Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Holy Buddy

Mijn eerste Deep Water Culture!

Recommended Posts

Ik heb eindelijk mijn DWC draaiende, in de letterlijkste zin van het woord.

Mijn 130L vloeistof pompt rustig rond tussen vat en 4 emmers die elk ca 22L voeding bevatten.

 

Omdat de verhoudingen daardoor wat onhandig liggen (4x22 = ~90L in de emmers tegen 50 liter in het vat) is het moeilijk een goede afweging te maken met het aanmaken van de voeding.

Gebaseerd op 130L is wel de juiste mengverhouding te maken, maar je moet rustig de tijd nemen om te zien wanneer de vloeistof zich evenredig heeft verdeeld over de 4 emmers en het voedingsvat.

Het afzuren neemt op die manier ook erg veel tijd in beslag.

Ik moet bij het kraanwater (dat toch dik over de 8 zit met zijn PH) flink afzuren wil ik op 5,5 oid komen.

Dat lukte me gisteren wel, maar na enkele uren, toen alles zich weer keurig vermengt had, zat de PH weer op ongeveer 6,5.

En dat met 25mL Afzuur-groei-middel.

 

Dat die nu een nachtje op 6,5 zit, zal me niet zo boeien.

Waar ik me echter wel erg druk om maak, is dat mijn EC gruwelijk hoog zit.

Ik meende dat 1,2 ideaal was voor DWC, maar ik zit op ongeveer 3,2 :wacko:

De temperatuur stond, na een paar uren een aquariumelement mee te hebben laten dobberen, overal in het circuit op 23graden Celcius.

Dat lijkt me zo wel een mooie waarde.

 

Nu wat vragen:

Is een EC van die waarde bijzonder hoog voor onbehandeld kraanwater?

Kan het kwaad? Een paar dagen zo'n hoge EC (en PH)?

Wat is er toch zo belangrijk aan de EC? Wat doet het nou eigelijk? (en dan niet met kreten van Electronic Conductivity, want dat weet ik wel. )Wat doet het met de plant?

Ik begreep dat het een betere opname van de voedingsstoffen mogelijk maakte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ph waarde wil zeggen welke voedingstoffen je plant op kan nemen aangezien

bij bepaalde waardes zouten bundelen en er een andere verhouding van n p k kan

worden opgenomen door de plant. voor een DWC zou ik het houden op 5.5 - 5.8

 

de ec dat dat elec...... ga ik je niet vertellen maar de ec houdt in hoeveel zouten er

in je water zitten zouten zijn voedingstoffen voor je plant

als je een lage ec waarde hebt kan je plant heel makkelijk voeding opnemen en

zal je plant lichtelijk gaan strekken ga jij je ec verhogen dan zal je plant moeilijker

voeding kunnen opnemen waardoor de rek eruit gaat en heb je een te hoge ec

dan zou het zelf kunnen dat je omgekeerde osmose krijgt je je medium ontrekt

dan vocht uit je plant grof gezegd je medium is wel nat/vochtig maar je plant kan het

niet opnemen dus zal je plant met natte voeten toch vergaan van de dorst.

 

bij dwc bou je de ec langzaam op je begint met een waarde van 1.2 ec totaal

en dat bouw je elke 4e of 5e dag op met 0.1 ec

 

ook snap ik niet hoe je aan een ec waarde komt van 3......

als je de dosering in je vat hebt gegooid moet je enkel de kraan open laten staan

tot je op de juiste ec waarde uitkomt. je hoeft niet het schema aan te houden want het

is geen regio voeding. de schema is puur een richtlijn en zecht welke additieven

je in een bepaalde fase van de cyclus moet toedienen.

 

bij hydro is het heel belangrijk je planten te kunnen lezen

da wil zeggen dat je ziet welke voedingstoffen je plant nodig heeft

ik wordt er zelf ook steeds beter in maar het enigste wat ik kan zeggen is

oefening baard kunst.

 

als je eens wilt weten hoe je je vat juist afsteld met ec en ph dan stuur me maar een

berichtje dan zet ik het wel voor je neer.

 

hoop je hiermee voldoende te hebben geholpen grtzzz

Devils Haze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx DH!

Even over de EC.

Die is een stuk lager wanneer ik alleen kraanwater pak.

Omdat de PH zo hoog is hierzo, moet ik deze afzuren.

