Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
djbroertje

paars blad wie weet wat het is?

Recommended Posts

Ik heb bij mijn vorige kweek een NYCD buiten gekweekt en tijdens de 4e of 5e week bloei had de dame allemaal paarse blederen. nu heeft dit de groei en bloei in mijn beleving erg beinvloed.

 

nu hen ik een stek van deze dame in een pot laten groeien samen met een andere plant, en nu na de 3e week bloei heeft de NYCD wer een begin van 2 paarse bladeren.

 

ik ben aan het zoeken gegaan en het lijkt er op dat het het meeste lijkt op een magnesiumtekort. wel vind ik het vreemd dat de andere plant er erg goed uitziet dus een tekort aan iets zou dan bij beide planten zichtbaar moeten zijn.

wel denk ik dat de NYCD een binnenplant is wat er misschien ook iets mee te maken heben?

 

wie heeft er een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen.

 

gallery_19177_7457_1557914.jpg

 

alvast bedankt

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn het de koudere nachten , sommige soorten worden dan paars

zorg ervoor dat je grond temperatuur rond de 22/25gr blijft dan heeft je plant er geen last van

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks voor de suggesties.

 

maar

 

@buble, de vorige kweek heeft bijna zeker geen koude nachten gehad, nu zou het wel een beetje kunnen maar afgelopen weken zijn er volgens mij niet echt koude nachten geweest. en ik dacht dat het dan voornamelijk de steeltjes eerst paars werden. en ja de pottemp is niet te regelen als ze in de tuin staan. en het formaat zorgt er eigenlijk voor dat binnen en buiten zetten niet aan de orde is. Zou het helpen asl ik de pot van de grond op een houten karretje zet? en evt inpak met iets isolerend?

 

@Wierieman, als dit zo zou zijn waarom heeft de andere plant er dan geen last van? en deze planten hebben 1 keer een beetje voeding gehad in de hele cyclus en heeft buffertabs, eigenlijk 2 te weinig voor de potgrootte.

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal wel eens wat gericht gaan proberen, en goed in de gaten houden of er verschullen optreden.

 

bedankt in elk geval voor de opties,

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks aan de hand en Niks aan doen.

Dit is namelijk normaal voor een NYCD buitenplant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ LICHT

 

Als dit normaal is voor een buitenNYCD ben ik ook weer gelukkig, de extra voeding die ik nu minimaal heb toegevoegd kunnen de dames ook best gebruiken, dus zal zeker geen kwaad kunnen. tot nu toe zag ik ook geen echt verschil.

 

 

grtz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meneer 2 posts boven me heeft gelijk.

Dit is allemaal heel normaal voor de NYCD vooral ook omdat dit die van Soma is, bijna elk soortje van hem is gekleurd!

Met een paarse pheno heb jij juist geluk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja,voelde me genoodzaakt aangezien een zinnig antwoord erg lang op zich liet wachten.

 

Maaruh,bedankt voor de aanvulling

 

Sta ik nu toch alweer op 3 :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te hoge ph veroorzaakt, een te lage fosfor opname. buiten kan je het beste dan Super fk geven.

Of als PH goed is, gewoon een fosfor tekort.

Maar ik denk het eerste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Carlito, Nou was ik weer gelukkig dat ik een byzondere Pheno had, weer een idee. :lol:

 

Ik kan wel een keer de PH testen maar dat heb ik eigenlijk nog nooit gedaan. Ik heb wel zo'n testsetje voor de tuin ergens liggen zal ik eens opzoeken. zal van het weekend pas worden ben ik bang voor, maar als ik het goed heb onthouden allemaal krijg je een te hoge PH door de voeding, toch?

 

ik heb deze pot 1 of misschien 2 keer wat voeding gegeven, dus zou ik dan ook een te hoge PH kunnen hebben? Ook zitten er Buffertab's in de pot, die denk ik wel zijn uitgewerkt ondertussen.

