Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Bobelgom

Einde van regulier zaad nabij?

Recommended Posts

Een grote seed bank produceert steeds minder regulier zaad (al een tijd geen regulier meer op voorraad), het richt zich voornamelijk op feminised zaden.

 

Wat vinden jullie hiervan?

 

Moet regulier zaad beschikbaar blijven of zijn jullie blij met alleen de beschikbaarheid van feminised zaden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey bobolgom

 

goeie vraag vind ik,.. ik vind de fem. seeds erg duur! en vind het eigenlijk wel leuk te experimenteren met mannelijke planten! ik weet niet of het goed is om zo ver door te gaan / slaan,..

 

maar goed, verstand heb ik er niet van,.. zou graag wat onderbouwde reacties hierop zien!

 

Rook & grow ze,...

 

Rasta

Share this post


Link to post
Share on other sites

mja mijn mening is tog dat je eigenlijk voor de indoor kweker heeft het niet egt zin...ik bedoel 1x een zaadkweekje en je hebt van die soort een berg zaden voor de komende 5 jaar..

met gefeminiseerde is het zowiezo best prijzig, en je kan hooguit proberen stekken te trekken...ik persoonlijk ga tog egt voor regulier zaad :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zeker regulier fem is niks voor mij je koopt 5x zoveel normaal zaad dan moet het slecht gaan wil je niet 10 vrouwtjes over houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bekerkweker : alleen stekken ervanaf proberen te halen?

 

ik meen ook ergens iets gelezen te hebben hier over,.. klopt het dat als je daar dan mannen bij zet voor bestuiving dat het herma's worden? of heb ik het fout?!

 

 

 

CHEERS,... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regulier / gewoon zaad zal altijd blijfen bestaan , daar hebben de zaadbanken geen invloed op

Fem zaden zijn leuk , hokken vol gehad

Stekken van fem moeders halen geeft een hogere kans op hermafrodyte maar dat geven de zaden ook , zolang je ze niet stresst valt het over het algemeen wel mee

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

zolang als ik reguliere zaden op voorraad heb zullen ze blijven bestaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had liever fem. zaad willen kweken deze jaar, maar door de prijs heb ik toch afgezien.

Het is wel minder zorgen als je zeker weet dat je vrouwtjes krijgt.

Nu dus reguliere zaad NLX en maar tot bloei wachten voor man/vrouw selectie.

Maar ik kan ook stekjes daarvan nemen, en die in bloei zetten dus zolang hoef ik ook niet te wachten.

Ik denk dat de seed banks reguliere zaden zullen blijven verkopen zolang er daar vraag naar is, of de fem. moet drastisch in prijs dalen. maar dat zie ik niet gebeuren.

NPK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je van die Landrassen die geproduceerd worden overal op de wereld , die mensen hebben nog nooit gehoord van Feminisd zaden of kweken onder lampen :D :P

 

Goede Fem zaden hoeven niet duur te zijn , ik heb er duizenden weg geven en niet alleen in Nederland

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik eigenlijk wil zeggen met einde van regulier zaad is dat ze misschien langzamerhand minder beschikbaar zullen zijn bij de seed banks. Regulier zaad zal natuurlijk wel blijven bestaan, maar ook voor ons?

 

Van bepaalde strains wou ik regulier zaad bestellen, maar die zijn niet meer op voorraad en zullen niet meer op voorraad komen, van die strains zijn alleen feminised beschikbaar.

 

Je wordt zo gedwongen om feminised zaad te gebruiken.

 

Mijn punt is, regulier zaad moet beschikbaar blijven en het moet niet ten koste gaan van feminised zaad.

Edited by Bobelgom

Share this post


Link to post
Share on other sites

het is een foute logistiek en de visie van een zaadbank

wat ervoor zorgt of er wel of niet feminised wordt verkocht.

Het veredelen zal nooit met feminised gebeuren,

dus regular zal altijd blijven.

nature is regular,

the basics....

 

greetz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat ik eigenlijk wil zeggen met einde van regulier zaad is dat ze misschien langzamerhand minder beschikbaar zullen zijn bij de seed banks. Regulier zaad zal natuurlijk wel blijven bestaan, maar ook voor ons?

Sensi zal nooit volledig overgaan op feminized.

Sensi is een van de duurdere maar wel de meest complete zaadbank ter wereld (volgens eigenaar Ben Dronkers).

De meeste strains zijn voor het in stand houden van de strains maar er wordt ook aardig mee gekruisd.

 

Ik neem aan dat je met de zaadbank waar je over spreekt doelt op greenhouse of vergelijkbare seedbank?

Deze verkopen inderdaad nauwelijks regulier zaad, zelfs de zaden die op de site beschikbaar zijn verkopen ze niet meer in de winkel in Amsterdam (oudezijds achterburg? of was het voorburg?)

Ik denk dat ze hun genetisch materiaal proberen te beschermen op deze manier, men wil toch graag zadenkweken doen en dat kost de seedbank indirect wel geld.

