Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Born 2 Play

Groepen omleggen

Recommended Posts

Hey,

 

IK doe nu al 3 jaar een elektro opleiding en moet zeggen ben er wel wat bedreven in. Maar nou kwam ik erachter dat ik eigenlijk vrij weinig tot nix weet van het hoe en wat van de meterkast. Ik hoor jullie denken, 'Ja maar dat hoor je dan toch op school te leren als je elektrotechniek doet?' In eerst instantie zou ik ja zeggen, maar goed het is het Horizon College dus das bagger.

 

Maar goed.

 

Een maatje van me wilt wat elektra omleggen, de koelkast en de wasmachine zitten op 1 groep samen met de oven(hoe dat zo lang goed kon blijven gaan weet alleen Joost), maar omdat hij de laatste tijd(?) last heeft dat ze groepen eruit vliegen vroeg ie aan mijn of ik het ff kon omleggen.

 

Dus nu mijn vraag, Wat en hoe moet ik dat doen? Waar moet ik opletten?

 

Heb al wat monteurs werk achter de kiezen maar dit gedeelte is nog nieuw voor me.

 

BVD

 

PS. Kon niet echt een topic vinden voor me vraag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou het zo direct niet wete, maar kijk eens even na of het werk wat je wilt uitvoeren niet door een gecertificeerde electricien moet gelegd worden, volgens mij mag je daar zelf niet al te veel mee klooien..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je met omleggen?

Dat je de boel splitst/verdeelt onder meerdere groepen?

 

Ik ga er vanuit dat je weet hoe je kabels of leidingen richting je meterkast moet leggen?

Je kunt "gewoon" een groep bijplaatsen en misschien vantevoren even berekenen hoeveel je daarmee ongeveer gaat gebruiken.

Ik ga er ook vanuit dat je doelt op een groep voor alleen de oven, de koelkast en wasmachine wilt splitsen?

De oven zal wel vrij zwaar zijn dus als je moet splitsen in 2 groepen, zou ik de koelkast en wasmachine maar samen zetten. Dat moet geen probleem zijn.

Dan heb je speciale blokjes waarin je 2 aders kunt schroeven, die samen op 1 pin komen die je onder de schroef van de ingang van de automaat zet.

Druk niet 2 draden onder dezelfde schroef, want de verbinding is onvoldoende en kan, door het hoge stroomverbruik tot grote problemen leiden.

Met die genoemde blokjes heb je wel een degelijke verbinding doordat elke ader zijn eigen schroefje heeft.

 

Verbind zo de ingangen van de beide automaten met elkaar.

De kunst qua veiligheid is dat je bij benadering weet wat het stroomverbruik zal zijn.

Als je er aan kunt komen, probeer dan 4mm2 kabeltjes te krijgen om de automaten met elkaar te verbinden.

Dat is net wat beter/veiliger dan 2,5mm2.

En als je toch met flexibele aders moet werken, gebruik dan adereindhulsjes!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf ook op de horizon gezeten en wel wat geleerd

 

er mag max 3680 watt op een groep,

kijk eens wat de oven trekt ( meestal al 3600 watt)

maak dan een groepje voor alleen de oven en 1 voor de koelkast en de wasmachine.

hoe het allemaal in elkaar zit daar in het huis ken je niet zien van buiten

dus kijk zelf eens of alle leidingen naar de meterkast lopen, dan is het zo gebeurd.

anders word het nog wel een werkje hoor

 

succes !

 

@ holy buddy

 

het is verplicht om onder de automaten 6mm² te gebruiken !

onder de hoofdschakelaar is dat zelfs 10mm²

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het knutselen mag verzekering technisch alleen door een erkende installateur

 

Als je doodsimpel een nieuwe automaat plaatst en de ingang simpelweg gaat doorverbinden zit je met de ader dikte te kijken en de groepenverdeling van de drie fasen die binnenkomen.

 

ook de hoofdzekering die je hebt moet eventueel verzwaard worden en dat mag alleen de energie leverancier.

 

Maar als je een beetje kunt rekeken lukt het wel om even een snelle belastings berekening te maken van de groepen en de aders.

 

Maar een nieuwe automaat plaatsen is het aller beste en makkelijkste

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, een nieuwe groep betekent een aantal zaken:

 

1 . je zult je meterkast moeten laten keuren bij het zelf wijzigen

2 . bij wijzigingen aan een oude kast moet er tegenwoordig verplicht een aardlekschakelaar worden bijgeplaatst.

