richting zijn

 

Hallo Beekaa,

dat zaad sterker reageert op omzetten naar 12/12 wist ik niet ;)

En op het moment van 12/12 lag alles mooi in het licht en was er zeker geen reden tot strekken

ivm overwoekering.

 

Hier een foto van de planten op het moment dat ze op 12/12 gingen 19.03.10, mooie korte internodes

 

med_gallery_19792_9438_91647.jpg

 

Vanaf hier 29.03.10 ben ik ook met Algabloom van Plagron in halve dosis gaan geven

Omdat de eerste bloeiverschijnselen er waren. Alles heeft nog mooie korte internodes

Toch staan ze al 10 dagen op 12/12

 

med_gallery_19792_9438_672664.jpg

 

Alles mooi plat op het scrognet 29.03.10

 

med_gallery_19792_9438_403370.jpg

 

En hier een foto van 02.04.10 dus vier dagen later: het strekken begint ( 2x Algabloom gift )

 

med_gallery_19792_9438_726975.jpg

 

Hoi SmokeyB

 

Dat klinkt ook logisch, een fijn net, vooral omdat ik niet weet hoelang deze indicas nog

door willen groeien.

 

Hoi super#skunk,

 

Dat blijven scroggen houdt natuurlijk een keer op. Ik kom nergens meer bij.

Maar als ik goed kijk zou het net vol zitten en laag, mits....... er dus geen strek was

van soms meer dan 10 cm per internode

 

Samenvattend tot nu.

 

Actie: net erover spannen om de toppen omlaag te dwingen ( scroggen is geen optie meer )

 

Mogelijke oorzaken:

 

- Te lang voorgroeien ( zonder strekken was het netje mooi vol )

- Zaad strekt altijd als het op 12/12 gaat ( maar zoveel ??)

- Teveel voedingstoffen ( Algabloom, volgende maal gaan geven als de groei eruit is ? )

 

Het is zo jammer dat het een volle kweek duurt om veranderingen door te kunnen voeren.

Maar ik hoop een reden, en dus oplossing, voor de volgende ronde te vinden.

 

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken, ik word door die groeispurten erg nerveus omdat

ik de oorzaak niet kan vastpinnen en het risico bestaat dat de volgende ronde dan weer zo'n

bos wordt.

 

PS de eerste twee rondes ( erg matig ) kregen de planten geen groeispurt. Maar toen begon

ik ook veel later met voeding geven.

 

Ik wacht weer met spanning op meedenkers om dit probleem te tackelen.

 

Een Groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben eens ik mijn vorige verslag gedoken en heb enige interessante dingen gezien:

 

Voeding Plagron Algabloom. Daar begin ik mee zovlug ik de eerste bloeiverschijnselen heb.

Is dat te vroeg en zou ik moeten wachten met de voeding totdat de groei eruit is ??

 

De reden waarom ik richting de voeding denk is de volgende:

 

Vorige ronde heb ik de planten erg op hun donder gegeven met 3 wkn 24/0 en veel wind.

Ook toen begonnen ze te strekken, en ik dacht dat het aan de overschakeling lag van

24/0 naar 12/12 in enkele dagen.

 

Toen ben ik al met een halve dosis Algabloom begonnen op de tweede dag 12/12

Vanaf dag 13 op 12/12 zat ik al op de volle dosis Algabloom omdat er blad geel begon te komen.

Op dag 16 had ik bloeivorming. Toen ben ik dus veel te vroeg begonnen met Algabloom.

 

De gevolgen waren:

- Erg groot blad ( handgroot )

- Dikke stelen van het blad

- Strekken, zeker 10 cm tussen nodes

- Snel verhouten van stelen ( 6 dagen op 12/12 brak al een steel met scroggen )

 

Als ik dat allemaal bij elkaar optel denk ik dat ik vorige keer veel te vroeg met bloeivoeding ben begonnen.

Al op de tweede dag 12/12. Dat gaf bovenstaande uitwerking.

Nu ben ik bij de eerste bloeiverschijnselen begonnen met bloeivoeding en alles begon weer overdreven

te groeien. Ik denk dus dat de bloeivoeding gegeven moet gaan worden als de groei uit de plant is ;)

 

Wat denken jullie ervan....... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update rek leggen

 

Dit heeft niets meer met lichttekort te maken, het knalt gewoon recht omhoog ;)

Ik maakte straks de kast even open om de juiste maten te nemen en een foto te nemen.

Dit is wat ik zag:

 

Het groeit recht de lucht in, niks naar het licht buigen

med_gallery_19792_9438_1005924.jpg

 

Hier het strekken van dichtbij

 

med_gallery_19792_9438_592576.jpg

 

med_gallery_19792_9438_664752.jpg

 

med_gallery_19792_9438_334960.jpg

 

Het maakte me zo machteloos kwaad, omdat ik nog steeds eigenlijlk niet verder ben

dan een vermoeden wat ik er zelf over heb, dat ik het net op maat geknipt heb en

het eroverheen geknalt heb. Wat aandrukken en schuiven en klaar.

 

med_gallery_19792_9438_1086745.jpg

 

med_gallery_19792_9438_854827.jpg

 

Ik hoop dat dit wat helpt zoniet dan ruk ik alles eruit en ga ik eerst eens heeeeel lang

na zitten denken over of deze stress wel wat voor mij is. Ik kan pas bij de volgende

kweek zien of het aan de voeding licht.

