Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bimbam

Kleine kelderkweek

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Nu ik een beetje ervaring opgedaan heb met het buitenkweken wil ik binnenkweek eens proberen. Het volgende is de bedoeling.

Ik wil een hok bouwen voor max 5 planten in een kelder die droog en constant van temperatuur is. De kelder is 4 meter breed, 7,5 meter diep en 1,85 meter hoog. Hierin wil ik een hok bouwen van 1,20x1,20x1,80 van MDF. De temperatuur in de kelder is constant rond de 21 graden in de winter en ook in de zomer. De luchtvochtigheid in de kelder zit op ongeveer 50% a 60% ook constant. Ik wil groeien en bloeien in het zelfde hok, ik wil dus makkelijk de lampen kunnen verhangen en verwisselen, dit is geen probleem denk ik.

 

Ik heb een PH meter, een luchtvochtigheids meter, een temperatuurmeter, een Philips Son T-Pia Plus 400 watt bloei lamp, een hamerslag kap, bio canna groei en bloeivoeding en 5 potten van 6,5 liter elk.

 

Ik heb een aantal vragen over de nog te bestellen producten.

 

- Hoe groot moet een koolstoffilter zijn voor een ruimte van 2,6 m3?

- Is het handig eerst de lamp op te hangen, even aan te zetten, dan de temperatuur te meten en aan de hand daarvan bepalen of een cooltube nodig is?

- De luchtaanvoer, kan die vanuit een geventileerde kelder of MOET ik persee lucht van buiten aanzuigen? Het hok staat ongeveer 7 meter van de buiten luchttoevoer af en heeft een aanzuiger de kracht om deze 7 meter lange buis leeg te trekken? Waar moet ik in dat geval op letten mbt de dikte van de slang en de grootte van de ventilator daarachter? Welk soort ventilator? Slakkenhuis?

- De luchtafvoer kan ik (na het koolstoffilter) in een spouwmuur kwijt. Er zitten ventilatiegaten in de kelder die de spouwmuur in gaan. Als ik een aansteker voor dat gat houdt wordt het vlammetje naar buiten gezogen. De lucht wil de spouwmuur in. Kan ik dit gebruiken voor mijn luchtafvoer?

- Ik wil voorgroeien onder een TL, waar moet ik rekening mee houden?

- Klopt het dat in een kelder de temperatuursdetectie vanuit de lucht lastiger wordt?

 

Bedankt voor de moeite alvast, en ik ga binnenkort foto's plaatsen tijdens de bouw van mijn hok in de kelder zodat jullie me op de voet kunnen volgen. :lol:

 

Tim.

 

De kelder met een te kleine luchtuitlaat in de spouwmuur

 

gallery_17149_8534_45515.jpg

 

 

De luchtuitlaat de spouwmuur in. De maat van de uitlaat van de Box Silent Air 500 is 20 centimeter, ik heb het gat in de muur dus ook maar 20 centimeter gemaakt, denk dat dat de bedoeling is.

 

gallery_17149_8534_44452.jpg

 

 

Hier heb ik een voorbeeld van hoe mijn afzuiging zou moeten werken, iemand op of aanmerkingen?

De rode delen zijn de Box Silent Air 500 afzuiger

Het grijze deel is het Carboriginal 500 filter

Het gele is het plaatmateriaal met onderin de gaten voor de aanzuiging van verse lucht.

Doe ik dit correct?

 

gallery_17149_8534_5265.jpg

Edited by Bimbam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, leuk dat je binnen gaat kweken!!!

 

Ten eerste de foto van je kelder staat er niet bij, zou wel handig zijn als visueel hulpmiddel.

 

- Het koolstoffilter is afhankelijk van de grootte van je afzuiging. Waarbij de regel is dat je bij een 500m3 afzuiger een 600m3 filter neemt. Omdat je door eventuele drukverlies je afzuiger toch niet op 100% blaast (dus de volle 500m3, maar 400m3) heb je overcapaciteit op je filter, waardoor de lucht in het filter er makkelijker doorheenstroomt.

