Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

piercing

Absint zelf stoken op een veilige manier

Recommended Posts

hihhihhihi naar gisting en koolzuur als ik mijn neus in het vat hou en haal diep adem das geen fijn gevoel in je hoofd. :lol:

ziet er goed uit :lol:

 

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plantenmateriaal zal je extraheren met je pure borrel. Veiligheid...30 gm alsem...zeg dat het 0.5 a 1% thujon bevat en alles meekomt in een liter dan heb je 150 a 300 mg thujon per liter.

 

Dat is niet veel, om echt ratten en konijnen te vergiftigen heb je al flink meer nodig.

 

http://www.artofdrink.com/absinthe/absinthe-10.php

 

Ik denk dat je wel veilig kan experimenten met het te drinken. Ik hoop dat het goed smaakt en er mooi uitziet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit:// voorkom onnodig quoten, gebruik de "add reply knop"

 

 

@Podenco, bedankt voor de aanvulling komt goed ik denk wel dat er vroeg meer alsem in de absint zat dan tegenwoordig het is een borrel en ja ga daar geen halve fles van op een avond drinken heb zo veel drank dus geen drank probleem :lol:

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo even een klein filmpje gemaakt van het waterslot gist nog vol op maar de alcohol is ook al ruikbaar :lol:

 

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buble, ik dacht eens kijken of ik dat ook kan hihihiii op youtube.

voor ditzo is dat wel handig :lol: want dat wil met een foto niet :lol:

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuk bezig piercing

ben wel benieuwd naar de % ervan als t af is

 

gr damian

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Damian, dankje kwa alc kan ik je zo wel zeggen dat wordt 80 hooguit 85% heb vaker gestookt van daar.

eerste keer had ik pils gepakt 5% voor uit teproberen eerst stook 40% tweede stook 80% .

als ik hogere alcohol zou willen hebben zou ik een andere opstelling moeten hebben een hoger kolom mij opstelling wordt ook wel pott still genoemt. maar ben nu bij iemand geweest die meschien een koperketel voor mij heeft van 80 liter. dus als dat door gaat maak ik er een grote van voor te destilleren.

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een stuk koperplaat staan 2x3 om een trechter te maken ter groote van een oliedrum :lol: , heb ik al een jaartje of wat , ooit eens plannen om fruit te stoken maar kwam niet verder dan die plaat, wat klein spul en het verhaal dat het giftig kon zijn :lol: :lol:

 

Maar ik ga eerdaags verhuizen en dan komt er nog meer fruit in de tuin ,en ja je kunt niet alles op eten :P

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buble,ja joh das mooi matriaal heb dan al plaat zou je kunnen laten walsen tot een buis.

 

ps: ik heb je toch niet aan gestoken ? :lol:

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo nog even een blik in het gistingsvat dan suiker is aardig minder maar gist nog behoorlijk nu 5 dagen geleden.

gallery_22266_8205_2433.jpg

 

dus neemt nog paar dagen inbeslag en dan zal ik ook het alc meten en gistings cellen eerst bezinken voor destilleren das smakelijker :lol:

daar zal ik dan ook fotos van posten.

 

 

gallery_22266_8205_10589.jpg

Alsem

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Leuke topic over de Absinth Alsem & daarmede de Absint, het groene goud.In films zoals Van Helsing & Blood/Chocolate zie je alleen maar Absint.:lol:

 

Voor de verandering zou je ook deze Alsem variant kunnen gebruiken; Artemisia annua, makkelijk zelf te telen en is eenjarig.Deze bevat ook Thujon.

 

med_gallery_16467_6951_1311930.jpg

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piercing ,

Niet aan gestoken , het smeulde nog een beetje :nerd jij bent de blaasbalg die het vuur aanwakkert tot grote hitte :lol: :lol:

Heb de laatste jaren al een paar keer een soort weedlikeur gemaakt en heb altijd een pot met koffiebonen, suiker , kaneelstokje, verse vanila en jenever staan te trekken dus de intresse is er :P

 

Maar je geeft een duidelijke uitleg met mooie foto's en zo krijgen we een mooi beeld hoe we zelf kunnen klooien als we willen , dus ik blijf je zeker volgen en maak aan het einde van je verslag even een printje als na slag mogenlijkheid :lol:

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lionofjudah,waar ik mijn spullen haal meestal bij http://www.brouwland.com/nl of http://www.vanrein.nl/,

meestal vanrein altijd goed brouwland haal ik meestal gerst en hop gist.

