Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BobtheGrower

70 Santa's onder 4x600W

Recommended Posts

Inmiddels draait mn verbouwde hok weer!. de 70 bubblegums in 11 potten onder de 6x400 leverde 0,8/watt op dus niks te klagen zeker niet gezien de spint en mozaik en het feit dat t eigenlijks mn 1ste serieuze ronde was, maar die 1 per watt willen we halen. Ten opzichte van die ronde is er dus het volgende veranderd:

 

-ipv 4x400w hangen r nu 4x600. In eerste instantie was het de bedoeling om adjust-a-wings+evsa's op te hangen, maar ik wacht nog heel even af hoe de WF evsa-test gaat uitpakken en hoe de lumatek kappen uit de test gaan komen. Ook een mooie brief van de belastingsmaffia speelde wel een beetje een rol :smoke

-ipv 11 liter potten staan ze nu in een aardebak van 4,80x1.25 (6 m2), gevuld met 2700L aarde.

Laatste ronde gaf ik langs onderen water (het pleur alles in de bak principe), maar omdat de vloer toch net niet helemaal waterpas was...jullie snappen m. het was goed waar te nemen in het veldje, duidelijk verschil in ontwikkeling en daar zat naar mijn idee dus vooral het verschil.. In deze aardebak wordt er watergegeven via een zg. druppelladerslang. Dat is een tyleenslang met ingeperste ventielen die onder de grond ligt.

-ipv bubblegum zijn t santa's geworden, eigenlijk alleen omdat ik m zelf kan waarderen.

 

*Momenteel heb ik ff geen camera bij de hand! zal zien dat ik asap plaatjes ga schieten.

*De rode tekst zijn aantekeningen voor mezelf, ik heb ze maar laten staan voor t meekijken.

 

Soort: Santa Maria (stek)

Aantal: 70 (60+10 reserve voor uitval en controle) op 6m2.

Techniek: 4x600w lampen, 3250m3 afzuiger, 2500m3 filter (Carboriginal), kachel 1500/2500w.

Watergift: d.m.v Druppelladerslang ondergronds op 35cm diepte (Netafim 1,6L p/u) op tijdschakeling evt. aangevuld met handmatige bewatering bovenlangs (beginfase). (2de en evt. 3de druppelslang aanleggen op mindere dieptes voor een uniformere grondvochtigheid)

Aarde: 2700 L allmix GS (eerste kweek) in 1 aardebak (max inhoud 3000 L, hoogte 50cm).

Voeding: volledige biologische lijn van B.A.C. (Schimmels, Wortelstimulator, Groeivoeding, Bloeivoeding, PK-booster, Bloeistimulator, Bladvoeding, Final Solution, Pro Active). Afzuren doen we niet.

Elektriciteit: betaald.

 

Voorbereiding:

  • De opstelling laten proefdraaien, controle dmv. Datalogger.

  • Ruimte schoongemaakt met Dettol en preventief Masai gespoten.

  • 4 dagen voor het zetten van de stekken de aardebak gevuld en (in lagen van 20cm) ingewaterd met warm water van 28C +Rhizotonic (25% van dosering) tot 80 mBar op de tensiometer. Aarde afgedekt tegen uitdroging. Ruimte 48 uur verwarmd naar ongeveer 30 graden zodat de aarde op temperatuur kan komen. (grond temperatuurmeter aanschaffen)

Start:

Dinsdag 15-11-2009 (dag 0 groei).

  • 1 flinke theelepel schimmels per plantgat. (volgende ronde schimmels en bacto's in profi-verpakking (tuinbouw) pakken, scheelt veel geld)
  • Bladerdek van de stekken ondergedompeld in masai badje (50% dosering), stekplug gedompeld in water+wortelstimulator. Overtollig water uitgeknepen boven het plantgat (activering schimmels?).
  • 2 lampen aangezet op 2m hoogte.
  • Speciekuip van 100 L gevuld met water en hier een (vijver) mistmaker met 5 membramen ingedaan. De rlv. zal afhankelijk van de temperatuur zo op een 70-90% blijven.
  • Temperatuur ingesteld op min.:19C, max. 23C. Afzuiger gaat pas op minimaal (26%) draaien bij het bereiken van de max. temperatuur. Doordat deze bij het starten eerst 3 seconden op vol vermogen draait wordt de temperatuur direct teruggebracht onder de 23C waarna de afzuiger weer uitgaat. Zodoende hoeft er vrijwel niet bijverwarmd te worden en blijft de luchtvochtigheid hoog.
  • Stekken beneveld met lauw kraan water.