 

Veel strains hebben gelukkig meerdere leveranciers en site's als http://www.pickandmixseeds.co.uk/ hebben een aardig uitgebreide catalogus waardoor ik tot nu toe altijd wel een adresje heb waar ik minder voorkomende zaden koop.

 

In het begin vond ik het fantastisch die feminized zaden maar na een stuk of 3 tegenvallers uit 10 zaden ben ik er behoorlijk klaar mee.

Nu heb ik van slechts 1 leverancier de feminized zaden gehad dus mijn indruk is beperkt tot die leverancier maar dat neemt niet weg dat ik nu gek ben op regulier zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaadbank waar ik het over heb is greenhouse inderdaad.

 

Bijna geen regulier zaad meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat ze nog aanbieden hebben ze niet op voorraad :P

 

Ik wou 5 regular neville haze zaden afgelopen zondag kopen, aangekomen bij GH blijkt dat ze alleen feminized op voorraad hebben, regulier wordt alleen nog via de site verkocht naar eigen zeggen. (en het is duurder dan normaal zaad, 40 voor feminized en 55 voor regulier, beide per 5 stuks)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het verkopen van gefeminiseerde zaden is een beetje de Monsanto-techniek in de Cannabiswereld, doordat je geen mannelijke planten hebt kan je de soorten die ze aanbieden dus ook niet reproduceren.Je hebt wel kans op het krijgen van hermafrodieten.Door het gebruik van Gibberelline (plantenhormoon) kan je het geslacht van de plant veranderen, maar het zorgt er ook voor dat zaden niet voldoende afrijpen en de zaden zijn ook moeilijk ontkiembaar.De betreffende zaadbank heeft in het verleden al een paar keer gehad dat de verkochte zaden bij klanten niet ontkiemden.Ze snijden zelf in hun eigen vingers.

 

Persoonlijk hou ik het bij reguliere zaden en bij landrassen.De meeste vrouwtjes krijg je wanneer je de zaden bij een temperatuur van 23 C laat ontkiemen.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

en dan blijkt maar weer wat een enorm naief rund ik soms ben.....

het beschermen van de genetica, tjonge nog nooit aan gedacht.

Najah als dat de enige insteek is, vind ik een beetje vanitas.

 

Los van iemands creatie en mijn respect daarvoor,

vind ik dat de plant voor iedereen is.

Daarbij is het prachtig om te zien hoe iemand een "soortje" zich eigen maakt,

door de keuze van de pheno,

door zijn/haar eigen inbreng en iets nieuws laat ontstaan.

da's pas samenwerking.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

het feit dat je meer en meer fem zaden ziet is om het dna te beschermen. planten uit fem zaden zijn ok om af te laten bloeien maar voor er verder mee te gaan zijn ze waardeloos, althans je hebt veel kans dat ze waardeloos zijn->hermies, zeker wanneer de zaadplanten niet werden bloot gesteld aan allerlei stress situaties om de planten met hermaneigingen uit te selecteren. ik zie het nog gebeuren dat reguliere zaden meer gaan kosten dan femzaden. de techniek om femzaden te maken wordt meer en meer verspreid en is MAKKELIJK zelf uit te voeren. ik ben nu bezig om LR2 te feminiseren, het is de eerste maal dat ik het doe bij een autoflower en weet dus niet of het gaat lukken met STS. Cannabaceae heeft hier op het forum ook een verslag gemaakt over het fem van sannie's jack. je leest overal dat feminiseren een kunst is maar dat is zwaar overdreven. femzaden = geldklopperij omdat je voor elke ronde best nieuwe zaden koopt ipv stekken te trekken.

 

grtzz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
door zijn/haar eigen inbreng en iets nieuws laat ontstaan.

da's pas samenwerking.... :P

 

En zo is het!! :P

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik zie het nog gebeuren dat reguliere zaden meer gaan kosten dan femzaden.

Ik zie het al gebeuren :P zie greenhouse, de Neville's haze is 55,- voor regulier en 40,- voor feminized.

Op de site van pick and mix zie je af en toe hetzelfde gebeuren, regulier zaad is daar ook al duurder van bepaalde seed companies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan wel begrijpen van hun kant dat andere zaadbanken geld met hun genetica gaan verdienen. Maar wij als hobby kwekers zijn daar wel de dupe van met het beperken van regulier zaad.

 

Geen zuivere mannetjes en vrouwtjes om door te kruisen...

 

Mij is dit overkomen:

Van 1 pakketje PP regulier van DP kwamen er een hoog percentage vrouwtjes uit en een paar mannetjes.

 

Helaas heb ik geen zaden van kunnen kweken want er zaten veel hermi's tussen.

 

Daarna weer geprobeerd met een ander pakketje....zelfde verhaal.

 

Er zaten ook verschillende grote en kleur zaden in de pakketjes.