Gevolg is dat de EC enorm oploopt. :D

 

Tenminste, zo lijkt het te zijn.

Nu geef je aan dat ik zou moeten beginnen met een EC van 1,2 mS.

En dan per dag opvoeren met 0,1. Waar eindig ik dan? :D

Wat is de max zogezegd?

 

Ik zal morgen eens de EC meten van ons leidingswater, deze afzuren naar 5,5 en dan weer meten.

Dus kleinschalig. :wacko:

Wordt vervolgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heee, mooi dat je de setup hebt draaien, heb je een verslag of foto's?

Ben wel beniwued naar je setup :P

 

On topic:

Waarom de ph waarde weer terug?

 

Omdat er een zeer sterke ph regulator id voeding zit, laat me raden, canna Aqua voeding (die heeft een joeper van een regulator) maar dat staat ok duidelijk aangegeven bij hun.

 

Heb je een kraantje op je uitvoerlijn vanaf het vat zodat je de leiding dicht kunt zetten tijdelijk en de vlotter ook?

Dan gewoon kraantje dicht en ff in het grote vat zelf het water middels pompje rond pompen voor mengen voorat je het naar je planten stuurt.

 

EC is wel ad hoge kant maar hoe schoon was je syteem voordat je water/planten erin gingen?

Stofdeeltjes ed doen de EC ook erg stijgen, EC is immers "zouten ed"

 

Ik zou zeker een gedeelte van je water aftappen en vervangen door afgezuurd water zodat de EC omlaag gaat richting de 1.2- 1.5 bij al wat grotere stekken anders eerder 1-1.2 waarde.

 

De Ph die nu weer omhoog is geschoten kun je met het aftoppen langzaam weer omlaag brengen.

Lijkt me toch wel dat je met zeker 1ltr per dag je grote vat af kan toppen en dan dus mooi water met 0.2 ph lager toe kunt voegen en zo gradueel de ph wat lager kan zetten.

 

doe het NOOIT ineens een vette ph/ec wijziging.. je hebt geen buffer en de planten houden er niet van (wortelverbranding ed) en dat zou zonde zijn :wacko:

 

Je water temp is goed, EC waarde bij DWC is belangrijk.

 

Bij DWC heb je GEEN medium dus voedt je rechtstreeks de wortels via de wortelpruik in je waterbak.

 

In de groei en bloei fase verschilt de EC/ph behoefte vd plant maar het mooie van DWC is (mede vanwege de speciaal daarvoor bestemde voeding, die voor recirculerende systemen) dat de plant een veel minder hoge concentratie van deze voeding nodig heeft om toch maximaal te presteren. Mijn max was ooit 2.3 en dat was echt op het randje maar ik kende soortje goed dus wist wat ik deed.

 

Met het aftoppen (bijvullen van je vat) kun je, als je het grote vat hebt afgezuurd/.gesteld, heel wat bijstellen.

Moet je ff wat handigheid in krijgen maar is, als je het doorhebt, supersimpel.

 

PH 6.2 :D BIJVOORBEELD :D 2 dgn niet aftoppen en dan 2ltr ph 5 water erbij id grote bak en dan is het weer 5.8 totaal paar uur erna en ook niet zo'n schok omdat het toegvoegde water % gezien tov de rest snel vermengd is maar via de kleine beetjes wel alles beter te sturen is.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ec van jou leiding water zou tussen de 0.3 en 0.5 moeten liggen

bij mij is het 0.4 ec uit de kraan en dan doe ik vul ik de rest aan uit

de voeding mijn ec loopt 0.1 op als ik die afzuur dus daar houdt ik rekening

mee bij het klaarmaken van het vat

 

ik heb je niet gezegd dat je de ec elke dag moest opvoeren met 0.1

maar de 4e a 5e dag steeds

dus

dag 1+2+3+4

1.2

 

dag 5+6+7+8

1.3

 

dag 9+10+11+12

1.4

 

maar je moet ook naar je plant kijken hoe die erop reageerd

maar aangezien je steeds de plant 4 dagen geeft om aan de hogere waarde

te wennen zal je zien dat je heel ver kan gaan met voeden en heb

gister met een gast gesproken die doorgaat tot een 3.0 - 3.3 ms totaal

daar blijft hij dan op hangen

 

ik kan niet tegen jou zeggen jij kan ook tot 3.0 ms gaan of hoger

dat moet je aan de plant zien

 

je ziet dat bij overvoeding de plant eers wat slapper gaat hangen en dan

de puntjes gaat verbranden en jah dan zit je dus met een te hoge ec

waarde en enkel water geven heeft dan geen zin je moet je ec weer uitspoelen

door weer met een lagere ec te spoelen tot die weer 0.1 of 0.2 is gezakt en

dan ga je weer na die 4 dagen weer verder zie je dat je plant dan weer overvoedings-

verschijnselen toont dan zit je aan je max ms (ec)

