Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Indicaan

De bouw van het Indica tuintje

Recommended Posts

Joehoe!

 

Hieronder mijn schetsen voor het Indicatuintje, maar allereerst even de feiten op een rijtje en natuurlijk mijn wensen. Dan kunnen jullie daarna losbranden met commentaar, tips en suggesties om dit te plan te verbeteren. Deal? Let's rock!

 

Het gaat hier om een inbouwkast. De kast is ingemetseld in de muur, met een houten deur. Aan de binnenkant zijn de zijpanelen opgemetseld uit baksteen, en glad afgestuct. Alleen de deur en ondergrond/plafond is hout, de rest dik steen.

 

Lengte: 86 cm

Breedte: 47 cm

Hoogte: 200 cm

Ik heb dus een oppervlakte in de kast van 0,4m2.

 

gallery_22913_8408_71456.jpg

Deze schets is het uitgangspunt, hieronder heb ik nog enkele varianten mbt de electra

 

Wensen:

Stealth, stil, geurloos, veilig en geschikt voor 2 tot max 4 plantjes. Ik wil hier alleen in afbloeien, het voorgroeien doe ik ivm luchtvochtigheid in een klein kweekbakje onder een TL lampie, in mijn schuurtje. Zo kom ik niet snel met hoge vochtigheid te zitten in die kleine kast. De kosten spelen in feite geen rol, de apparatuur moet degelijk en betrouwbaar zijn en de veiligheid moet bovenaan staan.

 

Ik lees overal dat een 600W lamp 1,2m2 bedekt, en een 400W pitje 0,7m2. Met deze insteek leek een 250W mij geschikt om de 0,4m2 te bedekken, dus ik heb mijn plan dan ook op een 250W setup afgestemd. Er is nog een kleine twijfel over een 400W met cooltube, maar ik vermoed dat ik met een 250W goed uit de voeten zou moeten komen met dit formaat kast?

 

Situatie kast:

De ingebouwde kast is dan wel mooi stealth, er was geen stroom in de kast aanwezig en een hele rits kabels onder de deur/uit de muur is niet zo stealth... Ik heb nu een PVC buis met 2,5 electradraad en aarde vanaf de inbouwkast door de vloer naar de meterkast weten te krijgen, binnenkort komt er een monteur om in de kast een contact te plaatsen, en deze in de meterkast op de laatste vrije groep aansluiten. Dan heb ik dus 1 hele groep vrij voor deze 250W (of 400) setup, voor zover ik begreep is 3x600 op 1 stop maximaal dus zit ik ruimschoots onder die marge. Maar bij deze stealth kast ontstaat meteen ook het eerste probleem, waar ik graag jullie mening of oplossing over hoor...

 

Probleem electra:

De kast heeft dus wel een nadeel, alles moet namelijk in die ene kast gebeuren en dus ook het verdere elektra gebeuren kan niet buiten de kast. Bij een tentje hou je toch je relais en ballast buiten de tent, maar hier gebeurd alles binnen de muren van de kast. Beperkte ruimte en electra probleem dus. Nu is het nog wel geinig om een beetje creatief met de beperkte ruimte te spelen zodat alles er toch inpast, maar met elektra wil je eigenlijk geen geintjes maken (dus doen we dat ook niet).

 

Ik zal dus binnen de kast nog een aparte ruimte moeten maken voor ballast, schakelklok etc, en deze electra ruimte eventueel extra moeten ventileren. Gelukkig zie ik wel meer hokken in de bouwdoos voorbij komen waar ook alle elektra in het hok zelf gemonteerd zit, maar wel altijd met tussenschotten afgeschermd van de lamp. Kwekers die in een complete kamer kweken of in een kelder hebben ongeveer hetzelfde probleem, de electra zit in diezelfde ruimte. De vraag is dan hoe sluit je je electra het beste af van de omgevingslucht en vocht. Ook kan ik natuurlijk mijn kast aan de binnenkant iets verlagen, en de elektra bovenop gooien zoals andere dat bovenop hun tent zetten. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dit het beste aan te pakken, ik heb verschillende schetsen gemaakt en hoor graag jullie advies en commentaar.

 

Voor als die elektromonteur komt, heb ik zelf al een goede wandcontactdoos (geschikt voor buiten) gekocht en adereindhulsjes, zodat ik erop toe kan zien dat het netjes volgens de wietforum regels gemonteerd wordt. Met elektra ga ik zelf niet klooien. Mijn kamer hier staat vol met oude aquariumbakken (vorige hobby), dus ik denk dat ik de monteur gewoon zeg dat ik mijn filterpompen in die kast geluidsdicht weg wil werken voor een nieuw aquariumproject. Vandaar de isolatie en de ventillatie. Tot nu toe heeft het in elk geval nog niet veel weg van een kweekkast, dus ik kan nog gewoon een elektromannetje laten komen zonder vreemd opkijkende koppies. Als de stopcontacten in de kast gemonteerd zijn, sta ik er echter wel zelf voor en moet ik het met jullie hulp verder zien te redden voor aansluiten lamp etc.

 

Inlaat & uitlaat

Aan de rechterkant van de kast zit nog een klein stukje muur, hierachter is het hol en dat bleek van een oude ongebruikte schoorsteen te zijn. Helaas is de schoorsteen loos, het komt niet meer uit op het dak maar op de tussenvloerruimte (beneden) en de dakruimte (boven). Is dus meer een ventilatieschagt tussen de verdiepingen en de spouwmuur. Wel is er een kleine trek met koele lucht, dus ik heb wel alvast een extra inlaatje ervan gemaakt, die ik ook af kan sluiten. Ik kan hier eventueel een 2e inlaat maken hoger in de kast ter verkoeling van het elektra gedeelte.

