Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jan de Ripper

BAC schimmels

Recommended Posts

Vraagje aan Sannie: is het normaal dat er paddo's op de aarde groeien als je BAC schimmels door de aarde hebt gemengd? Of heb ik misschien een schimmeltje opgelopen dat niet uit het potje van BAC komt? Op deze foto zie je hoe de aardebak is volgegroeid met allemaal kleine bolletjes:

 

gallery_3710_8293_265591.jpg

 

En op deze foto zie je dat er zelfs paddenstoelen boven de grond komen :D

 

gallery_3710_8293_337659.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier zou ik ook graag een antwoord op willen hebben

de 1 zegt dat het goed is omdat dan je bodemleven goed op orde is..

en de ander zegt weer van niet ..

dus ben benieuwd

 

greetz smokey!

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

 

Ik geloof ook wel dat het goed is. MAar dit is toch wel maf,

Het zou er op kunnen wijzen dat de schimmels het dusdanig goed naar hun zin hebben dat ze zich verder ontwikkellen ofzo. Volgensmij moet het dan best vochtig zijn, Je substraat.

 

Btw

Ik heb geen id of deze schimmels normaal gesproken uit kunnen groeien tot paddenstoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee, volgens mij kunnen er geen zwammen komen uit BAC schimmels. Mycorrhizae zien er toch anders uit :D. Grond waar paddenstoelen op groeien hebben toch echt sporenelementen meegekregen, mogelijk door de lucht of met je grond, compost of wormenmest.

Paddenstoelen hebben niets met bodemleven te maken. Warmte en een vruchtbaar vochtig medium zijn voldoende om paddestoelen te laten groeien, ideaal zelfs (en zeker in het donker).

 

Er is erg veel gerecyclede grond in omloop, en deze is niet altijd even kiemvrij en vrij van sporen. Wat voor grondmengsel gebruik je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De nuttige schimmels(bijv micoryza/ verblijven in je substraat! ;)

 

Dit zijn gewoon paddestoelen! ;) (geeft geen toegevoegde waarde voor het bodemleven,hoogstens concurent plant!) :D

 

Komt oa.door niet steriele mediums! :D

 

kusjes fotografe

 

p.s.

 

Zat ff te spacen zie dat WU al antwoord heeft gegeven! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT leer quoten, lees hier hoe we het graag willen.

 

paddo's moeten juist op een zeer steriel medium groeien.

 

kijk maar hoe je alles moet behandelen bij een growset voor paddo's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar mijn idee is het erg goed mogelijk dat als het bodem leven (mycorrhiza schimmels) floreert deze wanneer de omstandigheden bovengronds goed zijn (donker en vochtig) is het heel goed mogelijk dat het vrucht lichamen vormt (paddestoelen).

Dit fenomeen gebeurd vaker wanneerje je aarde afdekt,(vochtig en warmte)

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie: Heb dit ook altijd aangenomen,maar laatst met iemand zitten babbelen(die er echt voor geleerd had,ingenieur!) en die gaf dus ander antwoord op deze mening,welke hij goed onderbouwde ook! :D (zat een klein groen mannetje met spitse oren bij,dacht nog is die wiet nou zo goed of is het Whazzup?) ;)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Naar mijn idee is het erg goed mogelijk dat als het bodem leven (mycorrhiza schimmels) floreert deze wanneer de omstandigheden bovengronds goed zijn (donker en vochtig) is het heel goed mogelijk dat het vrucht lichamen vormt (paddestoelen).

Dit fenomeen gebeurd vaker wanneerje je aarde afdekt,(vochtig en warmte)

 

greetz sannie

 

Heb je hier een foto van???

Een gele paddo is weer anders als een witte is weer anders als....

Ik neem aan dat het niet allemaal mycorrhiza is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
paddo's moeten juist op een zeer steriel medium groeien.

 

kijk maar hoe je alles moet behandelen bij een growset voor paddo's

hehe zoals op de mooie steriele Nederlandse bossen en bomen? Nee hoor, paddestoelen doen het volgens mij erg goed op vruchtbare, vochtige grond. Stro en composterende bladeren zijn ook een prima medium. Mycorrhizae vormen géén paddestoelen maar leven in symbiose met de wortels.

 

Dus ja, paddestoelen groeien ook op aarde met mycorrhizae, maar de sporen van de paddestoelen komen toch echt ergens anders vandaan.

 

ps fotografe: die joint was ook goed!

 

Maar goed, één manier om het heel eenvoudig te testen: zet de schimmels maar eens op steriele kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb je hier een foto van???

Een gele paddo is weer anders als een witte is weer anders als....

