Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Holy Buddy

Waarom werkt mijn lamp niet?

Recommended Posts

Vandaag mijn 600 watt Phillips armatuur aangesloten en opgehangen.

Even een test gedaan maar helaas! Geen brandende lamp. :(

Nu ben ik behoorlijk thuis in de Electrotechniek, maar moet afhaken bij voorschakelapparatuur en alles wat daarna komt. :D :P

 

Even opsommend:

Mijn Voorschakelapparatuur hangt achter ca 7m 2,5mm2 kabel, vanaf mijn relais gezien.

Mijn relais wordt geschakeld door een tijdschakelaar en dit werkt allemaal feilloos.

Ik weet dat, doordat mijn afzuiging op dezelfde contacten zit.

En die afzuiging werkt probleemloos.

 

Mijn VSA krijgt wel spanning, want ik hoor hem brommen!

Mijn lamp, die achter 2 meter 2,5mm2 gevulcaniseerde kabel hangt, lijkt geen spanning te krijgen.

Hoe kan ik de uitgang van mijn VSA testen op goede werking?

Alle flexibele kabels zijn gekrompen met adereindhulsjes.

 

Hoe test ik deze installatie?? ;)

 

NB alle appartuur is nieuw en ongebruikt

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij zou je de contacten in de fitting moeten kunnen meten, hier zou dan de juiste spanning op moeten staan, als de lamp er niet ingedraaid zit.

 

ik heb dit nooit gedaan maar met een normale fitting heb ik het ook wel eens gedaan als ik wel spannig kan meten maar niet de juiste meter bij me heb om de lamp zelf door te meten.

 

miscchien kom je er zo achter, de lamp kan natuurlijk ook defect zijn.

 

succes.

 

grtz,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover zou ikzelf ook gekomen zijn, DJZusie.

Ik ben opgeleid in de electro. Maar die spanning van de VSA is niet misselijk!

Volgens mij staat er de nodige KV's op de lamp, wanneer deze door de VSA ontstoken wordt. (volgens mij is dat het stadium waarin mijn VSA zich bevind, afgaande op het brommen.)

 

Die hoge spanning, is link te meten als mijn meetappatuur dat al trekt! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is geen 230v dat er uit de vsa komt zou ik niet zomaar gaan meten.

Kijk eerst of er wel 230v op je vsa staat als dat het geval is en hij bromt erg is die mischien stuk.

ik neem aan dat je het goed heb aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb misschien niet zo veel opleiding in elektro en weet ook niet wat een VSA percies doet, ik neem aan dat je wel de voeding van de VSA hebt gemeten? heb je hem al geprobeerd kortstondig zonder relais? hier zou natuurlijk een slecht kontakt in kunnen zitten waardoor er te weinig spaning doorkomt. anders zou ik denken dat de lamp stuk is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig spanning lijkt me onwaarschijnlijk.

Want dat doet zich alleen voor bij een zware WERKENDE belasting. Dan heb je een hoge stroom en een spanningsval op een slecht contact.

Daarnaast had ik eerst alleen de afzuiging aangesloten, die goed werkte en daarna de afzuiging met de VSA.

De afzuiging werkte nog net zo goed.

Dan zou het nog een slechte kabel tussen relais en VSA kunnen zijn. Maar omdat deze wel bromt (en ik te weinig spanning toch uitsluit) zou dat goed moeten zijn.

 

Wat kan ik meten op de uitgang van een VCA??

 

En hoe herken je een kapotte lamp wanneer die er niet kapot uitziet?

En is dat meetbaar?

 

[edit]

Sorry Lamsbread, ik zag te laat je bericht.

Ik zal niet snel gaan meten op de uitgang.

Het geluid van de startende VCA herken ik van een spoel/starter van een TL armatuur, maar dan iets harder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn 400w vsa heeft op de uitgang 4000v moet je een goeie meter voor hebben wil je dat kunnen meten.

