Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bliksem

kilootje kweken of ver van?

Recommended Posts

iep,

 

Graag had ik jullie mening gevraagd voor men organisch grondrecept.

 

Vorig jaar heb ik dame blanche zijn kippemestmethode toegepast maar dit was gefaald. Ik had minder kippemest toegevoegd dan hij zij (6maand voor de vrouwtjes in de grond gingen)om zeker te zijn dat ik niet aan overvoeding doe, maar nog groeide degene zonder kippest veel beter dan degene met.

Ik verwijt dame blanche helemaal niks, kdenk gewoon dat ik een slecht merk van kippemest gekocht heb.

 

Voor dit jaar heb ik dus men eigen recept bedacht. Ik heb al een heel stuk opgezocht maar alles kan beter.

Zit er te veel in of kan ik het nog wat opfokken?.

 

potgrond

Om de grond luchtiger te maken zou ik de aarde mengen met 30% potgrond.

 

N Stikstof

Om veel stistof in men mengsel te brengen meng ik de aarde met 20% compost. Deze compost is van vlaco omdat dit zeer sterk op kwaliteit gecontroleerd wordt. Heb al veel gelezen over goedkope compost en dit is zeer sterk afgeraden. Veel mensen hebben er miserie mee. De overige 50% zal de aarde zelf zijn.

 

P fosfor

Ik ga ook micorrhiza-schimmels en bacto toevoegen. De schimmels en bacterië zouden al de voedingstoffen makkelijker aan de plant doorgeven. Wat ik hierbij gevonden heb is dat het gevaarlijk kan zijn om extra fosfor toe te voegen omdat deze schimmels/bacterië al genoeg fosfor vrij maken.

K kalium

Om extra kalium in het mengsel te brengen zou ik potas toevoegen. De hoeveelheid staat op men doos maar die ken ik niet uit men hoofd.

 

Vragen:

Kan het kwaad om de schimmels en bacterië 1 maand op voorhand toe te voegen? Om het mengsel wat te laten verteren zou ik de plantgaten 1 maand vooraf klaar maken, maar ik weet niet hoe snel die schimmels/bacterië aanslaan of uitgewerkt zijn

 

Is het nodig om de grond zuurder te maken? De compost heeft een PH tussen 7 en 9. Ik dacht mischien nog turf toe te voegen maar weet niet of dit nodig is.

 

Overkill of juist niet, graag had ik jullie mening :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bodembacteriën inbrengen in een guerilla? Als je ergens geen gebrek aan hebt op vruchtbar grond is hetwel bodemleven. Schimmels gooi je in het platgat direct voor je plant. De mycorrhiza wordt geactiveerd als een wortel hem raakt. Bacteriën produceren geen fosfor, maar maken die vrij en opneembaar. Er moet dan wel organisch materiaal beschikbaar zijn dat fosfor levert.

 

Je wilt potgrond gaan gebruiken, maar wat voor potgrond en met welk doel? Als je de grond luchtiger wilt maken kun je ook veen of cocos gebruiken.

 

De pH hang ook af van de pH van de lokale bodem. Meet het mengsel, buiten mag je wel wat hoger zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit er niet genoeg fosfor in de compost? Had ergens gelezen dat het gevaarlijk kan zijn als je extra toevoegd. Moet ik dan nog wat beendermeel toevoegen of wat zou je me aanraden. Kwil dit jaar eigelijk wel boompjes kweken maar ken de grens tussen overvoeding en te weinig nog niet zo goed.

 

Wat de potgrond betreft heb ik al veel verslagen gelezen die goede resultaten gehaald hebben. De aarde waar ik ze zet is nogal lemig dus dacht ik dat dit wel een goede oplossing was voor alles wat losser en luchtiger te maken. Het merk en soort heb ik nog niet bij nagedacht. Kdacht gewoon potgrond van het tuincentrum, maar dan wel de duurste :D. In het tuincentrum waar ik kom verkopen ze maar 3 soorten: zaai en stekgrond, goedkope standaard grond en duurdere standaard. Kweet dat de NPKwaarde belangrijk is maar dacht deze gewoon gemiddeld te nemen.

 

Wat de PH betreft. Hoeveel kan een buiteplantje dan aan. Als ik ze voorgroei zet ik ze altijd op 6. Zou het dan mischien beter zijn om dit wat te verhogen om de overgang wat te dempen? Welke waarde gebruik jij?

 

grz :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi Bliksem

heb je Dame Blanche ( Jan Veen RIP) outdoor sticky wel goed gelezen?

Hij is meer als een beetje ingedroogde kippemest hoor en in zijn recept zit al een marge tegen overbemesting.

De groeivoeding komt dus helemaal uit de kippenmest en niet uit de potgrond...vandaar dat hij liefst gebruikte aarde had( voor noppes van binnenkwekers) en in de kippenmest zit 10% kalk, dus dat hoef je dan ook niet meer aanteschaffen....als je plantgaten maak in jan-tot maart dan kunnen de wormen voor je aan het werk in het plantengat.. :D en heb je een mooi bodemleven voor je dames, vanaf medio mei...met een perfecte ph..

 

http://www.wietforum.nl/Grondverbeterenoutdoor-t22701.html

 

recept DB per plantgat:

1/3 potgrond of gebruikte aarde

1/3 cocos om luchtig te maken ( bv van gebruikte cocosslaps)( Cocos bricks zijn erg handig met guerilla, ivm gewicht..)