Ik neem aan dat het niet allemaal mycorrhiza is.

 

Uiteraard Doc

 

gallery_7203_613_50892.jpg

 

Foto-TKRRIDHI.jpg

 

Foto-CWWLCETO.jpg

 

Opvallend is wel dat het steeds dezelfde type vruchten zijn.

Opvallend is ook dat het vooral gebeurd als alles lekker gaat tijdens de kweek en heb nog niet kunnen waarnemen dat het kwaad zou kunnen. Ik ben eerder geneigd te denken dat ik het juist goed doe hahahaha

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet toch enigszins terugkomen op wat ik me door de experts heb laten vertellen... heb in publicaties gevonden dan sommige mycorrhiza stammen inderdaad zogenaamde "pufballs" of paddenstoelen maken, en met name dan de ecto-mycorrhizae. BAC schimmels bevatten zowel endo als ecto mycorrhizae, dus ik ben van mening veranderd :D

 

Ectomycorrhizal Fungi typically produce puffballs or mushrooms. Since puffballs produce the most spores, commercial ectomycorrhizal fungi are usually puffball-producing species, rather than mushrooms. These will grow at the base of host trees

 

endo mycorrhizae vormen dus inderdaad géén paddestoelen, ecto wél. De wortels van onze planten gebruiken endo mycorrhizae.

 

Literatuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het zijn dus geen gewenste(mee-etende!) gasten! :D

 

Vreemd dat ik het zelf nog nooit geconstateerd heb,misschien komt dat omdat we van onderaf watergeven!? ;)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt. je krijgt het alleen bij een vochtige bovenlaag, en liefst nog met een dekje erover zodat het lekker broeit.

 

Ik zou zeggen.. plukken maar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn ze te eten??

Share this post


Link to post
Share on other sites

tuurlijk! maar of ze giftig zijn is een tweede :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sannie

Wel handig die foto's.

Nu kan je in iedergeval zien of je de juiste soort paddo aan het kweken bent.

Thanx :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
BAC schimmels bevatten zowel endo als ecto mycorrhizae, dus ik ben van mening veranderd :)

endo mycorrhizae vormen dus inderdaad géén paddestoelen, ecto wél. De wortels van onze planten gebruiken endo mycorrhizae.

 

Precies,

Die ecto hoort er niet in thuis, en hoe leuk die stoeltjes er ook uitzien, ze horen er niet. En kunnen ook nog eens flink giftig zijn.

Het is een "gastheer" die voedsel opneemt via levende of dode organismes, ze breken dus organisch materiaal af.

Sommige soorten dringen levende planten en bomen binnen om het rottingsproces in gang te zetten.

 

Citroax

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moeten we toch nog eens goed nakijken want volgens bac zitten er alleen 4 endo stammen in.

 

Zet het op kweek :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch geeft dit topic aan dat er te weinig details en gegevens zijn over dit onderwerp. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat we nog maar in de kinderschoenen staan wat betreft onze biologische kennis! :wave: (& das dan ook wel weer leuk,valt er nog wat te leren/verbeteren!) :)

 

kusjes fotografe

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoy allen

wilde toch weer even reageren

zowel ik ook in mijn berichtje liet blijken was ik er ook nieuwschierig naar

ik heb ze ook in me aarde zitten ,zonder dat ik voeding of wat dan ook gebruikt heb.

klopt wel dat ik de bodem ingewaterd had stekken erin en netjes afgedekt had meer niet.

na 1 week zeiltje eraf . 3 dagen later een complete smurfendorp de paddo,s die sannie liet zien

kan het nou kwaad?? want waar ze gezeten hebben en dood gegaan zijn is de grond behoorlijk beschimmeld.

ik heb 4 x lc erin staan en moet wel zeggen . ze verliezen nu wel meer bladeren dan anders ....

wie o wie ??????

 

mvg smokey !

Share this post


Link to post
Share on other sites

die bodem schimmels van bac zijn 1 te duur

2 er zit gewoon maar wat lukraak schimmels in er is bijna geen onderzoek gedaan

3 citroax heeft dit laten onderzoeken en goed laten samen stellen maar door de comeercie van dit forum mag hij dit niet promoten want sannie verkoopt deze troep ja troep ja

$ koop gewoon bij citroax dit is 1 goedkoop en vooral 2 beter

EN ALS JE DIT BERICHT ER AF HAALT ZECHT AL GENOEG

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu begin ik een beetje te twijfelen of ik wel bac schimmels die in het pakket zitten moet gaan gebruiken.. hmm

hmm, ik zeg gewoon doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...