 

De vorige keweek had ik ook paarse bladeren op de moeder van deze stek, dus als dit genetisch bepaald is zou het een paarse Pheno kunnen zijn. Wel ben ik dan benieuwd of deze ook onder HPS en / of TL naar voren komt. dat moeten we dan binnenkort kunnen zien. er staan namelijk onder beide lichtbronnen stekken van dezelfde moeder.

 

in elk geval allemaal bedankt voor het meedenken.

 

en we wachten af wat er gebeurd anders van het weekend eens PH testen misschien dat er iets erg afwijkends uitkomt.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een te hoge ph hebt zal t waarschijnlijk komen omdat je je kraanwater niet afzuurt.

Regenwater heeft een vriendelijkere ph-waarde voor onze dames (rond de 6.5) en als je daar dan voeding bij doet zit je rond de 6.0/6.3.

Maar dat is hier niet het geval in mijn ogen, het gaat hier gewoon om een lichtkleurende pheno.

Dit wil echter niet zeggen dat dit ook het geval zal zijn onder TL/HPS...

Meestal komt de verkleuring namelijk door lage nachttemperaturen.

 

Wat er dan gebeurt is eigenlijk hetzelfde als wat er met bomen gebeurt in de herfst. (slechte vergelijking)

Chlorofyl heeft de neiging om af te breken laat in t seizoen en daardoor krijgt een pigment genaamd anthocyaan de kans om zich te laten zien.

Maar ook al heeft een soortje genetische aanleg om dit pigment aan te maken wil dat nog niet zeggen dat het altijd op zal treden, als de omgevingsfactoren de afbraak van de chlorofyl niet toelaat zullen ze dus gewoon groen blijven.

Samen met andere secundaire plantenstoffen maakt dit wietplanten nou net zo mooi en zonder al deze stoffen was er niet zoveel variatie geweest in smaak, geur en kleur :lol:

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heya,

 

Normale eigenschap van een cannaplant.

De suikers in het blad worden onstabiel door de lage temperatuur, dat heeft in elke kruising/soort een ander kleureffect gezien de hoeveelheid ervan verschilt soort per soort.

No panic, gewoon genieten van dit mooie spektakel.

 

Succes ermee.

 

Groets E$ko,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het enkel de stammetjes zijn van de bladeren en de hoofdstam dan kan het wel een stress factor zijn.

Kou of tocht wordt bij veel cannabis rassen zichtbaar aan de stammetjes, die kleuren rood of paars.

 

Dit is wel duidelijk een Pheno (zoals hierboven al veelvuldig genoemd)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dit is wel duidelijk een Pheno (zoals hierboven al veelvuldig genoemd)

 

Hoe kun je zien of een plant Pheno is en wat heeft dat als voordeel ?

 

Ik lees vaker pheno maar als is het in toets bij zoeken krijg ik geen duidelijkheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

een pheno is een phenotype(kortgezegd een variatie in de nakomelingen dmv de genen)

een voorbeeld van een phenotype bij mensen is bijv. de kleur van de ogen

het bruine allel(stukje van een chromosoom, en daar is het DNA uit opgebouwd) is dominant

dus stel dat je bruin A noemt

dan is a blauw

 

als je 2 ouders hebt die Aa hebben, betekend dat dat ze beide bruine ogen hebben(A is immers dominant)

aan de buitenkant zie je dus alleen A

maar als die ouders kinderen krijgen is er een kans van 25% dat ze een kind met blauwe ogen(aa) krijgen, imers de vader en moeder geven beide 1 streng chromosomen, dus 25% krijgt een A van beide ouders(AA dus), 50% krijgt van de ene ouder A en van de andere a(Aa, dus ook bruin) en 25% krijgt van beide een a(a, dus blauw)

 

oftwel je kunt drager van een eigenschap zijn zonder dat jij die eigenschap ook hebt, maar dan kunnen je kinderen die eigenschap wel weer krijgen(mar ze kunnen er ook weer drager van worden zoals jouw, of het helemaal kwijtraken)

 

bij wietplanteen houd dat dus bij. in dat beide ouders gewoon groen zijn, maar dat ze drager zijn van paars, en dat op die manier een deel van de nakomelingen weer paars worden

bij deze manier is het echter wel een vereiste dat er ergens in de stamboom van beide ouderplanen een paarse plant zit