 

- In principe is het effectief bereik van een 400W maar 1m2 terwijl jij al 1.44m2 hebt, dat gecombineerd met een hoogte van 1.8 meter moet met een constante omgevingstemp van 21 graden niet als te veel problemen opleveren. Ik raad je aan een ietsje groter afzuiger te kopen, ipv een cooltube, aangezien deze lichtverlies met zich mee brengt. We weten allemaal: licht=gewicht

 

-Je zegt het zelf al, de kelder is geventileerd, dus zou je prima vanuit de kelder kunnen aanzuigen. Op het moment dat je lucht via de afzuiging door de spouwmuur wegblaast zal er onderdruk in je kast vormen, die tegengegaan wordt door je aanzuiging, die weer onderdruk in je kelder veroorzaakt, op dit punt zal de ventilatie van je kelder er voor zorgen dat de lucht wordt aangevuld met verse lucht van buiten. Omdat je kelder zelf ook best groot is (ongeveer 55m3) zal de temp niet hoog worden.

 

-Dat afvoergat klinkt prima, maar het mooiste zou zijn om het afvoergat luchtdicht in de muur te bouwen. Zodat er geen lucht terug uit de spouwmuur weer naar kelder gaat. Dan zal de interne overdruk in de spouwmuur ervoor zorgen dat deze via de ventilatiegaten naar buiten afvoert.

 

- Bij TL moet je vooral zorgen dat je veel lampen hebt, bij de gamma kan je voor 6 euro een 36W armatuur + 840 lamp of 830 lamp meenemen. Als jij je kastje net ietsje breder bouwt dan 1.2 meter aan de binnenkant kan je deze TL lampen erin kwijt. Volgens mij zou je dan een kastje van 1.25x1.15 kunnen doen ofzo... Koop hier 5 van en je hebt een goede 180 W TL licht. Prima om mee voor te groeien. Verder is het bij TL belangrijk dat de lampen dicht op de planten hangen, het liefst een cm of 2-4 erboven. Anders willen de planten graag strekken.

 

- Detectie vanuit de lucht op een kelderplantage is bijna onmogelijk. De enige reden die ze kunnen hebben om je te pakken is eventueel via de stroomleverancier, en dat is vaak alleen het geval bij aftappen, en de daarbij gebruikelijke uitval in het stroomnetwerk. Dus je zit wel veilig :lol:

 

 

 

Ik zie net ook nog dat je wil gaan kweken met 6.5 Liter potten???

 

Dat zal ik je ten zeerste afraden, omdat behalve de regel licht=gewicht er ook zoiets is als een stevige fundering, als in de zin van een goed begin is het halve werk... Daarmee bedoel ik vooral de ontwikkeling van je wortelstelsel. In een 6.5 Liter pot zit gewoon veel minder grond en dus ook minder wortel uiteindelijk dan in een mooie pot van 25 Liter. Je hebt een groot hok dus probeer een zo groot mogelijke pot daarin kwijt te kunnen.

 

De reden dat buitenplanten zo groot worden is deels door de lange groei en bloeitijd, maar ook door de ongeremde wortelgroei. In volle aarde kan het wortelstelsel van een 3m hoge plant wel een stuk grond van 8m3 volgroeien met wortels.

 

Groeten Greenthumb!

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK hoop dat je buren ook geen gaatje in de spouwmuur hebben :lol: .

 

**edit**

 

oeps over de filter heen gelezen.. ach dam maakt het niet veel uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bimbam,

 

Ik draai ook in een kelder. Met 600watt met 1x afzuig RVK 125L + 5-standen trafo en een koolfilter met aansluitmaat rond 125. Aan een RVK 125L of RVM 125L heb je voor een 400Watt lamp dan ook ruim voldoende. Wel zou ik de potten zo groot mogelijk nemen en in geen geval 6,5 Liter potjes gebruiken. Door grotere potten te gebruiken heb je een aantal voordelen : de planten worden groter en produceren grotere toppen en je hoeft niet zo vaak water te geven.

Aan het eind van het seizoen ga ik beneden verbouwen en ga dan met 2x 600 Watt met 1x RVK125L en koolfilter met aansluitmaat rond 125 draaien. De lucht blaas ik in een kruipruimte onder de woonkamer, hierdoor wordt de warmte gebruikt om de vloer te verwarmen en het is niet mogelijk ontdekt te worden door warmte detectie.

De snuffel methode werkt ook niet, mits je de af te voeren lucht niet in een rookkanaal blaast. Link naar snuffel helicopter

 

Succes en als er een kweek of bouw verslag komt ga ik je zeker volgen !! :lol:

 

PS Cooltube is niet nodig, je verliest een hoop licht en dat zou zonde zijn !

Share this post


Link to post
Share on other sites
IK hoop dat je buren ook geen gaatje in de spouwmuur hebben :lol: .

 

**edit**

 

oeps over de filter heen gelezen.. ach dam maakt het niet veel uit.