 

gallery_22913_8408_172301.jpg

De slang loopt door de schoorsteen naar het rooster op de muur. Binnenkant met een plaat afgezet en gekit. De luchtstroom uit de schoorsteen gebruik ik dus alleen als aanzuig via een ventilatieroostertje, en de afzuiger staat helemaal niet in verbinding met de schoorsteen, maar blaast uit in mijn kamer.

 

gallery_22913_8408_146304.jpg

Een kiekje in de schoorsteen

 

gallery_22913_8408_287029.jpg

De dubbele bodem staat al in de grondverf, aan de voorkant een rooster.

 

gallery_22913_8408_194655.jpg

Electra kabels voorbereid in de kast, loopt direct naar meterkast, komt op een vrije groep

 

gallery_22913_8408_119135.jpg

Extra inlaat vanuit de schoorsteen. Ik denk dat ik er nog zo een bij maak, ik zit nog niet helemaal op 1:3 wbt uitlaat - inlaat

 

gallery_22913_8408_181454.jpg

Panty voor het roostertje gespannen en filterwatten ervoor tegen stof en beestjes.

 

De gewone lucht inlaat gaat via de onderkant, dubbele gatenbodem met labyrinth. Voor de afvoer heb ik alvast een Sonodeck 160mm geluidsisolerende slang door de schoorsteen heen gebikkeld. Daar kan de softbox nu zo op, blaast uit in de kamer, netjes een roostertje ervoor.

 

Schakelklok, ballast en overige electra

Dit is dus niet mijn sterkste punt, wel heb ik getracht me hier zo goed mogelijk in te verdiepen.

 

Ik hoor goede verhalen over die Lumateks, en die zijn er ook in 250W, dus dat leek me een mooie optie. Een relais moet voor mij helemaal zo simpel en veilig mogelijk, ik kwam uit op een simpele DAVIN tijdschakelaar. Die dingen zien er ook nog een beetje degelijk uit, die standaard relais dingen ga ik nooit zelf zonder hulp uitkomen. Om de afzuiger te regelen moet er ook nog een fancontroller bij, het leek me wel gepast om die ook maar van DAVIN te nemen. Volgens mij ben ik er dan qua electra, op wat PC fans na mischien.

 

Over de lamp ben ik nog niet helemaal uit, in elk geval een 250W lamp die goed met Lumatek samengaat. Ook de reflector ben ik nog niet helemaal over uit, ik weet niet of het kan qua afmetingen maar ik ben ook wel nieuwsgierig naar die adjust-a-wings in de small versie, omdat ik dan mischien mijn licht wat beter in een rechthoek kan stralen (86x46cm). Advies of tips zijn hier natuurlijk welkom.

 

Ik hoop dat mijn schets goed weergeeft hoe ik het in gedachte had. ook qua elektra heb ik dmv lijntjes aangegeven hoe ik denk dat het op elkaar moet worden verbonden. Wees aub scherp en pietluttig met commentaar, dit moet een goede duurzame veilige kast worden.

 

90 liter Aardebak + drainage

Ik zit met de beperkte ruimte van 86 cm breed bij 47 diep. Ik heb uren lopen vogelen hoe en met welke bakken of potten ik deze ruimte zo efficient mogelijk in kan delen, en dat zoveel mogelijk van het oppervlak ook met aarde is gevuld. Potten zie ik niet zo zitten, dat wordt rommelen met water in de kast en dat wil ik niet. Liever een of twee grote bakken met een drainageslangetje. De 30L curvers bleken een mooie maat te hebben, zodat de kast wel goed benut wordt. Totdat ik iets vond, wat een nog betere maat had voor mijn kast. Ik denk zelfs dat vele van jullie dit ook een interessante site vinden, want er staan mooie grote en afwijkende maten in. Bakken tot 1000 (!) liter, check: Vette kweekbakken

 

gallery_22913_8408_44823.jpg

De 90 Liter bak met formaat 75x46x32 is perfect voor mijn hok, mooier kon eigenlijk niet. En dat voor twee tientjes. Ik wil deze bak op kleine pootjes (dobbelsteentjes ofzo) zetten vanwege de luchtinlaat van onderen.

 

Omdat ik wil scroggen met 2 tot 4 planten mogen ze best wat ruimte hebben om wortels te zetten. Uit mijn ervaring met aquariums weet ik dat er in een groter volume makkelijker een evenwicht wordt gecreerd dan in een klein volume, vandaar dat ik liever voor een of twee grote bakken kies dan vijf 11L potjes, het zal vast voor aarde ook zo opgaan dus maak ik het me zo mischien ook nog makkelijker.

 

Ik was van plan om met pvc zelf een drainage pijp door de bak te laten lopen. Er komen dan geen gaten onderop in de bak voor overtollige water, ik gok erop dat mijn groene vingers ook bij de wietplantjes wel aan gaan voelen hoeveel ze nodig hebben, en anders moet er zo'n tensiodinges op. Bewateren moet gemakkelijk met het handje kunnen in deze kleine kast, elke dag even met een gietertje de trechter in van de drainage. over het bewateren maak ik me geen zorgen. Ik heb hier al veel over diverse mediums gelezen, ik voel zelf het meeste voor een organische biobak met aarde/cocos en veel wormen. Ik heb hier momenteel buiten 2 WW's op het balkon staan op enkel cocos en wormen+wormenmest (22L), en die gaan als een tierelier.