Je kan een nieuwe lamp proberen dat is denk de makkelijkste oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien een hele domme maar ik heb het wel eens bij iemand meegemaakt: voldoende diep in de fitting gedraaid? Wat wonderbaarlijk ook nog wel eens werkt is de fase en de nul van de lamp omdraaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat wonderbaarlijk ook nog wel eens werkt is de fase en de nul van de lamp omdraaien.

als je op mij doelt is het mischien handig om in mijn topic te reageren !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fase en nul omdraaien...

Dat ga ik zo eens proberen.

En of hij goed contact maakt. Hmm. dat moet te vinden zijn.

Toevallig had ik nog een tweede lamp gekocht door een misverstandje.

Dus daar is iets mee te doen.

 

Uitslag volgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

check of je vsa goed is aangesloten vanaf het punt waar jij je bedrading op aansluit soms sluiten ze die verkeerd om aan en vandaar dat Wazzup zegt draaien die draden

 

Buble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb hetzelfde gehad jaren geleden. Een brommende vsa met een dode lamp. Bij mij was ik vergeten koperen schoentjes om de uiteinden van mijn draad te klemmen. Polen omgwisseld, goed aangedraaid en het probleem was voorbij. Het brommen was ook verdwenen. Op een of andere manier lag het hem in de contactpunten. Hopelijk is het probleem bij jou ook zo simpel en brand ie al weer. En anders alles stap voor stap nalopen. Je Kan bv een werkende lamp erin draaien om te kijken of het aan je pit ligt. Je kan een werkend armatuur met werkende lamp aan je vsa hangen om die te testen. je kan proberen je afzuiger van je relais te ontkoppelen om te kijken of het daar aan ligt. Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

:( De meeste opties heb ik al overwogen.

Nogmaals, ik zit in dit segment en ik stoor me er dan ook mateloos aan dat ik het niet kan vinden! Of eigenlijk, dat ik deze VSA materie niet ken.

Gewone huisinstallaties en zo doe ik regelmatig en ik ken ook zat manieren om storingen te vinden.

Ik heb alleen geen andere apparatuur. Toevallig wel een reserve lamp.

Omdat ik zelf het standpunt "meten is weten" hanteer, frustreert het me dat ik niet weet of ik die spanning wel kan meten op de uitgan van de VSA.

Ik weet ook niet wat of welk geluid zo'n VSA maakt. :P

Nog steeds een leek, snap je :D

 

Ik duik nu iig het hok in en zal eens kijken. :D

 

--------------

Update...

De Blauwe draad was niet aangedraaid in de Armatuur.

Hij zat zelfs niet meer op zijn plek.

Op zich ben ik daar wel blij mee want daarmee wordt je gedwongen de boel te controleren.

Een draad, los in zijn contact, kan een flinke vonkentrekker zijn, met alle gevolgen van dien!

 

Alles werkt nu.

Crap! wat komt daar een hitte en een licht vanaf. ;) Wat heb ik mijn plantjes tekort gedaan.

Loop ik nu ook gevaar dat ze verbranden?

Ze waren natuurlijk veel minder intens licht gewend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag gedaan :) .

Te gek man dat je er achter bent gekomen.

Je moet je lampen eerst even wat hoger hangen en dan langzaam iedere dag of om de twee dagen wat laten zakken tot je de juiste hoogte hebt. En even rustig met de voeding want dan kunnen ze ook wat sneller verbranden. Water geven net voordat je lampen aangaan. Sproeien als ze uit zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oei...

Dat schiet niet op!

Ik heb de lamp op zijn hoogst hangen, maar er zit iets in de weg waardoor mijn armatuur niet hoger kan.

Daar komt bij dat mijn planten ook al een flinke hoogte hadden bereikt onder 2 spaarlampen.

De lamp hangt er nu ca 40cm boven.

Zal ik moeten eeehhh dieven heet dat toch?

En kan ik met die gediefde stukjes ook weer stekken zodat ik meteen het geslacht kan zien?

 

Dat met dat sproeien voor de lampen aangaan gaat ook niet lukken. Dat krijg ik niet gerijmt met mijn werkplanning.

JA, ik heb ook nog een eerlijke baan :)

 

Met de tijd wil ik alles getimed krijgen.

Tot die tijd moet ik nog even rommelen met onlogische tijden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...