1/3 grond ter plaatse

 

per 10 liter grond van je plantgat: 1 theekopje kippenkorrels.( van de firma farmershouse bijvoorbeeld)

 

( dus bv in een plantgat van 50cmx50cmx50cm=125 ltr dus 12.5 theekopjes kippenkorrels....)

 

ps: DB zegt ook nog ergens dat er ook 10% klei in je plantgat mag.( klei heeft een goede bufferende werking, hij deed dit zelf niet meer uit luiheid zei hij en daar klei zich slecht laat mengen....)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

recept DB: na 2 jaar opwarderen met de helft dus 1 theekopje per 20 liter van je plantgat.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

heb je volgens bovenstaande recept voor de groei gewerkt? voor de bloei heeft hij ook een werkwijze...

 

welke grammen per plant had je?

Indoflow kwam met een uitzonderlijke Henkes Lolland in de tuin op 886 gram en jij hebt het over kilootje op Guerilla......das de lat lekker hoog leggen dus... :D

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=55950&st=320

gr

Carpie

ps: als je spectaculaire verschillen met wel en niet gemaakte plantgaten wil zien, dan raad ik je de guerillatopic van 2008 van Wieriman aan...dan zie je waarvoor je aan het zwoegen ben/gaat....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarre, ik mis 1 ding.....

het uitgangspunt....

ofwel wat is de bodem gesteldheid op dit moment?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom bepaalde elementen in een overschot aanwezig zouden zijn,

dus misschien eerst een monster van de bodem?

 

Ga je op dezelfde spot als vorig jaar?

kun je omschrijven wat er goed/mis ging?

 

Ja, kalk is belangrijk.

Ik kweek zelf met veel wormenmest in mijn mix,

extra maerl is een vereiste.

 

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@carpe

 

wel om eerlijk te zijn heb ik niet heel het recept gevolgd van dame blanche. De potgrond en cocos heb ik weggelaten omdat het ook niet zo leuk is om met zakken potgrond te lope zeulen. Ik heb dus enkel kippemest toegevoegd. Dit heb ik gedaan in enkele gaten van 30*30*30 en zo 2 theekopjes per gat. Het verschil tussen deze planten en de planten die in een humusrijk bos stonden was gigantisch. De kippemest-plek had mischien 20g per plant en in het bos stond een reus van 3m. Hier had ik dus geen kippemest bijgedaan gewoon de grond wat omgespit en wat kalium toegevoegd.

 

Het kippemest recept wil ik zeker nog wel eens proberen want iedereen op dit forum is er weg van. Het enige probleem is dat ik dat merk farmershouse nog nergens ben tegen gekome in de lokale tuincentra's. Ik ga het echter niet riskeren om nog eens een onbekend merk te kopen.

Heb ook gelezen dat sommige merken niet alle ammoniak er volledig uit laten drogen en dat was volgens mij men probleem.

 

Dat kilootje is ook omdat dit topic er dan opeens veel spectaculairder uitziet, zo slaat het beter aan :D . Kheb bij een vriend van mij ooit eens 700g gehaald maar toen zen moeder de hoeveelheid gezien had mocht het niet meer :D

 

Wieriman zen topics heb ik ook al gelezen. Wat een maft :D (goed bedoeld). Zo fanatiek ga ik het ook niet doen maar toch. Was die niet gepakt of vergis ik me hiermee?

 

 

@weetje

 

Een bodemmonster zou ik inderdaad eens moeten halen. Dit eigelijk gewoon om de PH te meten. Das het enige wat ik eigelijk heb. Kvind een EC meter nogal duur als je gewoon guerilla gaat.

Ik zou je dus eigelijk niet veel details kunnen zeggen van de bodem.

 

Wat me wel opviel is dat ik de kippemest-plantjes gezet heb op een plaats waar de begroeiing wat lager stond. Niet echt slim want dat laat eigelijk zien dat de grond er minder vruchtbaar is, mja als je snachts in een bos zit en constant op je gezicht gaat omdat je niks ziet zijn er wel andere dinge die me bezig houden ;)

 

Ik ga ook op dezelfde plek als vorig jaar gaan alleen een paar meter verder want ik vertrouw die kippemestgaten niet meer. Van zodra ze in de grond stonden vorig jaar zijn ze alleen bergaf gegaan. Ze vergeelde en groeide enorm traag. Ik heb zelfs eentje gehad die even groot was geworden als een balpen. Ik heb toen wel wat kalk toegevoegd en toen ging het iets beter maar nog steeds slecht.

Wat is jou volledig recept eiglijk?

 

grz ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg ver van!

 

Dan valt de opbrengst altijd mee................. :D

 

PH

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ PH ...zoisdat :D

@ bliksem

tja.....je bent zoals je zelf al zegt ben je appels met peren aan het verglijken kwa grond en bemesting...op je 2 spots.

als je iets wil testen dan moet je op dezelfde spot 2 verschillende methodes proberen natuurlijk.

Kwa stuctuur/luchtigheid van de grond moet je uitkomen op structuur van de aarde die gebruikt wordt in de binnenkweek.

Die cocos bricks zijn getest door slappezever in zijn topic, licht gewicht en veel minder sleepwerk naar de spot.

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopic=52178&st=20

zie bericht 35

 

Voor een verkoop adres van die kippenkorrels heb ik gewoon de fabriek gebeld en gevraagt naar een verkooppunt bij me in de buurt.

Verse kippenmest bevat ammoniak, dus die moet je pas gebruiken als die een jaar is uitgewasemt.

Die fabrieks korrels zijn trouwens vrij wel reukloos, dus dat is wel zo lekker werken/meenemen.

Een zak van 15 kilo past precies in me rugzak..

gr Carpie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...