 

 

Vragen

Mijn voornaamste vragen aan jullie gaat om het elektra gedeelte, hoe kan ik dit zo veilig mogelijk aanpakken. En welke extra maatregelen kan in treffen om het elektra gedeele in de kast zo veilig mogelijk te houden en afgeschermd van de rest (inbouwen in brandkast, koeling, keuze van plaatsing in kast, afschermen gipswandjes etc). Uiteraard komt er een brandmeldertje in de kast en ervoor, en een poederblusser boven het geheel, maar ik zit toch een beetje met die schakelkast, lumatek en fancontroller in mn maag. Ik zie hier soms foto's bij de zeer profi kwekers met uitgebreide schakelborden die geheel in een afgesloten stalen brandkast zitten, soms zelfs luchtgekoeld, is er niet zoiets in het klein voor mijn probleem?

 

NB Voorgroeien ga ik dus in een propegatortje in de schuur onder TL doen. Zo hoef ik niet in de inbouwkast met hoge luchtochtigheid te knoeien, en kan ik dat lekker laag houden.

 

gallery_22913_8408_11270.jpg

Elektra & ballast in brandkist, kan dat en bestaat zoiets speciaal hiervoor ?

 

 

gallery_22913_8408_71456.jpg

Uitgangspunt, elektra gedeelte in een (gekoelde) stalen (brand-)kast.

 

gallery_22913_8408_15828.jpg

Situatie waarbij ballast, schakelklok en alle elektra naar onderin de kast geplaatst wordt, in een soort 2e dubbele bodem. De koele verse lucht stroomt hierlangs naar boven, en onderop is het altijd koeler dan bovenin.

 

gallery_22913_8408_2977.jpg

Situatie waarbij er een boekenplank in de kast terug gemonteerd wordt, zodat het bovendeel van de kast enigzins is afgeschermd van de rest van de kast. De slang van de afzuiger kan door de plank heen, het filter eronder. Eventueel met gaten in de plank en PC vents voor ook circulatie op de bovenste plank.

 

gallery_22913_8408_47147.jpg

Eigenlijk dezelfde optie als het uitgangspunt, alleen hier ipv een stalen brankist nu met gips of brandwerend materiaal een apart klein hokje binnenin de kast timmeren.

 

 

 

 

Vanavond gaat de dubbele gatenbodem erin. Alle tips, opmerkingen en suggesties zijn welkom!

 

 

de Indicaan :lol:

Edited by Indicaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kon niet wachten, de dubbele bodem zit er alvast in. Meteen maar nog een laagje grondverf gegeven, dan kan binnenkort tenminste de hele kast opgeschuurd worden en gewit. De basis staat, lucht aanvoer en afvoer is voorbereid, het is tijd goed over het electra vraagstuk na te denken en voor de eerste spulletjes eens een bezoekje bij die Doc te gaan brengen...

 

gallery_22913_8408_281712.jpg

 

gallery_22913_8408_18929.jpg

 

de Indicaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit man :lol:

 

Als ik jou was zou ik inderdaad gaan zoeken naar zo'n stalen kast, die hebben ze zeker weten ook klein.

Ik heb alleen geen idee of je ze kan bestellen met ventilatie kant en klaar. Als je het allemaal in een kast maakt heb je ook een soort apparaatje dat alle stroom uitschakeld als het warmer word als 40 graden, mischien een idee voor in de kast dat als er iets uitfikt dat gelijk alles spannings loos word.

 

En ik las in je tekst "voor zover ik begreep is 3x600 op 1 stop maximaal". Wat je max op een groep kan aansluiten is ongeveer 3600 watt. Boeit verder niet maar ik dacht dat is mischien wel leuk om te weten B)

 

Baksteen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die optie "onder mijn aardebak" zou ik alvast schrappen Indicaan, je weet maar nooit wat er misgaat met

water geven ^_^

 

Persoonlijk zou ik voor de optie "boekenplank" gaan en voldoende ventilatie voorzien.

De vochtige lucht die opstijgt van je planten zal door je filter weggezogen worden, als je dat plankje dan nog goed afdicht en ventilatie voorziet komt het wel goed..

 

Verder ziet het er allemaal héél mooi en goed over nagedacht uit, leuk dat je dat schouwtje hebt, zo maak je je kastje

echt onzichtbaar B)

 

Succes verder :lol:

 

grts

Richie -_-

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed plan ik zou alleen wel je ventialtie omdraaien.

 

UITblazen in de schoorsteen

INblazen vanaf de slaapkamer

 

zorgt voor minder overlast omdat je uitblaast in je kamer voor meer geluid zorgt dan de inblaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeempie :o

 

vanmiddag alles hierboven neergeploft, en nu meteen al mooie reacties! :closed:

Heel tof dat jullie de moeite hebben genomen mijn lap tekst te doorspitten en van commentaar te voorzien, hier ga ik wat aan hebben. Bedankt!

 

 

@ Baksteen: weet je mischien hoe zo'n apparaatje heet, dan kan ik daar ook eens naar Googlen. Better safe than sorry. Ik heb zitten zoeken naar de exacte formaten van een Davin dv12 schakelkast, de fancontroller en een 250W Lumatek. Zodra ik die maten weet, kan ik alvast op zoek naar een geschikt kastje, een stalen brievenbus of medicijn kastje ofzo, zodat alle electra erin past. Eventueel zo'n electra kast i.c.m. de plank zoals Richie aangaf.

 

@ Richie: Ja dat onderop niet eerste keuze zou zijn was ik me van bewust, aan andere kant is juist die onderkant wel het meest koele geventileerde plekje van de kast. Maar inderdaad, er hoeft maar 1 keer een ongelukje te gebeuren met het gietertje en de gatenbodem, en de Indicaan kan zelf onder de graszoden :wacko:

 

Het boekenplank idee voel ik ook veel voor, zo zit tenminste alle electra afgesloten van het tuintje.

