Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Roald

BlueBerry in de achtertuin

Recommended Posts

Ik ben al een tijdje bezig met wat BlueBerry in de achtertuin. Dit is de eerste kweek die ik in m'n tuin doe.

 

Ben begin april gestart met 10 zaden van Dutch Passion. Niet gefeminiseerd. Helaas ontkiemden van de 10 zaden er maar 5... Lekkere kwaliteit dus. :D

 

 

Zo stonden ze er ongeveer na een maand of 1.5 bij.

plantenklein.jpg

 

 

Op 5 juli waren ze allemaal boven de 90cm uit en stonden ze er zo bij. Op deze dag zijn ze ook getopt. Het resultaat hiervan is heel apart maar daarover later meer. Op deze dag ben ik ook begonnen met verduisteren.

planten05-07-09a.jpg

planten05-07-09b.jpg

 

 

De stekken die ik gemaakt heb (Om op 5 vrouwtjes te komen):

stekken05-07-09.jpg

Let niet op dat blad links. Die had ik per ongeluk afgebroken toen ik stekken aan het trekken was en ik wou kijken oftie aan zou slaan als ik em als een stek zou behandelen. Hij heeft wortels gevormd enzo en bleef leven maar er gebeurde verder niets mee.

 

 

Vervolgens 2 mannen er tussenuit gevist. Die waren veel groter dan de vrouwen (20-30cm hoger en hard groeiende) gingen eerder bloeien en kregen internode ballen. Die staan nu bij een maat van me omdat die het mooie planten vind om in de tuin te hebben :P

planten16-07-09.jpg

 

 

Toen dacht ik dat ik dus 3 vrouwen over had + 3 stekken en was ik helemaal tevreden. Helaas bleek er nog een man tussen te zitten die het wat rustiger aan deed met in bloei komen. Ten minste, ik denk dat het een man was. De bloeiwijze lijkt op een man, maar hij had geen internode ballen. Dus nu heb ik 2 grote vrouwen over en 3 ongelabelde stekken waar nog een mannetje tussen zit, maar die vis ik er later wel weer tussenuit.

 

 

Nog wat close-ups van hoe alles er gister bij stond. Ze vertonen nu ongeveer 5 dagen bloei. Planten #1 en #5 zijn al weg.

 

 

Plant #2 (110cm hoog)

plant2a.jpg

plant2b.jpg

plant2c.jpg

 

 

Plant #3 (130cm hoog) Die heeft het helaas voor hem niet overleefd. Ik had het vermoeden dat dit een man was, al wist ik het niet zeker. Dus het zekere voor het onzekere genomen.

plant3a.jpg

plant3b.jpg

plant3c.jpg

 

 

Plant #4 (120cm hoog)

Plant4a.jpg

plant4b.jpg

plant4c.jpg

 

 

Zoals je dus kunt zien zijn de planten na het toppen 3, 4 en zelfs 5 uitlopers aan gaan maken. Ik vind dit best apart. Zou dit komen omdat ik ze getopt heb en meteen die dag ben begonnen met verduisteren? Of heeft het ermee te maken dat die planten al zo groot waren toen ze getopt werden?

 

 

En de stekken (ook ontdaan van #1 en #5)

stekken16-07-09.jpg

 

 

Ben benieuwd wat jullie er van vinden :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie struikjes man, daar gaat een aardig rokertje afkomen :P

 

Als je volgende maal zekerder wil zijn van je "zaadkwaliteit" kan je mss effe naar Sannie's shop surfen..

Daar heb ik goeie ervaringen mee :P

 

Succes verder :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooie struikjes man, daar gaat een aardig rokertje afkomen :P

 

Als je volgende maal zekerder wil zijn van je "zaadkwaliteit" kan je mss effe naar Sannie's shop surfen..

Daar heb ik goeie ervaringen mee :P

 

Succes verder :D

 

Dank je :D Ik denk ook dat er een lekkere roker vanaf komt. Ik verheug me nou al op die heerlijke BlueBerry smaak.

 

 

leuk bezig :P

als je wat grote potten had gepakt waren ze wel wat groter waarschijnlijk

grzz

 

Thx. Ze waren inderdaad wel groter geworden met grotere potten. Maar ik wil ze juist niet veel over de 1 meter hebben, omdat ik er elke dag mee moet slepen de garage in. En hoe groter ze dan zijn, hoe lastiger het manoeuvreren is.

