Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Axkman

Het lichtspectrum v/d zon. Hoeveel % blauw?

Recommended Posts

Heyy,

 

Omdat ik al langer van mening ben dat HPS lampen totaal niet bedoeld zijn voor het indoorkweken, maar ontwikkeld zijn ter ondersteuning van het zonlicht bij de kassenteelt, wil ik uitzoeken welk licht het beste werkt voor de binnenkweek van ons plantje.

Om uit te zoeken watvoor licht dan wel goed toepasbaar is, eerst even wat onderzoek naar het licht dat in de natuur zelf voorkomt.

 

Hier een plaatje wat het lichtspectrum van de zon moet voorstellen:

gallery_20186_7953_91905.gif

 

Nou vertelde een maat van me(noem geen namen, topic is niet om te backstabben) dat het zonlicht maar 25% blauw bevat. Maar ik dacht zelf altijd dat dit percentage veel hoger lag. Ook als je dat plaatje bekijkt van het lichtspectrum v/d zon, zou ik opmaken dat het percentage blauw licht veel hoger is dan bijv rood licht. Nu ben ik erg slecht in wiskunde dus uit dat plaatje kan ik geen percentage opmaken helaas. Mijn vader (als natuurkundig wetenschapper) wist ook niet beter of dat er veel meer uv/blauw uitgestraald zou moeten worden. Ik heb KNMI mensen de vraag gesteld via email en ik heb me rot gegoogeld, maar tot weinig resultaat.

 

Feit is dat de kernreactor, ster die wij zon noemen, veel meer uitstraalt in de hogere frequenties (kortere golven) dan in de lagere frequenties. Dus, de opbrengst in kosmische straling, gamma, uv, violet, blauw zou veel hoger moeten liggen dan de opbrengst in het rode of infrarode deel van het spectrum.

 

Dit is belangrijk om te weten, want ik lees al meer en meer teksten over mensen die onder een koude kleur afbloeien en daar *zeeer* goede resultaten mee behalen. Ook buitenplanten die bijv in juni veeel mooiere en zwaardere toppen leveren dan augustus/september. Gewoonweg omdat er dan meer blauw in het zonlicht zit.

 

Kunnen jullie hier wat uitlatingen over doen? Wat hebben jullie tijdens natuurkunde geleerd, of waar je de info ook vandaan hebt. Ik wil graag weten hoeveel mensen denken dat er maar 25% blauw inzit, of dat er meer mensen denken dat dit percentage veel hoger ligt. Dank u :-))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je haalt denk ik de oorspronkelijke straling van de zon en de straling die de aarde uiteindelijk berijkt door elkaar, er zit immers (gelukkig) ook nog een dampkring tussen de zon en onze aarde. Daarnaast is het ook nog zo dat planten een bepaalt spectrum nodig hebben voor de vruchtontwikkeling of in ons geval top ontwikkeling. Dit is teven waarom er een MH lamp bestaat en een HPS. MH is bedoeld voor de groei wanneer de plant meer heeft aan een iets blauwer spectrum, de HPS is bedoeld voor de bloei met een geel/orjar spectrum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

EN als je MH en HPS lampen door elkaar gebruikt dan? Dat is toch een veel breder licht spectrum?

 

Bij TL verlichting gebruiken ze ''lamp 827'' voor de bloei [veel rood] en ''lamp 33 of 840'' voor de groei [veel blauw]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx voor je reactie snowy.

 

Ik weet dat er een dampkring tussen zit. Maar die grafiek laat nog steeds zien dat het licht wat door de dampkring heengekomen is, toch nog relatief veel blauw bevat in verhouding met de andere kleuren.

 

MH voor groei en HPS voor bloei werkt al een stuk beter dan HPS voor beide fasen idd. Maar wat mijn doel van dit topic is, is het bepalen of de plant in de bloeifase ook beter af is met een hogere dosis blauw.

 

Dit omdat de buitenplanten in bijv juni (wanneer er meer blauw is dan in aug/sept) betere oogsten geven dan wanneer ze aan het eind v/h jaar afbloeien.

Ook heb ik wat verslagen gelezen van "tegendraadse" kwekers, die stomweg onder MH lampen afbloeiden. Het duurde wel iets langer maar de toppen zaggen er gewoon eng groot en zwaar uit. Echt van die toppen waarbij je onderarm niets is, en ze gesteund moeten worden omdat ze anders te zwaar zijn. Ik geloof dat die kwekers er ook dvd's van uitgebracht hebben. Ik had het in elk geval op youtube gezien.