 

@ panjaabie: Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik merkte dat er nog een schoorsteen achter dat muurtje verborgen zat. Een klein Eureka momentje :wOOt

Even hoopte ik ook zodoende het roostertje naast de deur voor de uitblaas niet nodig te hebben. Helaas bleek de schoorsteen dus niet meer met een pijp door het dak of buitenlucht te komen, waardoor ik uiteindelijk toch besloten heb daar niet in uit te blazen. Mocht het filter namelijk niet (meer) goed werken dan zou ik nu ongemerkt eerst mn hele huis en spouw door alle kieren met wietlucht vol zitten persen, geen idee waar het er allemaal uitkomt, en zie het dan maar weer snel weg te krijgen. Ook weet ik niet wat het qua vocht doet als je de afzuiging door de spouw laat lopen, het huis zelf moet ook ventileren en met afblaas pomp je er juist ook vocht in ipv eruit. Zodoende besloten het enkel als aanzuig te gebruiken, dat heeft in mijn ogen minder risico's. Als ik er naast zit moet je het zeggen natuurlijk, maar om die reden had ik voor deze manier gekozen. Het zou zeker wel meer stealth zijn (roostertje minder) en je raakt daar een hele gevoelige snaar met je puntje over het geluid... Bedankt voor het meedenken!

 

 

THNX allemaal, ik ga deze info alvast even rustig op me in laten werken ;)

 

de Indicaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er zeker goed uit, veel suc6 :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx!

 

Heb nog een vraagje over de schakelkast, de kleinste Davin. Zie plaatje en specs, is deze ook geschikt voor een 250W setup?

Davin12_48e8ea456ddfe.jpg

 

Is een schakelkast voor 2x600 of 2x400watt. de DV12 heeft een Davin analoge schakelklok waarmee u de DV 12 gemakkelijk in en uit kunt schakelen op de gewenste tijd. De minimale schakel periode is 15 minuten.

De DV 12 is beveiligd met een thermische zekering van 6 ampere. De thermische zekering zorgt ervoor dat de DV 12 uitschakelt bij kortsluiting of overbelasting. het voordeel van de thermische zekering is dat wanneer het probleem is verholpen u alleen op de "reset" knop te drukken en de DV 12 gaat weer in werking.

De DV 12 werkt op 230Vac. en kan maximaal vermogen aan van 6ampere

 

 

Bedankt alvast,

 

de Indicaan :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischien is het een idee om gewoon een losse schakelklok op een rails te kopen en die in de ijzerren kast te hangen. Deze schakel kast kan je ook zeker gebruiken maar is wel een beetje groot voor 1 lampje. En dat andere ding zal ik proberen op te zoeken.

En over die brievebus of medicijn kastje, er zijn hele mooie kasten te koop van het merk Sarel. Mischien is dat wat voor je.

 

Baksteen !

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Baksteen: Super! Ik heb even gezocht naar Sarel kasten en dat is exact wat ik bedoel. Bedankt voor het meedenken, dit gaat er zeker in komen! :closed:

 

 

Ik heb de schets inmiddels even aangepast na het commentaar van Richie Hawtin en Baksteen:

 

gallery_22913_8408_28430.png

 

De bovenste ruimte boven de plank ga ik extra isoleren, en de apparatuur koelen met vents en netjes wegwerken in een Sarel Kast. De gehele bovenste ruimte moet los staan van de rest, dat wordt dus goed kitten en tochtstrippen :wacko:

 

De kast zelf is inmiddels helemaal glad geschuurd, de eerste laag grondverf kan er nu op.

 

Ook de bovenste plank wil ik zsm gaan maken, maar daarvoor moet ik denk eerst even de softbox bestellen, zodat ik weet waar de slang naar het filter precies door de plank heen moet. Het plan was om eerst de gehele kast klaar te maken en het stopcontact voor te laten bereiden, om dan pas apparatuur te gaan kopen. Anders weet ik het wel weer, dan gaat er meteen een plantje onder en wordt die kast nooit wit van binnen. Maar in dit geval is het wel verstandig de softbox zsm in huis te hebben, dan kan die plank er ook in en geschildert worden.

 

Nog even voor de zekerheid, zit ik met dit kastje en 250Whps goed met een 250m3 Torin Softbox? En dan een CAN333 filter erop (tot 350m3)?

 

 

Groetjes,

 

de Indicaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Indicaan,

Hele mooie elektronica-kasten heb je ook van het merk RITTAL.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Indicaan je bent goed bezig man mooi kastjes gaat dat worden :closed:

Ik denk alleen niet dat het zo wijs is om zo'n grote plantenbak te gebruiken want dan heeft je dubbele bodem weinig nut, op die manier dicht je bijna alle gaten af.... of had je daar wat anders voor bedacht?? :wacko:

Verder ziet het er allemaal super uit, veel succes!

Gr B

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti: Grote dank, weer eentje voor in de favorieten, zijn zeker mooie kastjes!

 

@SmokeyB: Ja hier heb ik wel over nagedacht. In eerste instantie was het ook de bedoeling om met potten te gaan werken, maar ik kom daarmee niet lekker uit met de formaten. Wel heb ik rondom de bak nog enkele centimeters waardoor de lucht van onderaf langs de bak kan stromen, en komen er nog 2 extra inlaatroosters (zoals te zien op foto's hierboven, daar dan dus 3 van in totaal) die aanzuigen vanaf de schoorsteen. Qua luchtstroom maakt ik me dus geen zorgen, alleen wel om het feit dat bij potten de lucht beter door de planten getrokken kan worden. Nu gaat het er meer langs dan er doorheen. Ik zit daarom de denken of ik niet bijv 5 cm boven de aardebak nog een richeltje/plankje in de kast moet maken, zodat de lucht die langs de bak omhoog getrokken wordt bij dat richeltje de lucht door de planten duwt ipv rechtstreeks omhoog naar filter.