 

Ik denk dat feminised zaden verkocht worden als regulier. Als je denkt dat je zaden kunt gaan kweken met je aangeschafte regulier zaad...heb je het toch mis...zijn eigenlijk femised zaden met veel hermi's tussen.

 

Zo voorkomen ze toch dat je zaden kunt kweken of rassen kruisen.

 

Ik vind dit echt jammer...

Edited by Bobelgom

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mij is dit overkomen:

Van 1 pakketje PP regulier van DP kwamen er een hoog percentage vrouwtjes uit en een paar mannetjes.

 

Helaas heb ik geen zaden van kunnen kweken want er zaten veel hermi's tussen.

 

Daarna weer geprobeerd met een ander pakketje....zelfde verhaal.

 

Er zaten ook verschillende grote en kleur zaden in de pakketjes.

Ik zou na 2 slechte ervaringen een andere leverancier zoeken.

 

Momenteel vind ik Greenhouse niet zo best, hun mixpacks zijn leuk maar de ontkiemtijden zijn met hun zaden vaak een stuk langer dan andere saadbanken (is mijn ervaring)

Daarnaast begint de bloei ook altijd een stuk later met Greenhouse zaden. (is mijn persoonlijke ervaring, wellicht bij andere anders. het was niet het ras, het was een mixpack en ALLES was ruim 1 week later dan de andere zaden)

 

Ik heb afgelopen vrijdag mijn laatste GH zaden laten ontkiemen, hierbij had ik nog 4 andere soorten van andere seedbanks, deze zijn allemaal al minimaal 5cm terwijl die GH zaden (5 soorten, mixpack G en nog 2 losse) nog nauwelijks levenstekens hebben gegeven, het schilletje is een stukje open, that's it.

 

(Sannie's zaden waren als vanouds het snelst :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

regulier zaad zal er altijd zijn,en als je de juiste kwaliteit zoekt, juiste groei patroon etc.

dan kun je verwachten dat je iets meer betalen moet,en niet voor 25 euri klaar bent zoals bij Sannie(blijf ons maar verwennen ;) )

Feminised is gewoon handig voor snelle jelle en een groot deel van de inkomsten van zaadbanken,want ze zijn duur.

ik heb zelf feminised snow ryders en ben tevreden :D

 

Peace,

 

Collie Weed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet weer een verhaaltje kwijt. Deze keer is het geen DP.

 

10 regulier zaden laten ontkiemen, 8 uitgekomen, 80% ontkieming, niet slecht.

 

7 vrouwtjes en 1 mannetje.

 

Wou 1 vrouwelijk plant compleet bevruchten.

 

Mannetje begon ballen als een gek aan te maken....wat blijkt...later ook haartjes, weer een herma.

 

Het is een plant met meer mannelijke trekken. Meer mannelijke bloemen dan vrouwelijke.

 

Nu kan ik geen zaadjes meer met deze plantjes kweken.

 

Ik zal morgen een foto plaatsen van de herma.

 

Voor de duidelijkheid, de planten zijn niet gestrest.

 

Wat ik hierover denk.

 

Cannabis genetica wordt vervuild met feminised zaden.

 

Ik denk dat feminised en regulier gewoon door elkaar verkocht worden en zo wordt de genetica vervuild.

Straks zijn er geen zuivere vrouwtjes en mannetjes om verder mee te kweken en te kruisen.

 

Ik heb nu 7 vrouwtjes over. Maar nu weet ik niet zeker of ze stabiele vrouwtjes van regulier zaad zijn of vrouwtjes van feminised zaden. De zaadbank verkoopt ze allebij.

 

Als ik ze ga bestuiven om zaad te kweken, is de kans groot dat ik zaden heb gekweekt uit femised zaden.

 

Die zaden verspreid ik door aan vrienden, zij kruisen ze met andere soorten en geven ze weer aan andere vrienden, die vrienden kruisen ze weer etc etc. Zo worden onzuivere genetica verder verspreid.

 

Van de 8 plantjes die uitkwamen kreeg ik 7 vrouwtjes, ik denk, wat een geluk heb ik, maar de werkelijkheid kan zijn dat ik feminised zaden heb gekregen ipv regulier. (op het pakketje staat wel dat ze regulier zijn.)

 

Ik maak dit nu mee met 3 verschillende zaadbanken. 2 ervan verkopen feminised en 1 niet.

Van de laatste heb ik wel ergens gelezen dat men een hoog percentage vrouwtjes krijgt. Zijn ze misschien met feminised aan het experimenteren voordat ze echt feminised te koop aanbieden?

 

Ik denk dat zaadbanken het expres doen zodat je zelf geen zaden kan kweken en steeds terug bij hen moet om zaden te kopen.

 

Ik ben tegen feminised zaden. Autoflowerers vind ik ook niks.

 

Een beetje ingewikkeld, maar snappen jullie wat ik bedoel?

 

 

Groet,

 

Bobelgom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haat female seeds, doe mij maar gewoon man/vrouw :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...