*Stekken hebben geen moment gehangen.

(weer spint,minimaal geworteld en inimini. Zoek andere stekkenboer.)

17-11-2009 (dag 1 groei).

  • Meerdere malen per dag de stekken beneveld met lauw kraanwater.
  • Tensio = 80 mBar.
  • Andere 2 lampen aangezet en versteld naar 1,20m.
  • Stekken behandeld met Masai (50% dosering)

23-11-2009 (dag 7 groei).

  • Tensio = 80 mBar.
  • Water+wortelstimulator (dosering 1ml per 10 L): 100 ml per stek langs de stam, 15 L via druppelslang.
  • Bovenste laag bevochtigd met kraanwater.
  • Stekken beneveld met bladvoeding.
  • Mistmaker uitgezet.
  • Lampen versteld naar 90 cm

* Stekken staan er gezond bij, spint lijkt af te nemen. Bij controle blijkt de wortelontwikkeling prima te zijn. Hoogte is gemiddeld ongeveer 13 cm.

 

Tot zover de eerste week!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey Bob

veel suc6 kerel en ik ga jou topic volgen :smoke

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bobo123, 55 zakjes ;) en er passen nog zeker 6/7 zakken bij. Maar dit blijft erin zolang t goed gaat en ga dan uit van minimaal 5 ronden, hooguit bovenste paar cm verversen.

 

K.f.K: thx man..leuk dat je meekijkt! na je tips heb ik dat bac schema nu wel redelijk door :smoke . t is dan ook een superknaller geworden en heerlijk van smaak!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er interessant uit! Dus je gaat voor de gr/W.

We gaan je ook volgen ;)

 

:smoke

 

Succes,

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kerel,

 

ik draai nu mijn 8ste kweek op /in de aardebak en ik haal na iedere kweek de bovenste 10a15 cm eraf.

en ik heb na 4 kweken de bak opgewaardeerd met Kalk,Kieseriet,Bloedmeel en Beendermeel.

 

en ik ben nog niet van plan om de inhoud te gaan vervangen.

ik ga na deze kweek de bovenlaag weer verwijderen en daar komt dan de onderste helft van het grond uit mijn 11 liter potten weer voor in de plaats.

daar zitten namelijk de Buffertabs in en ik wil eens kijken of dat gaat werken.

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die bovenlaag vervangen he..waarom is dat eigenlijk..

als er vanaf boven wordt gegeven kan ik het denk ik begrijpen met afvalzouten etc. maar is het dan ook nodig als het van onder gegeven wordt?

Opwaarderen zal uiteraard eens moeten gebeuren, maar dan zal ik de boel moeten omspitten, en dat doe ik liever niet. met zon aardevolume verwacht ik dat de bodemcultuur (schimmeltjes, bacterien, structuur etc) straks mooi op gang is en kom er dan liever niet aan... is dat spul niet in te spoelen vraag ik me af..

 

GL: Die willen we zeker gaan halen. Niet perse deze ronde want de setup is natuurlijk anders en niet onbelangrijk, een ander soort waar ik dus ook geen ervaring mee heb. ergens een beetje onhandig van mezelf want had wat dat betreft beter bij de bubblegum kunnen blijven..het is ook meer dat die 0,8 ruim behaald is, en er een paar duidelijke tekortkomingen waren icm met een aantal verbeterpunten.. dan zegt mn boerenverstand...

anyway..leuk dat je t volgt :smoke

 

bobje gaat s jagen op een paar lekkere dikke wormen voor in de bak en beestjes bestellen voor in de jungle.