 

is het nu wat duidelijker ???

grtzzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lost Child en Devils Haze.

Bedankt voor de info zover.

 

@LC;

Ik ga vanavond wat foto's knippen, zodat je een beeld kunt krijgen van mijn opzet.

 

@DH:

Ik moet wat moeite doen om je verhaal te begrijpen, maar met wat concentratie kom ik er wel.

Als ik het goed begrijp begin ik met 1.2 en laat ik de plant steeds 4 dagen wennen, waarna ik de EC met een tiende punt opvoer.

 

Hoe voer je de EC op?

Een EC + of - bestaat niet en je moet het hebben van de voeding. :D

Maar daarmee houd ik me al aan de specificaties qua hoeveelheden en zo.

Ik zal dus minder moeten voeden om de lagere EC's te krijgen.

 

Vandaag even met de GS gebabbeld en men meende dat de EC in PPm (Parts per Million) werd uitgedrukt ipv miliSiemens per cm.

Ik denk dat het daar fout gaat omdat mij dat (na het doorlezen van de handleiding van de PH/EC meter) overkomt als Salinity, wat ook met zouten te doen heeft.

Ik loop die manual nog maar eens door, zal de meter even ijken (wat toch al weer tijd was met de PH stand) en dan weer de EC meten.

Skipperen met de EC moet dus met de voeding? :D

 

Ik zal zo eens een tweetal liters aftappen en evenzoveel PH 5.6 afgezuurd water terugkieperen.

Even wachten en dan weer meten.

Lastig is wel dat een toevoeging van wat dan ook nogal wat tijd neemt voor het evenredig verdeeld is over de emmers.

 

Misschien moet ik eens kijken of ik de aangemaakte/aangepaste voeding kan aanlijnen en evenredig verdelen over de emmers en het vat.

22L per emmer (4x) en 40L in het vat schat ik zo.

Dan heb ik al snel een betrouwbaar beeld van de juiste waarden. Dacht ik zo. :wacko:

 

Ik ben even uit de lucht.

Foto's knippen, meten, ijken etc etc :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Holy Buddy,

 

De pH is de zuurtegraad van water. In hydrosystemen kan cannabis kan het beste voeding opnemen bij een pH van 5.2 tot 6.4 (ideaal is ongeveer 5.8).

De zuurtegraad kan je regelen door gebruik te maken van pH- of pH+.

(Er zijn niet veel mensen die pH+ nodig hebben omdat het kraanwater bijna overal een hogere pH heeft.)

Tip: Mocht je bijvoorbeeld te veel afgezuurd hebben met pH-, dan is het beter een nieuw vat aan te maken in plaats van pH+ te gebruiken

 

 

De EC is hoeveel voeding in het water zit. Kraanwater bevat al enkele mineralen enzovoort, dus heeft van nature een lage EC. (0.2 - 0.8)

Als je voeding aan het water toevoegt, dan zal de EC stijgen.

Jonge plantjes start je met een EC van 0.6 - 1.0 en naarmate de planten groeien voer je dat op.

 

Als je de EC meet en de EC blijft stabiel, dan zit je goed.

Als de EC stijgt dan ben je aan het overvoeden, daalt de EC dan ben je aan het ondervoeden.

 

Maar ik vermoed dat je kraanwater EC 0.32 is, ipv 3.2 :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Maar ik vermoed dat je kraanwater EC 0.32 is, ipv 3.2 :D

 

De EC die ik meette was na het aanmaken van een vat met voeding.

Hoewel ik me keurig aan de hoeveelheden hield, 1 L op 250L water, werd dus 0,5L op mijn 130L systeem, was het een overkill aan voeding.