 

Ik heb het even snel uitgeschetst voor je. De blauwe pijlen geven de lucht stroom aan. De lucht inlaat komt van onderen, en van rechtsonder met de schoorsteenroosters. Er zal dus meer lucht van rechts komen dan van links, daarom hangt het filter ook links om de lucht er diagonaal doorheen te trekken. De rode blokjes geven aan hoe ik aan zijkanten en achterkant vlak boven de bak een richel/plank de lucht dacht af te buigen.... Mischien dat de lucht zo beter door de planten zal trekken ipv langs de muur direct omhoog? Ik hoor graag je mening!

 

gallery_22913_8408_25118.png

 

 

Even tussentijdse update, de kast staat helemaal in de grondverf en de plank voor het electra gedeelte is ook op maat gemaakt en staat ook in de grondverf. Mevrouw Indicaan heeft ook even geholpen en die vind het ook best spannend. Deze week nog een extra laag grondverf, dan wordt het hout afgelakt met matwitte verf en de muren met waterbestendige latex, zo kan ik de kast steeds goed schoonhouden. Zodra de kast geschilderd is laat ik de electromonteur komen, dan kan daarna het hardware tijdperk aanbreken. Jongens jongens wat is dit spannend!

 

Mannen wederom bedankt voor het commentaar en meedenken, dat helpt me echt enorm!

 

de Indicaan :closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt duidelijk zien dat je je eerst de moeite hebt genomen om zoveel mogelijk info te verzamelen voor je vragen gaat stellen :closed:

 

Het volgende wilde ik toevoegen over je electronica. Er bestaan speciale automatische brandblussers met een sensor eronder die boven een bepaalde temperatuur vanzelf blussen. En misschien is het nemen van B.A.L lamp het overwegen waard, deze heeft een ingebouwde ballast die vacuüm verpakt is en zodoende geen brand kan veroorzaken mocht het onverhoopt ooit mis gaan. Dan heb je enkel een stopcontact, een relais kastje en een afzuiging 'in' de kweekruimte die in principe (mits goed geaard) veilig genoeg zijn om op deze manier zorgeloos te kunnen monteren.

 

En voor de ventilatie is het misschien een idee om aan weerszijden 2 pc fan's te monteren die je vervolgens in een soort open behuizing monteert om te voorkomen dat er bladeren ingezogen kunnen worden. Zo heb je ook gelijk wat extra ventilatie in je kastje, want dat miste ik nog.

 

En over de lamp, de oppervlakte die je gaat belichten staat niet perse in verhouding tot het maximale watt-age dat je er boven kunt hangen. Ik denk dat je met een 400 watt geen verlies zult hebben ten opzichte van de 250 watt. (Maw je extra stroomverbruik wordt zeker gecompenseerd door je opbrengst) Het is alleen wel de vraag of je een grotere afzuiger kunt plaatsen, want 250m3 is iets aan de krappe kant in dat geval vrees ik..... En een cooltube nemen kan natuurlijk ook, maar dan benut je de lamp niet meer optimaal. Cooltubes moet je eigenlijk alleen gebruiken als je echt niet anders kunt of als je met CO2 aan de gang gaat, maar dat is mijn persoonlijke mening....

 

En tot slot je afzuiging, als je en maatje groter kwijt kunt zou ik dat zeker doen. Vanwege z'n over capaciteit kun je die dimmen naar bijvoorbeeld z'n halve vermogen met als gevolg dat 'm niet of nauwelijks zult horen lopen! En de geperforeerde bodem die je gemaakt heb kun je nog steeds gebruiken door de bak simpelweg iets hoger te zetten door er 3 latjes op te monteren bijvoorbeeld.

 

Suc6 met bouwen!

 

Grtz Underground.

 

Ps. Haal even die sonodeck slang weg als je electricien komt, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Underground, bedankt voor de tips! :lol:

 

- De automatische blussers komen er zeker boven, 2 x 1kg in het plafond (zie schets, ik laat alleen het onderkantje uit plafond komen).

 

- De B.A.L. lampen heb ik her en der al over gelezen, maar volgens mij zijn dat alleen 400 en 600 Watters? En ook is me niet helemaal duidelijk of je deze lampen i.c.m. een reflector kan gebruiken. Wat de lamp betreft hoop ik stiekum dat die nieuwe lumatek/gavita lamp + reflector er ook in een 250W versie gaat komen....

 

- PC vents gaan er ook zeker inkomen, ik heb ze alleen nog niet op de tekening weergegeven omdat ik nog niet weet waar ze komen te hangen. Zodra de softbox, filter en de bak erin staan ga ik eerst uitvoerig testen met rook om de luchtstromen goed in kaart te brengen, en die dan pas bijsturen met PC vents. Ook in het bovenste elektra kamertje ga ik met die pc vents werken, ik zit eraan te denken om ook bovenin een klein openingetje naar de schoorsteen te maken (koude lucht inlaat), met pc vent aanzuigen en op de plank boven het filter een gat naar beneden maken recht boven het filter, en ook daar een pc vent die afblaast... Zo zou er in beide ruimtes binnen de kast een luchtstroom moeten komen die beide door het filter wordt aangezogen. Maar eerst zien of dat gaat werken...

 

De afzuiging heb ik even op gegoogled, met sommige modellen softbox zou het uitkomen om er een 500m3 in te hangen. Dat scheelt niet eens veel qua formaat. Ook heb ik gemerkt dat er meerdere modellen zijn, vierkante met inlaat-uitlaat haaks op elkaar, en meer rechthoekige modellen met de inlaat-uilaat loodrecht op elkaar. Een goeie tip dus, dit ga ik nog even uitpluizen, wat het beste uitkomt qua formaat en met zo min mogelijk bochten. Nadeel is wel dat er op een grotere afzuiging ook een groter filter moet, of hoeft dat niet perse als je de zuiger alleen op halve toeren laat draaien?