 

Ik hoor eigenlijk niemand commentaar leveren over Plagron Batmix en/of Algabloom.... :D

Laat eens wat horen wat jullie ervan vinden, ik ben zo'n beetje ten einde raad ;)ç

 

Edit: Ik zit me net af te vragen..... Hoeveel luchtverversing moet een kast minimaal

hebben ? Dit omdat ie op de laagste afzuigstand staat. Harder is niet nodig omdat het toch niet

warmer dan 25ºC wordt. Zou ik de afzuiging hoger moeten zetten om meer verse lucht te krijgen ?

 

Vraag: Kan slechte luchtverversing strekken tot gevolg hebben ??

 

Antwoord: ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet zoveel als volop concurrentie op het net, dan gaan de scheuten, wat je ook doet, de lucht in om het meeste licht te kunnen vangen.<br /><br />Als ik op de foto's kijk is je netje wel heel erg vol en ik denk dat dat toch echt de oorzaak is van het doorschieten elke keer.<br />Gewoon doordraaien maar wel proberen de boel wat beter te dieven volgende keer voordat je net erop legt, elk gat vh net 1 top meer niet, zo haal je het<br />best eruit omdat dan elke top zich goed kan ontwikkelen.<br /><br />Nu zie ik een top of 3 per netgat (incl de uitlopers van een tak met top) en da's veel te crowded<br />

Veel te veel groei en dat probeer je te dan te trainen maar er is geen plek et al die scheuten<br />

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, my 2 cents: ze gaan op 12/12 nadat je je ze overpot op een grote pot én je begint met bloeivoeding, met een vol net (de soort ken ik niet, maar zit het daar ook niet in?) met zijn 5en in een betrekkelijk kleine kast met een overgang naar de cooltube zo rond die tijd (vanaf TL). Op kleine potjes onder TL blijven deze plantjes klein en mooi gedrongen, maar o wee als je ze de ruimte gaat geven met hun wortels: dan vliegen ze de lucht in. Wat van invloed is denk ik dat je ze net overpot naar een grote pot. Zoals de wortels groeien beneden, zal ook de plant plots een grote spurt doormaken. Hierdoor groeit de internode afstand explosief, zeker doordat je op (verse!) aarde bijna gelijk voeding gaat toevoegen. Dat in combinatie met een lekker vol net en de cooltube erbij (met meer rood licht) en mogelijk de specifieke karakteristieken van deze soort (en het zijn nog zaadplanten ook!) zal vast bijdragen aan je strekking. Afstrepen zou ik zeggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest eogextreme

De groei remmen door onderin de stam te steken/klieven?

 

Moet ergens een uitgebreide topic op het forum over staan.

 

 

De plant gaat dan prioriteit stellen in het 'genezen' van de stam en stopt onmiddelijk met groeien.

Ik weet echter niet of dit ook in de bloeifase kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klieven doe je in de laatste week voor je gaat oogsten. Niet midden in de bloei.

Je doet het om de toppen wat harder te krijgen. Of het werkt daar zijn de meningen over verdeeld.

 

Gr Kramer

Share this post


Link to post
Share on other sites
De plant gaat dan prioriteit stellen in het 'genezen' van de stam en stopt onmiddelijk met groeien.

Daar gaat hij dan ook wel al zijn energie in stoppen vrees ik... Het effect van de plant stressen vlak voor de oogst moet je niet verwarren met groeiregulatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eeey tulp, ik heb het even door gelezen en leef met je mee!

Ik zou ook echt niet weten wat het zou kunnen zijn, alleen dat het net niet gaat helpen kan ik je wel vertellen.

Zelf had ik dat ook geprobeerd maar die stijgt gezellig met de planten mee de lucht in.

Een heel fijn net eroverheen en vast maken zodat die niet omhoog kan helpt wel, dat heb ik een keer in een verslag van kees the mad gezien.

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update ( eindelijk ) oorzaak gevonden.

 

Bedankt heren voor het meedenken.

Ik ben inderdaad, zoals Wazzup zei, gewoon gaan wegstrepen.

En ik kwam weer bij de voeding uit. Ik ben gestopt met voeding geven en

het een net gekocht, twee delen gemaakt die in de kast passen.

 

En dan met een stok alle toppen meestrijken en het net erop. Wat aandrukken en:

 

med_gallery_19792_9438_1086745.jpg

 

Ook maar eens bij twee growshops langsgegaan en zeiden onafhankelijk van elkaar hetzelfde.

Doordat de planten net twee weken overgepot zijn in grote poten met Batmix hebben ze nog

voldoende voeding ( staan 6 weken voor ). Dan komt er bij de eerste bloeivorming direct

voeding in de vorm van algen bij. Ja, dan wil het wel groeien.

 

Op de vraag waarom ie me Batmix EN Algabloom had geadviseerd kwam het antwoord

dat het wel met een buitenplant kan. Ja , toevallig heb ik een kast en nooit over buiten gehad :P

 

Maar goed, ze moeten nog tot 01 juni, zo'n 4 weken nog.

Hier wat foto's:

 

med_gallery_19792_9438_111996.jpg

 

med_gallery_19792_9438_1191013.jpg

 

med_gallery_19792_9438_595619.jpg

 

LEERMOMENT:

 

Plagron Batmix aarde heeft GEEN exstra voeding nodig, misschien een booster voor de toppen

 

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken. Op naar het volgende probleem :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

vergeet ook niet de grote maat pot en het andere licht wat ook een grote beïnvloedende factor is. Ik denk dat het een samenspel van factoren is. Wat eerder overpotten, wat langer op blauw licht, wellicht andere aarde (een light mix), denk dat dat al heel erg veel scheelt. Jij geeft ze letterlijk en figuurlijk een trap onder de kont als je ze in bloei zet, ze moeten wel gaan strekken dan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou gelukkig weten we dan nu wat het was zodat het de volgende keer beter kan.

Heel het forum weer een stukje slimmer :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...