 

maar er kan ook een mutatie optreden, dus bijv. dat er nakomelingen paar worden zonder dat het in de stambom zit

dan is het gewoon een toevallige mutatie

 

en als laatste heb je ook nog epi-genetica, maar daar weet ik verder niet zoveel van af, en ik weet ook niet hoe groot de invloed daarvan bij planten is

 

hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd :lol:

en anders moet je even op google zoeken, dit is wel vrij basis biologie-stof

Share this post


Link to post
Share on other sites

De uitleg snap ik, maar waaruit is uit de foto hier boven nou te zien dat het een pheno is ?

 

Alleen omdat het blad paarse vlekken heeft ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allen, leuk zoveel reacties,

 

Ik ben vandaag even op bezoek geweest bij de bewuste dame, en nu zijn bijna alle bladeren paars en diegene die het nog niet zijn (ca 10%) wel aan het verkleuren.

 

ik zal eens zien of ik nog een paar pica's kan maken, ik vind het er wel mooi uitzien. Moet het wel knapper weer worden. :lol:

van de moeder van deze stek is niet heel veel af gekomen, wel schijnt het lekker te zijn. ook zou dit soort geen hoge opbrenger te zijn, dus heb ik geen vergelijk.

 

verder wou ik, van het weekend eens de PH meten maar ik bedacht me daarna dat ik vorige week een keer extra kalk heb toegevoegd. dus van een betrouwbare meting is dan geen sprake.

 

ik heb vandaag bloeivoeding gekocht, BIO FLORES van canna. deze zal ik met mate gaan geven en gewoon afwachten wat het me gaat brengen.

 

wel een bijzondere materie om te lezen, en wat een verschil per plant en ook nog de verschilende onderlinge genetische bepaalde zaken die toch een bepalende rol spelen in onze mooie (meestal) groene vriendinnen.

 

Het verschil is in elk geval duidelijk bij de 2 dames in dezelfde pot, dat de ene plant niet de andere is.

 

Ik ben bang dat er geen zekerheid zal komen binnenkort, wil ik wel graag.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites
De uitleg snap ik, maar waaruit is uit de foto hier boven nou te zien dat het een pheno is ?

 

Alleen omdat het blad paarse vlekken heeft ?

dat is omdat groen 'normaal' is(grootste deel van de wietplanten is gewoon groen, zal wel dominant zijn denk ik, maar dat weet ik niet zeker)

maar paars is dus anders als de norm (bij een soort die normaal gezien juist paars is kun je het bijv. over een pheno hebben als het juist een groene plant betreft)

maar in principe is alles natuurlijk een pheno, dit is alleen een paars phenotype, net als dat een groene een groen phenotype is, enz. (bij kruisingen heb je bijv. ook dat je pheno's hebt die meer de sativa kant opgaan en anderen die meer de indica kant opgaan)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is dat ze nu zo mooi bloeien onder de lampjes, anders zou ik ze zeker buiten zetten :closed:

 

van de moeder van deze stek is niet heel veel af gekomen, wel schijnt het lekker te zijn. ook zou dit soort geen hoge opbrenger te zijn, dus heb ik geen vergelijk.

Als dat topje wat ik gisteren heb geproefd van moeder afkomt, is ze zeker lekker! En als mijn 3 dames idd ook van moeder afkomen heb ik een fijn vooruitzicht! En ik verwacht dat die opbrengst ook best wel lekker gaat worden.

 

Behalve de kleur ziet de plant er verder toch best gezond uit?

Ik denk dat e$kob@r gelijk heeft.....

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@KOI, ja het toppie is van de moeder :closed:

 

ben vandaag effe pica's wezen maken en zie hier het resultaat,

 

gallery_19177_7457_481894.jpg

 

gallery_19177_7457_237299.jpg

 

en het verschil,

 

gallery_19177_7457_2890690.jpg

 

al met al een mooie, bijzondere plant of het nu wel of niet zo hoort.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...