 

Zoals de kast er nu inmiddels uitziet is het inderdaad niet slim meer om een electricien langs te laten komen (daarvoor ben ik alweerte ver :verrygood )

 

Ik zat daarom te denken er zelf een stopcontact op te vogelen, en de electricien alleen het werk in de meterkast te laten doen. Ik heb laatst wat buitenlampjes in de tuin gemaakt, dan moet een stopcontactje ook wel lukken. Doe ik hier in de inbouwkast even een radio in het zelf aangesloten stopcontact, als die aangaat heeft de electricien het goed gedaan in de meterkast. Maar, nu ik even ben gaan googlen om zelf dat stopcontact aan te sluiten, komen er meteen weer nieuwe vragen :lol:

 

Ik heb nu gewoon een PVC pijp van kweekkast naar meterkast, aan beide kanten bungelen er 3 draden (2,5mm) uit. Plan was om in kweekkast op einde van de pijp direct een stopcontact te monteren, maar is het niet beter om eerst een lasdoos aan te brengen en vandaaruit naar een stopcontact? Of moet dat sowieso?

 

Het lijkt mij in elk geval dat je dan meer mogelijkheden hebt om dingen aan te sluiten, en ook nog eens uitbreidingsmogelijkheden. Of is het juist zinvoller om zo min mogelijk verbindingen te hebben en een rechte lijn van contactdoos naar meterkast (de lasdoos is toch weer extra onderbreking)?

 

Ik had in de bouwmarkt al even gekeken, en vond daar onder andere de volgende contactdozen en lasdozen, en vroeg me af of dit goed materiaal is.

 

AK1.jpg

Lasdoos spatwaterdicht

 

spatwaterdicht-stopcontact-dubbel.jpg

Wandcontact spatwaterdicht

 

Iets beters kon ik niet vinden, die stopcontacten en lasdozens kosten een paar euro en meer dan beetje plastic is het niet. Zijn er nog betere/degelijkere materialen te krijgen of maakt dat niks uit en is dit gewoon goed zo?

 

 

Alle info is meer dan welkom!

 

 

 

de Indicaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah indicaan.

 

Ik zelf zou eerst een lasdoos plaatsen en dan vanuit daar een kabeltje trekken naar een stopcontact.

Het is handiger voor eventuele uitbreiding, en echte problemen zal het niet geven als je de draden goed in de lasdop duwt.

 

De lasdoos en stopcontact die jij laat zien zijn wel goed, alleen je moet wel zorgen dat het goed afsluit. De invoer stukjes van de lasdoos kan je goed dicht draaien maar bij het stopcontact is dat wat lastiger.

Er zal geen water ofzo in komen maar voor de zekerheid is een klein beetje kit geen probleem :rolleyes:

 

Dus zoals je het wilt is het prima te doen :verrygood

 

Baksteeeen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Baksteen! :wacko:

 

Jeetje wat onwijs fijn dat ik hier mn vragen kan stellen, en steeds antwoord en advies krijg. Mijn vrienden en familie weten niets af van deze kast, terwijl er best wat tussenlopen met handige handjes of verstand van elektra, maar dit geheime projectje moet ik even stiekum alleen zien te doen. Dan is het onwijs geruststellend dat je hier even mee kan laten kijken. Ik weet/zie van andere verslagen dat er fel gereageerd wordt zodra iets onveilig aangepakt wordt, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat als ik de bouw hier van begin tot einde doe ik vast toch een mooi en veilig eindresultaat moet komen :lol: (ik vertrouw dus ook een beete op jullie he)

 

De bouw gaat overigens niet echt snel, er wordt hier nog een aanbouw gemaakt en mevrouw Indicaan wil nog wat kamertjes opknappen, deze kast is dus niet het enige klusproject. Wel heb ik geregeld met de aannemer die de uitbouw doet dat zijn electricien ook mijn kabeltje in de meterkast even zal aansluiten. Als ik maar zorg dat dat stopcontact hier veilig erop zit, dan hoeven zij niet eens bij de kast te komen :wacko:

 

Ik had bij de bouwmarkt al een lasdoosje en stopcontact gehaald, maar liep nog tegen een andere contactdoos aan. Die bij de bouwmarkt was 5 euro, deze bij de electroshop 12 en voelde een stuk zwaarder/dikker plastic. Maakt mischien niets uit, zien er nagenoeg hetzelfde uit maar had bij die laatste een beter gevoel dus heb die ook meegenomen. Fotootje van de binnenkant hieronder, want nu moet het nog aangesloten worden :huh:

 

Alle hulp is weer gewenst, ik heb nog nooit een stopcontact aangesloten :wtf2:

 

Ik trouwens nog zoeken en vragen naar adereindhulsjes, hebben ze het niet of komen ze met kabelschoenen aanzetten. Dat is toch niet hetzelfde? Zien er anders uit. Moet ik die online bestellen en zoja bij welke shop hebben jullie goede ervaringen? En moet ik dan geisoleerde adereindhulsjes hebben of juist niet?

 

Ik heb het stopcontact open geschroefd om te kijken hoe ik het moet aansluiten, en zie dat binnenin het stopcontact de draadjes ook al met adereindhuljes (ongeisoleerd) zit aangesloten (al zou dat netter kunnen volgens mij, zit nu overal stukje open zonder omhulsje). Moet ik zulke adreindhuljes ook hebben voor de rest, of zijn de geiosleerde een betere keuze?