3 . je moet rekening houden met de maximale belasting van de groepen en de grootte van je hoofdzekering. Je kunt niet zomaar groepen bijplaatsen. Een groep bijplaatsen betekent NIET dat je zomaar 16A extra hebt. Je hebt zelfs niet 16A op iedere groep: als je alle (of een aantal) zekeringen in je meterkast maximaal belast vliegt de hoofdzekering er al uit, zelfs zonder dat de zekeringen zelf er uit vliegen. Dus altijd goed (laten) berekenen en laten keuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je er aan kunt komen, probeer dan 4mm2 kabeltjes te krijgen om de automaten met elkaar te verbinden.

Dat is net wat beter/veiliger dan 2,5mm2.

En als je toch met flexibele aders moet werken, gebruik dan adereindhulsjes!!

Flexibele kabels zijn niet toegestaan in de meterkast volgens mij. Conformeer je aan wat al gebruikt is in je meterkaast maar nogmaals, eerst een goede berekening op basis van je hoofdzekering (met nog de nodige reserve!!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor Whazzup.

 

Heb een tijdje een voorbedrade meterkast bij electro mat besteld, deze was bedraad met flexibele 6mm2. (uiteraard met adereindhulzen op de gestripte delen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad soepele draden mogen gewoon in de meterkast

deze MOETEN dan met hulsjes gemonteerd worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

hehe stom.. eigenlijk wist ik het ook wel, heb het nota bene zelf een keer geïnstalleerd :D Bedankt voor de correctie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff het rijtje af ;)

 

@kutvogel: Over een jaar ben ik dat dus hopen dat het tot die tijd goed gaat!

 

@Holly Buddy: Ik weet wel hoe je kabels en dergelijke moet aanleggen, das het probleem niet. Alleen op de momenten dat me 'stagebegeleider' met de meterkast bezig was lag ik in het kruip hok te k*tten om een muurtje te slopen, dus dat gedeelte heb ik ook gewoon totaal gemist ;)

 

En met splitsen bedoel ik het volgende(kon het goede woord niet vinden), ff voorbeeldje

Groep 1: 4 lampen, magnetron, koelkast, vriezer. samen rond de 3450 W, geen probleem dus.

Groep 2: 2 lampen droger afzuigkap; 3200 W, ook geen probleem

Alleen wanneer de magnetron op volle toeren draait springen de stoppen, Dus ik wil de magnetron van Groep 1 op Groep 2 zetten.

Snap je?

 

@wietedjuh, als ik berekeningen maak ga ik altijd uit van 3500 W max. ivm met mogelijke piekspanningen e.d. die kunnen optreden. De 'regels' en dergelijke zijn geen probleem, dat kan ik in principe gewoon opzoeken in me Nen 1010 boek.

 

@swingers, ik weet dat het verzekeringstechnisch eigenlijk niet mag, maar het heet niet voor niets zwart bij klussen he :tu

 

@Whazzup: Ik wil dus geen nieuwe groep bij plaatsen, er schijnt daar geen ruimte voor te zijn. (Heb zelf nog niet gekeken maar dacht dat het niet kwaad kon om alvast wat informatie in te winnen).

Ik ben zelf niet zo van van flexibele kabels(en PVC), heb altijd het idee dat het zwakker is dan een normale kabel of PVC pijp. Puur een gedachten van me hoor :D

 

Mensen ONTZETTEND bedankt alvast :)

 

IK mag dan wel niet veel posten op dit forum maar ik lees altijd wel alles, nouja alles, een heleboel iig :(

 

Ik laat het jullie nog wel ff weten of het gelukt is of niet!

 

(Fijn een forum waar ze je proberen te helpen :D )

Share this post


Link to post
Share on other sites

zet de magnetron dan op een aparte groep

 

om hem van groep 1 naar groep 2 te zetten heeft geen zin,

een standaard magnetron is al gauw 1000Watt en gaat dus ook niet lukken als je wel alles heb aanstaan

 

en flexible pijp ( flex ) is even sterk als normale pijp.

zorg er alleen wel voor dat het goed vast zit en strak zit.

als je later draad wil trekken gaat dit super moeilijk !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...