 

Ik heb ook bewust gewacht tot ze allemaal op 90cm zaten voor het in bloei trekken, met de gedachte dat ze dan op +/- 1.20m of 1.30m uit zouden komen, en dat klopt wel ongeveer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe groot zijn de potten?

groeten

NPK

Share this post


Link to post
Share on other sites

8 liter en de oranje potten waar 2 van de groten in staan zijn 10 liter.

 

De stekken staan nu in 6 liter potten geloof ik.

 

Nog wat informatie over waarmee ik kweek:

 

Universele potgrond, huismerk van de Praxis. Heb ik goede ervaringen mee met andere planten (Tomaten en kwamkwammers enzo) Met voeding voor 6 tot 8 weken staat er op de zak. Mijn ervaring is dat je na 3-4 weken toch wel moet bij gaan voeden, maarja wat wil je met zulke goedkope grond :P Verder doe ik niets door de grond heen. Geen coco, geen perliet of kalk etc. puur potgrond.

 

Ik voed ze met Canna Terra Vega voor de groei en Canna Terra Flores voor de bloei. Ik geef ze iets minder dan de helft van de aangeraden dosering. Ze krijgen van mij ongeveer 1.2 liter water per dag (1.5 liter fles, net niet helemaal vol). Water met voeding is kraanwater, water zonder voeding komt uit de regenton. Ze krijgen 3x per week voeding en als het niet regent geef ik ze elke dag water.

 

Tegen de bladluizen en ander ongedierte heb ik voor de bloei 2x met een mengseltje van afwaszeep en spiritus gesproeid. Middeltje uit grootmoeders tijd, maar werkt perfect :P De luizen zijn iig niet terug gekomen :D

 

Voor het stekken gebruik ik Pokon stekpoeder en potgrond van de Praxis. Werkt perfect, de stekken zijn na een week onder plastic perfect doorgeworteld.

 

Zoals je ziet niet de meest professionele aanpak, maar het werkt voor mij. Wil voor de volgende keer wel wat gaan experimenteren met verschillende soorten grondmengsels, omdat ik dat wel intressant vind.

Edited by Roald

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok update.

 

Ik zit met een probleem. De bladeren aan de onderste takken en de onderste fanleaves worden geel. Ze zien er niet best uit en ik heb er ook al een aantal weggehaald. Dit is tot ongeveer halverwege de plant. Ik ben bang dat het zich gaat uitspreiden tot de rest van de plant.

 

Ook heb ik last van verbrande bladpuntjes in de toppen. Dit terwijl ik ze om de dag de helft van de aangeraden hoeveelheid bloeivoeding geef. De toppen zelf zien er goed uit. Veel bloeiharen en mooie paarse tinten. Je kunt de kristallen op de bladeren zien zitten. Het blad heeft een mooie diepe groene kleur, op de puntjes na.

 

Ook heb ik de afgelopen dagen 2x een rups betrapt die zich tegoed had gedaan aan m'n planten. Sjezus wat kunnen die beesten huishouden zeg :P Niet normaal. Houd ze nou goed in de gaten want de hoeveelheid blad loopt met deze drie dingen samen hard achteruit. En dat terwijl ze nog 5 a 6 weken moeten bloeien.

 

Heb vandaag wat nieuwe foto's gemaakt. Hier kun je de schade op zien.

 

Heeft iemand een idee waar dit door komt en hoe ik het op moet lossen? Alvast bedankt.

 

P7240007.jpg

P7240009.jpg

P7240008.jpg

P7240010.jpg

P7240011.jpg

 

En dan de toppen:

 

P7240014.jpg

P7240013.jpg

P7240012.jpg

P7240015.jpg

P7240016.jpg

 

Mooie topjes :P Erg tevreden over. Ben alleen bang dat ze de afbloei niet halen als die plant zo achteruit blijft gaan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gele bladeren is meestal een teken van stikstoftekort. Voorzover ik weet bevat bloeivoeding relatief weinig stikstof, omdat dat er wel eens voor wil zorgen dat toppen 'opblazen'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet ik dan wat stikstofmest kopen en toevoegen? Of is dat niet goed voor de toppen?