 

De draden in het stopcontact is 2 zware draden met in het midden de groen/gele. Die groen/gele is de aarde, heb ik het juist dat het dan niet uitmaakt op welke zwarte draden ik de bruine of blauwe vanuit de lasdoos aansluit?

 

In de lasdoos heb ik op alle eindstukken van de draden zo'n lasklemmetje gezet. Zou daar ook een adereindhulsje tussenmoeten of kan je de draden er direct opzetten zoals ik nu gedaan heb op de foto? En vanuit deze 3 draden ga ik weer met een klein stukje draad naar het eerste stopcontact toch?

 

 

Vragen, vragen, vragen, hehe.... Nouja hier de pics met de stand van zaken:

 

 

gallery_22913_8408_9148.jpg

Jaja we gaan niet snel maar we gaan wel!

 

 

gallery_22913_8408_26895.jpg

Lasdoosje met lasklemmetjes op de draden (zonder adereindhuls?)

 

gallery_22913_8408_46976.jpg

Binnenkantje stopcontact

 

gallery_22913_8408_19819.jpg

Binnenkantje stopcontact close-up adereindhulsjes, even eruit gehaald

 

gallery_22913_8408_94360.jpg

Binnenzijde stopcontact

 

gallery_22913_8408_27381.jpg

Ik moest ook nog 2 extra inlaat gaten maken...

 

gallery_22913_8408_16306.jpg

En netjes roosters ervoor.

 

gallery_22913_8408_39261.jpg

De inlaat van onder. Alle houten delen van de zijkant staan in de grondverf, heb matwitte verf gehaald om af te lakken en het muurtje moet nog gewit, de vloer wordt als enige wel hoogglans (makkelijker schoonmaken)

 

Groetjes,

 

de Indicaan:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker toch, het hoeft niet altijd vliegens vlug.

 

De kabel die nu in de lasdoos zit heb je goed gedaan. Je hoeft op die draden geen aderhulsjes omdat het 1 dik draad is, alleen bij soepel draad zoals al in het stopcontact zit heb je aderhulsjes nodig. Als je nu de draden ook het stopcontact in trek zit het goed. De blauwe en bruine zet je gewoon op een zwarte, maakt niet uit welke als je de aarde maar wel op de groen gele doet.

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx again, baksteen!

 

Ik ga vanavond weer even aan de knutsel, weet nu dus hoe ik verder moet. Het stopcontact had ik er weer even afgehaald, omdat van het weekend de hele kast grondig in de verf is gezet. Nu alles mooi wit is kan het weer terug, en zal ik het meteen ook netjes gaan aansluiten die draadjes.

 

 

Nogmaals dank,

 

 

Groet de Indicaan B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk bouwverslag om te lezen.

deze hou ik in de gaten.

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit indicaan word een mooi kastje

succes ermee! B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig Indicaan, je kan zien dat je al veel gelezen hebt.. zo krijg je meteen meer hulp ;)

 

Dat wordt een top stealth kastje B)

 

Ik blijf je volgen !

 

grts

Richie :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit !!

Mooi verslag en het stroom aansluiten is ook goed gegaan :tu

 

Even een dingetje; Heb je aan cooltube gedacht ? Daar lees ik niets over.

Ook een 250er wordt warm en je zou, met een beetje meedenken,

er zo een erin kunnen hangen. B)

Ik heb een 225 kuub voor de sfzuiging gedimt op 50% en een 225 kuub op

de cooltube op 35% staan. Je hoort eigenlijk niets van de uitstroom ( ja,

stille kamer op een meter afstand hoor je wat ) Dan 5ºC hoger dan omg temp.

Waar het om gaat is dat de luchtstroom de herrie maakt. Hoe meer lucht

er dorheen gaat hoe meer herrie. Als ik een 500 kuub had genomen en

geen cooltube had ik geen steath gehad omdat ik dan meer had moeten zuigen

dan dat de twee nu samen doen. En je zult toch de warmte van de lamp moeten

wegzuigen. Denk eens aan die schoorsteen als luchtinlaat voor een cooltube,

je zou het met een 220 volt koelingsfan af kunnen want een zwakke luchtstroom is al zat.

En uitblaas in de stroomruimte ( luchttemp uitstroom ong 28 a 30ºC.

 

Veel succes verder

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Damian: Mooi, hou het Indicatuintje maar goed in de gaten!

 

@Mikey: Ja daar ga ik mn opperste best voor doen

 

@Richie Hawtin: Jaja Plastikman, de Indicaan heeft zich er wel eerst eventjes in verdiept (tot aan het obsessieve aan toe volgens Miss Indicaan). Maar vragen zijn er nog altijd, en tijdens de bouw rollen er ook nieuwe vragen bij...

 

@El Tulipan: Ja die stroom aansluiten keek ik vooraf het meest tegenop, maar het viel eigenlijk allemaal best wel mee (dankzij jullie/WF natuurlijk).

 

Jouw bouwverlslag had ik al eens doorgespit, en nu nog eens, en dat is zeker een mooi hokje wat je daar hebt op dat zonnige eiland :rofl En ja de cooltube staat nog steeds ter discussie hier voor de Indica kast, al heeft de 250w setup toch een paar streepjes voor. De nadelen van de cooltube: verlies efectiviteit door glas, grotere afzuiger/filter nodig en meer slangen in de kast. De inlaat via schoorsteen zou wel optie zijn. Ik heb het idee dat met 250 het geheel meer in evenwicht is, wel ben ik me ervan bewust dat de zijkanten mogelijk minder goed belicht worden dan recht onder de lamp, maar dan kan ik in de toekomst mischien beter aan beide kanten met LED of TL die kanten een beetje bijschijnen. Vooral de grotere afzuiger/filter, wordt met deze kast echt net-an of net-niet.