En brouwland zit in belgie maar heeft verdelers zitten in nederland dus altijd wel iemand in de buurt waar je het dan op kan halen. :lol:

 

 

 

@elmanito das mooie informatie voor mij super thx daar voor altijd goed, dat worden besten struiken zie ik op de foto.

 

@Buble blaasbalg, hihihihi oke dankje nou ik doe het dan ook met veel plezier dat schild mooi dat je dat ook leuk vind om tedoen !

En die was lekker jou wietlikeur he?

 

Ik ga morgen mijn boiler ketel op halen eens kijken wat het is.

 

PS stookwijn gist nog steeds :lol:

 

Proost,Piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Artemisia annua kan ruim 2 meter hoog worden.Zelfs als de struik helemaal dood is, dan ruikt die nog heel sterk.

 

Namaste :lol:

 

P.S. Die emmer met gisting lijkt op de foto net op behangplaksel.:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@elmanito, dan moet maar eens kijken hier in de buurt bij het tuincentrum of ze dat verkopen en anders de winterharde versie :lol:

 

 

behangplakkie ja met fantasie ik heb toch liever dit dan behangplak :lol:

 

Proost,piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo ik kon het niet laten had vandaag een bezoek gebracht aan het tuincentrum hier, en heb 3 Alsem/ Ludoviciana / Silver Queen gekocht.

Nou weet ik ook wel als ik een absint wil maken dat ik daar meer voor nodig heb dan dat die 3 planten mij kunnen leveren maar dat is voor de toekomst.Groeien zo door dat ik daar wel wat af kan halen volgen jaar :lol:

 

gallery_22266_8205_4328.jpg

zo kwamen ze uit de winkel zie er niet mooi uit nog.

 

gallery_22266_8205_137012.jpg

 

 

gallery_22266_8205_49821.jpg

Zo nu hebben de wortels de vrijheid!

gallery_22266_8205_124004.jpg

De voeding die ik hier voor gebruik

 

gallery_22266_8205_77089.jpg

Wat zit erin ,zelf ook wat bij mijn wietplantjes gedaan. :lol:

 

Ps de gisting (stookwijn ) schiet mooi op wouw alc meten maar dat lukt nog niet door de koolzuurgas wodt de meter omhoog gedrukt.

dus dat komt nog. paar dagen geduld.

 

piercing&proost :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foei de boiler ketel ook opgehaalt, die is 60 liter das mooi inhoud moet veel aan gebeuren ontmantelen zitten ook delen in de ketel zelf die ik eruit wil hebben maar das leuk om tedoen.

 

Voor die nietweten wat moet piercing daar mee met die ketel een destilleer ketel van maken :lol: als je zoon ketel met die inhoud zou moeten kopen ben je gauw 900,00 kwijt vaak meer. ik doe het liever zelf.

 

Als ik er mee aan de gang zal ik daar een nieuwe topic doen

 

fotos van de ketel

gallery_22266_8205_24852.jpg

Zij aan zicht

 

gallery_22266_8205_78297.jpg

 

 

piercing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat wel de goede alsem? Je moet toch Artemisia absinthum hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk nog een stoker gheheh :lol: :lol:

 

Dit is mijn ketel

med_gallery_5624_680_355661.jpg

 

TnT

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Podenco, jawel hoor er zijn verschillen soorten en deze hoort er ook bij .

 

 

@tnt super kijk dat vind ik leuk :lol: hoeveel liter is jou ketel? mooie hoor netjes gemaakt!

 

 

piercing&proost

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo nu heb ik de stookwijn eens gemeten het geeft een idee hoeveel suiker er nog in het beslag aanwezig is.

dat doe we met een Hydrometer wordt ook bij wijn en bier bereiding gebruikt zal eerst even uitleggen hoe en wat!

 

 

Een van de belangrijkste factors bij het maken van een beslag, fruitwijn of stookwijn is het meten van suiker in het beslag of de most. Een van de meest gebruikte instrumenten die "drank-alchemisten" hiervoor gebruiken is een hydrometer (hydro = vloeistof). Deze wordt ook wel densimeter, dichtheidsmeter of suikermeter genoemd. Een gelijkaardig meetapparaat is de zg. wijnweger of gistmeter. Deze laatste heeft echter een andere schaalaanduiding.