 

Ik ben in ieder geval de enige in de straat met een kelder, vaderlief in zijn jeugdige tijd wilde eigen oefenruimte hebben voor de band :lol:

Ik weet niet of die spouwmuur in de kelder ook doorloopt in de muren van de begane grond..Weet ik nu wel, is niet zo :lol: De lucht komt

er aan de voorkant van het huis uit.

Edited by Bimbam

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey, leuk dat je binnen gaat kweken!!!

 

Ten eerste de foto van je kelder staat er niet bij, zou wel handig zijn als visueel hulpmiddel.

 

- Het koolstoffilter is afhankelijk van de grootte van je afzuiging. Waarbij de regel is dat je bij een 500m3 afzuiger een 600m3 filter neemt. Omdat je door eventuele drukverlies je afzuiger toch niet op 100% blaast (dus de volle 500m3, maar 400m3) heb je overcapaciteit op je filter, waardoor de lucht in het filter er makkelijker doorheenstroomt.

 

- In principe is het effectief bereik van een 400W maar 1m2 terwijl jij al 1.44m2 hebt, dat gecombineerd met een hoogte van 1.8 meter moet met een constante omgevingstemp van 21 graden niet als te veel problemen opleveren. Ik raad je aan een ietsje groter afzuiger te kopen, ipv een cooltube, aangezien deze lichtverlies met zich mee brengt. We weten allemaal: licht=gewicht

 

-Je zegt het zelf al, de kelder is geventileerd, dus zou je prima vanuit de kelder kunnen aanzuigen. Op het moment dat je lucht via de afzuiging door de spouwmuur wegblaast zal er onderdruk in je kast vormen, die tegengegaan wordt door je aanzuiging, die weer onderdruk in je kelder veroorzaakt, op dit punt zal de ventilatie van je kelder er voor zorgen dat de lucht wordt aangevuld met verse lucht van buiten. Omdat je kelder zelf ook best groot is (ongeveer 55m3) zal de temp niet hoog worden.

 

-Dat afvoergat klinkt prima, maar het mooiste zou zijn om het afvoergat luchtdicht in de muur te bouwen. Zodat er geen lucht terug uit de spouwmuur weer naar kelder gaat. Dan zal de interne overdruk in de spouwmuur ervoor zorgen dat deze via de ventilatiegaten naar buiten afvoert.

 

- Bij TL moet je vooral zorgen dat je veel lampen hebt, bij de gamma kan je voor 6 euro een 36W armatuur + 840 lamp of 830 lamp meenemen. Als jij je kastje net ietsje breder bouwt dan 1.2 meter aan de binnenkant kan je deze TL lampen erin kwijt. Volgens mij zou je dan een kastje van 1.25x1.15 kunnen doen ofzo... Koop hier 5 van en je hebt een goede 180 W TL licht. Prima om mee voor te groeien. Verder is het bij TL belangrijk dat de lampen dicht op de planten hangen, het liefst een cm of 2-4 erboven. Anders willen de planten graag strekken.

 

- Detectie vanuit de lucht op een kelderplantage is bijna onmogelijk. De enige reden die ze kunnen hebben om je te pakken is eventueel via de stroomleverancier, en dat is vaak alleen het geval bij aftappen, en de daarbij gebruikelijke uitval in het stroomnetwerk. Dus je zit wel veilig :P

 

 

 

Ik zie net ook nog dat je wil gaan kweken met 6.5 Liter potten???

 

Dat zal ik je ten zeerste afraden, omdat behalve de regel licht=gewicht er ook zoiets is als een stevige fundering, als in de zin van een goed begin is het halve werk... Daarmee bedoel ik vooral de ontwikkeling van je wortelstelsel. In een 6.5 Liter pot zit gewoon veel minder grond en dus ook minder wortel uiteindelijk dan in een mooie pot van 25 Liter. Je hebt een groot hok dus probeer een zo groot mogelijke pot daarin kwijt te kunnen.

 

De reden dat buitenplanten zo groot worden is deels door de lange groei en bloeitijd, maar ook door de ongeremde wortelgroei. In volle aarde kan het wortelstelsel van een 3m hoge plant wel een stuk grond van 8m3 volgroeien met wortels.

 

Groeten Greenthumb!

 

Greenthumb :lol:

 

- De foto uploaden is me nog niet helemaal gelukt. Waarom niet een enorme knop 'UPLOAD HIER' :nerd (Edit: nu wel :lol:

- Ik zit te denken aan Carboriginal 500 afzuiging..

