Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mammoet

zaad oogsten

Recommended Posts

Hey,

 

mijn zaadkweekje loopt haast teneinde en enkele zaadhoesjes staan al half open. Nu vroeg ik me af wat de snelste en meest praktische manier is om al dat zaad te kunnen oogsten. Wanneer het zaad er vanzelf uit zou vallen zal het nat gaan worden omdat ik van onderaf water geef. En als ik op het laatst van bovenaf water geef valt het weer op natte aarde. Ook geen optie lijkt me.

 

Zou de enige manier dan toch handwerk zijn? Uiteraard heb ik er ook aan gedacht om iets onder de planten te spannen zodat het wordt opgevangen maar dat is volgens mij haast niet te doen.

 

Dus kom maar op met die tips :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kap maken van folie of iets wat de zaadjes op vangt........

 

 

\ | /

___-|-____

zoiets, beetje fantasie gebruiken die 2 schuine streepjes stellen de trechter voor en die streep onder het opvang bakje wat je op je aarde legt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon tussen je handen doen en wrijven, kartonnen (afgeplakt) doosje om de zaden in op te vangen, wat pielen met een kwastje om de meeste troep van de zaadjes af te vegen, dan pak je wat zeven en scheid je de rest van het materiaal.

 

edit: weet eigenlijk geeneens of dat wel de snelste manier is, maar zo doe ik het altijd. :spliff:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de toppen wilt bewaren dan ben je nog niet jarig als je zo goed mogelijk je zaden wilt selecteren. Als je toppen niet van belang zijn net als wat blowmonkey zegd, eerst goed laten drogen zodat de laatste voeding in de zaden trekken en extra aanrijpen, vervolgens de droge toppen tussen je handen rollen, deze zullen verkruimelen en hou je de (goede) zaden over.

 

Greetz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik oogst de hele plant en laat die grof geknipt drogen

Daarna toppen verkruimelen met je handen (doe wel even handschoentjes aan)

 

Even het zaad en kruimels op een bord leggen en dan er voorzichtig over blazen

Zo blaas je de lege zaden en zaadhoesjes er zo uit

Daarna elk zaadje even goed indrukken tussen twee vingers

Degene die plof zeggen kunnen weg

 

Frtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

net wat quesswho zegt .

 

Als geheel laten drogen en daarna verkruimelen en ik doe dan altijd even alles met de zeef het afval ertussen

uit halen .

 

alleen dat blazen ben ik niet kapot van ( geeft zo'n rotzooi ;) )

 

ik pak een ballon die ik over mijn spijkerbroek heen wrijf ( hierdoor word deze statisch )

en die haal ik dan over de tafel met zaadjes en daar blijven dan alle lege en slechte zaadjes en afval aan kleven .

 

idealer kan niet

 

succes met je zaden

 

grtzz chase

Share this post


Link to post
Share on other sites

Carpie,

 

Bedankt , een leuke methode van slappy.

Wil straks ook nog 2 planten buiten zetten voor zaad. Komt deze methode mooi van pas.

Groet.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mannen,

 

super bedankt voor jullie tips! Het is inmiddels gelukt op de manier van slappy. Welliswaar niet met gaas, maar met een oud matrasovertrek over een plank heen getrokken. Heeft hetzelfde effect. De zaadhoesjes blijven in het het overtrek hangen en de zaden rollen naar benden. Heb uiteraard wel alles eerst even goed laten drogen.

 

Ik heb 2 dagen later nadat ze de koelkast in zijn gegaan als test 10 zaden te ontkiemen gelegd tussen een natte theedoek en er zijn gisteravond al 2 ontkiemd. Dat is uiteraard een goed teken. Ben wel benieuwd wat de minimale duur is dat ze moeten rusten voordat ze naar buiten kunnen en de grond in mogen. Ik heb nu een bak vol AK-47 "Lowlife" - zaad dus dat gaat wel goedkomen ;)

 

gr Mammoet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...