 

We gaan hier uitleggen wat een hydrometer doet, hoe het werkt, en hoe men deze gebruikt. De hydrometer laat toe het soortelijk gewicht (afgekort SG) van het beslag, de most of wijn te meten. Het soortelijk gewicht is het gewicht van een bepaalde stof in verhouding tot het gewicht van water. Het gewicht (of massa) van water bedraagd 1 kg of 1000 gram. Afhankelijk van de afgelezen waarde kan de "giftmenger" het verloop van de gisting volgen en onmiddellijk aanpassingen maken indien dit noodzakelijk is.

 

Er zijn verschillende redenen waarom een "alcohol-alchemist" een hydrometer gebruikt:

 

1) Om de hoeveelheid aanwezige suiker te meten in beslag, most of wijn.

2) Om het verloop van de gisting te volgen.

3) Om het potentiële alcohol percentage te berekenen voor de toevoeging van gist.

4) Om het percentage alcohol te bepalen (door verschil-berekening van de begonnen SG-waarde en de SG-waarde na het stoken).

5) Om het soortelijk gewicht (SG) van het beslag, de most of wijn te meten.

6) Om de "brouwer" toe te laten te bepalen wanneer de gisting is afgelopen of om deze te stoppen.

 

Wanneer u een hydrometer koopt, dien je rekening te houden met :

1) De schaalverdeling. Een standaard schaalverdeling geschikt voor amateur-stokers is van 990 tot 1120.

2) Wat de hydrometer meet. Sommige meten enkel het soortelijk gewicht, maar de meeste (en beste) meten drie dingen: SG, potentiël alcoholgehalte en het overeenkomstige suikergehalte.

3) De temperatuur waarbij deze geijkt is. De meest gebruikte is 20° C.

4) Het doosje of beschermend omhulsel. Deze meters zijn van glas en dus breekbaar !

 

Hoe werkt de hydrometer…? Het soortelijk gewicht van 1 liter zuiver water bedraagt 1000 gr. en wordt (bij ijk-temperatuur van normaal 20° C ) op de soortelijk gewicht schaal weergegeven als 1000.

 

 

Naar gelang de gisting vordert wordt de suiker omgezet in alcohol. Doordat alcohol lichter is dan water (zuivere alcohol heeft een soortelijk gewicht van 800), zal als gevolg daarvan de hydrometer lager drijven zoals we zien op de afbeelding.

Als we nu na de toevoeging van suikers en voor de toevoeging van gist een meting doen, kan men nadien, wanneer het beslag, de wijn of stookwijn uitgegist is, door middel van een nieuwe meting het alcoholgehalte berekenen. Het verschil tussen beide waarden geeft ons de hoeveelheid suiker die vergist is.

 

Gebruik: Het gebruik van de hydrometer is zeer eenvoudig, volg de hierna beschreven stappen. Denk er echter aan dat de hydrometer een glazen meetapparaat is en dus voorzichtig behandeld moet worden.:

 

1) Reinig de hydrometer, "wijndief" en maatbeker Plaats de cylinder op een vlakke ondergrond.

2) Neem een hoeveelheid "klare" vloeistof van het beslag, de most of wijn met de wijndief , vermijd vloeistoffen waarin vaste delen rondzweven doordat deze de aflezing beinvloeden.

3) Vul de maatbeker ongeveer 80% vol met vloeistof zodat de hydrometer kan drijven . Laat de hydrometer zakken in de maatbeker, en laat hem ronddraaien bij het loslaten, zodat er geen luchtbellen meer aanhangen (dit kan de meting beinvloeden.

4) Zorg ervoor dat de hydrometer volledig vrij drijft (dus geen zijkanten of onderkant van de maatbeker raakt). Lees de waarde af aan de onderkant van de meniscus (onderkant van de gebogen lijn net boven de vloeistof). Af telezen.

 

Praktisch voorbeeld SG-tabel:

We lezen bijvoorbeeld, bij indompelen van de hydrometer in zuiver vruchtensap bij 20 C, op de suikerschaal 120 gram suiker per liter af (SG. 1.044 op de dichtheidsschaal). Dit vertegenwoordigt dan, bij volledige vergisting, een alcoholgehalte van 6,1 % ( dat we aflezen op de alcoholschaal ).

Wenst men een product van 14% alcohol dan ziet men op de suikerschaal dat hiervoor 270 gram suiker per liter nodig is. Om dit te bereiken met ons sap van slechts 120 grammen suiker per liter, zullen we dus het verschil in suiker moeten toevoegen, te weten: 270-120=150 gram suiker per liter sap. Zoals gezien geeft de alcoholschaal in een puur sap het potentieel alcoholgehalte aan (het is het, in de beste omstandigheden en bij volledige vergisting der suikers bereikbare alcoholgehalte uitgedrukt in volumeprocent).