 

de groeten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

lekker duidelijk allemaal hoop dat je een mooie oogst gaat behalen ik ga het in ieder geval volgen.

 

groet parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parve, leuk dat u meekijkt ;)

 

Vandaag is r verder niet veel gebeurt, paar keer geneveld met schoon water en de mistmaker toch maar weer aangezet. t kan geen kwaad lijkt me zo.

 

inmiddels de datalogger ff uitgelezen van gister en vandaag..verder qua temp allemaal prima, alleen wat betreft de rlv zijn de datalogger en mn losse hygrometer het duidelijk niet met elkaar eens. nou is het wel zo dat ik de logger er ook zo ingepleurd heb dus dat kon t wel zijn.

 

wat ik wel weer tegenkwam zijn de mozaik trekken..gebogen blad waarbij 1 kant van t blad verkleurt..erg jammer weer maar het is niet anders. we gaan ze gewoon vertroetelen en er doorheen trekken.

 

lampen staan aan van 7.00 tot 01.00 en buiten die tijden kan/wil ik r niet zijn, dus nu alleen pics met de lampen aan helaas..

 

eerst de datalogger maar..

 

 

gallery_21147_9185_22992.png

 

ff laten zien dan..water en elektra, moet nog wat aan gebeuren hoor..

 

gallery_21147_9185_333059.jpg

 

Vanuit de ingang gezien..

 

gallery_21147_9185_410442.jpg

 

..en de andere kant.

 

gallery_21147_9185_423259.jpg

 

t heeft geen toegevoegde waarde..maar heb m gemaakt..dus waarom niet..

 

gallery_21147_9185_663149.jpg

 

en een bovenaanzichtje..

 

gallery_21147_9185_1839831.jpg

 

tot zo ver dus de stand van zaken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een prachtig hok heb je daar man :verrygood

ik ga je volgen

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig...!

 

Lekker de ruimte hebbie zo om te werken naast je planten,

moet ik zelf ook maar eens gaan realiseren!

 

Ga je volgen want 1op 1 draaien is natuurlijk wat we allemaal wel willen, ga eens kijken hoe jij dat denkt te doen.

 

Laters ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de complimenten. Er zit dan ook veel werk in het hok. Niet zozeer in de inrichting maar als je nagaat dat dit begonnen is als een ongeisoleerde ruimte waar je tegen de dakpannen aankeek... ;) .

Die ruimte is idd erg prettig. Het is omdat het niet meer door de ingang past maar anders had er een bank bij in gestaan :verrygood .

 

Het vervolg van de aantekeningen..

24-11-2009 (dag 8 groei).

 

  • Diverse malen geneveld met schoon kraanwater.
  • Mistmaker weer aangezet, voor de zekerheid.
  • Roofmijt besteld tegen de spint.
     
    * Bladeren zijn mooi bijgekleurd van de bladvoeding.

25-11-2009 (dag 9 groei).

 

  • Planten beneveld met Pro-active (lampen half uur even hoger gezet tegen verbranden).
  • Tensio = nog steeds 80 mBar.
  • Toplaag even natgemaakt met kraantjeswater. (waarvan de PH overigens hoog in de 7 zit)
  • De uitschieters getopt.

  • * Enkele bladpunten zijn licht verbrand, ze lijken de Allmix vrij pittig te vinden, wat te verwachten was. De kleintjes die wat minder waren bij het zetten zijn wel een beetje opgeknapt en beginnen wat beter mee te doen, op een enkele na die er opzich gezond bijstaan maar niet echt de hoogte in willen. Het lijkt erop dat ze het allemaal gaan overleven!. Wel vrij veel verschil in hoogte, die varieert van 11 tot 19 cm. 10 dagen groei was mijn uitgangspunt, maar als de kleinsten niet snel wat optrekken dan zal ik ze nog een dag of wat extra geven. De uitschieters, stuk of 8, ga ik denk ik eens proberen te toppen. Ook de eerste keer dat ik dat doe dus me er nog maar heel even in verdiepen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er egt prachtig uit jongen wou dat ik son ruimte had ;) maja we kunnen niet alles hebben maarjah wou voor mijn kweekje ook sante maria hebben maar is moeilijk te vinden ook zaadjes hiervan ben benieuwd wat het gaat worden ga je volgen :verrygood peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor santa zaad zou je s bij http://www.nomercy.nl kunnen kijken..Ze zelf ophalen bij Cees is opzich al een ervaring haha, en t kost ook wat minder.