 

@All

Ik heb, los van het aantal liters dat er door lekkage is verdwenen :wacko: , 3 12L emmers afgetapt en weggedaan.

De EC was niet gedaald, en de PH was ongeveer 5,6

Tegenover het verlies van de 3 emmers stond 3x 12 liter PH5,5 afgezuurd kraanwater tegenover.

Daarnaast heb ik nog flink wat kraanwater (hierzo ca PH8) bij moeten tappen om de lekkage te compenseren. (lekkage is overigens verholpen)

Nu heb ik een mooie stabiele EC van 1,6 en een PH van 6,1 (toen ik net weg ging.) Ik moet straks nog wat foto's knippen en zal dan nog eens meten.

 

De temperatuur was door het lage vloeistofnivo door de lekkage waarbij mijn verwarmingselement onvoldoende in het water hing, gezakt tot ongeveer 19graden.

Dat moet nu ook weer gaan stijgen.

 

Wortelgroei is overigens meteen al te merken :D

 

Minder is de verbrandde puntjes door de overvoeding.

 

Foto's volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke voeding gebruik je dan Holy Buddy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Donjon,

 

Ik ken het merk niet zo uit mijn hoofd. Ik zal het eens opschrijven.

 

Wat de rest betreft:

De EC was iets toegenomen en staat nu op 1,75 mS/cm

Ik houd hem in de gaten en zal de volgende keer weer wat afgezuurd water toevoegen.

 

Dan de foto's:

 

De opzet:

gallery_20387_7672_32024.jpg

.

 

 

.

gallery_20387_7672_41960.jpg

 

gallery_20387_7672_42525.jpg

De afvoeren uit de emmers komen samen in een 50mm buis.

Deze voert het met ca 5 meter terug naar het voedingsvat.

Geen pomp, maar door natuurwetten. :D

 

gallery_20387_7672_48931.jpg

.

Let even op de 2 slangen op het vat.

Wanneer de aanvoer van voeding uit het vat te groot wordt, kan ik een deel tot alles terug leiden naar het vat.

Ik kan dus ook een deel van het circuit dicht zetten.

 

gallery_20387_7672_9996.jpg

Ook de terugvoer naar het vat (met de 50mm buis) kan afgesloten worden met een klep.

Lang leve de vijverzaak :wacko:

 

Crisis, wat ben ik bek af.

Ik haak weer in na commentaar.

 

HB

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey hb leuk te zien dat je eindelijk van start bent geraakt.

wel heb ik een paar vragen...

Voor de aanvoer van je water uit je vat naar je emmers gebruik je toch wel een pomp?

Ook welke voeding gebruik je?

weet je waar het lekt? (koppelingen, verbindingen, aanvoerlijn)

 

over je vatverwarmer, leg die even plat op de bodem.

Zo voorkom je dat hij droog komt te staan, waarna ze gemakkelijk springen en jij en je plantjes worden geëlektrocuteerd.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik ben nu los Valentimo. :wacko:

 

Ik heb uiteraard een pomp omdat de terugvoer op zwaartekracht gaat.

Ik pomp het een eindje op naar buiten het vat. Daar splitst het zich in een retour leiding en een doorgaande leiding.

Beiden afzonderlijk te regelen. Daarmee kan ik het circuleren in het vat regelen of de aanvoer richting de emmers.

 

In principe kan ik dus rondpompen in het vat, waarbij ik de aan en afvoer richting de emmers afsluit.

Ik kan natuurlijk ook de afvoer afsluiten waarna ik de voeding eens flink tot in de netpots kan opvoeren om deze vervolgens weer terug te laten vloeien het vat in door de klep te openen.

 

Sommige koppelingen of overgangen van slang naar slang of naar kraan of behuizing, waren onvoldoende geklemd.

Daar ontstond dus ook de lekkage. Een beetje kit en wat slangenklemmen gingen dat tegen.

Ik heb nog een beetje lekkage in de 50mm terugvoer lijn, op het punt waar de slangen op de buis zijn gedrukt.

Dit is niet goed afgekit en speelt op wanneer ik het nivo eens sterk opvoer.

 

ik zal eens kijken of het nivo vandaag nog is gezakt.

De bochten in de 50mm buizen zijn ook niet gelijmd, wat ook nooit 100% dicht zal zijn.