 

Men kan met deze meter echter ook het alcoholgehalte van een gemaakte stookwijn of basis (of wijn en bier) kennen, op voorwaarde dat men twee metingen doet. Men moet namelijk de begindichtheid meten vóór aanvang van de gisting (dus na eventuele toevoeging van supplementaire suiker) en de einddichtheid na beëindiging der gisting. Een gewone aftrekking van beide waarden geeft ons het alcoholgehalte van het gegist product.

Helemaal juist is dit allemaal niet, er zitten nl. ook andere producten in ons brouwsel, speciaal dan indien men uitgaat van vruchtensappen of most (bv ook bij maken van wijn of bier). Allereerst zijn er zwevende deeltjes die een fout veroorzaken. Die geven een kleinere opwaartse kracht dan de vloeistof, m.a.w. de hydrometer hangt te diep en geeft een te hoge waarde aan. Verder zijn er nog andere stoffen opgelost, zoals zuren, kleurstoffen, eiwitten etc.

Als we dus het soortelijk gewicht meten kunnen we niet zomaar daaruit het suikergehalte berekenen. Vooral het ZUURGEHALTE is hier ook van belang.

 

Een andere densiteits-waarde die veel gebruikt wordt is de zg. "OECHSLE".

Oechsle-graden (of afgekort Oe ) zijn gewoon de soortelijke gewichtswaarde (s.g.) - 1000. Dus een s.g. van 1080 is hetzelfde als 1080-1000 = 80 Oe. Voor waarden onder de 1000 wordt dit dan, bv. een s.g. van 990 is 990-1000 = -10 Oe (min 10).

Men heeft formules opgesteld voor het omrekenen van Oechsle naar gram suiker, rekening houdend met het zuurgehalte van de most. Zo bevatten bv niet zo rijpe druiven over het algemeen meer zuur dan zeer rijpe druiven. Dit is wel soort-afhankelijk, dus de correctie is niet exact maar praktisch volledig bruikbaar:

 

Voor stookwijn of most boven 80 Oechsle:

 

suikergehalte in gr/l = 2,5 x Oe -20

 

Voor stookwijn of most onder 80 Oechsle:

 

suikergehalte in gr/l = 2.5 x Oe - 40

 

Hier is dus gecorrigeerd voor het zuurgehalte. Zit je exact bij 80 Oechsle dan kun je als correctieterm "30" invoeren (als gemiddelde waarde steeds te gebruiken…).

Er bestaan ook tabellen met de omrekeningen. Meestal is daar de correctie ± 30 toegepast. Ook staat in deze tabellen het te verwachten alcoholgehalte vermeld. Ook hier is geen eenduidige formule toe te passen vanwege dezelfde reden als bij de suikerbepaling. Immers, je uitgerekend suikergehalte is niet helemaal juist. Ikzelf gebruik altijd de correctiefaktor -25 bij alle fruitsappen en maak me er verder niet druk over. Na een beetje knoeien en wat hoofdpijn begrijpt U dit allemaal wel (oefening baart kunst...) en tenslotte is het allemaal niet zo "doodsbelangrijk"...!!! Maak het U niet moeilijk en doe als ik.....als U een beslag of wijn aanmaakt met fruit als basis trek dan 25-30 gram/ltr suiker af van de verkregen waarde volgens het soortelijk gewicht. Dit is de eigenlijke waarde suikers waarvan alcohol kan geproduceerd worden. De correctiefactor van 25 tot 30 gram suiker wordt door de aanwezige zuren van het fruit geneutraliseerd zo simpel is het eigenlijk.

 

Nu heb ik het beslag in de maatbeker gedaan en gemeten tempartuur is 20 graden dus moet er 0,9 bij optellen als ik ga meten

Ik lees van de hydrometer een getal 1030 en die 0,9 = 1039 het is niet haar zuiver omdat mijn beslag nog gist maar het is een goed uitgangs punt.

gallery_22266_8205_59603.jpg

 

Dat zegt dat ik per 10 liter beslag 760 gram suiker nog aanwezig is maar heb 25 liter beslag dus totaal nog ongeveer 1900 gram suiker nog van de 8 kilo die ik gebruik.

 

piercing&proost

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lionofjudah..............oke dankje ;)

 

piercing :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...