 

Naar wat ik zo begrepen heb van Cees is dat deze stek van santa F7 mamma's komen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

echt prachtige hok man om jaloers op te zijn ;) :blink:

veel succes ik ga je ook volgen :smoke

 

gr HS LWD :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker duidelijk je plannen en inschattingen enzo....

 

Denk dat het een goed idee is om ze te toppen, hebbie denk ik veel plezier van, lekker egaal veldje ga je krijgen!!!!

 

Heb zelf ook toegepast in mn NL topic voor mn scrog gedeelte en met succes, zou nu nog moeten toppen/fimmen bij mn sog gedeelte (net wat jij van plan bent) maar kan er slecht bij. Ga denk ik in het weekend toch even klauteren en klimmen om het voorelkaar te krijgen....

 

oke was off topic maar wilde alleen ff zeggen dat je denk de moeite moet nemen om deze simpele handeling te doen, je zult er plezier van hebben.

 

Laters ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks ;) heb ze idd gevonden ga ze so snel mogelijk halen zodra ik weer de ruimte heb egt een heerlijk wietje vind ik die santa heel uniek succes met de kweek nog peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor uw plezier de lampen even uit gehad voor wat plaatjes...

 

26-11-2009 (dag 10 groei)

  • Tensio= 80mBar.
  • Lampen versteld naar 60cm.
  • 1 ventilator erbij gezet om ze wat steviger te krijgen en de warmte van de lampen wat af te voeren.
  • De max. temperatuur op 27C ingesteld.
  • Roofmijt uitgezet, hopen dat ze kleine fuckers allemaal snel te grazen hebben genomen ;) :verrygood :blink: :smoke :D
     
    * Ze zijn mooi omhoog geschoten, op die enkele na zijn ze wat mij betreft klaar om de bloei in te gaan. Vanavond zal ik de klok eens gaan instellen op de nieuwe tijden. We gaan draaien van 15.00 tot 03.00. Zo kan ik er tijdens normale uren nog bij en pikken we toch nog een beetje nachtstroom mee.

gallery_21147_9185_277944.jpg

 

gallery_21147_9185_951227.jpg

 

gallery_21147_9185_2477841.jpg

 

gallery_21147_9185_2016205.jpg

 

gallery_21147_9185_1025536.jpg

 

De roofmijt, de kleine dappere strijders die mijn prinsesjes gaan bevrijden van de kwaadaardige spint.

 

gallery_21147_9185_522555.jpg

 

Hier zijn ze zojuist geland...attaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaack ;) ;) :P :D ;) :D

 

gallery_21147_9185_539646.jpg

 

vanavond zal ik de logger weer s uitlezen en de meterstand eens bekijken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een geweldig hok heb je daar zeg.

jammer van die spint.

waarom ga je niet lkr uit zaad kweken?

EN nice bewaterings systeem. maar wel kut als ie vast zou lopen of er iets anders kapot zou gaan aan die buizen, dan meot je al je aarde weghalen.

maja, suc6 en ga voor de 2,5 kilo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ aba-o-wiri

 

als je uit zaad kweekt heb je nog t probleem dat je niet weet of t een sletje is of een mannetje

en om 70 zaden te kopen is duurder dan 70 stekjes ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey.. ja dat uit zaad kweken gaan we ook zeker nog wel een keer doen..voor nu even te omslachtig met het seksen. Ben inmiddels wel een moederhok aan het bouwen, die gaat de eerste 2 ronden denk ik dienst doen als voorgroeikast, en als de stekkenkast er is dan ga ik zelf s moeders optrekken uit zaad.

lekker exclusief wietje growen zonder die kleine etters.