 

En zo ja, welk merk is goed? En hoeveel moet ik geven? En komt het nog goed met die gelende bladeren dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op die foto's lijken de toppen nog niet al te groot, heb je toevallig een foto van de zijkant? Persoonlijk heb ik weinig ervaring met Blueberry, weet niet hoe die reageert op hoge concentraties stikstof, ik zou eerst nog ff advies van wat meer ervaren kwekers afwachten voordat je die dingen overbemest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen zijn inderdaad niet al te groot.

 

Zal even een foto maken. In ieder geval bedankt voor je hulp. Wordt zeer gewaardeerd :P

 

P7240002.jpg

P7240003.jpg

P7240004.jpg

 

Is dit duidelijk genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze even verpotten in grotere potten met een goede aardemix. Kalkbuffer zal aardig uitgeput zijn in die kleine potjes.. Waardoor je ph problemen krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, zet ze maar in een 25liter kuip.

Niet alleen voor het kalkbuffer maar ook ivm water.

Als het in augustus mooi weer is zal je 2x per dag water moeten geven als je niet wil dat je plantjes uitdrogen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hoe groot raad je aan? 25 liter dus.

 

Dat zie ik niet zo zitten. Dan til ik me een breuk als ik ze elke dag naar binnen en buiten moet slepen. Is 15 liter ook mogelijk? Of moet het echt 25 zijn?

 

En ik las op de website van canna dit:

 

Zwavel tekort

 

Het verloop in chronologische volgorde:

 

• Lijkt sterk op gebrek aan stikstof; lichtgroene verkleuring in één of meer grote/ oudere bladeren.

• Sterke paarsverkleuring in de bladstelen (door de productie anthocyaan pigment).

• Meerdere bladeren verkleuren en de lichtgroene kleur verandert op plaatsen in diep geel.

• Bij een extreem gebrek heeft de plant, meerdere diep gele bladeren, met paarse stengels en bladstelen, bovendien is de bloei en groei geremd.

 

Mijn oudere bladeren worden dus ook lichtgroen en dan geel. Ik heb paarse bladstelen. De stengels en stam zijn gewoon helder groen. Heb ik dan zwavel gebrek? Zo ja, los ik dit dan ook op met verpotten?

 

En ik heb nog NPK 7-5-6 staan met extra sporenelementen. Is een "gewone" planten voeding. Is het misschien handig daar wat van mee te geven om de tekorten aan te vullen? Of is dat niet goed tijdens de bloei?

 

Edit: Aangepast op reply van Flipkip

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn haren zouden ook geel worden als ik met schoenmaat 32 aan moest terwijl ik 46 nodig heb.goeie les voor volgend jaar,grotere potten.vind ze er nog fris bijstaan eigenlijk voor zulke kleine potjes.

 

dus je heb nu flinke tekorten.je zou nog kunnen overpotten maar dat brengt de nodige risico's met zich mee(aangeziewn je al een blaadje beschadigd bij stekken nemen :P )dus je kan beter gaan voeden denk ik.

 

maar zie dit als een goeie les voor volgend jaar.grotere potten,eventueel eerder met voeding inspelen,en je houd grotere gezondere planten over.

 

owja vervang die universele aarde door wat luchtigere aarde.vinden de wortels lekker en die gewone aarde word snel modderpoel in dit kikkerlandje.

 

succes

 

grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ok, hoe groot raad je aan? 25 liter dus.

 

 

Mijn oudere bladeren worden dus ook lichtgroen en dan geel. Ik heb paarse bladstelen. De stengels en stam zijn gewoon helder groen. Heb ik dan zwavel gebrek? Zo ja, los ik dit dan ook op met verpotten?

 

Het is niet zozeer een gebrek aan voeding, eerder een gebrek aan de opneembaarheid daarvan. Zodra de kalkbuffer opraakt (wat nu zeer waarschijnlijk het geval is) verzuurt de grond snel. Als je je pH niet meer goed kunt sturen, en die vervolgens keldert, dan kunnen veel voedingsstoffen en sporenelementen niet meer goed worden opgenomen.