Misschien dat ik daar wat zuurvrije kit op of in smeer.

Het moet los te halen zijn.

 

Later meer.

 

Ik heb nog een heel PMmetje door te lezen.

Mijn dank nog daarvoor

Share this post


Link to post
Share on other sites
De bochten in de 50mm buizen zijn ook niet gelijmd, wat ook nooit 100% dicht zal zijn.

Misschien dat ik daar wat zuurvrije kit op of in smeer.

Het moet los te halen zijn.

Aquarium silicone is mss wel een goede keuze?

Waterbestendig en (na drogen) gifvrij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat te denken aan dat spul van molycote.

Dat is een vet, wat lijkt op vaseline, maar voordat het echt te "vloeibaar" wordt, moet de teperatuur flink hoog zijn, in tegenstelling tot vaseline.

 

Het houdt water goed tegen en is toch nog demontabel.

 

Vanavond voor mijn vertrek nog even gemeten:

Een PH van 4,55 ;)

EC van 1,9 mS :lol:

maar wel een temp van 21 graden.

 

Ik heb, om de EC wat lager te krijgen en de PH wat hoger, 12 liter PH 7 / EC 0,5 bij mijn 120L vat gegoten.

(een verhouding van 1/10)

Dus 1x0,5 + 10x1,9 = 19,5, gedeeld door 11 zou neerkomen op ca 1,8.

De PH zou dan:

1x7 + 10x4,5 = 52, gedeeld door 11 op 4,7 uitkomen. Nog steeds te laag, dus morgen nog maar weer zo'n emmertje erbij.

 

@Devils Haze,

In je PM las ik dat de EC ook veranderd met de temperatuur van de voeding mee.

Is dat in positieve zin? Of omgekeerd positief?

Dus loopt de temperatuur op, loopt ook de EC op.

Of daalt de EC bij een oplopende temperatuur.

 

De rest van de stof moet ik even op me in laten werken.

Maar deze passage vond ik belangrijk genoeg om in dit topic te delen. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur heeft geen invloed op de EC.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Devils Haze,

In je PM las ik dat de EC ook veranderd met de temperatuur van de voeding mee.

Is dat in positieve zin? Of omgekeerd positief?

Dus loopt de temperatuur op, loopt ook de EC op.

Of daalt de EC bij een oplopende temperatuur.

 

De rest van de stof moet ik even op me in laten werken.

Maar deze passage vond ik belangrijk genoeg om in dit topic te delen. :lol:

 

bedoelde je dit stukje ???

 

in de zomer wil het nog wel eens werken om een lagere ec te hanteren of minder snel

op te bouwen dit heeft te maken met koeling voor de plant

als de ec lager is kan de plant de voeding (water) makkelijker opnemen waardoor de

plant ook gekoeld word.

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@DH

Nee, om het volgende stukje

 

ec meten

ec meet je met een ec meter. Temperatuurverschillen van de te meten vloeistof heeft een groot effect op de te meten waarde, een meter kopen die compeseert voor de temperatuur van de vloeistof is dus eigenlijk ook een must om een correcte meting te krijgen

 

Ik heb je waarschijnlijk verkeerd geintepreteerd. :lol:

Het is natuurlijk de meetafwijking van het apparaat, veroorzaakt door temperatuurschommelingen.

 

Ik zal de meetconcities van de meter eens naslaan in de handleiding.

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@DH

Nee, om het volgende stukje

 

 

 

Ik heb je waarschijnlijk verkeerd geintepreteerd. :lol:

Het is natuurlijk de meetafwijking van het apparaat, veroorzaakt door temperatuurschommelingen.

 

Ik zal de meetconcities van de meter eens naslaan in de handleiding.

 

;)

 

kan gebeuren lol ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Damn.

Vanmorgen een PH van 6,1 gemeten.

De EC was wat gezakt naar 1,6 mS/cm

 

Een emmer van 12L en een PH van 2,5 erbij gegooit.

Zometeen weer eens meten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig Holy Buddy!

Dit systeem zal even fijntunen worden, maar kan een heel mooi wietje opleveren.

 

Succes!

 

Groetjes T

Share this post


Link to post
Share on other sites
Damn.

Vanmorgen een PH van 6,1 gemeten.

De EC was wat gezakt naar 1,6 mS/cm

 

Een emmer van 12L en een PH van 2,5 erbij gegooit.