 

inmiddels is er roofmijt uitgezet, in dit stadium zou ik r snel vanaf moeten zijn..

 

ik heb net de astrolijn gebeld, die vertelden me dat ik die 2,5k wel ging halen..heb er het volste vertrouwen in. :verrygood

 

als het met die bewatering mis gaat...dan laat ik m lekker liggen hoor! hij komt van boven de grond weg dus we kunnen hem zo afkoppelen en er wat anders op verzinnen ;) (sproeiers of stekers)

maar ik kan m doorspoelen en de ventielen zijn zelfsluitend dus *denk* dat het wel losloopt. ook de eerste keer dat ik dit gezien heb dus altijd maar even afwachten natuurlijk.

 

@HS LWD : Het zaad voor 70 sletten (zeg 200 zaadjes) is toch echt goedkoper hoor ..maar het is gewoon vrij lastig te doen. Wat ik nog wel eens wil gaan proberen, waarschijnlijk bij de moederselectie is gewoon de hele bak voldouwen met zaad (of zaadplanten). tig op een meter direct op 12/12 zeg maar en dan zien we wel wat er gaat gebeuren..<- wat dus niet kan omdat ik r stekken van moet trekken :blink: ..foutje, bedankt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

27-11-2009 (dag 1 bloei)

 

  • Klok omgezet.
  • Verbruik eerste 10 dagen. Meter 1 (lamp 1+2)= 201 KWh, Meter 2 (lamp 3+4)= 197 Kwu, Meter 3 (kachel+overig)= 70 Kwu. Totaal: 468 Kwu.
  • Tensio= 80 mBar.
  • Min. Temp.= 18C. Max Temp.= 26C.

Vanmorgen eerst de waterhoek maar even netjes gemaakt. Blowen+kraan= waterballet, dus we hebben eerst maar eens een overloop op het watervat gemaakt. Volgende week de kraan nog even vervangen voor een thermostaatkraan.

 

gallery_21147_9185_1272208.jpg

 

gallery_21147_9185_1741281.jpg

gallery_21147_9185_3102505.jpg

gallery_21147_9185_3305558.jpg

gallery_21147_9185_2430947.jpg

gallery_21147_9185_739933.jpg

 

Dat was hem weer voor vandaag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kerel,

 

ff een vraagje he ;) waarom heb jij ze zo dicht op elkaar staan ?

ik zelf zet gerust wat meer aan de rand v.d bak want de wortels groeien de kant wel op waar ruimte is.

en zo krijg je dan ook wat meer licht tussen je dames en dichtgroeien doet het dan uiteindelijk ook wel.

 

oja en wat is dat gele voor die dame op foto 4 ?

 

mzzl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er netjes en strak uit!

Plantindeling had idd iets anders gekund

 

Grtz Guesswho?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kerel..ja goeie vraag..

 

de bak is 125 cm..eigenlijk berekend op adjust-a-wings die die breedte als diep/medium stalers mooi kunnen hebben. met deze kapjes ging ik uit van van 115-120..vandaar dat ik niet de hele breedte benut. Ook wil ik veel gaan dieven, die kleine proppen zijn met de hand niet te doen en ook al heb ik nu een tumbletrimmer (echt een aanrader, pm me maar voor de nieuwe elektrische voor mooi geld) dan nog wil ik wat groter spul overhouden. Bij mn vorige kweek was alles wat buiten die 115cm viel echt inimini en verhoudingsgewijs had ik de uren van het extra knippen beter kunnen kunnen gaan werken.(aanvulling: ben dus uitgegaan van de lichtval, strategisch geplaats zeg maar..+ zie hieronder)

 

had wellicht ook een rij meer kunnen zetten en om-en-om maar voor mij is dit ook even de test wat het verschil in setup ongeveer is, dus wilde het gelijke aantal hebben en ze net als op de 11 liters evenver uit elkaar..

 

dat gele ding is zon "bordje" zoals je die bij de bloemist ziet, dat is puur bedoeld om die planten te herkennen voor foto's ;)

 

hoop dat je vragen zo enigzins beantwoord zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...