Vandaar dit topic, ik wil gewoon weten hoeveel mensen het eens zijn dat het licht dat de aarde bereikt een hoger percentage blauw heeft dan de andere kleuren zoals rood/oranje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooropgesteld dat ik geen antwoord weet, filosofeer ik toch even mee B)

 

Ik weet niet of dat 25% verhaal opgaat. Het geeft allicht een indicatie, maar waarop is het gebaseerd? Op wat onze menselijke ogen kunnen waarnemen? Of op de kleurencirkel (CMYK of RGB)? Is dit te vergelijken met de behoefte van een plant? Het lijkt me allemaal een beetje moeilijk. Als ik naar het gedeelte "visible" in je grafiek kijk, lijkt het blauw ongeveer een derde in beslag te nemen. Maar wanneer is blauw nog blauw en niet paars of groen...

 

Het allerbelangrijkste is de hoeveelheid blauw je gekozen lamp uitstraalt! Daarom gebruik(t)en we GASO, MH, HPS, al die verschillende kleuren TL. Zie hiervoor het spectrumgrafiekje van de lampenfabrikant.

 

Voorjaarslicht =6400K(blauw licht)

Vroeg zomer =4200K(blauw/rood)

laat zomer/najaar=2700K(oranje/rood)

laat najjar=2100K(vol rood)

Misschien is dit handig. We trachten allemaal in onze binnentuin de natuur na te bootsen. Onder blauw licht bloeien staat de plant niet toe optimaal haar bloeiprocessen te voeren, lijkt me? In ieder geval niet "natuurlijk". Elke kleur heeft zijn effect op de processen in de plant.

 

Ik wil links naar die lui die resultaten halen met blauw, ik wil het ik wil het ik wil het!

 

Groeten,

JF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt bruut, als je tl buizen gebruikt kan je verschillende kleuren ophangen zodat je en watmeer rood en watmeer blauw hebt. Een mooie combinatie vind ik zelf. Maar uiteindelijk zou ik willen bepalen of kleur 3500k bijv beter is dan om 2 buizen van 2700k en 4000/6500k op te hangen.

 

En veralsnog, het doel van dit topic is om erachter te komen hoeveel % blauw er in het zonlicht spectrum zit (wat de aarde bereikt). Niet persee of ik MH of HPS of verschillende kleuren tl op kan hangen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel blauw er in zit verschilt met de seizoenen, en het verschilt met het tijdstip op de dag.

Dus de aardestand (afstand en hoek tov zon) en de invalshoek van het licht door de aardatmosfeer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjonge wat een reacties, ik heb m'n post nog niet af of er staat al een nieuwe bij :-)

 

Okay.. het leek mij ook in de orde van 30-33%. Maar idd, waar ligt de grens. Tussen violet-blauw zie ik al nauwelijks een verschil.

 

Wat over de mensen die met MH lampen bloeien:

Forum verteld over een CMH (keramische metal halide) lamp.

Forum

Blue light is used best by the plant during vegetative growth. MH lights can also be used for flowering with no adverse effects.

3 weken bloei onder MH

 

Bah, het youtube filmpje die ik gezien had kan ik dus weer niet terug vinden, had'm moeten bookmarken, kom lekker overtuigend over zo. Heb wel een filmpje gevonden dus van 3 weken bloei onder MH lamp, daarna had hij er een HPS boven gehangen. Als ik dat filmpje weer terugvind post ik 'm wel in dit topic.

 

Okay, maar ik kom dus ongeveer wel tot een conclusie dat het moeilijk te zeggen is hoeveel % blauw. Aangezien seizoen, hoek tov zon, plaatselijke dampkring inhoud/vervuiling een rol spelen.

 

Ik ga gewoon mijn 2 dames die onder de 6500k lamp staan op 14/10 zetten. Kijken wat er gebeurd. En dan na een paar weken een 3500k lamp erboven hangen, zodat er nog redelijk wat blauw is en toch ook watmeer rood. En dan evt de klok op 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam toevallig nog dit tegen:

 

Daglicht heeft een aandeel blauw (400 - 500 nm) van circa 30%, maar het is niet nodig het kunstlicht zo'n hoog aandeel blauw te geven. De meeste planten hebben namelijk voldoende aan circa 10% blauw in het totale PAR-spectrum (400 - 700 nm). Bij lage lichtintensiteiten moet het aandeel blauw echter hoger zijn. Voor fotosynthese met de hoogste efficiëntie is het zelfs beter zoveel mogelijk oranjerood licht te geven, met een minimale hoeveelheid blauw om een goede ontwikkeling te waarborgen.
(bron)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sweet! Thanks, super nuttige reacties!