- Ik heb 3 spouw-gaten waar ik mijn uitlaat op aan kan sluiten, ik ga er 1 gebruiken de andere 2 stop ik dicht.

De gefilterde lucht komt er aan de voorkant van het huis uit, onder de tegeltjes van het kozijn (geen idee waarom, pa heeft gebouwd :lol:)

- Het TL Balkjes verhaal is me duidelijk! Top!

- Ik snap dat grotere potten beter is maar de planten moeten niet te hoog worden. Ik wil zorgen dat de kruinen van de dames minimaal 40cm van de lamp af blijven. Zet ik de planten in bloei bij een hoogte van ongeveer 40 cm ofzo?..Ik heb mijn 6,5 liter potten inmiddels ingeruild voor 5x 20 liter.

 

Ik heb nog een vraag - Ik wil liever niet met aarde kweken. Als je in google - video zoekt naar 'i grow chronic' dan zie je iemand die kweekt zonder aarder maar met hydrokorrels, het lijkt me een stuk minder rotzooi geven.. Werkt dit handig?

 

Bedankt weer!

Edited by Bimbam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bimbam,

 

Klinkt goed allemaal, ik ben gek op kelders.

Je moet wel opletten dat je afzuiger wel gewoon zijn lucht goed kwijt kan en zal dus minimaal de diameter van de

afzuiger moeten zijn en geen kiertje. Ik ben wel benieuwd naar afmetingen van het gat onder de tegels van het kozijn :lol:

Verders mooie ruimte hoor, ik zou zeggen draai gewoon op aarde.

Dit is zeker een makkelijke manier, en over de potten verschillen de meningen.

Ikzelf heb heel lang op 7 liters vierkant van atami gedraaid 20x20x25cm 25 stuks per m2.

En vind dit een van de beste manieren van kweken simpel geen drama bij een paar uitvallers en dus verzekerd van een goede score.

Kwam zelf nooit onder de 400Gr per m2 en meestal 450gr.

Als je dan toch een grotere hoeveelheid aarde wil bouw een bak zou ik zeggen gewoon stroken underlayment of osb tempex onderin.

Vijverfolie eroverheen, al het hout ermee bedekken ivm gassen die eventueel uit het hout zouden kunnen komen.

Lekker organisch, schimmeltje en bacto dan hoef je alleen na elke ronde de bovenste 5cm te vervangen schimmels erin en klaar voor de start.

Bedenk ook dat een 400 Watter niet veel dieptestraling heeft en je dus in mijn ogen ofwel veel op de meter ofwel netje erboven en opbinden

om een mooi egaal toppenveldje te bouwen.

En op 40 cm in de bloei kan een uiteindelijke hoogte betekenen van 120 a 130 cm als je pech hebt

een dame kan met gemak 3 x zo hoog worden omdat in de eerste 3 weken van de bloei ze pas echt de hoogte ingaan :lol:

Grote planten hebben ook weinig nut als je 40cm van de hoofdtop(pen) afhangt en je plant een meter hoog is ontwikkeld het onderin heel slecht.

Puur omdat het te ver van de lamp afzit.

Mijn advies zou zijn 500m3 afzuiging, 500m3 filter en 25 per m2 op 7 liters of 5 per m2 netje erboven en lekker binden voor een mooi veldje

waar een lekker rokertje vanaf komt.

Hoe dan ook veel sucses toegewenst met het bouwen van (vind ik het leukste gedeelte) :lol:

 

Gr Mehighto

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoi Bimbam,

 

Klinkt goed allemaal, ik ben gek op kelders.

Je moet wel opletten dat je afzuiger wel gewoon zijn lucht goed kwijt kan en zal dus minimaal de diameter van de

afzuiger moeten zijn en geen kiertje. Ik ben wel benieuwd naar afmetingen van het gat onder de tegels van het kozijn :P

Verders mooie ruimte hoor, ik zou zeggen draai gewoon op aarde.

Dit is zeker een makkelijke manier, en over de potten verschillen de meningen.

Ikzelf heb heel lang op 7 liters vierkant van atami gedraaid 20x20x25cm 25 stuks per m2.

En vind dit een van de beste manieren van kweken simpel geen drama bij een paar uitvallers en dus verzekerd van een goede score.

Kwam zelf nooit onder de 400Gr per m2 en meestal 450gr.

Als je dan toch een grotere hoeveelheid aarde wil bouw een bak zou ik zeggen gewoon stroken underlayment of osb tempex onderin.