 

---

 

Goed, zoals jullie weten is de Indicaan niet zo snel. Maar helemaal stilzitten doet ie nu ook weer niet. Even kijken hoe de kast er nu voor staat:

 

gallery_22913_8408_23353.jpg

 

Zoals jullie zien heeft het Indica tuintje zijn deur terug gekregen. De buitenzijde van de deur is hoogglans afgelakt, de binnenzijde van de deur is drie keer gegrondverft. Die laat ik verder zo. De binnenkant van de kast zelf is ook helemaal matwit, en ook de bovenplank voor de electra zit erin en staat in de grondverf.

 

Die plank was nog even pielen trouwens, ik had het vooraf netjes afgemeten en gepast, en dat paste echt precies. :lol: Toen de plank weer verwijderd om in de verf te zetten, en ondertussen de elektra/stopcontacten op de muur bevestigd (lees: geschroefd, gelijmd, en afgekit). Dat mocht natuurlijk er allemaal weer af om vervolgens de geschilderde plank er in te kunnen krijgen, om daarna de electra weer opnieuw te doen :D

 

gallery_22913_8408_16796.jpg

 

Wel was ik zo blij met de succesvolle aansluiten van mijn eerste stopcontact, dat ik ook maar een tweede heb aangelegd. Er komen natuurijk ook nog wat PC-ventilatortjes die stroom moeten hebben, ik denk dat ik zo voldoende heb om zonder stekkerblok alles aan te kunnen sluiten.

 

 

gallery_22913_8408_150964.jpg

 

Het plantje wat in 22L pot de kast staat was even voor test qua afmeting. Het is een kleingebleven WW met beetje sativa achtige bladeren, en staat voor het raam op de vensterbank af te bloeien. Was de hele zomer niet vooruit te branden en kwam al als een mongool omhoog, maar sinds ze in de bloei staat spat het poedersuiker ervanaf. De meeste buitenwiet vind ik niet lekker roken maar op deze dame sta ik al even te kwijlen. Haar grotere zus heeft slechts kort gebloeit en had wat tekorten, die is al met de kliko mee. Dit kleintje mag lekker op vensterbank blijven staan tot ze met gele blaadjes aangeeft niet verder te kunnen, vervolgens mag ze de nog lege kast in gaan wijden om daar een paar dagen in de duisternis te staan. Het zal mijn laatste buitenplantje zijn, zodra het kastje klaar is komen er geen plantjes meer op het balkon.

 

gallery_22913_8408_104026.jpg

 

Het zal nu weer even stil vallen met de kast, ga weer even een drukke periode tegemoet. Het wordt nu tijd om de apparatuur te gaan verzamelen, zodra de eerste hardware binnenrolt laat ik het hier weer weten. Ook ben ik al wat zaden aan het verzamelen, hier mijn wensenlijst voor het Indicatuintje:

 

-Anasthesia (Whazzup/Sannie) *al besteld

-Sensi Star (Paradise Seeds) (is zover ik kan vinden de originele breeder?)

-Rocklock (DNA Genetics) * al besteld

-Violator Kush (Barney's) *al besteld

-Morning Glory (Barney's)

-WhiteWidow (van greenhouse al paar keer raar zaad gehad, heeft iemand die van de sjamaan al geprobeerd want begreep dat dat dezelfde WW is maar met minder/geen STS gesproei)

 

Met ruimte voor slechts 2 tot 4 plantjes in deze kast, heb ik niet veel zaden nodig, maar ik vind het wel leuk om een kleine verzameling aan te leggen van soortjes die ik lekker vind, of die mij lekker lijken. Ik ben vooral de coffeeshops gewend, en die geven er ook maar een naampje aan, dus er rijzen wel wat vragen op over soorten en hun smaak:

 

Vraagje: als je een indica wietje hebt met allemaal bolletjes, lege zaaddoosjes met een haartje eruit zeg maar, is dat dan een berry of berry-kruising? of heet at niets met de eigenschap (berry, besjes, bolletjes) te maken maar alleen om de kruising van een bepaald soortje...Heeft een berry wietje een eigen smaak, net als dat haze soorten hun eigen kenmerkende smaak hebben binnen de sativa's? Idem eigenlijk met de Kush, je ziet vele kush soorten -Wat maakt een wietje een Kush? is het dan 1 kush soort die veel gekruist is waardoor er veel kush soortjes zijn, of moet ik het ook zien als een eigenschap (kan je een plant/wietje herkennen als zijnde een Kush)

 

Als iemand nog ideeen heeft voor aanvullingen, dan hou ik me aanbevolen. Wat ik zoek zijn witte soortjes, de haartjes als bolletjes, zoetig of aardse smaak. Scherp op de keel vind ik niet zo erg, scherp op de tong wel. Qua smaak en geur, welke springen er dan bovenuit? De blue cheese bijvoorbeeld, is echt een wietje wat je kan herkennen door zijn geur/smaak, steekt af qua smaak dan het gemiddelde standaard wietje. Een lemon skunk ook bijvoorbeeld. Of je m nu lekker vind of niet, een eigen stijl hebben die wietjes wel. Veel wietsoortjes lijken juist erg op elkaar qua looks, geur en smaak, slechts enkele steken erbovenuit, of het best herkenbaar..welke zijn dat? Met de haze soorten is er mischien meer smaak/geur variatie maar welke witte soortjes zijn er met een duidelijke karakteristieke eigen smaak?

 

 

 

Ciao!

 

de Indicaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou idd zeker uitblazen in de schoorsteen en inzuigen vanuit de kamer , kijk ook eens naar de automatiesche poeder blussers en er zijn ook smelt kleppen te krijgen die je uitlaat gat bij de schoorsteen dicht gooit als er brand is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...