 

Hoewel de philips tekst spreekt zichzelf wel een beetje tegen volgens mij. Op een bepaald punt zeggen ze dat bij lage lichtsterkte veel blauw licht gewenst is. En dat voor het vormen van de plant blauw uiterst belangrijk is.

Daarna spreken ze dat de hoogste efficientie plaatsvind bij zoveel mogelijk oranje/rood met zo weinig mogelijk blauw.

Dus.. dat betekend zoveel mogelijk blauw geven totdat je plant eruit ziet als jij wilt en dan overschakelen naar meer rood?

Share this post


Link to post
Share on other sites

btw, als je die eerste grafiek ziet zou je bijna zeggen, weg met die ozonlaag... Jammer dat de UV-ABC dan ook meer hier komt B).

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoewel de philips tekst spreekt zichzelf wel een beetje tegen volgens mij. Op een bepaald punt zeggen ze dat bij lage lichtsterkte veel blauw licht gewenst is. En dat voor het vormen van de plant blauw uiterst belangrijk is.

Daarna spreken ze dat de hoogste efficientie plaatsvind bij zoveel mogelijk oranje/rood met zo weinig mogelijk blauw.

Dus.. dat betekend zoveel mogelijk blauw geven totdat je plant eruit ziet als jij wilt en dan overschakelen naar meer rood?

Je moet alles in zijn context zien. In een kas heb je geen extra blauw nodig, omdat er al 25-30% in het normale zonlicht zit. Een HPS lamp heeft echter minder dan 8% blauw, daarom adviseert met voor daglichtloze teelt een combinatie hps/hpi. Zie ook de sticky over hps/hpi in de electrohoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met blauw moet je oppasen dat je een plant niet uit elkaar trekt, je hebt niks aan een plant met 3 zijtakken namelijk.

Gewoon dat mooie oranje licht gebruiken, dat voldoet prima.

Buiten is buiten B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praktijkonderzoek Plant & Omgeving heeft alweer een aamtal jaar geleden een interessante studie gedaan naar 'Optimaal spectrum voor assimilatielampen'. De studie blijft beperkt tot de toepassing van assimilatielampen als aanvulling op het daglicht, maar wellicht toch interessant genoeg om eens door te nemen . . . B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup, aha okay, ik snap.

 

Ik ben vandaag trouwens interessante kost tegengekomen over het gebruik van terranium lampen voor binnenkweek. Volgens mijn berekening zou je 2.5watt /m2 nodig hebben om het uv gehalte van de evenaar te "evenaren" B)

Repti glo 10.0 terraniumlampen stralen 10% uvb uit, voor de 26watt spaarlampen is dit 2,6watt. Dus je zou mooi zo'n lampje op 1m2 kunnen hangen. Ze zijn ook niet duur, ik kreeg een 5% welkomst korting, gratis verzending en 2% vooruitbetaal korting. Was nog geen 30 euries kwijt voor 2 lampen.

 

Ik ben al langer van mening dat dat uvb-uva ook nodig is voor een fijne hoeveelheid thc/toppen, maar moeilijk om hieraan te komen. Omdat de meeste lampen nauwelijks UV licht opbrengen. Die terranium lampen lijken uitkomst te bieden. Gewoon als aanvulling op je huidige verlichting.

youtube uvb weed growing

UVB terranium weed grow

 

Ik ben benieuwd wat het voor resultaat gaat geven. *doet alvast wat zonnecreme op voor het volgende kijkje in de kweekkast*.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaar ook dat MH de laatste of laatste twee weken ook wel wordt geadviseerd, of een combinatie hps/hpi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol!

 

Mijn vader heeft zo'n ding. Ik had'm weleens gepakt, maar na een paar minuten kwam ik daar eng verbrand onder vandaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja uva, uvb en uvc stralen en blauw :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja uvc en kortegolf UVB zijn dingen waar je niet aan blootgesteld wil worden. Langegolf UVB, UVA en blauw zijn anders heel goed voor je gezondheid. Dat van planten ook trouwens. Speelt een beetje dezelfde rol bij veel dieren, mensen en planten.

 

Nee, nu maar veilig onder de philips cleo zonnebank :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet die plantjes er onder, ik ben benieuwd wat ze doen.

:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...