Zometeen weer eens meten :lol:

 

 

jah dat verhaal ken ik lol ;)

 

een bekende van me heeft me eens gezegd

zuur af tot onder de 5 en dan met ph + opkrikken

naar gewenste waarde bij mij heeft het toen geholpen

maar ook hier zijn de meningen over verschild van

het gebruik van ph+

 

grtzz DH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice kweekje holy buddy.

 

ik hou wel van aparte dingen,dit is dus vet :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peoplz,

Ik ben een leek hierzo! :lol:

Maar ik wil mijn stuntelarij graag aan anderen presenteren zodat de valkuilen voor hen iets minder diep zijn.

 

En wat mijn weetje betreft, je zou eens een meter of 2 links van die emmers moeten kunnen kijken.

Daar staan mijn PP's af te bloeien. ;)

Als dat klaar is gaat de HPS op 18/6 boven de emmers om flink los te gaan. ;)

Het is wèl prachtig rommelen zo! Leuke hobby. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

He HB,

 

Las net je laatste bijdragen over je ph/ec management en kwam "toevallig, hoe verzin je het weer" een artikel van canna tegen in Highlife wat in duidelijke taal omschrijft hoe je het beste kunt managen en dit beter doet dan ik ooit zou kunnen.

 

Je kunt op www.canna.nl onder de info papers en dan de Aqua info paper

dit artikel vinden en dit zal je denk ik een boel kunnen verklaren/duidelijk maken oa waarom je ph stijgt en hoe je nu precies beste kunt aftoppen ed en ook hoe voeding voor recirculerende systemen nu precies werkt (heel anders dan voor andere hydro systemen en misschien heb je wel niet helemaal de juiste voeding om de boel stabiel te houden?

 

Je moet wel inloggen dus ff lid worden vd canna club, zo gebeurd :lol:

 

Waarom die aanprijzing canna info paper? nou op WF weinig info, wel op engelse sites maar da's niet handig (rekenen in PPM en hebben andere voeding en water (RO water vaak ipv uit de kraan)

 

Het aftappen en weer bijvullen en de grote verschillen in ph waarmee je dit doet zijn niet echt verstandig/nodig, helemaal 12L ph 2.5 erbij waardoor (ook al is het kortstondig) de wortels een behoorlijke optater krijgen en kans op verbranding of groeiproblemen ed.

 

Vd rest ziet je systeem er goed uit maar wel behoorlijk lekgevoelig met die soepele koppelingen, waarom niet overal PVC buis tussen (100% lekvrij) of wil je de boel zo mobiel mogelijk houden?

 

Wat ik mis is een vlotter id grote bak, kan dat kloppen?

Als je pomp om wat voor reden dan ook uitvalt loopt alles uit de emmers..

 

Stukje over ph uit die info paper van canna aqua:

pH schommelingen tussen de 6.2 en de 5.2 is perfect, zie de grafiek “pH verloop met Aqua voeding”.

Het wordt daarom ook niet aangeraden om de pH continu op één vaste waarde te houden. Met een goede voeding en een pH tussen de 5.2 en 6.2 zijn er geen voedingsproblemen te verwachten. Indien de pH gedurende enkele dagen lager is dan 5.0 of hoger dan 6.4 wordt aangeraden handmatig te corrigeren.

 

En dit heb ik zelf aan der lijve ondervonden in mijn DWC tijd:

 

 

pH stabiliteit

Met CANNA Aqua voeding (zie blz 6) wordt voorkomen dat de pH in de voedingsoplossing te veel stijgt of daalt.

 

In verschillende testen, waarbij dagelijks de pH en EC werden gemeten en wekelijks complete voedingsanalyses werden verricht, bleek de pH gedurende de gehele teelt cyclus tussen 5.2 en 6.2 te schommelen (met uitzondering van de eerste dagen).

 

Tussentijds was het niet nodig om op pH te corrigeren (wel altijd meten = weten en zonnodig sturen).

 

Je bent goed bezig en zou zonde zijn om na een week of 2 ineens vet id problemen te zitten omdat je zo bovenop de waardes zit, opzich goed maar te is niet goed en er zijn componenten die je niet kan beheersen en dus moet/kunt incalculeren.

 

 

Blijf je verslag volgen en ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

 

Gr

LC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...