Vijverfolie eroverheen, al het hout ermee bedekken ivm gassen die eventueel uit het hout zouden kunnen komen.

Lekker organisch, schimmeltje en bacto dan hoef je alleen na elke ronde de bovenste 5cm te vervangen schimmels erin en klaar voor de start.

Bedenk ook dat een 400 Watter niet veel dieptestraling heeft en je dus in mijn ogen ofwel veel op de meter ofwel netje erboven en opbinden

om een mooi egaal toppenveldje te bouwen.

En op 40 cm in de bloei kan een uiteindelijke hoogte betekenen van 120 a 130 cm als je pech hebt

een dame kan met gemak 3 x zo hoog worden omdat in de eerste 3 weken van de bloei ze pas echt de hoogte ingaan :lol:

Grote planten hebben ook weinig nut als je 40cm van de hoofdtop(pen) afhangt en je plant een meter hoog is ontwikkeld het onderin heel slecht.

Puur omdat het te ver van de lamp afzit.

Mijn advies zou zijn 500m3 afzuiging, 500m3 filter en 25 per m2 op 7 liters of 5 per m2 netje erboven en lekker binden voor een mooi veldje

waar een lekker rokertje vanaf komt.

Hoe dan ook veel sucses toegewenst met het bouwen van (vind ik het leukste gedeelte) :lol:

 

Gr Mehighto

 

Hallo Mehighto!

 

Dank voor je bericht! Ik merk wel dat 'de beste' manier om te kweken niet echt bestaat, de een vindt dit, de ander vindt dat. Opzich best verwarrend..

Ik denk dat ik gewoon moet proberen en testen.. Over de potgrootte, ik heb nu 20 liter potten ingeruild voor de 7 liter potten..Kortom, het wordt me niet makkelijk gemaakt door alle meningen :lol: Wel erg leuk om de berichten van iedereen te lezen, mijn dank!

 

Tim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelders rule!

Zou je niet meteen volledige lappen text willen quoten?

Er zijn regeltjes voor die ik niet ken, maar waarvan ik wel een vermoeden heb hoe ze ongeveer horen te zijn. :lol:

In ieder geval niet met volledige quotes. :lol:

 

Ik ben ook begonnen met niet te grote potten. 4L meende ik en ik ben overgestapt naar 12L emmers.

Omdat ik vrij laat was met het in bloei zetten, had ik flinke bomen die nu tot aan de lamp knallen.

De grootte van de planten en dan de grootte van de potten zijn volgens mij de oorzaak dat mijn bladeren allemaal geel worden.

Dat ga ik dus de volgende keer anders doen.

 

Nu, met dit weer, is het niet gek om je warmte kwijt te raken via de koele muren. Maar houd er rekening mee dat wanneer het kouder wordt, je moeite zult hebben om in je 12 uurtjes duisternis de boel op temperatuur te houden.

Overweeg eens tempex (2cm) tegen de muren te zetten.

Het is gevoelsmatig. Ik heb alles geisoleerd en heb nu temperaturen die soms boven de 30oC uitkomen met dit weer.

In de nachtelijke uren blijft het wel goed.

In de Winter zal het wat stabieler worden, denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelders rule!

Zou je niet meteen volledige lappen text willen quoten?

 

Sorry voor die lappen tekst, moet ff wennen..

Het lijkt me erg sterk dat door de grootte van de pot je bladeren geel worden, in mijn kelder is het constant 21 graden, dit is in de winter en in de zomer zo dus ik hoef daar niets aan te doen.

 

Wel zou ik eens willen weten, een stomme vraag misschien, maar staat de afzuiging in de bloeiperoide altijd aan? 24u per dag?

Ik heb dus een ruimte van 2,6 m3 en wil een Carboriginal 500 filter met een Box Silent Air 500 afzuiger aanschaffen, is dat een goede keuze?

En dan nog iets, indien de ph waarde van het water niet goed is, is dit dan zuurder te maken door een paar druppels azijn aan n liter water toe te voegen?

 

Ik ben bezig met het tekenen van mijn kast met 3D Studio max voordat ik hem bouw...

 

Tim. :lol:

Edited by Bimbam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier een afbeelding van de eerste bezigheidjes maten inwendig 120x120.

Ik weet niet of ik het plaatsen van het bericht in het forum nu goed doe...

Het plaatje is zichtbaar in ieder geval. :D

 

gallery_17149_8534_4870.jpg

Edited by Bimbam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...