 

Verpotten is naar mijn insziens nu de beste oplossing. Gebruik dan lightmix of specialmix, liever geen goedkope tuincentrum/bouwmarkt potgrond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de dames staan nu in grotere kuipen. Eentje staat in een pot van 20 en de ander in een van 25.

 

Ze hebben beiden een mix gekregen van potgrond met eigen gemaakte compost. Ik heb op dit moment geen speciale grond en ook geen tijd om het te kopen (Moet het hele weekend werken en moet voor een growshop 40 kilometer rijden). Ik was bang dat als ik tot na het weekend zou wachten ik weinig meer te verpotten zou hebben zo snel werden die bladeren lichter. Deze verkleuring is namelijk pas sinds 3 dagen :P

 

@Twindaddy80:

Ja ik ben een beetje fijn motorisch gestoord (Geen grapje). Dus als ik precies werk moet doen sneuvelt er wel eens iets. Niet ideaal als je met tere plantjes werkt. Verpotten is echter een grof motorische handeling en mijn grove motoriek is wel goed, dus dat lukt wel :D

 

En ja dit is inderdaad een goede les voor volgend jaar. Ik heb sowieso al veel geleerd deze kweek. Komt nog meer bij kijken dan ik van te voren al dacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Het gebruik van rietsuikermelasse wil ook nog wel helpen.Dit cheleert nml de onopgeloste voedingsstoffen en bevat tevens Ca, Mg, K en Fe.Je calciumvoorraad op peil houden, zorgt tevens er ook voor dat je minder last krijgt van toprot.

 

Namaste :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik zou een handje kalk door je grond mengen ,maar als ze al overgepot zijn kun je dit er ook bij strooien en met het gietwater mee de grond in laten trekken

 

Voor de rest gaat het lekker

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is wel zaak, op te passen voor te veel aanstikstof nu, niet dat je een overdaad van aanmaak van nieuw blad in je toppen krijgt, overwoekerd door blad.

En daarbij, blad dat al geel is, wordt nooit meer groen.

 

Geraldo

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Iedereen

 

Bedankt voor de hulp. Heb net m'n planten weer binnen gezet. Moet zeggen dat mijn rug niet zo blij is met de nieuwe potten. Hopen dat de planten er meer plezier aan beleven :lol:

 

@Elmanito

 

Hoeveel van die rietsuikermelasse moet ik ze geven dan?

 

@Buble

 

Ik geef mijn rozen vaak as uit de kachel met daarin een paar gemalen eierdoppen. Bloeien ze prachtig op. Is dat een goed idee of moet ik gewoon even wat kalk halen?

 

@Geraldo

 

Dus even stoppen met voeden op dit moment?

En kan ik het beste de gelige bladeren afknippen? Of gewoon laten zitten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heej roald.

 

Kan je niet een of ander karretje maken waar je de potten opzet zodat ze makkelijker naar binnen te krijgen zijn.

Je zou ze dat best kunnen geven maar beter te weinig dan teveel he...

Je moet zelf weten wat je met die bladeren doet je kan ze laten zitten of weghalen.

 

In ieder geval veel succes!!

 

Groeten BoboJonko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
@Elmanito

Hoeveel van die rietsuikermelasse moet ik ze geven dan?

 

Ik geef zelf 10ml/10 liter water.Ze doen er heel goed op.

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan beter even wat kalk halen bij tuincentrum , eieren werken ook wel maar alleen op de lange duur en je plant heeft het nu nodig

Die suikermelasse is goed voor het bodem leven in je grondje

 

Succes

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, weer een update.

 

De planten hebben inmiddels kalk gekregen. Ze zien er een stuk gezonder uit en de vergeling is gestopt. De licht groen geworden bladeren zijn weer wat donkerder, de geelste bladeren heb ik weggeknipt.

 

Ik ben er ook achter gekomen dat er in 1 plant 2 zaadjes zitten. Lijkt me geen ramp, toch?

En moet ik ze weghalen of gewoon mooi laten zitten en volgend jaar opkweken :lol:

 

Tijd voor foto's:

 

P7310005.jpg

P7310007.jpg

P7310008.jpg

P7310010.jpg

P7310011.jpg

P7310012.jpg

 

En de stekken, die inmiddels ook verduisterd worden.

 

P7310006.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...